۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰

هادی معیری نژاد

چندین سال قبل جوانهایی که خواننده مجلات دانستنیها و دانشمند و مانند آن بودند در تعجب از نقش زمان در پیشرفت می گفتند اگر یک ساعت برق سراسری در آمریکا برود ژاپن آمریکا را از لحاظ تکنولوژی و اقتصاد پشت سر می گذارد
اکنون سالها از آن دوران مجلات علمی و ادعا های عجیب و غریبشان میگذرد اما با هر بار تعطیلی به دلیل آلودگی هوا ناخودآگاه انسان به این فکر فرو می رود که آلودگی هوا برای ما و نسل ما چه قدر هزینه داشته است و این هزینه ها بر عهده کیست.
تعطیلی به دلیل آلودگی هوا و حتی طرح ترافیک و زوج و فرد و تعطیلی صنایع و مراکز آموزشی و..... همه و همه برای اقتصاد اجتماعی ما دارای هزینه های جبران ناپذیری هستند ووقتی پای تهدید سلامت هم در میان می آید دیگر این هزینه ها آنقدر بالا می رود که  اصلا جبران ناپذیرند.
اکنون مانند سال قبل در همین ایام ،چند هفته ای است که به دلیل آلودگی هوا حیات اقتصادی و اجتماعی ما تهرانیان و برخی از شهروندان شهرهای بزرگ مانند اصفهان محدود شده است.
اما گویا کسی در پی آن نیست که این هزینه ها بر دوش کیست و تا کجا باید ادامه داشته باشد.
کلانشهر تهران حتی از قبل از انقلاب که جمعیت کمتری داشت با تمرکز صنایع و رشد کالبدی بی حساب و کتاب و طرحهای مقطعی مثل خارج از محدوده روبه رو بود که در بعد از انقلاب نیز همان روند ادامه یافته و تشدید هم شده است هجوم جمعیت جویای کار به تهران، کمبود امکانات در شهرستانها ،تجمع صنایع در تهران...همه وهمه باعث رشد بی حساب کتاب جمعیت در تهران شده است.
این جمعیت که نیازمند جابه جایی هستند برای رسیدن به انتخاب احسن دست می زنند . در این میان مترو و اتوبوس علی رغم پیشرفت سالهای اخیر نتوانستن خود را به عنوان وسیله نقلیه اصلی خود را به تهرانیان بنمایند و مردم تهران در جست جو برای رسیدن به آرامش در حمل و نقل رو به اتومبیل شخصی آوردند و این فرصتی بود برای صنایع خودرو سازی که علیرغم نداشتن مزیت نسبی نسبت به رقبای خارجی خود ، به عنوان یک صنعت ملی و اشتغال زا خود را به اقتصاد کشور تحمیل کرده و هر خودرویی را با پایین ترین استانداردها و به بالاترین قیمت به جمعیت جویای اتومبیل بفروشند.
حال این جمعیت که با بالا و پایین شدن قیمت بازار به این کالا به عنوان سرمایه هم می نگرند در واقع اگر داخل طرح ترافیک و زوج و فرد هم که باشند و در روزهای آلودگی هم که باشند باید خودرو ها را در پارکینگ ها بگذارند وبه نصیحت رسانه ها بابت مضرات خودرو های تک سرنشین و مزایای حمل و نقل عمومی گوش فرا دهند.
در این میان متولیان صنعت حمل و نقل در اختلاف فرسایشی دولت و شهرداری بر سر مترو و اتوبوسهای وارداتی تقصیررا گردن هم می اندازند و صاحبنظران غیر دولتی سلامت و وزارت بهداشت بر سر تعداد تلفات انسانی آلودگی هوا و افزایش سرطان مجادله می کنند.
اما از خلال این همه سر و صدا و جار و جنجال آنچه پیدا نیست حق سلامت و شهروندی کسانیست که در تهران زندگی می کنند و مخصوصا درشش ماهه دوم سال با وضعیت دشواری در شهر خود مواجه هستند.
سئوال این جاست که متولی آلودگی هوا کیست؟ راه سریع السیر و در نهایت بلند مدت کنترل آلودگی هوای تهران چیست و بالاخره اینکه مسئول هزینهای اقتصادی و انسانی که بر تهرانیان تحمیل می شود کیست؟
چند وقت پیش یکی از مسئولان  دادستانی کل کشور با توجه به بحرانی شدن آلودگی هوای تهران ادعا کرده بود که شهروندانی که به علت آلودگی هوا از لحاظ جسمانی با مشکل مواجه شده اند، می توانند به قوه قضائیه مراجعه و شکایت خود را به دادستان که به عنوان مدعی العموم مسئول دفاع از حقوق عمومی مردم است، اعلام کنند.
حالا کسانی که شکایت دارند چه کسی را باید در جایگاه متهم بنشانند ؟ خودشان را ؟ فلان وزارت خانه را ؟ شهرداری را؟دولت را؟ دور گردون را؟

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیلی یاس IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    8 1
    مقاله خوبی بود و تیترش هم عالی بود.....
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    36 4
    من چند روز پیش تهران بودم، وضعیت هوا اسف بار بود بابا یه فکری به حال مردم بکنید. آخه چقدر به اسم حمایت از تولید کنندگان داخل از خودروسازان حمایت میکنید، اونا هم که اصن به فکر مردم نیستن و خودروهای بی کیفیتشون رو (با قیمت بالا) به مردم میفروشن و وضعیت بنطور میشه. برید در این کارخونه ها رو تخته کنید و بذارید خودروهای با کیفیت داخلی (با قیمت پایین) وارد بشن. نخواستیم این تولید ملی رو که به ازاش باید جون مردم گرفته بشه!!!! آیا کسی پیدا میشه که به حرف مردم گوش بده و اینقدر لی لی به لالای این خودرو سازها نذاره.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    9 3
    مسئولین محیط زیست را از قلم انداختید طرح باروری ابرها چه شد؟دولت محترم به جای بر کنار کردن مخالفان خود مشاوراتی با کشورهایی که این مشکلات را پشت سر گذاشته اند انجام دهد. تعطیلی راه چاره نیست هوای آلوده داخل منازل هم راه پیدا میکند .نبود نظارت برکیفیت خودرو .سوخت. حمل ونقل عمومی و....در آخر تعداد بیش از حد اتومبیل شخصی به علت(تجملات ورفاه طلبی) باعث بوجود آمدن این مشکلات شده.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    16 1
    1- تولید بی رویه ماشین 2- بی انظباطی در حمل و نقل شهری 3- گسترش بی رویه و بی برنامه شهر 4-سوختهای بی کیفیت وسائل نقلیه هر کس در این موارد مسئول است. باید پاسخ گو باشد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    33 4
    کیییه !! کیــــــــــــــــــه !! خودت رو بمن نشون بده !!!! چرا داری من رو بازی میدی !! کیییه !!!!
  • اهوازی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    2 5
    چقد شلوغش می کنید. چقدر عزیز نازی هستند این تهرانیا. از خدا می خوان همش تعطیل برند شمال رو کثیف کنند بر گردند. پس مردم آبادان و اهواز باید چی بگن
    • فرزانه IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
      0 0
      كدوم شمال فكر كردي تهران خيلي گل و بلبله ما كه توي دود خفقان رفتيم سر كار
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    4 2
    اگه میتونی منو بگیر !!!
  • مادر IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    4 0
    بنزین !! از وقتی بنزین توی پتروشیمی تولید شد
  • . IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    1 0
    مسئول آلودگی هوا کسانی هستند که هزاران درختو برای ساختن مجتمع مسکونی و کارخانه نابود میکنن تا حالا فکر کردید آیندگان در مورد ما چی خواهند گفت؟
  • میکاییل IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    با سلام من یک طرح برای آلودگی هوای تهران واصفهان دارم