گزارش بانک مرکزی حکایت از رشد نقدینگی دارد.

محمد هیراد حاتمی:

اگرچه میزان نقدینگی تا پایان شهریور سال جاری رقم 402 هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده بود اما بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در مهر سال جاری از مرز 415 هزار میلیارد تومان گذشته است.

موضوعی که برخی از کارشناسان اقتصادی آن را به پرداخت نقدی یارانه ها ارتباط می دهند و اعتقاد دارند که پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش حجم نقدینگی شده است. موضوعی که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری در آخرین گفت و گوی زنده تلویزیونی خود آن را رد کرد و گفت تصور اشتباهی است که پرداخت یارانه نقدی سبب رشد نقدینگی خواهد شد: « اگر پول مردم را به دست خودشان بدهیم، در مصرف نیز کنترل دوباره‌ای بوجود می‌آید. برخی گمان می‌کنند پولی که به دست مردم می‌دهیم، موجب افزایش نقدینگی می‌شود اما اشتباه می‌کنند، چراکه نقدینگی یعنی افزایش پایه پولی. »
نگاهی به آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم حدود هفت برابر رشد داشته است و از 11 هزار و 655 میلیارد تومان به عدد 76 هزار و 711 میلیارد تومان رسید اما میزان رشد نقدیندگی در حالی که حدود هفت ماه به پایان دولت دهم مانده است در دولت احمدی نژاد حدود 5.5 برابر شده است که در قیاس با توجه به شرایط دشوار تحریم رشد کمتری نشان می‌دهد.

در همین رابطه برنامه تلویزیونی پایش نموداری تهیه کرد که بررسی روند رشد نقدینگی در فضای اقتادی ایران پرداخت. بررسی این نمودار نشان می دهد از سال 1383 که رقم نقدینگی ایران در حد 68 هزار میلیارد به 415 هزار میلیارد تومان رسیده که چیزی فرا تر از 6 برابر رشد داشته است. رشد نقدینگی از سال 89 شیب صعودی به خود گرفته است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =