نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام این آژانس تأکید کرد تحریم‌های غرب هیچ تأثیری بر فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم نداشته‌اند.

خبرگزاری فارس به نقل از رویترز نوشت: «علی‌اصغر سلطانیه، گفته است: در صورتی که تأسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله قرار گیرد، این کشور از پیمان ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) خارج خواهد شد.»
نماینده ایران در آژانس در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده حمله به ایران، این کشور را مجبور خواهد کرد تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را در «مناطق امن‌تر» دایر کند.
 رویترز نوشته است اظهارات سلطانیه باعث به وجود آمدن این نگرانی در میان کارشناسان غربی شده‌ که هر گونه حمله نظامی علیه ایران برای ممانعت از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای، ممکن است نتایج عکس به بار آورده و برنامه هسته‌ای ایران را زیرزمینی کند.
تنش‌های ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر اساس این اتهام استوارند که ایران به دنبال اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود است.
ایران ضمن رد این اتهامات می‌گوید: به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. سلطانیه در این بیانیه که به زبان انگلیسی منتشر شده گفته است: «[در صورت حمله] این احتمال وجود دارد که مجلس (ایران)، دولت را مجبور کند تا بازرسی‌های آژانس را متوقف کرده و یا حتّی ایران را از پیمان ان‌پی‌تی خارج کند.»
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
نماینده ایران افزوده است: حمله نظامی، ایران را از غنی‌سازی اورانیوم بازنخواهد داشت.
در این بیانیه آمده است: «ایران به فناوری‌های غنی‌سازی دست یافته است و می‌تواند به آسانی تأسیساتی که آسیب می‌بینند را بازسازی کند.»
سلطانیه در بیانیه طولانی خود خطاب به شورای حکام سازمان می‌نویسد: «ایران کاملاً آمادگی یافتن راه حلی آبرومندانه بر مبنای مذاکره را دارد.»
پیش از این نشست گروه 1+5 بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان، از یک سو و ایران، از سوی دیگر صورت گرفت تا به راه حلی درباره مسئله هسته‌ای ایران برسد. در مذاکرات ایران با گروه 1+5، غرب خواسته‌‌های نامعقولی از جمله توقف فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را مطرح کرد؛ ایران به عنوان یکی از اعضای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم است.
غربی‌ها همچنان خواستار پیگیری رویکرد فشار و گفت‌وگو در برابر ایران هستند، در حالی که ایران بر رویکرد گفتگو ـ همکاری تأکید می‌کند.
سلطانیه در بیانیه امروز خود تأکید کرد: «تحریم‌های غرب هیچگونه تأثیری بر فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم نداشته‌اند.»
تحریم‌های غرب علیه ایران به سرکردگی آمریکا و با ادعای نگرانی این کشورها از برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته‌اند.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IN ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    39 11
    خوبه....
  • بدون نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    60 5
    الان من نمی فهمم!!! داریم ما الان تهدید میکنیم یا...؟!!!
    • آرش IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      4 1
      ما نباید وارد پارادایم تهدید غرب بشویم. وقتی آنها می گویند ما به تاسیسات اتمی شما حمله می کنیم ما نباید بگوییم اگر حمله کنید ما از NPT خارج می شویم!! این یعنی ما گفتمان تهدید شما را به رسمیت می شناسیم. بهترین راه این است که کشورهای تهدید کننده را تهدید کنیم که هر عملی عکس العمل برابر دارد. اگر شما تاسیسات نظامی ما را هدف قرار دهید ما هم تاسیسات هسته ای یا دیگر تاسیسات زیربنایی شما را هدف قرار می دهیم. این مثل این می ماند که ما به کسیکه تهدید سیلی زدن به ما می کند بگوییم اگر ما را سیلی بزنی ما به تو سلام نمی کنیم!!!
  • رضا IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    71 36
    ازهمان روزاول بایدبه اینها میگفت که پارودم شیرنذارن
  • علی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    67 22
    معلومه که در صورت حمله باید از npt خارج بشیم
  • سیامک ازم IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    47 17
    آنها هرگز به ما اعتماد نخواهند کرد بهتر است از ان پی تی خارج شویم تا ایشان برای ما واسطه بیندازند
  • علی آذربایجان IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    58 26
    بابا همین الان هم دیره. مگه تا حالا کاری از دستشون بر می اومده ونکردن . حالا که اینا با حداکثر توان ما رو تحریم کردن ماهم در عوض بمب اتمی بسازیم . مرگ یک بار شیون هم یکبار
    • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      13 19
      خوب اینا هم از همچین روزی میترسن. اونا میدونن اگه ایران به بمب اتمی دست پیدا کنه،چکش میفته دست ایران!
  • مجتبی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    26 51
    امریکاوهم پیمانان اوهیچ غلطی نمیتوانندبکنندوماباتوکل برخداوندمتعال مشت محکمی برنهان استکبارخواهیم زد وظلم وستم برمردم جهان پایدارنخواهدماند.
  • بدون نام ES ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    32 14
    حمله به تاسیسات هسته ای قابل توجیه نیست و در صورت حماقت محض سران غربی این عمل احمقانه قطعا عکس العمل شدیدی در پی خواهد داشت.
  • محمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    33 14
    بابا یا رومی روم یا زنگی زنگ با اینا باید مثل خودشون صحبت کرد
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    11 4
    ما باید همان روزی که اولین دانشمند هسته ای مان شهید شد از NPT خارج میشدیم.