۱ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴

گریه و عزاداری کردن برای امام حسین (ع) اجر و پاداش زیادی دارد که اگر بصورت صحیح و با آگاهی از جایگاه امام (ع) انجام شود خداوند به آن وعده داده و تا پاداش بهشت برای عزاداران در روایات آمده است

محرم از راه می رسد و مراسم عزاداری برای سرور شهیدان ، امام حسین (ع) و یارانش در جهان تشیع با شکوه وصف ناپذیر آغاز میشود که یک امر خداپسند و عبادت و حفظ شعائر الهی است و از ناحیه ائمه معصومین علیهم السلام و مراجع تقلید و بزرگان دین توصیه های زیادی به آن شده است.

   اما متأسفانه مثل مسائل دیگر، موضوع عزاداری سالار شهیدان نیز مورد دستبرد دنیا طلبان قرار گرفته و دچار تحریف شده است و کسانی برای بازار گرمی ، از خودشان مطالبی ابداع کرده و به واقعه کربلا نسبت می دهند که بدعتهائی ناروا به ساحت شهیدان کربلاست که در این یاد داشت به اختصاربه آن می پردازم.

   عبادت باید برابر توصیه شارع باشد
   عزاداران باید توجه کنند که چون عزاداری به عنوان حفظ شعائر الهی و یک عبادت انجام میشود باید برابر آنچه شارع مقدس مقرر کرده است صورت گیرد و اگر غیر از این باشد نمی تواند امری خدا پسندانه باشد و همانگونه که اگر چیزی از نماز کم یا زیاد شود دیگر نماز نخواهد بود عزاداری نیز اگر به طریقی که علما از آن نهی کرده اند صورت گیرد عزاداری امام حسین (ع) نخواهد بود.

   اگر کسی با این قصد که نمازِ بیشتری بخواند نماز صبح را 3 رکعت بخواند یا رکوع و سجود آنرا اضافه کند نه تنها عبادت اضافی انجام نداده بلکه نمازش باطل است وتکلیف شرعی خود را نیز انجام نداده و مستحق مجازات است پس نه تنها اجر بیشتر دریافت نخواهد کرد بلکه عذاب نیز خواهد شد و هر عبادتی اینگونه است و عزاداری نیز از این امر مستثنی نمی باشد.

دروغ پردازی ممنوع
   کذب و دروغ در همه جا حرام است ولی اگر دروغ بستن به دین و بزرگان دینی باشد بدعت است و جایگاه بدعت گذارِ در دین آتش است که در روایات از قول پیامبر و ائمه علیهم السلام آمده است ولی متاسفانه در موضوع عزاداری دروغ پردازی امری رایج  شده و توجه نمیشود که برای درست کردن ابرو چشم را کور میکنند.

   برخی روضه خوانها برای کسب ثواب و در آوردن اشک مردم حرفهائی میزنند که در هیچ کتاب و منبع معتبر دینی نیامده است و توجه ندارند که نه تنها نباید توقع اجر و ثواب بر آن داشته باشند بلکه منتظر عذاب الهی باشند زیرا بدعتی در دین گذاشته اند.

   برخی بزرگان مثل مرحوم شهید مطهری به این موضوع پرداخته اند و کتابهائی نیز در این موضوع به رشته تحریر در آمده ومنابعی که تاریخ کربلا را بصورت صحیح و معتبر نگاشته اند فراوان است که مداحان محترم میتوانند مورد استفاده قرار دهند.

کاسب کارانه برخورد نکنیم
   برخی افراد نوحه سرائی را کسب و کار خود قرار داده و برای خواندن در مجالس عزاداری مزد مطالبه میکنند و اگر مبلغ مورد درخواست آنان پرداخت نشود آن جلسه را نمی پذیرند در حالی که این کار صحیح نیست. بدیهی است معاش روضه خوانها نیز باید تامین شود و مردم بصورت داوطلبانه آنرا پرداخت میکنند و آنچه مذموم است مطالبه مزد و آنهم مبلغ مشخص است که از ساحت مقدس عزاداری امام حسین (ع) به دور است.

