پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 - 01:22
+ A - چهارشنبه 8 آذر 1391 - 19:34:00 چاپ
امتیاز به مطلب 65 نفر

خوردن برخی داروها با گریپ‌فروت باعث مرگ می‌شود

دانش > پزشکی - گریپ‌فروت میوه‌ای سالم و بسیار مفید است، اما اگر با برخی از داروها ترکیب شود یا این که حتی با فاصله چند ساعته از برخی داروها خورده شود، ‌می‌تواند خطرات جدی برای شما به همراه داشته باشد.

بهنوش خرم‌روز: گریپ‌فروت میوه‌ای مفید است که در بسیاری از رژیم‌های غذایی سالم، بدان اشاره می‌شود. بسیاری،‌ برای اهداف مختلف که اغلب هم به سلامتی مربوط می‌شود، گریپ‌فروت را انتخاب می‌کنند. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید، اگر نصف یک گریپ‌فروت را به عنوان صبحانه بخورید، صبحانه‌ای بسیار سالم داشته‌اید؟ شاید، البته به این شرط که تا مدت‌ها بعد از آن، داروی خاصی برای خوردن نداشته باشید. چون در غیر این صورت، ممکن است با همان داروی معمولی، خطرات جدی به سراغ شما بیاید.
به گزارش نیوساینتیست، تعامل بین گریپ‌فروت و برخی از داروها ممکن است به طور ناخواسته باعث اووردوز (مصرف بیش از حد)‌ شود. برای فهمیدن این که گریپ‌فروت، تا چه حد و بر چه درصدی از داروها موثر است، دیوید بیلی از دانشگاه وسترن اونتاریو واقع در کانادا، مطالعات و اطلاعات مربوط به تجویز داروهای مختلف را مرور کرده تا ببیند در چه مواردی،‌ ردپایی از واکنش‌های ذکر شده پیدا می‌شود. وی به این نتیجه رسید که در بین 85 دارویی که می‌توانند با گریپ‌فروت واکنش بدهند، در 43 مورد، وکنش دارو با این میوه، می‌تواند تاثیرات شدیدی بر بدن داشته باشد. به علاوه، از سال 2008/ 1387 به بعد، با وارد شدن داروهای جدید به بازار عرضه دارویی، به تعداد این داروها در حدود 24 درصد افزوده شده است.
اما گریپ‌فروت چه تاثیری بر این داروها دارد؟ به گفته محققین، مواد شیمیایی موجود در میوه گریپ‌فروت، نوعی آنزیم را در بدن از بین می‌برد که خود مسئول از بین بردن برخی مواد و از جمله داروها در بدن است. بنابراین، با خوردن گریپ‌فروت، دیگر آنزیمی وجود ندارد تا داروی مصرف شده را به موقع در بدن از بین ببرد و این دارو همچنان آزادانه در بدن گردش خواهد کرد. ماندن دارو در بدن، می‌تواند منجر به اووردوز (مصرف بیش از حد) شود. به گفته بیلی،‌ نوشیدن یک لیوان آب گریپ‌فروت کافی است که تا حتی ساعت‌ها بعد، اگر داروی مخصوصی بخورید، باعث شود آن دارو بیش از مدت زمان مجاز در بدن شما بماند.
واکنش گریپ‌فروت و دارو در شدیدترین حالت، موقعیتی به نام تورسید دو پوینتز ایجاد می‌کند، حالتی که می‌تواند باعث ایست قلبی و مرگ شود. این حالت در ترکیب گریپ‌فروت و داروهای ضد سرطان به وجود می‌آید.
بیل ویدمر، از آزمایشگاه مطالعات گیاهی و باغبانی آمریکا واقع در فورت‌پیس فلوریدا در این‌باره می‌گوید: «البته در مورد داروهای خاص، قطعا احتیاط لازم و ضروری است. اما افرادی هم هستند که معتقدند در این زمینه، زیاده‌روی و اغراق شده است». 
 53272

