۰ نفر
۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۳

ایرنا:

آمریکا روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل مانع از صدور قطعنامه علیه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی شد. ادامه روند شهرک سازی و همچنین موضع حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی باعث شده است تا این کشور با انتقادهای فراوان روبرو شود.

علیرغم تلاش چهارده عضو شورای امنیت برای صدور قطعنامه ای علیه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، آمریکا روز چهارشنبه مانع از صدور قطعنامه ای علیه رژیم اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل شد. مقامات کشورهای مختلف هم در ادامه حمایت آمریکا از سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی از اقدام آمریکایی و رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و ادامه چنین طرح هایی ازسوی رژیم اشغالگر قدس را غیرقانونی دانسته اند.

نشریه ˈعمانˈ در این باره نوشت، سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که از طرح های شهرک سازی خود صرف نظر کند.

این نشریه عمانی در ادامه نوشت: سازمان آزادی بخش از موضع آمریکا در قبال حمایت از طرح های شهرک سازی رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است. سازمان ملل این اقدام رژیم صهیونیستی را غیرقانونی دانسته است که باعث از دست رفتن فرصت ازسرگیری گفتگوی صلح می شود.

این منبع خبری افزود: ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل از ادامه روند شهرک سازی در کرانه باختری و اطراف قدس ابراز نگرانی کرده است. او از دولت عبری خواست از این اقدام خطرناک خود که باعث از بین رفتن روند گفتگوها می گردد، دست بردارد.

ˈجیفری فلتمنˈ معاون دبیرکل سازمان ملل هم در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل از دولت رژیم صهیونیستی خواسته است به درخواست های سازمان ملل تن دهد و از طرح های شهرک سازی خود صرفنظر کند.

روز چهارشنبه، رژیم اسراییل بحث بنای 1048 واحد مسکونی را در کرانه باختری و قدس شرقی مطرح کرد و سخنگوی وزارت مسکن و شهر سازی این رژیم هم این خبر را تایید کرده است. پیش از این هم رژیم صهیونیستی با بنای 1500 واحد مسکونی در ˈرمات شلوموˈ موافقت کرده است.

بنا به گزارش منبع خبری، چهار کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل (فرانسه، انگلیس، پرتغال و آلمان) طی بیانیه ای مخالفت شدید خود را با پروژه های اسراییلی مبنی بر ادامه شهرک سازی اعلام کردند.

در این بیانیه که توسط ˈمارک لیال جرانتˈ سفیر انگلستان قرائت شد، آمده است که طرح احداث واحدهای مسکونی جدید در کرانه باختری و به ویژه در منطقه ای موسوم به ˈب ایˈ باعث جدایی قدس شرقی از کرانه باختری می شود و این اقدام در نهایت باعث خواهد شد شهروندان فلسطینی مجبور به مهاجرت از این مناطق شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است، پروژه های رژیم صهیونیستی و شتاب در روند شهرک سازی پیام منفی به همراه دارد و نمایانگر این است که این رژیم هیچ تمایلی برای گفتگو ندارد.

این کشورهای چهارگانه؛ ادامه شهرک سازی را برخلاف قوانین بین المللی دانسته اند که در مسیر تلاش های بین المللی برای تحرک گفتگوهای صلح، سنگ اندازی می کند. در پایان این بیانیه از دولت اسراییل خواسته شده است از طرح خود صرفنظر کند.

از سوی کشورهای عدم متعهد هم این اقدام صهیونیست ها محکوم شده است.

بنا به گزارش منبع خبری مذکور، ˈهاردیب سنگپوریˈ سفیر هند هم این اقدام صهیونیست ها را محکوم کرد و این مساله را بزرگترین مانع در برابر صلح دانست و خواست که هرگونه فعالیت در زمینه شهرک سازی باید فورا متوقف شود.

