جمعه 5 خرداد 1396
پنجشنبه 25 آبان 1391 - 04:27:00 چاپ

کل اینترنت کشور ۷۲۶۲۷ مگابیت بر ثانیه است

فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات - حسن کریمی، مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت زیرساخت عنوان کرده است از طریق 9 درگاه، اینترنت کشور، ظرفیتی معادل 467 STM1 دارد.

وی همچنین به ایسنا گفته در حال حاضر 9 درگاه اینترنتی در کشور وجود دارد که دو درگاه اینترنتی در مرزهای چابهار هست که هر کدام از آن‌ها با ظرفیتی معادل STM1 64 فعال هستند.  بندر‌عباس با ظرفیتی معادل STM1 55، آستارا با STM1 56 و نوردوز با STM1 64 از دیگر درگاه‌های اینترنتی کشور به‌شمار می‌روند.  وی ادامه داد: در مرز‌های بازرگان نیز درگاهی با ظرفیت STM1 96 فعال است و درگاه‌های سه‌رود و جاسک به ترتیب با ظرفیت‌های 64 و STM1 4  دیگر درگاه‌های اینترنتی کشور به‌شمار می‌روند.
همانطوری که می دانید خط STM1‌ این گونه تعریف شده است:
The STM-1 (Synchronous Transport Module level-1) is the SDH ITU-T fiber optic network transmission standard. It has a bit rate of 155.52 Mbit/s.
در واقع هر خط STM1‌ در بهترین حالت معادل 155 مگابیت بر ثانیه (نه مگابایت) است. خوب بنا به گفته حسن کریمی در مجموع 467 خط STM1  داریم و این یعنی 72627 مگابیت بر ثانیه، یعنی هیچ!!
خبرگزاری مهر در 20 آبان 1391 نوشت: تعداد پورت‌های ADSL نصب شده در سطح کشور توسط شرکتهای ارائه کننده خدمات ADSL از مرز یک میلیون و 680 هزار پورت گذشته که از این تعداد بیش از یک میلیون پورت دایر و هم اکنون به کاربران واگذار شده است.
اگر تعداد پورت های پر سرعت در کشور را در خوش بینانه ترین حالت 2 میلیون پورت (آنهم فعال) در نظر بگیریم و 72627 مگابیت بر ثانیه را بین آنها تقسیم کنیم متوجه می شویم به ازای هر پورت چقدر پهنای باند به مردم می دهیم:
72627Mbps=72627000kbps
با تقسیم 72627000kbps کیلوبیت بر ثانیه بر 2 میلیون پورت پر سرعت فعال به این نتیجه می رسیم که به هر پورت پر سرعت تنها 36.3 کیلوبیت بر ثانیه اینترنت می رسد.
حالا چند سوال اساسی مطرح می شود:
اولا اگر کل اینترنت کشور 72627 مگابیت بر ثانیه است چرا به مردم باد هوا می فروشیم؟
چرا شرکتهای واسط مردم و مخابرات پول اینترنت پر سرعت را گرفته و به مردم کمتر از دایال آپ می فروشند؟
چرا مهندسی که کامپیوتر خوانده، مخابرات خوانده و ... چرا جلوی دوربین ها و رسانه ها از توسعه اینترنت در کشور صحبت می کنند؟
جواب کم فروشی به مردم را که شرعا مشکل دار است، چه کسی می دهد؟
از سوی دیگر با نگاهی به بسته اجرایی توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که هفته پیش توسط معاون اول رییس جمهور به وزارت ارتباطات ابلاغ شد، آمده است دولت باید پهنای باند سال 1391 خود را به 80 گیگابیت بر ثانیه برساند (در جدول مصوب همانطوری که در زیر مشاهده می کند به غلط Gbs‌نوشته شده که در واقع Gbps  است نه Gbs)
 

رقم 72 هزار مگابیت که معادل 72 گیگابیت بر ثانیه است با رقم 80 گیگابیت بر ثانیه نوشته شده در جدول فاصله دارد و یک معنی آن، این است که از برنامه مصوب نیز عقب تر هستیم.

 

5656

مطالب مرتبط
28 دیدگاه
  • بدون نام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 04:57:06
    پاسخ
    55 2

    "چرا به مردم باد هوا میفروشیم" "به خاطر اینکه ما نفهمیم! با تقسیم ظرفیت اینترنت کشور به هر کاربر 36 کیلوبیت بر ثانیه" اینترنت های اداری رو هم کم کنید به مردم همون دیال اپ میرسه!

  • بدون نام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 05:27:32
    پاسخ
    41 2

    مهندس واقعی نیستند

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:12:46
      16 2

      چهره هاشون که نشون نمی ده دکتر مهندس باشن.

  • نظام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 05:32:49
    پاسخ
    23 0

    شرکتهای واسط رو باید محاکمه کرد

  • کوروش
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 06:04:12
    پاسخ
    38 1

    کم فروشی در همه جای دنیا جرم است و باید پاسخگو باشند.چرا هنگ کنگ 16 مگ متوسط سرعت داره ایران 36 کیلو بیت؟ مردم ما چه گناهی کرده اند؟

    • بدون نام
      پنجشنبه 25 آبان 1391 - 16:33:23
      25 2

      عزیزم خودمون خواستیم که اینطوری باشیم و ازاد زندگی کنیم

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:13:30
      12 1

      من که نخواستم چون دارم حرص می خورم از انی اینترنت پیزوری

  • بدون نام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 13:16:27
    پاسخ
    28 1

    آقا اینترنت گرون شد ...چرا کسی پیگیری نمیکنه...الان اینترنت 256 نامحدود که 17 هزار تومن بود شده 30 هزار تومن...سرعت 512 نامحدود 27 تومنی شده 40 هزار تومن .... لااقل خبر آنلاین این موضوع رو پیگیری کنه...قول میدادن که ارزون کنن پس چی شد؟؟؟

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:12:10
      11 1

      هم کم می فروشن هم گرون کردند؟ مثل پژو پراید شده اینترنت

  • بدون نام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 14:43:58
    پاسخ
    19 2

    مرد حسابی اینترنت دانشگاه ما به تنهایی 40 مگابایت هستش ! خوب اگه قرار بر تقسیم عادلانه هست ،سرعت اون رو هم کم کنید ! دو تا مقاله که چیزی نیست که 40 مگ لازم باشه ! تازه حجم 500 مگ در هفته هم گزاشتن ! معلوم نیست اون فیلم های فول اچ دی که تو دانشگاه در حال گردش هست توسط چه ارگان هایی دانلود میشه ! ( خاطر نشان کنم که کل اینترنت نازلو ارومیه دست ....دانشجویی هست ! )

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:15:02
      8 0

      100 تا دانشگاه 40 مگ هم باشن می شن 4 هزار مگ. فعلا با 72 هزار مگ فاصله داری عزیزم. بعد تو دانشجو دلتو به 40 مگ خوش کردی و فیلم دانلود می کنی؟

  • بدون نام
    پنجشنبه 25 آبان 1391 - 17:24:53
    پاسخ
    23 1

    من تا دو ماه پیش از انگلستان سرور داشتم . ۳ تا سرور مجموع سرعتشون ۳۰ گیگابیت بر ثانیه بود(با فیبر نوری به روتر ها متصل بودند )‌یعنی اگر شما ۷ تا سرور که هر کدوم ماهی حدود ۸۰۰ هزار تومان ( به نرخ دلار گرون این روزها) در انگستان اجاره کنید سرعتی معادل کل اینترنت ایران را خواهید داشت . آن هم بر روی فقط ۷ کامپیوتر! بعد ببنید که ما در چه عقب ماندگی به سر می بریم!

  • بدون نام
    جمعه 26 آبان 1391 - 02:18:08
    پاسخ
    13 1

    اینترنت من به تنهایی 20 مگه! چند درصد اینترنت کشور می شه!؟

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:11:19
      2 7

      شما خارجی یا وی پی ان

    • بدون نام
      شنبه 27 آبان 1391 - 21:16:31
      10 0

      نه عزیزم اگر با وی پی ان وصل می شدم مثل شما می رفتم فرانسه!

  • محمد
    جمعه 26 آبان 1391 - 03:11:18
    پاسخ
    7 5

    این چیزابرای مافقط باعث ناامیدی ودلسردی بیشترمیشه.لااقل نگید که درهمین جهل مرکب بمانیم که بمانیم.

    • بدون نام
      جمعه 26 آبان 1391 - 06:10:55
      6 0

      از ئقتی این موضوع رو خوندم حالم از هر چی دروغ گو بخصوص شرکتهای اینترنتی که جواب تلفن نمی دهند بدم اومده

  • بدون نام
    جمعه 26 آبان 1391 - 06:19:02
    پاسخ
    12 0

    الان اینترنت 50 مگابیت در خونه ها اومده اینجا. کجای کارین

  • بدون نام
    جمعه 26 آبان 1391 - 06:19:24
    پاسخ
    8 1

    تازه اینترنت مودمش مجانیه. خودش هم تا 10 گیگ مجانی بعدش کنتور می اندازه

    • بدون نام
      سه شنبه 30 آبان 1391 - 16:02:16
      0 0

      این مودم هایی که میدن مفت نمی ارزه کیفیت نداره ما خودمون سرعت اینترنتمون ... این مودم مسخره ها هم با قیمت خدا تومان میدن به ما سرعت از اینی که هست کمتر میشه! :(

  • دکتر آ
    جمعه 26 آبان 1391 - 06:28:48
    پاسخ
    9 0

    اگر ما 30 میلیون کاربر خانگی رو در نظر بگیریم و به هر کدوم یک مگابیت بخواهیم بدهیم باید 300000000 یعنی 300 میلیون مگابیت باید بدیم. خوب دولت تو همین جدول که در بالا اومده تا پایان 1395 می خواهد 500 گیگ کنه اینترنت رو یعنی 500 هزار مگ. حالا ببینید چقدر فاصله است بین 300 میلیون با 500 هزار یعنی با این روند و برنامه دولتی همیشه مثل اسب چلاق خواهیم بود اینترنت مون

  • دکتر آ
    جمعه 26 آبان 1391 - 06:32:42
    پاسخ
    4 0

    اصلا یه مدل دیگه : 10 میلیون پورت و هر پورت 1 مگ درنظر بگیریم می شه 10 میلیون مگ. دولت تا 1395 می خواهد 500 هزار مگ بده به مردم. باز هم می بینیم چقدر فاصله است.

  • دکتر آ
    جمعه 26 آبان 1391 - 06:34:10
    پاسخ
    7 1

    همه اینها به کنار. چرا که وقتی سرعت ما حالت مقایسه ای پیدا می کنه فاجعه امیزتر می شه. چون ما فکر می کنیم همه متوقف شده اند در پیشرفت و ماداریم اینترنت مون رو توسعه می دهیم. در حالی که تا سال 1395 کشورها چند برابر ما سرعت شون رو افزایش می دهند. اون وقت چی فکر می کنم در مورد خودمون و اینترنت مون؟

  • بدون نام
    شنبه 27 آبان 1391 - 14:53:48
    پاسخ
    6 0

    كم فروشها رو مردم مي تونند جريمه كنند؟

  • بدون نام
    شنبه 27 آبان 1391 - 22:24:44
    پاسخ
    7 1

    بیشترین بدبختی ما از سرعت پایین سرور فیلترینگ هست که هم دیتای ما رو فیلتر میکنه هم سرعت ما رو کند تر از کند میکنه. ...

  • yaser
    دوشنبه 29 آبان 1391 - 18:59:52
    پاسخ
    3 7

    سرعت ایران پایینه ؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!! من الان با سرعت 1.3 مگ دانلود میکنم !! قبلا 470 کیلو بود الان .... اینم از سایت speedtest.net سرعتم رو تست کردم ! سرور رو ببینین که واسه ایرانه !! http://speedtest.net/result/2317496801.png

    • بدون نام
      دوشنبه 29 آبان 1391 - 20:07:07
      2 1

      نتيجه اين تست مربوط به كسيه كه پهناي باند بالاي 10 مگ در اختيار داره.

  • ونداد
    دوشنبه 10 تیر 1392 - 02:09:45
    پاسخ
    0 0

    طبق قانون جمهوری اسلامی یک شهروند عادی حق داره در نهایت سرعت اینترنتش 2 مگابیت برثانیه(یعنی فقط 256 کیلو بایت!)باشه!!!... ولی سرعت شما پنج برابر حداکثری قانونه!!!(10 مگابیت در ثانیه)..پس یاسر جان مسلما یا شهروند عادی نیستید و اگر هم هستید که بعیده "لطفا شرکت ارایه دهنده این خدمات باورنکردنی اینترنتی رو لطفا همین اینجا معرفی کنید یا حداقل ایمیل کنید".سپاس.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

آخرین مطالب