وزیر بهداشت امروز درحالی از شورای عالی استان ها درخواست کمک به پزشک خانواده را داشت که می گفت برای اجرای این طرح در نیمی از کشور، 900 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

به گزارش خبرآنلاین؛ مرضیه وحید دستجردی، امروز در شصت و یکمین اجلاس عمومی شوری عالی استان ها که در ساختمان سابق مجلس برگزار شد، اجرای پزشک خانواده را اهرمی مهمی در عدالت در سلامت دانست.

او گفت: از لحاظ شاخص عدالت در سلامت از کشورهای دارای رتبه پایین در دنیا هستیم، در حال حاضر به طور متوسط هزینه‌های متوسط از جیب بیماران 54.8 درصد است که این میزان باید به 30 درصد کاهش یابد. اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های سلامت داشته باشد و یکی از اهرم‌های اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می‌رود. 

به گفته خانم وزیر تاکنون 18 میلیون ایرانی در شبکه "شمس" (شبکه ملی سلامت) در بیش از 5 هزار مرکز بهداشتی، پرونده‌های الکترونیک سلامت دارند که سوابق بیماری آنها در آن ثبت شده است: هم اکنون پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور بین 17 تا 18 میلیون نفر جمعیت شهری را تحت پوشش پزشک خانواده قرار داده‌اند. اگر بخواهیم تا پایان امسال و 4 ماه نخست سال آینده نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش پزشک خانواده قرار دهیم، نیازمند 800 تا 900 میلیارد تومان اعتبار هستیم که این رقم در قیاس با جمعیتی که قرار است تحت پوشش قرار بگیرد، مبلغ زیادی نیست.

او اشاره ای هم به تغییرات جمعیتی ایران کرد و گفت: اکنون 8.3 درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند، به این ترتیب در سال 1435 بین 21 تا 25 درصد جمعیت کشور سالمند خواهد بود که ضرورت برنامه ریزی در این حوزه را نشان می‌دهد چرا که مراجعه سالمندان به مراکز درمانی 5 تا 8 برابر بیشتر از سایر گروه‌های سنی است.

وحید دستجردی به افزایش بیماریهای غیر واگیر اشاره کرد و درباره علت مرگ ایرانیان گفت: "بیماری های قلبی با 45 درصد، حوادث با 18.7 درصد، سرطان 12 درصد و سایرعوامل با 19.5 درصد بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند و برای حل این مشکل تنها راه حل اساسی،‌ تغییر سبک زندگی است.

 

پزشک خانواده راه حل درمان زیرمیزی

وحید دستجردی در پاسخ به سوالی درباره پدیده زیرمیزی در بین پزشکان، گفت: ریز میزی یکی از معضلات نظام سلامت است که البته هم اکنون با رومیزی یکی شده است! البته وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در صورت مشاهده این قبیل تخلفات با آن برخورد می‌کنند.

خانم وزیر، درمان اساسی پدیده زیرمیزی را اجرای طرح پزشک خانواده دانست و گفت: در قالب پزشک خانواده ارتباط مالی پزشک و بیمار قطع می‌شود و به این ترتیب علاوه بر حل مشکل زیر میزی، از تجویز آزمایش‌های غیر ضروری نیز جلوگیری می‌شود.

او یکی از موارد اثرگذار در رواج پدیده زیرمیزی را تعلل بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: در برخی مراکز بیمه‌ها بیشتر از 10 ماه مطالبات خود را نمی‌پردازند و در نتیجه بیمارستان برای پرداخت کارانه به پزشکان دچار مشکل می‌شود.

او برای اثبات این حرف، به حقوق پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی اشاره کرد و گفت: حقوق پزشک متخصص  در بیمارستان‌های دولتی 800 تا 900 هزار تومان است. اگر کارانه پزشکان به موقع پرداخت نشود این قشر دچار مشکل می‌شود. البته همه این موارد نمی‌تواند توجیهی برای پدیده زشت و وحشتناک زیرمیزی باشد.

 

ساخت 66 هزار تخت بیمارستانی جدید

وزیر بهداشت در ادامه از مطالعه و ساخت 66 هزار تخت بیمارستانی جدید در کشور خبر داد و گفت: 14 هزار مورد از این تخت ها تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد. نیمی از تخت‌های بیمارستانی جدید را وزارت بهداشت احداث خواهد کرد و ساخت باقی مانده تخت‌های بیمارستانی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. 

 

80 درصد اعمال بزرگ جراحی در بیمارستان های دولتی انجام می‌شود

به گفته وحید دستجردی 80 درصد اعمال بزرگ جراحی هم اکنون در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود: امکانات بیمارستان‌های دولتی بیشتر است. حتی بعضا افرادی که مراحل درمانی خود را در مراکز خصوصی دنبال می‌کنند، وقتی که بی پول می‌شوند توسط عوامل بیمارستان‌های خصوصی به مراکز دولتی منتقل می‌شوند.

البته این سخنان پاسخ های مهدی چمران، دبیر شورای عالی استان ها را به همراه داشت. او با انتقاد از وضعیت بیمارستان‌های دولتی گفت: بیمارستاهای دولتی که 80 درصد از امکانات پزشکی کشور را دارند در پذیرش بیماران قصور می‌کنند.

به گفته او این درحالی است که بیش از 80 درصد از اعمال جراحی در بیمارستان‌های خصوصی صورت می‌گیرد: بطوری که پزشکانی که در بیمارستان‌های دولتی حضور دارند بیماران را برای عمل جراحی ترغیب به مراجعه به بیمارستانهای خصوصی می‌کنند.

جمران به همین دلیل از وزارت بهداشت درخواست کرد که ارتباط پزشکان که در بیمارستانهای دولتی کار می‌کنند با مطب‌ها و بیمارستانهای خصوصی قطع باشد تا آنها بتوانند بدون دغدغه فعالیت‌های خود را انجام دهند.

 اما وزیر بهداشت آمار عنوان شده از سوی چمران را کاملا غلط دانست و گفت: 80 درصد بیماران سرپایی توسط بخش خصوصی ویزیت می‌شوند و 80 درصد بیماران بستری در مراکز دولتی ویزیت می‌شوند.

 

انتخابات، به مردم استرس وارد می کند

جویا عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها هم خطاب به وزیر بهداشت، گفت: عوامل متعددی می‌تواند بر سلامت روحی و روانی مردم اثر بگذارد که در این میان می‌توان به بیکاری، تورم، یارانه و ترافیک اشاره کرد و هر انتخابات جدیدی که برگزار می‌شود استرس شدیدی به جامعه وارد می‌کند.

او از اینکه اغلب پروژه‌های مسکن مهر فاقد خانه سلامت هستند انتقاد کرد و گفت: حتی شهر پرند که پایتخت مسکن مهر به شمار می‌رود از خانه‌های سلامت بی بهره است.

وزیر بهداشت در پاسخ گفترد: همه عواملی که به آن اشاره کردیم در سلامت روان مردم نقش دارد، اما اگر بخواهیم هیچ مشکلی به وجود نیاید، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم نباید برگزار شود!

وحید دستجردی مشکل فقدان خانه‌های بهداشت در پروژه‌های مسکن مهر را تایید کرد و گفت: به عنوان مثال در بندرعباس 36 هزار خانه ساخته شده بود؛ اما حتی یک درمانگاه برای آن پیش بینی نشده بود. آقایان باید به این مشکل توجه کنند شما به عنوان نمایندگان مردم این موضوع را مطرح کنید و ما نیز آنرا پیگیری می‌کنیم.

 

راهکار وزارت بهداشت برای ماندن پزشکان عمومی در مناطق محروم

خانم وزیر در پاسخ به اظهارات یکی دیگر از نمایندگان در شورای عالی استان‌ها مبنی بر اینکه پزشکان اعزامی اغلب در شهرستان‌ها ماندگار نمی‌شوند، گفت:‌ در مورد استان سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه کمتر تمایل به حضور در این استان دارند، سهمیه مضاعف برای متخصصان پیش بینی کرده‌ایم و در مورد پزشکان عمومی نیز باید اول این استان تکمیل شود.

دستجردی از برنامه ریزی برای تامین پزشک بومی برای 10 – 15 سال آینده در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به دنبال تامین نیازهای استان خود باشند و متخصص بومی تربیت کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lila IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    11 0
    خدا به داد پزشکان بی چاره برسد! مطمئنا دولت هرگز از بودجه ی دولتی حق بیماران را نمی پردازد و این هزینه ی پزشک خانواده در واقع از جیب پزشکان پرداخت خواهد شد. درحال حاضر پزشکی که درآمدی حدود هفت میلیون تومان درماه دارد، با طرح پزشک خانواده نصف این دستمزد را به او پرداخت می نمایند و ضرر نیم دیگر را مجبور است که تقبل کند - چون چاره ی دیگری ندارد- طرح پزشک خانواده موقعی خوب است که به نفع بیمار و پزشک توأمان باشد؛ که چنین چیزی در طرج پیش بینی نشده. ضمن این که بیمه ها به طرز بی رحمانه ای از پرداخت مطالبات پزشکان خودداری می کنند و با تأخیر هفت هشت ماهه پول ناچیزی را به حسابشان می ریزند. اگر بنا باشد از این به بعد پزشکان پول توچیبی شان را از دولت بگیرند، کلاهشان پس معرکه است.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    14 2
    خجالت آوره نیست که به یک پزشک متخصص 900 هزار تومان می دهید؟! با این پول بخوره ؟! بپوشه ؟! تفریح کنه؟! سرمایه گذاری کنه؟! ...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    4 23
    دکتر خانم این پزشکان پول پرست اول از بیمارستان مشتری جذب می کنندبعد پوستشونو می کنند
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    5 8
    پس برای همین هستش که پزشکهای متخصص از بیمار خودشون دو یا سه میلیون تومن جداگانه می گیرند؟
  • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    6 13
    چرا دروغ می گویید من دکتر سراغ دارم که در ماه 22میلیون حقوق می گیرد تازه ناراضی هم هست شاید هم شما راست می گویید 900 هزار تومان حقوق یک روزشان حتما هستش.
  • بدون نام DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    11 10
    زیر میزی ها را نفرمودید که میلیون ها تومان است. در آلمان پزشک متخصص 5000 یورو حقوق می گیرد. اگر یک عمل انجام دهد و یا 100 عمل حقوقش ثابت است اما در ایران جناب دکتر متخصصی که با پول مردم درس خوانده قبل از انجام یک آنژیوگرافی ساده که کار تکنسین است 7 میلیون می گیرد تا وارد اتاق عمل شود و این یعنی فاجعه پزشک های ما بیشتر شبیه صاحبان آژانس هاس املاک و خودرو رفتار می کنند.
  • منتقد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    7 12
    حقوقشون بيشتر از اين حرفاست خانوم وزير... الان 900 تومن حقوق يه كارمنده.. دكترا بالاي 2 ميليون ميگرند از بيمارستان .. تازه درامد مطب و زير ميزي بماند.
  • بدون نام FR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    12 2
    والا بخدا حقوق ما همینقدر هست کارانه هم 8 ماهه پرداخت نشده
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 1
