۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰

نصرت الله تاجیک

امروز دادگاه بدوی که مسئولیتش بیشتر متوجه امور اداری است و مرتبط با عوامل بعد از دادگاه یعنی پلیس و زندان برای لغو شرایط آزادی موقتم و تبدیل آن به آزادی دائمی تشکیل شد.
انگلیسیها استاد بحث با صبر و حوصله هستند و استادتر در جان دادن و واقعی نمودن حتی امور تشریفاتی و اداری. قاضی و وکیل آنقدر جدی بحث می کردند که برای لحظه ائی من تصور کردم ممکن است قاضی با پیشنهاد وکیل موافقت نکند و من ناچار باشم به زندان بروم! زیرا در ابتدای شروع دادگاه من را به محفظه شیشه ائی مخصوص متهمین هدایت و درب را نیز منشی دادگاه قفل کرد تا اگر قاضی با لغو شرایط ازادی من موافقت نکرد از درب پشت ان من را به بازداشتگاه منتقل کنند!
سپس وکیل من دلیل عدم اجرای حکم استرداد از سوی وزیر کشور را توضیح و سپس به حکم دادگاه عالی اشاره کرد که وزیر کشور هم در مهلت مقرر چهارده روز علیه حکم دادگاه اعتراضی به دیوانعالی انگلیس نکرده است. قاضی پس از مقداری جر و بحث در مورد بند و ماده قانونی مورد استناد وکیل و نیز حکم برائت دادگاه عالی از نماینده دادستانی انگلیس که نماینده کشور درخواست کننده استرداد است سئوال کرد که مخالفتی دارد که جواب منفی داد که رو به من کرد و خواست که بلند شوم و اعلام کرد من ازاد هستم در حالیکه بعد از شش سال این آوای دلنشین مرا در خود فرو برده بود میکرد با صدای باز شدن قفل درب توسط منشی دادگه به خود آمدم.
بعد از دادگاه وقتی میخواستم از آلن جونز وکیل مدافعم خداحافظی کنم اشک در چشمان هر دوی ما حلقه زد. برای من که فردی عاطفی با شش سال دوری از وطن جای اشکال نیست ولی یک وکیل انگلیسی هر چقدر هم شخصیتش در فرهنگ سرد غرب شکل گرفته باشد چون انسانی است همراه با احساسات ، نتوانست به این جدائی بی تفاوت باشد. گذشت زمان و پاچیده شدن گرد پیری را در این شش سال بخوبی میتوان در صورت و قامتش دید. این یکی از زیباترین لحظات زندگی من بود. و ایکاش یکی از دوربینهای فیلمبرداری پرس تی وی و صدا وسیما که داشتند از این صحنه فیلمبرداری میکردند این لحظات را نمایش بدهند.
در جلسات اول هم من بی تجربه بودم و هم او سرد و بی اعتماد ولی در طول این مدت صبر و صداقت و مظلومیت من او را تحت تاثیر قرار داده بود و در این اواخر هم حرفهای من را قبول میکرد و حتی از من میخواست اگر به لوایح دفاعی اش نظری دارم بنویسم که کاری بس دشوار برای من بود ولی با هزار عذر خواهی و به عنوان یک دانشجو مطالبم را مطرح میکردم. این مکاتبات گنجینه ائی است برای تحقیق. او وکیل برجسته ائی است و در استرداد کارکشته. فقط خیلی روی وحدت رویه و استفاده از موردهای قانونی و حقوقی قضائی انگلیس وقتش در دادگاه را صرف میکند. این لایحه آخرش در دادگاه عالی، عالی بود. یک کار دونفره بود و ادله حقوق اش را با مطالب سیاسی که من تهیه کرده بودم بصورت تاریخی و برحسب زمان وقوع ممزوج کرده بود که خیلی معنا پیداکرد و روز اول دادگاه را در اختیار گرفت و روی نظر قاضی مبنی بر تعلل و تخلف وزیر کشور تاثیر گذاشت.
در آسانسور گفت این پرونده تنها پرونده استرداد یک مسلمان از انگلیس به امریکا است که با موفقیت توانسته در خواست آمریکا را به شکست بکشاند. از دو هفته پیش از وی خواستم که راهها و نحوه شکایت از وزیر کشور را بررسی کند تا هم غرامت من و خانواده ام را از طریق دادگاه از وی بگیریم و هم هزینه هائی که دولت در این پرونده متحمل شده است. امروز میگفت این بررسی را دنبال و مرا از طریق ایمیل مطلع خواهد کرد. به او گفتم از نظر من این پرونده تازه شروع شده است و امیدوارم خداوند نیز این توفیق را به من بدهد تا پس از بازگشت به وطن بتوانم این اقدام را دنبال کنم به شرط انکه دولت و قوه قضائیه نیز از هماکنون قول بدهند حمایت و کمک کنند تا این مهم به سرانجام برسد. انشاالله.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =