کربن ماده‌ای فراوان و ارزان‌قیمت است. اگر بتوان از آن برای ساخت سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت استفاده کرد، می‌توان خیلی بهتر از انرژی خورشید بهره برد. اگر انعطاف‌پذیر هم باشد، دیگر شاید محدودیتی در کاربری نداشته باشد

بهنوش خرم‌روز: تقریبا همه می‌دانند که یک صفحه خورشیدی که روی بام نصب می‌شود، ‌چه شکلی است، یک صفحه بزرگ، چهارگوش و و سخت. اما ظاهرا قرار نیست سلول‌های خورشیدی برای همیشه به این شکل بمانند.
به گزارش دیسکاوری، ‌دانشمندان نمونه فیلم نازکی ساخته‌اند که تماما از کربن تهیه شده است و می‌توان آن را در برابر مایعات پوشش داد. مایکل وسگوئریتچیان از دانشگاه استنفورد و یکی از افراد تیم پژوهشی در این زمینه می‌گوید: «در سلول خورشیدی ما همه جزییات از ماده کربن ساخته شده‌اند. گروه‌های دیگری هم پیش از این در مورد ساخت سلول‌های خورشیدی تماما از کربن، گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند، اما آن‌ها فقط به لایه فعالی که در وسط قرار گرفته اشاره دارند، نه الکترودهای به کار رفته در ساخت این سلول‌ها.»
از آن‌جا که کربن ماده‌ای فراوان است،‌ ماده مورد نیاز برای ساخت این سلول خورشیدی، خیلی ارزان‌قیمت است. اما فرایند پوشش دادن، فرایندی گران است. در حال حاضر دانشمندان در تلاشند تا سلول‌های خورشیدی کاراتری بسازند،‌ اما افق آن‌ها برای آینده، ‌ساخت سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت و انعطاف‌پذیری است که از کربن ساخته شده باشد و بتوان آن‌ها را به عنوان پوششی روی همه چیز،‌ از ساختمان‌ها گرفته تا خودروها به کار برد و از این طریق،‌ تامین انرژی کرد. 
53272 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =