روزنامه آرمان در گفت­وگویی با اسحاق جهانگیری نوشت:

 *جریان اصلاحات جریانی ریشه دار در کشور است. در مجلس دوم که ما هم حضور داشتیم جریان خط امام(ره) و جریان چپ و راست شکل گرفت. اصلاح‌طلبان همان جریان خط امام (ره) است . این جریان دوران عمده‌ای، برنده انتخابات بود و هم مدیریت کشور در دوران سخت را داشته است. فکر می‌کنم هنوز اصلاح‌طلبان می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت کشور داشته باشند . فکر می‌کنم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به عنوان یک جریان اصلی کشور می‌تواند در رونق انتخابات خیلی موثر باشد.

*بحث تنور گرم‌ کردن از سوی گروهی مطرح می‌شود که یا نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند یا تصورشان این است که انتخابات به صورت شکلی برگزار می‌شود. من بعید می‌دانم کسی در جامعه باشد که راجع به اصلاح‌طلبانی که اکثریت مجلس سوم را داشتند و در مجلس پنجم اقلیت تاثیرگذار و مجلس ششم، اکثریت مطلق بوده‌اند و در ریاست‌جمهوری آقای خاتمی را داشتند و حتی چهره فراجناحی آقای‌ هاشمی را داشتند، بگوید که برای گرم کردن تنور انتخابات آمده‌اند؛ نه آنها کسانی نیستند که برای گرم کردن تنور انتخابات بیایند. اصلاح‌طلبان یک واقعیت خدشه‌ناپذیر انتخابات هستند و اگر در انتخابات وارد شوند، با این انگیزه می‌آیند که انتخابات را ببرند نه اینکه ببازند.

* جریان اصولگرایی از سال 84 مدیریت را در اختیار داشته است. هیچ مخالفت جدی جز اختلافات درون گروهی نداشتند البته اصلاح‌طلبان نقدهای ملایمی در حد مطبوعات و نه صداوسیما به آنها داشته‌اند بنابراین نتیجه عملکرد این جریان درکل عملکرد مطلوبی نبوده به نحوی که شاهدیم کشور هم در بحث سیاست داخلی شرایط خوبی را ندارد که نمونه آن اختلافات سیاسی، حذف کردن برخی نیروهای کار‌آمد و به حاشیه راندن اخلاق است و هم در بخش اقتصادی، معیشت مردم، زندگی روزمره مردم و توسعه کشور گواه آن است که وضع مطلوبی نداریم. طبیعی است اگر بگوییم دو جریان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور وجود داشته است و جریانی بد عمل کند، به صورت طبیعی گرایش مردم به سمت جریانی خواهد رفت که در مقابل این جریان قرار دارد. این ممکن است یک فرصت برای اصلاح‌طلبان باشد و اصلاح‌طلبان به عنوان یک فرصت به آن نگاه کنند اما شرط اصلی این است که اصلاح‌طلبان برای وضعیت فعلی کشور برنامه داشته باشند.

*در دوران آقای خاتمی بیش از سیاست به اقتصاد پرداخته شد و اگر قرار باشد ارزیابی از دولت خاتمی انجام شود موفقیت‌های آن دولت در بخش اقتصادی بیش از بخش سیاسی بود. علت این است که در آن دوره، موضوع اقتصاد موضوع اصلی بود یعنی برنامه سوم توسعه که در دولت آقای خاتمی تدوین و اجرا شد، از موفق‌ترین شاخص‌ها در برنامه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است. هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند بدون توجه به معیشت کشور برای کشور برنامه تدوین کند. مردم الان دارای مشکلات اقتصادی هستندو مشکل بیکاری جدی است. یکی از برنامه‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات در مسائل روزمره مردم و ارائه راهکارهای کوتاه مدت است. مطمئن هستم که برای این موضوع برنامه دارند چون تیم اقتصادی قدرتمندی دارند.

*جریان اصلاح‌طلبی درمحافل و جلسات خودشان بحث‌هایی دارند. بحث آنها بر سراین است که شرایط کشور، تحلیل و بررسی شود و اینکه حرف‌هایی در مورد ورود اصلاح‌طلبان زده می‌شود، چگونه باید تحلیل شود.  درست است افرادی که می‌گویند اصلاح‌طلبان باید توبه کنند و فلان و فلان کار را بکنند، هیچ کدام از آنها سخنگوی نظام نیستند و نظر شخصی خودشان را می‌گویند اما این بحث‌ها آنقدر در رسانه‌ها و توسط افرادی که بعضا مسئولیت دارند، تکرار می‌شود که اصلاح‌طلبان بعضا فکر می‌کنند در چنین فضایی یک پالس رسمی از طرف نظام نیاز است تا همه بدانند، این حرف‌ها از سوی نظام نیست. از سویی هم می‌خواهند تا برخی از دغدغه‌های اصلاح‌طلبان را در نظر بگیرند. جریان اصلاح‌طلبان توقع ندارد که حکومت برای ورود آنها دعوتنامه رسمی ارسال کند. توقع اصلاح‌طلبان این است که پالسی فرستاده شود تا فضای بی‌اخلاقی که علیه اصلاح‌طلبان راه افتاده است، اصلاح شود و در فضای جدیدی که بوجود می‌آید، اصلاح‌طلبان قادر هستند که جواب رقبای احتمالی خود را بدهند.

*تصورم این است که رقابت اصلی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است، چون این جریان‌ها، جریان‌های ریشه‌دار هستند و به قول یکی از دوستان، تیم استقلال و پیروزی از قبل از انقلاب بود و هنوز هم هست، در مقطعی یکی از این تیم‌ها از دسته اول حذف می‌شد و به دسته پایین می‌رفت اما طرفداران تیم را رها نکردند و فکر می‌کردند باید آنقدر برایش تلاش کنند که به دسته اول برگردد. من فکر می‌کنم در سیاست هم همینطور است یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دو جریان اصلی کشور هستند البته جریان مستقل‌ها از مدتی قبل شکل گرفت که آنها هم به تدریج در حال شکل گرفتن در قالب جریان دیگری هستند. برداشت من این است که رقابت اصلی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خواهد بود.

* فکر نمی‌کنم آقای خاتمی ومقام معظم رهبری در ایام اخیر دیداری باهم کرده باشند. البته قبلا که من اطلاع دارم دفتر وقتی را تعیین می‌کردند و آقای خاتمی می‌رفتند. بعد از سال 88 فکر نکنم جلسه‌ای بوده باشد.

*آقای نجفی هم نامشان برای نامزدی در انتخابات بعد، مثل بقیه مطرح و جدی است! گمانه‌زنی رسانه‌هاست و باید از خودشان پرسید. من از خودشان چنین چیزی را نشنیده‌ام.

*نشنیده‌ام از آقای خاتمی که بخواهد کاندیدا شود.

29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشور و فرازنده IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    11 12
    اکثریت فرهنگیان و کارمندان , حامی دکتر نجفی هستند.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    52 3
    آقای جهانگیری برای بردن باید همگی فقط از آقای خاتمی حمایت کنیم چون فقط رای ایشان می تواند جناح مقابل را مات کند
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    8 51
    «آنها که می‌گویند اصلاح‌طلبان توبه کنند، سخنگوی نظام نیستند» خب سخنگوی نظام نباشند، قيّم مردم كه هستند از طرف مردم تصميم مي‌گيرند و حرف مردم را مي‌گويند.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      36 0
      من که همچین اجازه ای به کسی ندادم
    • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      18 0
      حال شما بفرمایید مردم کیستند؟
    • تسوکه IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      22 1
      مردم کسانی هستند که در هنگام انتخابات حضور گسترده باید داشته باشند و بعدش بروند دنبال یه لقمه نان و هیچ دخالتی در اوضاع نداشته باشند و گرنه فتنه گر می شوند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    50 3
    آقای جهانگیری اگر برای برد می خواهید بیایید فقط باید سید محمد خاتمی کاندید شود .
  • حمیدرضا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    4 25
    برادر بزرگوار آقایجهانگیری- اصلاح طلبان باید ابتدا نسبت خودشان را با خواسته های مردم روشن کنند. ضمنا موضوع توبه اصلاح طلبان موضع بخش حاکم است حال اینکه این بخش اکثریت اصولگرا ها را دارند یا نه موضوع دیگری است
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    9 15
    به نظر من مناسب ترین گزینه اصلاح طلبان در صورت عدمحضور خاتمی شخص آقای جهانگیری است. هم مدیر اقتصادی است و هم اصلاح طلبی خود را کتمان نکرده و در این 8 سال مانند برخی دیگر از جریان اصلاح طلبکه اکنون آماده خدمتند! سکوت نکرده است.
    • بدون نام DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      6 3
      در نبود خاتمی و با نظر خاتمی،جهانگیری گزینه مناسبی است.
  • ناشناس A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    45 0
    بهترین گزینه آقای محمد خاتمی است