   از طرف دیگر برخی کاسبان نیز به میدان آمده و لباس نامناسب به بهانه عزاداری عرضه میکنند که نوعِ دیگری ستم به عاشورا است که لبلسهای نامناسب بر تن عزاداران امام حسین باشد و این بدعت اخیرا آغاز شده است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

استفاده از ادوات موسیقی
    متاسفانه سالهای اخیر صحنه های عزاداری با استفاده از انواع و اقسام سنج و طبل و آلات موسیقی همراه شده و معنویت این مراسم مذهبی را مخدوش کرده است و این ادوات نه تنها بر شکوه آن نمی افزاید بلکه آنرا سبک کرده و از معنویت دور میکند در حالی که عزاداریهائی از قبیل حسینیه زنجان و اردبیل و... بهترین شکوه و عظمت را دارد و کمترین استفاده از ابزار یاد شده در ان دیده نمیشود و مناسب است مسؤلیت هیاتهای عزاداری به این موضوع نیز توجه کنند.

   نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع)
   عزاداران باید توجه کنند که قیام امام حسین برای احیاء دین خدا و سنت پیامبر (ص) بوده و نمازدر رأس احکام الهی و سنتهای پیامبر قرار دارد پس اگر عزاداری برای خداست نباید از نماز غفلت کنند و در ایام عزاداری به نماز اهمیت دهند و بدانند که امام (ع) روز عاشورا در میان انبوه تیرهای دشمن نماز ظهر را اقامه کرد وبرای کسی که وقت نماز را یاد آوری کرد دعا فرمود پس ما هم اگر پیرو ایشان هستیم از نماز ظهر تاسوعا و عاشورا غفلت نکنیم.

  اجر فراوان عزاداری صحیح
   گریه و عزاداری کردن برای امام حسین (ع) اجر و پاداش زیادی دارد که اگر بصورت صحیح و با آگاهی از جایگاه امام (ع) انجام شود خداوند به آن وعده داده و تا پاداش بهشت برای عزاداران در روایات آمده است لذا مؤمنین این ایام را قدر بدانند وبرای تقرب به درگاه الهی از عزاداری و شرکت در مجالس امام حسین (ع) غفلت نکنند.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lila IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    19 6
    خداوند به همه ی ما معرفت حقیقی اهلبیت علیهم السلام را عنایت فرماید و پیشاپیش آرزومندم عزاداری عاشقان حسینی مورد قبول حق واقع شود. التماس دعا
  • منصور IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    16 4
    بایستی فرهنگ سازی شود صدا وسیما دراین معقوله کم کاری نموده بایستی با عوام که میخواهند عزاداری امام حسین ع را لوث کنند برخورد شود ادوات موسیقی کم بود لباس هی مضحکی به بازار امده که انسان مسلمان شرم دارد که حتی به انها نگاه کند فلسفه عاشورا مبارزه با ظلم و فساد وعوام فریبیست ..
  • 999 IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    26 0
    وقتي كه يكي از نوحه خونهاي مولف ما حداديان باشد كه توي اون فايل صوتي چهره واقعي خودش رو نشون داد ديگه واي به حال بقيه.
  • بدون نام US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    9 5
    کاشکی به جای این همه مداحی و طباکی سعی می کردیم نصف ارمانهای امام حسین جامه عمل بپوشانیم بیشترم نه نصفشو . امام حسین چه نیازی به گریه ما داره چه نیازی به عزاداری ما داره . ولی راهش باید ادامه پیدا کنه .
    • بدون نام FR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
      4 1
      بله این که باید راه امام رو ادامه داد بی شک درسته ولی به نظرم عزاداری، باعث امتداد راه و سخن امام در تاریخ میشه و راه امام رو نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می کنه، تا فرزندان ما هم بدونن راه امام رو بشناسن، همونطور که اگر این عزاداری های پدران ما نبود احنمالا بیشتر ما هم امام حسین علیه السلام و راهشون رو نمی شناختیم. به نظرم به خاطر همینم بوده که ائمه سفارش به گریه و عزاداری برای امام حسین می فرمودند. البته منم با ریا کاری و این چیزا توی این مراسمات مخالفم و به نظر من انصافا عامه ی مردم که شرکت می کنن( شرکت کننده های معمولی رو میگم) با احساس پاک میان.
  • احمد US ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    2 2
    آقای بی نام سلام شما که اولا املا و نگارش تباکی رو یاد نگرفتی بهتره راجع به تباکی اظهار نظر نکنی !در ضمن توصیه میکنم کتاب شریف کامل الزیارات رو بخونی تا با فرمایشات معصومین در مورد فضیلت گریه و تباکی بر سید الشهدا کمی آشنا بشی.