مدیر مرکز مطالعات کویر ایران گفت: مناطق وسیعی از کشور در 50 سال آینده با کمبود شدید آب مواجه می‌شوند.

 خبرگزاری مهر نوشت:

پرویز کردوانی در اولین همایش مدیریت شریان حیاتی آب در شرایط اضطراری در سمنان گفت: فلات مرکزی ایران در 50 سال آینده با بحران کمبود آب مواجه می شود و علت آن استفاده بیش از اندازه از منابع آبی محدود موجود است.

 وی با اشاره به اینکه مقدار آب در زمین تقریبا ثابت است، گفت: حفر چاه های متعدد عمیق و نیمه عمیق و برداشت از آبهای زیر زمینی زمینه کمبود آب و مواجه شدن با بحران آب در سالهای آینده است. کردوانی به عدم تناسب بین توسعه شهر نشینی و افزایش جمعیت و افزایش منابع آبی اشاره کرد و گفت: ثابت ماندن تقریبی منابع آب و افزایش جمعیت، موجب افزایش مصرف آب می شود.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه 90 درصد اقلیم کشور خشک است، گفت: انتقال آب از منطقه ای به مناطق دیگر چاره ساز حل مشکل کمبود آب نیست چرا که باید هر منطقه از منابع آبی خودش استفاده کند.

به گفته وی با انتقال آب از نقاط مختلف به تهران ظرف 40 سال آینده مناطق کرج و ورامین نیز دچار کمبود آب می شوند. مدیر مرکز مطالعات کویر ایران به میزان محدود منابع آبی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: باید مدیریت مصرف آب در کشور مدیریت علمی شود و از استفاده بیش از حد از منابع آبی دوری شود.

وی با تاکید بر اینکه عرض جغرافیایی و ارتفاع در میزان بارش و منابع آبی تاثیر دارد، گفت: منابع زیرزمینی پس انداز ما محسوب می شوند و نباید از این پس انداز در حال حاضر بدون مدیریت دقیق استفاده کرد چرا که در مواقعی این ذخایر به دلایلی افزایش یا کاهش می یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گنجشک روزی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
    0 1
    حالا کو تا پنجاه سال دیگه .