بنا به گزارش شبکه خبری فلسطین، ˈعزت الرشقˈ عضو دفتر سیاسی جنبش حماس هم از موضع ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژیم اسراییل انتقاد کرد و گفت: موضع حمایتی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه روند شهرک سازی را سرعت بخشیده است و همچنین این اقدام آمریکا باعث از بین رفتن مواضع انتقادی در سازمان ملل نسبت به اسراییل شده است. او طرفداری ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی را مفتضحانه توصیف کرد که باعث ادامه جنایات این رژیم در سرزمین های اشغالی و زیر پا گذاشتن مقدسات می شود.

نشریه ˈاخبار الخلیجˈ بحرین نوشت، سازمان آزادی بخش فلسطین از سنگ اندازی آمریکا در مسیر تصویب قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه طرح های شهرک سازی رژیم انتقاد کرده و از آمریکایی ها خواسته است از حمایت این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل دست بردارند.

بنا به گزارش این منبع خبری، ˈواصل ابویوسفˈ عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، موضع حمایتی آمریکا در قبال رژیم صهونیستی را به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفته است، اگرچه در سازمان ملل علیه سیاست شهرک سازی رژیم اشغالگر قدس اجماع وجود دارد، ولی ایالات متحده آمریکا آشکارا از اسراییل و روند شهرک سازی حمایت به عمل می آورد.

این عضو سازمان آزادی بخش فلسطین موضع آمریکا را به منزله چراغ سبزی از آمریکا به اسراییل دانسته است تا این رژیم به طرح های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی ادامه دهد و حقوق فلسطینیان را نادیده گیرد و مانع برپایی دولت مستقل فلسطین گردد.

بنا به گزارش منبع خبری مذکور، ˈنبیل ابوردینهˈ گفته است که اسراییل به دلیل جنایت شهرک سازی در سرزمین های فلسطین محاکمه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: یک سنگ از این شهرک ها هم در کرانه باختری و قدس شرقی باقی نخواهد ماند.

روزنامه الخلیج امارات نوشت، کشورهایی عدم تعهد در شورای امنیت سازمان ملل از فعالیت های غیرقانونی اسراییل در سرزمین های فلسطین ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته اند که این رژیم قوانین بین المللی را نادیده می گیرد. چین و روسیه هم از ادامه شهرک سازی این رژیم ابراز نگرانی کردند.

شبکه خبری الجزیره هم گزارش داد: اسراییل پروژه های شهرک سازی خود را ادامه می دهد و انتقادهای محافل بین المللی را هم نادیده می گیرد.

این شبکه خبری گزارش داد، طرح شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و در شهر قدس با انتقادهایی روبرو شده است، اما ˈبنیامین نتانیاهوˈ همه این انتقادها و محکومیت ها را نادیده می گیرد و گفته است که دولت وی سیاست خود را در این زمینه ادامه خواهد داد.

بنا به گزارش این شبکه خبری، روسیه هم از سیاست شهرک سازی اسراییل انتقاد کرد.

ˈویتالی چورکینˈ سفیر روسیه در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت گفت: اگر رژیم صهیونیستی در طرح بنای شهرک صهیونیست نشین به ویژه در قدس شرقی تجدیدنظر کند، می توان بحران موجود را حل کرد.

بنا به گزارش این منبع خبری، مصر هم نسبت به طرح های اسراییل انتقاد کرده و ادامه روند شهرک سازی ازسوی رژیم اشغالگر قدس را برخلاف تلاش های به کار گرفته شده در زمینه صلح معرفی کرده و آنرا مخالف قوانین بین المللی دانسته است.

انتقادها از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی به این دلیل اوج گرفت که باراک اوباما در شعارهای انتخاباتی خود از رویکردی منصفانه در آنچه ماجرای اسرائیل و فلسطین می داند سخن گفته بود.
 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 2
    بله حق وتو یک بازیچه است یا نیست؟ البته اگر حق بود خیلی عالی میشد.....نزدیک 200 کشور رای مثبت میدن و آمریکا رای منفی ....حقوق بین المللی وجود داره ولی برای آمریکایی ها وگرنه بقیه که .....؟