روز چهارشنبه اولین روز آخرین ماه پاییز، روز پرخبری بود.

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان، اعلام آتش بس در غزه، حرف های فرمانده سپاه پاسداران درباره غزه، اهدای جایزه ادبی جلال، اظهارات فرمانده نیروی انتظامی درباره حجاب، حرف های حشمت مهاجرانی درباره تیم ملی، ملاقات هاشمی رفسنجانی با مهدی و فائزه در زندان اوین، اخراج دی متئو سرمربی چلسی و رفتن علی کریمی به میهمانی سرمربی پرسپولیس از جمله اخبار مهم روز چهارشنبه بود.
 

سخنان مهم رهبر معظم رهبری و لغو طرح سوال از رییس جمهور
آیت الله خامنه ای در جمع صدها نفر از فعالان طرح شجره طیبه «صالحین» بسیج سخنان مهمی ایراد کردند. رهبر انقلاب سؤال از رئیس جمهور و سایر مسؤلان اجرایی را نشان دهنده احساس مسؤلیت نمایندگان ملت در قبال مسائل کشور دانستند و افزودند: مسئولان اجرایی نیز با اعتماد به نفس و شجاعت برای توضیح و پاسخ اعلام آمادگی کرده اند. اقدام قوه مقننه در عمل به وظیفه و نیز اعتقاد قوه مجریه به صحت و صداقت اقدامات خود، امتحان خوبی برای دو قوه بود اما معتقدم این حرکت تا همین جا کافی است و دیگر ادامه نیابد. مردم هم با بصیرتند و تشخیص می دهند که ادامه این کار، همان چیزی است که دشمن می خواهد. متن کامل سخنان ایشان را می توانید (اینجا) بخوانید.
پس از این سخنان، نمایندگان مجلس با صدور بیانیه ای طرح سوال از رئیس جمهور را لغو کردند. در متن بیانیه آمده بود:همیشه رهنمودهای رهبری و فرامین ایشان نصب العین و فصل الخطاب برای نمایندگان بوده است. با لبیک به فرمان ایشان نمایندگان سوال کننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سوال اعلام می دارند.علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رهبرانقلاب بر تبعیت نمایندگان از ایشان در موضوع سوال از رییس جمهور تاکید کرد و نوشت: قطعا نظر ولی امر مسلمین که اشراف بر همه مصالح مسلمین دارند، برای جامعه اسلامی قرین سعادت بوده و اطاعت از اوامر حضرتعالی فریضه و مایه افتخار اینجانب و نمایندگان مجلس می باشد.

علی مطهری هم که از نمایندگان پیگیری کننده طرح سئوال از رئیس جمهور بود با بیان این این که ما به دنبال سوال از رئیس جمهور بودیم گفت: امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور قابل پس گرفتن نیست، اما رهبری دستور دادند سوال متوقف شود و این حکم حکومتی است. پس از آن دیگر اظهار نظر ساده نیست.

تیتر بی بی سی در این باره این بود: مجلس ایران طرح سئوال از احمدی نژاد را به خواست آیت‎الله خامنه‌ای متوقف کرد، دویچه وله نیز نوشت: آیت الله خامنه‌ای مانع احضار احمدی‌نژاد به مجلس شد و رادیو فردا هم تیتر زد: آیت الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس: طرح سوال از رییس‎جمهوری را ادامه ندهید 
 

آتش بس در غزه
بی بی سی نوشت: اسرائیل و حماس با آتش‌بس برای پایان دادن به خشونت‌های چند روز اخیر که منجر به کشته شدن نزدیک به 160 نفر شد، توافق کردند. دفتر رئیس جمهور آمریکا گفته است که باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توصیه کرده بود که پیشنهاد مصر را بپذیرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از نقش مصر در دستیابی به آتش بس تجلیل کرد. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هم گفت که این کشور به همه اهداف نظامی خود در عملیات در غزه دست یافت و اکنون حماس را مسئول حفظ آتش بس می داند. ابتدا وزیر امور خارجه مصر خبر توافق‌نامه آتش بس میان حماس و اسرائیل را در جریان نشست خبری مشترک با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، منابع رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کردند اسرائیل با آتش بس در غزه موافقت کرده است اما محاصره غزه را لغو نخواهد کرد.

حرف های سردار جعفری و بازتاب های آن
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایران هیچ نوع سلاحی به طور مستقیم به غزه نفرستاده است اما انتقال فناوری ساخت موشک فجر5 صورت گرفته است. رئیس مجلس هم با بیان اینکه نمایندگان برای همراهی با مردم فلسطین در جنگ با صهیونیست‌ها آمادگی دارند، گفت:  ما با افتخار اعلام می‌کنیم که از ملت فلسطین و حماس حمایت کردیم و با افتخار اعلام می‌کنیم که در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم فلسطین خواهیم بود. افتخار می‌کنیم که کمک ما به مردم فلسطین جنبه مادی و نظامی داشته است.
این سخنان بازتاب هایی در رسانه های خارجی داشت. روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" نوشت : اظهارات سرلشگر جعفری بیانگر حمایت نظامی ایران از حماس است.
همچنین این روزنامه در جایی دیگر به اظهارات علی لاریجانی اشاره کرده: رئیس مجلس ایران نیز بدون توضیح کامل گفته است که ما به خاطر کمک به فلسطینی ها افتخار می کنیم.
روزنامه انگلیسی " گاردین " نیز با اشاره به اظهارات سرلشگر جعفری نوشت : این جزء موارد نادری است که یک مقام ارشد نظامی ایرانی کمک نظامی ایران به حماس را تائید می کند.

جایزه ادبی جلال
مراسم پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد عصر روز چهارشنبه برگزار شد. این جایزه هیچ برگزیده‌ای نداشت و در گروه داستان یک کتاب، درگروه نقد ادبی به طور مشترک دو کتاب و در گروه مستندنگاری به شکل مشترک دو کتاب به عنوان آثار شایسته تقدیر شناخته شدند.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جایزه جلال این جایزه را برای تجلیل از این نویسنده و بررسی کارنامه ادبی و مستندنگاری کشور دانست که در آن نقاط ضعف و قوت این حوزه‌ها بررسی می‌شود. او همچنین جلال آل احمد را نویسنده‌ای دردمند نامید که به راحتی سخن خود را بیان می‌کرد و اهل این نبود که وارد باندها شده و مرعوب آن‌ها شود و گفت: جلال درسی است در تاریخ معاصر! جلال نمادی است برای پذیرش کنجکاوی‌های سیاسی! واکاوی جلال می‌تواند به همگان و به‌ویژه بزرگان تفهیم کند که سردرآوردن جوان در محفلی، ذاتی او نیست. عرضی است، کنجکاو است. بی‌محابا مُهر بر پیشانی‌اش نباید زد.

نظرات حشمت مهاجرانی درباره تیم ملی
حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی کشورمان در جام جهانی 1978 آرژانتین اعتقاد دارد که اگر کمیته ای درست و حسابی برای نظارت بر کار مربیان تیم ملی وجود داشت، تا این حد انتقاد ها زیاد نمی شد و تمام مشکلات تیم ملی حل می شد. او گفت: در حال حاضر امیدها برای صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2014 بسیار کمرنگ شده و می توان گفت که دیگر کسی به این تیم امیدی ندارد، اما حتی من هم با این سن و سال همین حالا به شما تضمین می دهم که این تیم را به جام جهانی ببرم چه برسد به کروش که یک مربی با سابقه جهانی است، به شرطی که مشخص شود دقیقا چه چیزی را از او می خواهیم.

فرمانده نیروی انتظامی و بحث حجاب
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه مراسم صبحگاه عمومی یگان‌های نیروی انتظامی خراسان‌رضوی که در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد گفت: در مقوله‌ حجاب نباید برخورد انتظامی صورت بگیرد، بلکه باید بحث فرهنگی انجام شود. احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال سرنوشت قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد گفت: بحث حمل سلاح سرد هنوز در مجلس است و پیگیر آن هستیم تا تبدیل به قانون شود.

ملاقات هاشمی با فرزندانش
سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی گفت: هاشمی رفسجانی روز گذشته با دو فرزندش مهدی و فائزه در زندان اوین ملاقات کرد. هاشمی رفسنجانی عصر روز سه شنبه(30آبان ماه) در زندان اوین با فرزندانش مهدی و فائزه ملاقات کرد.
وکیل مهدی هاشمی گفت: این ملاقات طی دو ساعت صورت گرفت و سوم آذرماه نیز بازداشت موقت دو ماهه مهدی به پایان می‌رسد.

برکناری سرمربی چلسی
باشگاه چلسی طی بیانیه ای روبرتو دی متئو را از سرمربیگری این تیم برکنار کرد. تیم فوتبال چلسی در دیدار سرنوشت ساز خود در لیگ قهرمانان اروپا مقابل یوونتوس تن به شکست 3 بر صفر داد که این نتیجه شانس صعود آنها به دور بعد را بسیار کمرنگ کرد. علاوه بر این آبی های لندن در چند هفته گذشته با کسب نتایج ضعیف، جایگاه خود در صدر جدول را از دست دادند تا همه این ها در نهایت به اخراج روبرتو دی متئو منجر شود. دی متئو در حالی برکنار شد که چلسی را به اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان و هفتمین قهرمانی در جام حذفی رسانده بود. به این ترتیب رافا بنیتس جانشین موقت دی متئو در چلسی شد. او تا پایان فصل هدایت این تیم را به عهده خواهد داشت. بنیتس شش سال موفق را در لیورپول بین سال های 2004 تا 2010 گذراند وبعد به اینتر رفت ولی پس از اخراج از اینتر تقریبا دو سال بیکار بود. پیش از این گمانه زنی ها حاکی از آن بود که نزدیک ترین فرد به نیمکت چلسی پپ گواردیولا سرمربی سابق بارسلونا است.

شام پرتغالی

وخبر آخر اینکه محمد رویانیان ، مدیر باشگاه پرسپولیس در حاشیه مراسم عقد قرارداد رسمی با رضا حقیقی بازیکن جدید سرخ ها به دوربین شبکه خبر گفت: دو شب قبل، علی کریمی به خانه مانوئل ژوزه رفته و سرمربی تیم از علی با غذای ویژه پرتغالی که خودش تهیه کرده ، پذیرایی کرده است.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • - IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    1 1
    مرسی ، واقعا عالی بود... خیلی خوبه خلاصه اخبار روزانه
  • شهاب IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    2 2
    سلام مبارکه دیگه اقای احمدی نزاد دیگه چی می خواستی
  • مهدی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    1 1
    بنام خدا با سلام خدمت زحمتکشان رسانه های خبر اینجانب از زحمات شما تشگر می نمایم.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    2 2
    روزامتحان است دانش آموزآماده شده امتحان بدهدومعلم هم آماده امتحان گرفتن است.چون هردوطرف آماده اندنیازی به برگزاری امتحان نیست.معلم نمره اش رابدهدوبرای دانش آموزان ناراحتی تولیدنکند.