    خانم دکتر اینکه فردی از دولت حقوق بگیرد ایا میتواند به فرم رسمی در بیمارستان و بخش خصوصی نیز فعالیت کند؟ در امور کارمندان که اینگونه نیست!!!!!!!!!!و تخلف اداری است. مثلا هم کارمند باشد و هم مدیرعامل شرکت ویا تعاونی بخش خصوصی و اینکه در قراردادهای با صرف اعتبار ذکر مشخصات کند . و گزارشاتی است که یک متخصص مغز و یا قلب در تهران حداقل 10 میلیون به بالا در ماه درامد دارد.
  • کاوه GB ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    4 1
    به خدا حقوق من 1.05 است و در سال 91 هم پرداخت کارانه 0 بوده است
  • lila IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    8 1
    مردم ایران چه قدر نسبت به پزشکان بی رحمند. برای آرایشگاه حاضرند ده برابر دستمزد پرداخت کنند ولی برای دکتر اگر یک ریال هم بدهند نفرین می کنند که الهی کوفتش بشه!! پزشکی که جوانی اش را برای تحصیل در سخت ترین رشته از دست داده و حالا با بازار کاری روبه رو شده که یک کارگر میدان تره بار وضعش از او به مراتب بهتر است، این جور صحبت کردن درباره اش بی شرمی نیست؟! شوهر من 15 سال است که پزشک عمومی است ولی ما هنوز نتوانسته ایم یک خانه بخریم!
  • پزشک خانواده IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    4 1
    در فارس این طرح پزشک خانواده در حال اجراست از دل مردم شیراز و پزشکان این شهر جویا شوید که چگونه پایه و اساس درمان را در هم فرو ریخته مردم سرگردان بحدی در فشارند که بعضا حاضرند چند برابر مبلغ قبل از طرح را بپردازند کل شاخصهای بهداشتی که سالها برایش زحمت کشیده شد در چند ماه فرو ریخت و به صفر رسید. پرداختها توسط بیمه ها ناقص و با گذشت 5 ماه فقط یک پرداخت داشته اند بقیه ماجرا را خودتان حدس بزنید
  • اریانا IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    7 1
    من پزشک و فوق تخصص خون و سرطان هستم. در سیستم دولتی با عنوان استادیار دانشگاه حقوق من نزدیک به 2میلیون تومان در ماه است و به ازای هر ویزیت در بخش دولتی 4 هزار تومان دریافت میکنم. اجازه مطب ندارم. متوسط درامد ماهیانه حدود 6 تا 7 میلیون تومان است. 17 سال متوالی در رشته پزشکی تا فوق تخصص درس خوانده 5 سال سابقه طرح در محرومترین شهرها را دارم. امروز گاهی یک دوره درمان با داروی velcadeدر بیماران مولتیپل میلوما { سرطان مغز استخوان } حدود 80 میلیون تومان هزینه میبرد که فقط با نسخه ما و دانش امثال ما و البته خواست خدا درمان میشود.سوالم این است. برای بهبود سرطان فرزند یا مادرتان چقدر حاضرید بپردازید؟ اگر به جای من بودید با این سابقه تحصیلی ونا ملایمات چه دستمزد ماهیانهای برای خود در نظر می گرفتید؟
  • علی A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    2 2
    ببین عزیزم. تو می گویی اجازه مطب نداری. اگر اجازه مطب داشتی خودت بهتر می دانی که حقوقت حدود 20 تا 25 میلیون در ماه بود. حالا هم می گویی 17 سال درس خوانده ایی و تخصص گرفته ایی و حقوقت 6 یا 7 میلیون تومان است. من مهندس مکانیکم. در دبیرستان جزو شاگردهای برتر بودم. خدا شاهده دوستان من در دبیرستان که ضعیف بودند به پزشکی رفتند. من خیلی از آنها زرنگ تر بودم. حالا اگر آنها پزشک عمومی شده باشند به نظرت چقدر درآمد باید داشته باشند. این را خودت قضاوت کن. من مهندس مکانیکم. همان بچه زرنگ 10 یا 12 سال پیش. حالا آدرس بدم بیا با کارفرمای من صحبت کن. حقوقم قانون کار یعنی 480 هزار تومان است. کارم پشت میز نشینی است. کارفرما روز نیست که نیاید نگوید مدرک من برایش مهم نیست و کار من بیشتر از 300000 تومان نمی ارزد.