ایسنا نوشت:

دبیر انجمن خودروسازان ایران از درخواست شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، گروه بهمن، کرمان موتور، مدیران خودرو و راین برای افزایش قیمت محصولاتشان خبر داد.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: علیرغم درخواست‌های مکرر این شرکت‌ها، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برگزاری جلسه‌ کمیته قیمت‌گذاری خودرو خودداری کرده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط صنعت خودرو با زیان چند صد میلیارد تومانی روبرو شده و دیگر امکان ادامه وضعیت فعلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مبنای تعیین قیمت‌ها از سوی کمیته قیمت‌گذاری خودرو در جلسه دوازدهم مهرماه، دلار با قیمت کمتر از 2000 تومان بود در حالی که خودروسازان با دلار به مراتب گران‌تر محصولاتشان را تولید کرده‌اند.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: این شیوه قیمت‌گذاری ضرر و زیان سنگینی را متوجه خودروسازان کرده است به عنوان مثال در حالی که ایران خودرو برای هر سهم خود 371 ریال سود پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش شش ماهه اول سال زیان 193 ریالی به ازای هر سهم اعلام کرده است. ارزش سهام سایپا نیز پس از انتشار گزارش شش ماهه عملکرد این شرکت از 130 تومان به کمتر از 100 تومان کاهش یافته است.

 وی افزود: در چنین شرایطی بانک‌های عامل نیز از یک سو از ارائه ارز مبادله‌ای به خودروسازان خودداری کرده و از سوی دیگر برای ترخیص مواد اولیه‌ای که در گذشته گشایش اعتبار شده، تقاضای دریافت معادل ریالی ارز به نرخ آزاد را دارند.

 نعمت‌بخش اظهار کرد: بنابراین به دلیل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز، دولت باید طبق تبصره دو ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت واقعی خودرو را به خودروسازان پرداخت کند اما از این کار نیز خودداری می‌شود.

 وی تصریح کرد: ‌در این شرایط امیدواریم که رییس‌جمهوری یا معاون اول وی وارد عمل شده و از سازمان حمایت بخواهند تا قیمت خودروهای داخلی براساس کار کارشناسی تعیین شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    111 9
    ببخشيد اگر ايران خودرو ضرر ميكنه اين 193 ريال سود را از كجاش به هر سهم ميپردازه پس بهتره بگيم خورو سازها ان سود بالاي قبليشان را نمي برند نه اينك ضرر ميكنن
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      23 35
      گفته 193 ریال زیان!چرا گزارش را خوب نمیخونی؟
    • يك سهامدار جزء CH ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      10 62
      193- يعني ضرر .نه سود 193 ريالي.يعني بابت هر سهم امسال 193 ريال ضرر كنار خواهد گذاشت.كه اگر در سال هاي بعد بتواند سود بسازد بايد جايگزين كند.دوست من فراموش نكن كه چند صد هزار نفرو همين تعداد سهام دار جزء در اين صنعت نان مي خورند وبايد براي انها كاري كرد.در حال حاضر من وشما خودرو ها را در بازار ازاد به قيمت كارخانه نمي خريم.بلكه يه عده دلال ماشين را ثبت نامي از كارخانه خريده اند والان با سود گزافي به من وشما مي فروشند ايا بهتر نيست به جاي اين كه اين مابع التفاوت را دلال بخورد خودروساز كه توليد كننده است بخورد؟؟ براي من و شماي مصرف كننده نهايي چه فرقي مي كند.؟؟ خبرانلاين چون اين بحث اشتباه زياد مطرح مي شود لطفا توضيحات مرا منتشر كنيد.ممنون
    • مجید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      27 4
      برادر من نه که خود خودرو ساز ها دوست ندارن دلالی کنن.اون موقع هم قیمت آزاد شه فکر میکنی دلالی از بین می ره نه برادر من.مگه الان ارض مبادله ای می دن چیزی ارزون شده...فقط یک قلم بگو که تو این جند ماه 10% ارزون شده باشه....تا دنیا دنیاست شرکت های ایرانی وضعشون همینه...جنرال موتورز با این که ورشکسته بود اما تو اون اوصاف هم ماشین هایی که خراب بود را عودت داد به کارخانه...ما که همین الان داریم پراید بدون ضبط و سپر تحویل ملت می دیم.تازه تو نقشه راهشم هست که فقط اطاق تحویل بدن و به قول غربیا بقیش رو کاستومایز کنه.خود خریدار...
    • بدون نام EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      31 2
      آقای یک شهامدار جز چرا قضیه رو به نفع خود میپیچی؟؟؟؟؟؟؟ مگر دلال ها چجوری از کارخونه ها خودرو میگیرن که بقیه نمیتونن.حتما خود کارخونه دلش میخواد ماشینشو به دلال بفروشه.حتما تو سود با هم شریکن.چرا دلال ها از 20 روز قبل خبر فروش فوری دارن ولی من مشتری ندارم؟؟؟؟اتفاقا هر 3 باری که در امسال خودرو گرون تر شده هر دفعش به نفع دلال و کارخونه بود و هر بار اختلاف قیمت خودرو در بازار بیشتر شده چون این باعث میشه من که کسانی هم که دلال نیستن وقتی میبینن خودروی 15 میلیونیشون شده 30 میلیون خودروشونو بفروشنو دلال های خرد بیشتر بشن.مگر شما چقدر سهام در این کارخونه دارید که حاضرید مردم ضرر کنن و شما سودی اندک داشته باشی.ضرر هم در همه جای دنیا برای کارخونه و سهامدار هست ولی هیچگاه مشتری ضرر نمیکنه .
  • بدون نام US ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    128 2
    نه که الان خیلی با قیمت نازل دارن ماشینهای غیراستانداردشون به خلق الله میفروشن. 206 که شده 30 میلیون ، پراید بی کیفیت 14 میلیون ، تیبا 16 میلیون ، تندر 90 بیست و پنج میلیون ، مزدا 3 نزدیک به 100 میلیون تومان. خیلی ببخشید در جامعه ای که حتی افراد شاغلش میانگین درآمدشون یک میلیون تومانه ، به نظر این آقایون قیمتها خیلی پایینه؟ چرا ما باید به ریال حقوق بگیریم ولی ملاک محاسبه قیمت آقایون دلاریه؟ مگه این ماشینها تولید داخل نیست؟ مگه به زور عوارض گمرکی 90 درصدی واردات خودرو نیست که این آقایون هر اجحافی که دلشون خواسته به مردم کردن؟ وقتی این آقایون عرضه تولید ماشین خوب و با کیفیت ندارن ، چرا واردات ماشین آزاد نمیشه؟ چرا تاوان بی کفایتی این آقایون رو مردم باید بدن؟
  • reza IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    60 2
    به نظر مديران شركتهاي خودرو سازي اگر قيمت خودرو افزايش يابد مشكل صنعت خودرو حل مي شود ؟ از سال گذشته تا كنون چند بار افزايش قيمت داشته ايد؟ برادر به اصطلاح مدير مشكل جايي ديگر است؟صنعت خودروي ايران با اين حمايتهاي يك جانبه و انحصار كامل و بدون رقابت به اين روز انداخته است.حا بحث آلودگي هوا كه يكي از مسسببان اصلي اش همين مديران بي كفايت مي باشد بماند. يك ضرب المثل قديمي ميگه كسي كه خواب است را مي شود بيدار كرد ولي كسي كه خودش را به خواب زده را هرگز.
  • یک ایرانی EU ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    32 1
    اینا همش بهانست.زمانی که ما خودرو اسم نوشتیم (خرداد) و 70 درصد پول رو دادیم بر اساس دلار 1226 تومن اسم نوشتیم پس چه لزومی دار که با دلار روز باید پول بدیم. تازه 50 درصد از خودرو اصلا ربطی به دلار نداره پس مطمئن باشید خودرو ساز اصلا ضرر نمیکنه و سود هم خواهد کرد.البته سودشون مثل قبل 100 درصدی نیست. ضمنا مصوبه مهر هم که افزایش 20 تا 44 درصدی قیمت رو داشت که به اشتباه 10 تا 20 درصد اعلام میکنن هم در 12 مهر بود که دلار مبادلاتی وجود نداشت و قیمت دلار هم بالای 3000 تومان بود پس چرا الکی میگند روی دلار زیر 2000 تومان قیمت گذاری شده؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    35 1
    شیوه ای که مردم پیش گرفتن بهترین جوابه به خودروسازها که بانخریدن خودروهاشون جواب خوبی به کسای میدن که به زور و بدون منطق ازاین خودروسازها همایت میکنند دوستان عزیزیم که قصدخرید خودرودوم سوم دارن چندوقتی دست نگه دارن
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    38 1
    با توجه به تعرفه 120% واردات خودرو،هر جای دیگه دنیا بود خودروسازها از این فرصت استفاده می کردند و در جهت حرکت به سوی تولید به جای مونتاژ اقدام می کردند ولی افسوس خودروسازان ما مونتاژ کننده ای بیش نیستند چرا که این افزایش قیمت دلار بر همگان آشکار کرد که بیشتر قطعاتی که سالها ادعا می کردند تولید داخل بوده است،وارداتی بوده اند و گرنه در داخل نه دستمزد ها افزایش یافته و نه اتفاق خاصی که سبب شود در ظول کمتر از یک سال خودرو را به دو برابر بفروشند. ایران خودرو مدت هاست می گوید که رانا مثل سمند خودرو ملی است پس چرا وقتی درباره 206 ایرانی سوال می شود و می گویند به زودی تا پایان سال تولید خواهیم کرد زیرا ما الان رانا داریم تولید می کنیم و 70% قطعات مشترک دارند، پس 206 ایرانی را هم می توانیم!!!؟؟؟؟!!!