کلید واژه ها: دارو - فیزیولوژی - بدن انسان -
نظرات 16
  • بدون نام چهارشنبه 8 آذر 1391 - 22:46:19
    97 5 پاسخ به این نظر
    كدوم داروها؟ اين چه نوع خبر زدنيه؟!!!!!!!!!!!
    • پریسا یکشنبه 7 مهر 1392 - 14:35:36
      3 0
      گریپ فروت ok
  • بدون نام چهارشنبه 8 آذر 1391 - 22:52:47
    21 1 پاسخ به این نظر
    من خودم ندانسته بعد از خوردن یک لیوان شیر آموکسی کلاو خوردم نزدیک بود بمیرم جدی می گم رفتم بیمارستان به من آنتی هستامین تزریق کردند تا اثر آن از بین برود بنابرابن بهتربن حالت این است که داروها را فقط با آب بخورید همین.
    • ?????? یکشنبه 26 آذر 1391 - 22:52:50
      2 1
      من تا حالا کلی آموکسی کلاو با شیر خوردم! یعنی مشکل دارن با هم؟
  • بدون نام چهارشنبه 8 آذر 1391 - 23:01:53
    13 2 پاسخ به این نظر
    من یه جای دیگه خبر رو خوندم نوشته بود داروهای ضد کلسترو و داروهای برای فشار خون
  • بدون نام پنجشنبه 9 آذر 1391 - 13:51:19
    5 14 پاسخ به این نظر
    آقا پیام خیلی روشنه دارو را با فاصله زمانی از گریپ فروت مصرف کنید.
    • بدون نام شنبه 11 آذر 1391 - 00:45:14
      6 1
      خداییش چقدر دقت کردی خوندی؟
    • بدون نام شنبه 11 آذر 1391 - 13:23:35
      15 3
      باید خبر رو کامل می نوشت ونوع دارو را هم مشخص می کرد وگرنه این خبر ناقص است لطفا کمی بیشتر درنظر دادن دقت کنید همین جور سرسری از کنار مسائل ردشدن جایز نیست.
  • نگین یکشنبه 23 تیر 1392 - 11:14:23
    5 1 پاسخ به این نظر
    نام چند دارو رو میشه بگین که ما جهت اطلاع بدونیم اونی که خیلی مضر میباشد
  • سپاس پنجشنبه 5 دی 1392 - 10:04:07
    2 0 پاسخ به این نظر
    آره محمد جان اسم داروها ؟
  • بدون نام شنبه 11 آذر 1391 - 15:57:37
    0 7 پاسخ به این نظر
    خبر،‌با ارائه مقاله علمی کامل اون آقا فرق داره. خبر میگه که به چنین نتیجه‌ای رسیده شده و فلان شخص هم چنین ادعایی کرده. کسی که واقعا پیگیر باشه، باید دنبال اون مقاله بگرده، برای بقیه هم،‌حداقل اینه که از دکتر یا داروخانه در این مورد سوال کنند و احتیاط کنند. همه چیز که نباید همیشه کامل و آماده باشه. این فقط یه خبره.
    • محمد یکشنبه 10 آذر 1392 - 18:28:10
      9 3
      من یک دانشجوی داروسازی هستم کاملا درست است در کتاب های دارویی ما هم کاملا مشخص ذکر شده است اسم آنزیم و داروها را خاستید من دارم
  • زهرا دوشنبه 25 آذر 1392 - 16:50:08
    0 0 پاسخ به این نظر
    با عرض سلام و خسته نباشی در توضیحات خود در رابطه با تداخل داروی با گریپ فروت نام هیچ دارویی را ذکر نکردید به همین خاطر متوجه نشدم که با کدام دارو نمشود خورده شود با تشکر
  • بی نام چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 01:11:56
    0 0 پاسخ به این نظر
    چرا نام داروها ذکر نکردند.
  • فهیمه یکشنبه 25 اسفند 1392 - 12:49:01
    0 0 پاسخ به این نظر
    نام داروها را بگویید.متشکرم
  • مهدی چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 18:16:27
    0 0 پاسخ به این نظر
    خوردن اب گریپ فروت همراه با کپسول ایمونورال یا ساندیمون خطرناک میباشد
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.