آنچه این روزها از آن به عنوان گرمایش جهانی (Global warming) نام برده می‌شود در حقیقت افزایش میانگین درجه حرارت زمین در نزدیکی سطح آن است.تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

بیشتر افزایش دمایی که از اواسط قرن بیستم در کره زمین مشاهده شده، مربوط به گازهای گلخانه ای است که انسان ها تولید کرده اند .پیش بینی ها نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 1990 تا 2100 میلادی میانگین دمای هوای سطح زمین بین 1.1 تا 6.4 درجه گرم می شود .

"چی می گی" اولین پنل مطالعات آنلاین در ایران نتایج مطالعات خود را درباره گرمایش جهانی و محیط زیست و نظر ایرانی ها در این مورد  ارائه داده است .این نمونه شامل 1300 پاسخگو است که در ایران زندگی می‌کنند و بین 14 تا 18 آذر 1391 تکمیل شده است. در نظرسنجی که در سال 2009 انجام شده است، 62% از مردم دنیا که میانگین بالایی را نشان می‌دهد از این پدیده آگاهند، این در حالی است که امروزه 95% ایرانیان از پدیده گرمایش جهانی آگاهند و حتی عوارض آن را به‌خوبی می‌دانند.
76% از پاسخگویان بر این باورند که گرمایش جهانی به دلیل فعالیت‌های انسان رخ می‌دهد، در حالی که در نظرسنجی مشابه در آمریکا فقط 42% از مردم چنین باوری دارند. (اکتبر 2012 - آبان - آذر 1391)
79% درباره ساز و کار و عوامل زمینه‌ساز آن آگاهند. هنگامی که از ایشان پرسیده شد چه بازخوردهای منفی از این پدیده انتظار دارید، اغلب آنان تغییرات آب و هوایی را با بالاترین درصد (43%) اعلام کردند، تغییرات جوی (23%) پس از آن قرار می‌گیرد، انقراض گونه‌ها (17%) و افزایش سطح آب دریاها (10%) را به خود اختصاص دادند.
80% اینترنت را به عنوان منبع اصلی آگاهی از این پدیده اعلام کردند و 63% رسانه‌های جمعی و 44% رسانه‌های چاپی را منبع آگاهی خود می‌دانند.
بخش بزرگی از پاسخگویان (87%) بر این باورند که آسیب‌زدن به محیط زیست هرگز قابل‌توجیه نیست، چه آنکه منافع اقتصادی داشته باشد یا نداشته باشد و حتی 90% معتقدند که نباید گونه‌ها و منابع دیگر را فدای منافع انسان‌ها کنیم.
هنگامی که از پاسخگویان پرسیده شد چه‌کسی را برای حل این بحران قبول دارند، 85% به دانشمندان و متخصصان اشاره کردند، 75% به راهکارهای فناورانه رأی دادند، در حالی که فقط نیمی از ایشان صنایع و شرکت‌ها را متولی این امر دانستند.
59% فکر می‌کنند تلاش انسان، اگر واقعاً بخواهد، منجر به کاهش گرمایش جهانی خواهد شد.
ایرانیان نگران اثرات منفی فعالیت‌های تجاری و تبعات آن بر روی محیط زیست هستند که امروزه به نام پیشرفت و توسعه انجام می‌گیرد زیرا باید محیط‌زیست را برای آیندگان حفظ کنیم.
آمار پاسخگویان حاکی از آن است که اغلب ایشان تحصیلکرده هستند، 68% لیسانس یا بالاتر دارند (18% فوق‌لیسانس)، 16% بین 18 تا 24 ساله و 48% بین 25 تا 34 ساله و 23% بین 35 تا 54 ساله هستند. اغلب پاسخگویان مرد هستند (79%)، 41% مجرد و 55% متأهل هستند، 51% در خانوارهایی با 3 تا 4 نفر زندگی می‌کنند و 38% در خانوارهای یک تا 2 نفره.

 

 

 

4545

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    سلام من گزارش اصلی را در سایت پاپ ساینس خوانده بودم و با توجهبه آن این گزارش شما ظاهرا چند ایراد دارد: 1- اولاینکه منبع خبر ذکر نشده است. 2- آیا عمدا خط مربوط به انجام دهنده این نظرسنجی (سایت یا پنل چی میگی) ریز کار شده است؟ 3- مهمترین ایراد: ساختار نوشته در پاراگراف دوم جوری است که ایجاد ابهامدر ادامهنوشته می کند. به این معنا که مشخص نمی شود درصدهای اعلام شده در ادامه مربوط به ایران هست یا کل جهان؟ مجموع عوامل بالا به نظر من باعث خراب شدن خبر شده است. حداقل خوب است که اینفوگذاف خبر کار شده است کهتا حدودی رفع ابهام می کند.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    من با گرمایش کاری ندارم ولی اینو میدونم قبلا تو اردبیل از اوایل آبان ماه برف های نیم متری میومد ولی چندین ساله که برف 10 سانتی هم نمیاد! امسال هم که کلا هیچچی!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    این آمار منبعش کجاست؟مای هوای سطح زمین بین 1.1 تا 6.4 درجه گرم می شود