اظهار نظر های مسئولان مرتبط با حذف کنکور طی روز های اخیر وارد فاز تازه ای شده است و هر کس به نوبه خود اطلاعات متفاوتی از حذف کنکور می دهد.

 محمد حسین نجاتی: رویای حذف کنکور برای دانش آموزان و داوطلبان و خانواده های آنها هنوز دست نیافتی است. آنقدر دست نیافتی است که با آغاز موج جدید اظهار نظر مسئولان از نیمه آذر ماه گذشته تا امروز بیش از 10 اظهار نظر متفاوت درباره حذف کنکور اعلام شده است.
به جدول زیر نگاه کنید. وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت آموزش و پرورش هر کدام به نوبه خود در این موج جدید از اظهارات مربوط به حذف کنکور اطلاعات و اظهار نظر های متفاوتی درباره حذف کنکور عنوان کرده اند.
این آشفته بازار حذف کنکور در شرایطی است که براساس قانون مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه ویژه حذف کنکور موظف است با هماهنگی میان دستگاه های مرتبط با حذف کنکور جزئیات این مسئله را اعلام که آنچه در حال حاضر به چشم می آید غیبت این کارگروه و بازار گرم دستگاه های مرتبط در زمینه حذف کنکور است.
هم اکنون وزارت علوم می گوید، "قانون قبلی حذف کنکور باید تبدیل به قانون جدیدی شود" دانشگاه پیام نور استان هایی را به طور خاص مشمول حذف کنکور کرده است، مرکز آزمون دانشگاه آزاد می گوید 95 درصد از رشته ها در دانشگاه آزاد بدون کنکور پذیرش می کند، رئیس دانشگاه آزاد اما می گوید 80 درصد. از طرف دیگر آموزش و پرورش هم می گوید هنرستان ها مشمول قانون حذف کنکور نیستند.
این سیمای کلی سرنوشت قانونی است که قرار بود کنکور را در سال 90 حذف اما در آخرین ماه های سال 91 هنوز در گیر و داد اظهار نظر های مسئولان باقی مانده است وبیش از پیش منجر به سرگردانی داوطلبان، دانش آموزان و خانواده های آنها شده است.

از طرف دیگر روز گذشته رئیس کمیته آموزش عالی مجلس  در گفت و گو با خبرآنلاین عنوان کرده بود: کنکور حذف نمی شود و نمی توان برای حذف کنکور به سوابق تحصیلی دانش آموزان اتکا کرد. (در اینجا بخوانید)

 

در جدول زیر 10 اظهار نظر متفاوت مسئولان در باره حذف کنکور طی 20 روز گذشته را بخوانید؛

نام مسئول تاریخ عنوان جزئیات اظهار نظر
نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم  6 دی ضرورت تغییر در قانون کنکور در بازنگری قانون حذف کنکور مجلس که از سال 86 مطرح شد، برای رفع چالش‌ها و اجرای حذف کنکور، ابتدا بحث اصلاح قانون مطرح بود اما در مجموع به نظر می‌رسد که قانون قبلی حذف کنکور باید تبدیل به قانون جدیدی شود.
اطلاعیه دانشگاه پیام نور   6 دی سهم پیام نور از حذف کنکور سهم دانشگاه پیام نور از حذف کنکور  در 5021 رشته محل مشخص و اسامی واحدهای دانشگاه پیام نور که پذیرش در آن بر اساس سوابق تحصیلی صورت خواهد گرفت، اعلام شد.
نادری معاون آموزشی وزارت علوم 4 دی جزئیات حذف کنکور
در راستای قانون حذف کنکور مصوب سال 1386مجلس شورای اسلامی و تصویب وزارت علوم، آزمون سراسری در مقاطع کاردانی و کارشناسی موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی حذف شد که کد رشته های بدون کنکور در نیمه دوم ماه جاری توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.
عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش  30 آذر  هنرستان ها جز قانون حذف کنکور نیستند قانون حذف کنکور فقط شامل دیپلمه های نظری می شود و هنرجویان هنرستان ها مشمول این قانون نیستند.
ناصر اقبالی ، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد   22 آذر 91 95 درصد پذیرش بدون کنکور در داشگاه آزاد با توجه به اینکه در مهرماه امسال آزمون 3466 رشته محل در مقطع کاردانی حذف گردید، لذا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته از مجموع قریب به 9000 رشته محل خود در آزمون سراسری در بیش از 8400 رشته محل معادل 95 درصد پذیرش بدون کنکور داشته باشد. لذا در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو در 250 هزار نفر ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از مجموع 270 هزار نفر به صورت بدون آزمون خواهد بود.
سعید قدیمی دبیر شورای برنامه ریزی آموزش عالی 21 آذر 91 حذف کنکور در 10هزار رشته‌محل دبیر شورای برنامه ریزی آموزش عالی مهمترین علت حذف کنکور در 10 هزار رشته محل را کم بودن متقاضیان است که علوم انسانی و پایه دارای بیشترین رشته بدون کنکور هستند.
توکلی مشاور عالی سازمان سنجش 20 آذر 91 حذف کنکور در 10 هزار محل رشته براساس مصوبه کارگروه ماده (4) قانون پذیرش دانشجو، پذیرش دانشجو در حدود 10 هزار کد رشته محل دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، بدون برگزاری آزمون و براساس سوابق تحصیلی تعریف شده در قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی صورت می پذیرد.
رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس  14 آذر 91 کنکور اسان برای 50 درصد رشته ها  برای 50 درصد رشته محلها احتیاج به کنکور خیلی آسان(عمومی) است، به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان کفایت کند
فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد 13 آذر 91 حذف کنکور در 80 درصد کدرشته ها دانشگاه آزاد بر این اساس، پذیرش دانشجو در 80 درصد کدرشته‌ها به صورت بدون آزمون و در 20 درصد باقیمانده به صورت آزمونی مشترک با سازمان سنجش انجام می‌شود.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش 13 آذر حذف کنکوربرای 3 هزار کدرشته در کنکور 92  در کنکور 92 برای پذیرش دانشجو در حدود 3000 کدرشته امتحانی دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی آزمونی برگزار نمی‌شود

 

کنکور در دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود؟
اگرچه مسئولان دولت و مجلس هنوز جزئیات دقیقی از حذف کنکور در رشته های تحصیلی را اعلام نکرده اند وهرکس به نوبه خود و با توجه به سیاست های سازمانی خوداقدام به اظهار نظر هایی درباره حذف کنکور می کنند، اما به نظر می رسد کنکور در دانشگاه هایی به غیر از دانشگاه آزاد که اقدام به دریافت شهریه از داوطلبان می کنند، حذف می شود.
به طوریکه بر اساس آخرین اطلاعات از کنکور سراسری سال 1391 و کیفیت پذیرش داوطلبان، از میان تمامی قبول شدگان در کنکور سراسری سال 91 تنها 21 درصد از آنان روانه دانشگاه های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر 3/78 درصد از قبول شدگان جذب دانشگاهی ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند. بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع کل قبول شدگان نهایی کنکور سراسری سال 1391، 21 درصد از دانشجویان جذب دانشگاه های دولتی و روزانه، 1/6 درصد از داوطلبان جذب دوره های شبانه، 61 درصد جذب دانشگاه پیام نور، 4/0درصد جذب دانشگاه های نیمه حضوری، 4/4درصد جذب دانشگاه های فرهنگیان، 5/4درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و 2/1 درصد نیز جذب دانشگاه های مجازی شدند. این در حالی است که سهم دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که به گفته کارشناسان بدون در نظر گرفتن معیار های کیفیت آموزشی در حال فعالیت است، روز به روز در حال افزایش است و از 15 درصد از سال 1386، 32 درصد در سال 88 و 55 درصد سال 90 به 61 درصد از کل قبول شدگان در سال 1391 یعنی سه برابر دانشگاه های دولتی و رایگان رسیده است.
این در حالی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1387 دولت موظف به افزایش میزان دانشجویان در دانشگاه های مادر و مهم دولتی است که طبق ماده واحده این پیشنهاد، ظرفیت پذیرش دانشجو که از طریق آزمون سراسری در رشته های روزانه در دانشگاه های مادر و مهم دولتی پذیرش می شوند، در رشته های فنی، مهندسی، پزشکی و حقوق به تشخیص وزارت علوم و در سایر رشته های علوم انسانی که مورد تقاضای بالای داوطلبان است باید افزایش پیدا کند. از سوی دیگر اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» با این حال آنچه که در حال حاضر هر ساله بر میزان آن افزوده می شود، کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و مادر است که طرح کنونی حذف کنکور می تواند بازار دانشگاه های پولی و کمتر با کیفیت کشور را پر رونق کند و از طرف دیگر صف ورود به دانشگاه های دولتی، رایگان و باکیفیت آموزشی بالاتر نسبت به سایر های دانشگاه های کشور را پر ازدحام تر کند. چرا که به نظر می رسد کنکور در دانشگاه های دولتی و رایگان همچنان پابرجا باشد.
45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    5 2
    حذف کنکور باعث نابودی رشته های دارای متقاضی پایین حتی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی خواهد شد
  • اکبر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    4 1
    باسلام واحترام.از تمامی مسوولان ودستاندرکاران حذف کنکور عاجزانه تقاضا دارم تکلیف دانش اموزان نظام قدیم وان دیپلم هارادر این سیستم حذف کنکورمعین کنند.کنکور، عادلانه همه ایرانیها را در یک سطح ازمایش میکندوالا اگر ملاک موفقیت در اینده باسیستم نمره دهی اموزش پرورش باشدکه در ان هر معلمی بخاطر درصد قبولی بیشتر(وامتیاز خود)سعی دارد هر نحوی شده شاگردانش در جلسه امتحان نهایی نمره قبولی بیشتری بیاورند،شاید این کار بدور از عدالت باشد.زیراشاید معلم دیگربخاطر انصافی که دارد دست به چنین تقلبی نزند.پس گزینش درکنکور با ملاک نمره کاملا بدور از عدالت است که امیدوارم باعنایت مسوولین محترم نظام اسلامی چنین بی عدالتی وارد سیستم آموزشی کشور نگرددو الا خدای ناکرده در صورت حذف کنکورحتماعین مشکلات پذیرش دکتری در کش
  • اکبر . IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    5 1
    خدا کنه کنکور حذف نشه چون من در دبیرستان و پیشدانشگاهی خودم خواندم و نمره واقعی خود را گرفتم و دوستام که فرزند پولداری بودند از غیر انتفایی با پول مدرکی، با معدل 20 گرفته اند.من امیدم فقط کنکور است که سوادم را نشان بدم.مسوولان اسلامی به دادم برسید.اموزش کشور را از تقلب نجات دهید..