  • بدون نام EU ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    53 1
    واقعا در شگفت هستم که وقتی حرف از درآمد مردم هست همه چیز رو به ریال خودمون حساب می کنن و وقتی حرف از خریدن وسایل اونم از نوع ایرانیش و حمایت شده هست همه چیز به دلار حساب میشه. مگر چند درصد مواد اولیه خودرو که بیشترش مشتقات نفتی و یا فلزی هست از خارج وارد می شود.چرا تو تلویزیون جار میزنیم که در آلومینیم و آهن و مس و فولاد و حتی محصولات پلیمری خودکفا و حتی صادر کننده ایم ولی زمانی که اسم خودرو و لوازم دیگر می شود میگوییم تحریم هستیم و یا اینکه ارز بالا رفته
  • امید IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    6 31
    پژو 206 تیپ 6 در سال 89 بوده 18میلیون و پانصد و دلار در همون سال بوده 900 تومن دلار در حال حاضر شده 3200 یعنی 3.5 برابر حالا 206 رو نه در 3.5 بلکه در 2.5 ضرب کنیم می شود : 46520000 تومان چطور مردم وقتی دلار و سکه گرون میشه تو همین سابت خبرآنلاین کلی ابراز خوشحالی میکنن و از عمو بهمنی شون تشکر میکنن - بعد انتظار دارند خودرو سازها-نصف قیمت تمام شده- ماشین بهشون بدن!!
    • نیما IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
      24 1
      اخوی ! اونی که از افزایش قیمت دلار و سکه ابراز خوشحالی میکنه سرمایه دار ها و پولدار ها هستند که ثروتشان چند برابر میشه نه من و امسال من که با هر افزایش قیمتی تنشون میلرزه ظاهرا جنابعالی میان مردم تشریف ندارید تا وضع اسفناک آنها را ببینید...
    • احسان IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
      10 0
      مگه 206 رو دارن درسته از خارج میارن که شما میگی باید مثل دلار 3.5 برابر بشه؟ پس اسن همه دارن تو اون شرکت کار میکنن و حقوق میگیرن دارن رو سمند کار میکنن و 206 آماده میاد؟ اصلا واسه چی شما داری دفاع میکنی؟ سهامدار ایران خودرویی؟
  • یوسفی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    8 0
    آقای نعمت بخش !خیلی دوست دارم روبرو باهات مناظره کنم چطور تفاوت دلار2000هزار تومانی 12مهر و الان را محاسبه میکنی اما تورم مهر91تادی 91 را محاسبه نمیکنی؟پس با پیش پرداخت های خریداران که تا 75درصد قیمت خودرو است چه میکنید؟آیا سود ناچیزی که باآن برسر خریدار منت میگذارید را افزایش داده اید؟ ازطرفی شما مگر مواد اولیه و نهاد های تولید را به روز میخرید؟ واقعا این ملت را چه فرض کرده اید.آیا مدیران سازمان حمایت میدانندکه90درصد نوع فروش محصولات توسط خودروسازان ،تحویل به قیمت روز است که بنا به نظر مراجع، معاملی که قیمتش مشخص نباشد ازنظر شرعی حرام است اما خودروسازان با گرفتن مجوز چند باره افزایش قیمت،میخواهند خریدار را بدوشند؟