مهر نوشت:

بازپرس جنایی مشهد برای خلبان روسی هواپیمای توپولف که در فرودگاه شهید هاشمی نژاد دچار سانحه شده بود قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده به دادگاه فرستاده شد.
این سانحه صبح روز چهارم بهمن سال 88 در فرودگاه هاشمی نژاد رخ داد. خلبان هواپیمای توپولف 154 که متعلق به شرکت تابان بود با 156 مسافر و 13 خدمه ساعت 6 و 37 دقیقه درخواست فرود اضطراری کرد و هنگام فرود در فرودگاه مشهد، هواپیما دچار سانحه شد.

پس از فرود هواپیما و خروج آن از باند پرواز، تمامی مسافران بسرعت و با همکاری گروه امداد از طریق سرسره‌های هواپیما خارج شدند. اما پس از پیاده شدن مسافران، ناگهان قسمت انتهایی هواپیما شعله‌ور شد. 42 نفر از مسافران این هواپیما دچار جراحت شدند که بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند.

پس از سانحه برای این هواپیما اعلام شد، هواپیمای سانحه دیده شب قبل فرودگاه آبادان را به مقصد مشهد ترک کرده بود اما به علت بدی هوای مشهد موفق به فرود نشد و به فرودگاه اصفهان رفت. پس از آن، صبح روز حادثه (4 بهمن) این هواپیما در بازگشت هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در این باره اعلام کرد: با وجود دید ناکافی و مه‌آلود بودن فضای فرودگاه، خلبان توپولف به دلیل همراه داشتن مسافر بیمار درخواست فرود اضطراری کرده و خود مسوولیت فرود را با توجه به شرایط آب و هوایی به عهده گرفته بود.

 

پس از این حادثه با شکایت مسافران پرونده ای در دادسرای مشهد تشکیل شد و بازپرس پرونده به گروهی از کارشناسان بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور ماموریت داد علت سانحه را بررسی مشخص کنند. کارشناسان نیز پس از بررسی جعبه سیاه هواپیما و بررسی محل حادثه در گزارش خود ، خلبان روسی هواپیمای توپولف را مقصر حادثه اعلام کردند. خلبان هنگام فرود در بررسی های خود دچار مشکل شده و بال هواپیما با تاسیسات کنار باند فرودگاه برخورد کرده بود.

با تکمیل تحقیقات قاضی موحدی راد بازپرس جنایی مشهد برای خلبان هواپیما قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.

بررسی قضائی نشان می دهد، در زمان حادثه خلبان روس ساکن سن پترزبورگ بوده که پس از سانحه مشهد پروانه خلبانی او باطل شده و هم اکنون در اوکراین زندگی می کند. در صورتی که پس از اخطار قضایی او در دادگاه حاضر نشود برای او به صورت غیابی حکم صادر خواهد شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    64 0
    همه خسته نباشن! یه عده مسافر رو از آبادان بردن مشهد. بعدش بردنشون اصفهان. بعدش رفتن مشهد هواپیما رو کوبیدن زمین و خلاص.کار ازین هنری تر ! همگی خسته نباشید. خلبان هم ایرانی بود مگه میشد محکومش کنی. حالا اگه مرده بود میشد بگی مقصره... این خلبانم که روسی هستشو و نه فارسی بلده نه میاد جواب بده... بازم همگی خسته نباشید...
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    53 3
    اگر خلبان ایراد نداشت که قبول نمیکرد پشت توپولف بشینه جون اینهمه آدم را هم به خطر بیاندازه کسانی که محکومیت داردند به توپولوف تبعید میشوند
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      22 1
      اتفاقا خلبان با این همه دید کم خیلی مهارت داشته. چقدر قدر نشناسیم ما ایرانیها
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    34 2
    یه دفعه هم که هواپیمای توپولوف روسی مثلا سالم بوده و مسافرها رو به کشتن نداده خلبان روسی کمر همت بسته بوده تا ماموریت ناتمام هواپیما رو تمام کنه!!! از لحاظ حاضر نشدن خلبان در دادگاه که اصلا کوچکترین شک و شبهه ای وجود نداره؛حالا گیریم که حکم غیابی هم صادر کردید چطور میخواهید اجراش کنید؟!!چه ضمانت اجرایی داره؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    21 3
    الحمدلله که این هواپیماهای بیخود از مملکت ما جمع شد.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    16 0
    وقتی مسافر بیمار توی هواپیما باشه هواپیما حتما باید بشینه. اما درباره این حادثه، چون شرایط آب و هوا بد بوده، نمیدونم اجازه این کارو باید بهش میدادن یا نه، چون به هرحال جون 150 نفر نسبت به جون 1 نفر باید در اولویت باشه دیگه، درست میگم؟
  • ارسلان IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    10 2
    یعنی واقعا برای اثبات مجرمیت کسی که هر آدم ناشی میداند اینطور حوادث تقصیر خلبان است احتیاج به 3 سال زمان بود ؟ ، آدمی که در ایران حضور ندارد و هیچوقت هم دست دستگاه عدالت ما به وی نخواهد رسید