توقیف فیلم «آینه شمعدون»، صادر نشدن پروانه نمایش برای فیلم «خرس» و اکران نشدن فیلم «من و زیبا» در ماه محرم از جمله موضوعاتی بودند که در برنامه «‌هفت» به آن‌ها پرداخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، در برنامه تلویزیونی «هفت» که جمعه شب 10 آذر روی آنتن شبکه سه سیما رفت، بهرام بهرامیان کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیه کننده و جواد عظیمی میرآبادی مدیر اداره نظارت و ارزشیابی به صورت تلفنی روی خط برنامه‌آمدند و درباره مشکلات به‌وجود آمده برای فیلم‌های سینمایی «آینه شمعدون»، «خرس» و «من و زیبا» سخن گفتند.

بهرامیان کارگردان فیلم «آینه شمعدون» با اشاره به روند تولید این فیلم گفت: «فیلمنامه اولیه برای صدور پروانه ساخت به اتحادیه داده شد و 40 مورد به فیلمنامه ایراداتی وارد شد که با رفع آن‌ها، در نهایت برای این فیلم پروانه ساخت صادر شد.»

او ادامه داد: «حاشیه‌های این فیلم از وقتی شروع شد که خبرنگاری نسخه‌ای از فیلمنامه را پیدا کرد و اشکالاتی به آن گرفت و لفظ فیلم موهن را برای آن به کار برد.»

 

بهرامیان در ادامه افزود: « وقتی فیلم متوقف شد، احساسات یک تیم جریحه دار شد. من به‌دنبال کار سمبلیک نبودم. این فیلم جنبه سرگرمی سینما را تامین می‌کرد که شیطنت برخی از دوستان باعث تشویش اذهان عمومی عمومی شد. بخش خصوصی برای ساخت این فیلم سرمایه گذاری کرد.از همه مسئولان خصوصا آقای عظیمی تقاضا می‌کنم نگذارند یک تولید در سینمای ایران عقیم شود.»

 

جواد نوروز بیگی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز درباره اکران فیلم سینمایی «من و زیبا»گفت: «ما این فیلم را به مناسبت ایام محرم ساختیم و فکر می‌کردیم مورد تشویق مسئولان قرار می گیرد. «من و زیبا»در شرایط دشواری ساخته شد. متاسفانه دوستانی که باید از این فیلم حمایت می‌کردند پشت ما را خالی کردند.»

 

او درباره اکران فیلم سینمایی «خرس»نیز گفت: «من گیج شدم که چرا این فیلم در خارج  و در جشنواره‌ها می‌تواند حضور یابد، اما در داخل ایران اجازه اکران ندارد،من فیلم مناسبتی می‌سازم اکران نمی‌شود. فیلم دفاع مقدسی می‌سازم باز با مشکل مواجه می‌شود، و دیگر نمی‌توانم چکار باید بکنم؟»

 

مهدی عظیمی میر آبادی هم درباره مشکلات مطرح شده در مورد فیلم‌ها گفت: «برخی از اتفاقات در زمان مدیریت فرد دیگری در اداره نظارت و ارزشیابی رخ داده و طبیعتا باید کسانی که مسئول آن بوده‌اند،در مورد آن  پاسخگو باشند. در ارتباط با فیلم «خرس» باید بگویم که این فیلم برای نمایش در ایران مشکلاتی دارد که باید رفع شود، دوستان زیر بار اصلاحات نمی روند. اگر دوستان کمک کنند و زودتر اصلاحات را انجام دهند، به سرعت می‌توانیم فیلم را اکران کنیم.»

 

او در ادامه گفت: « در مورد فیلم «آینه شمعدون»، بر خلاف گفته‌های بهرام بهرامیان، تغییر صد در صدی فیلمنامه برای ما مسجل بود و به همین خاطر قانون به ما اجازه می‌دهد که فیلمبرداری را متوقف کنیم، و بعد از اصلاح فیلمنامه فیلمبرداری ادامه پیدا کند.»

 

نوروزبیگی در ادامه صحبت‌های میرآبادی گفت: «آقای شمقدری به من گفت برای اکران فیلم «خرس»یک نامه از یک نهاد بیاور و من هم این کار را انجام دادم و متاسفانه قرار است مدام گفته شود که فیلم بد است. رزومه کاری من و پرویز پرستویی موجود است، و همیشه دغدغه ما ساخت فیلم‌های ارزشمند است،  هیچ گاه توهینی به دفاع مقدس نکرده‌ایم. فیلم مسیر خوبی را در بخش بین‌الملل طی می‌کند. در آخرین حضور فیلم در جشنواره آسیا پاسفیک و قتی متوجه شدم که یک اسرائیلی در ترکیب هیات داوران هست، نسبت به این مساله اعتراض کردم ودر چند نوبت به همراه مترجم‌مان با دبیر جشنواره صحبت کردیم که اگر قرار باشد به این فیلم جایزه داده شود، ما به دلیل عضویت یک اسرائیلی در بین داوران جایزه‌را نمی گیریم . در نهایت هم فیلم ما را نامزد نکردند.بنابراین ما به حدود خودمان قائل هستیم، اما نمی‌دانم چرا دوستان این فیلم را اکران نمی‌کنند.»

 

عظیمی میرآبادی در پاسخ به صحبت‌های نوروزبیگی گفت: «من شخص آقای نوروزبیگی و کارهای‌شان را دوست دارم، اما وظیفه‌ام را انجام می‌دهم. برای این‌که گره کار باز شود، باید اصلاحات فیلم انجام شود. ما نگران واکنش‌ها در اکران هستیم و باید به ما حق بدهند که با این حساسیت‌ها با فیلم برخورد کنیم.»

 

عظیمی میر آبادی در ادامه در ارتباط با فیلم سینمایی «آینه شمعدون» گفت: «بر اساس اسناد و مدارک، این فیلم با نام «به جهنم خوش آمدید» موافقت اصولی و پروانه ساخت گرفته است، اما در یک مراوده فیلمنامه کنار گذاشته شده و فیلمنامه دیگری با عنوان «آینه و شمعدون»جلو دوربین رفته‌است.»

او افزود:« توقف فیلمبرداری این فیلم به خاطر جوسازی رسانه‌ها نبوده، در واقع یکی از رسانه‌ها به نکته‌ای در مورد داستان فیلم اشاره کرد که من متوجه شدم این موضوع در فیلمنامه نبوده، فیلمنامه را خواستم و دیدم که این فیلمنامه با فیلمی که دارد فیلمبرداری می‌شود فرق می‌کند.»

 

عظیمی ادامه داد: « دوستان دوست دارند فیلم خودشان را بسازند، اما وقتی فیلم ساخته شد، تهیه کننده و کارگردان پاسخگو نیستند و مسئولان باید جواب بدهند و وا به خاطر شرایطی که فیلم‌ها در اکران دارند مجبوریم سخت‌گیری کنیم.»

 بهامیان هم در ادامه دوباره روی خط آمد و گفت که تهیه کننده فیلمش برای دو فیلمنامه تقاضای پروانه ساخت کرده که فیلمنامه اول با عنوان «به جهنم خوش آمدید»، با نام کارگردان دیگری پروانه ساخت گرفته و فیلمنامه دوم همین فیلمی است که من داشتم می‌ساختم.»

 

او ادامه داد: « فیلمنامه اول به دلیل حساسیت‌ها مقابل دوربین نرفت، و من کار فیلمبرداری «آینه شمعدون» را آغاز کردم.»

 بهرامیان اعلام آمادگی کرد که می‌تواند مدارک و مستنداتش را به برنامه «هفت» بیاورد و نشان دهد. 

 

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =