لغو طرح سراسری زوج و فرد در تهران که از صبح امروز اتفاق افتاده است، با واکنش سازمان محیط زیست همراه شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ از صبح امروز طرح سراسری زوج و فرد به اعتبار پیش بینی سازمان هواشناسی برای باد و باران، در تهران لغو شد؛ طرح زوج و فرد به محدوده قبلی بازگشت و البته طرح ترافیک روزانه هم فروخته شد.

اما در کمتر از چهار-پنج ساعت از صبح نگذشته، کیفیت هوا از روز دوشنبه هم بدتر شد و البته باران هم نیامد. همین شرایط با اعتراض قائم مقام سازمان محیط زیست همراه شده است.

علی محمد شاعری در نشست خبری برنامه‌های هفته هوای پاک درباره لغو طرح زوج و فرد خودروها از در منازل که از سوی مسئولان نیروی انتظامی صورت گرفت، گفت: متأسفانه لغو این طرح یک تصمیم اشتباه بود و در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی نشده است و مسئولان استان تهران گفته‌اند که با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران در پایتخت، این تصمیم را لغو کرده‌ایم. این طرح باید دوباره از فردا چهارشنبه در تهران اجرا شود و تا اطلاع ثانوی ادامه پیدا کند.

به گفته او اگر تصمیمات اجرایی نمی‌‌شد با توجه به شرایط آلودگی هوا حتما به مرز اضطرار می‌رسید: ما توانستیم با اجرای این طرحها شرایط را مدیریت کنیم.

در همین باره سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین رئیس پلیس راهور تهران به مهر گفته است: لغو مصوبه اجرای سراسری طرح زوج و فرد از درب منازل در تهران کار اشتباهی نبوده است.
او گفت: طرح سراسری زوج و فرد روز گذشته با تصمیم معاون رئیس کمیته کاهش آلودگی هوای پایتخت و رئیس محیط زیست استان تهران به اتمام رسید. پلیس تصمیمی برای لغو نداشت و تنها اجرا کننده مصوبات بود. نمی توان به خاطر سخنان یک فرد طرح را ادامه داد. طرح سراسری زوج و فرد لغو شده است و طی روزهای آینده اجرا نمی شود. ضمن اینکه پلیس هیچ تصمیمی برای اجرای آن ندارد.

اما قائم مقام سازمان محیط زیست درباره دستور رییس کمیته کاهش آلودگی هوای تهران چنین گفت: تذکرات لازم به ایشان داده شده و رئیس سازمان محیط زیست صبح امروز به سایر اعضای کمیته مبنی بر تصمیم اشتباهشان در خصوص حذف طرح زوج و فرد از درب منازل را گوشزد کرده اند.

 

محیط زیست نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند

همچنین محمدرضا محمودی، معاون استاندار تهران درباره برقراری طرح سراسری زوج و فرد را رد کرد و گفت: تصمیمات سازمان محیط زیست کشوری است و نمی تواند برای استان تعیین تکلیف کند. ریاست کمیته اضطرار آلودگی هوا بر عهده استاندار است و معاون عمرانی جانشین او در این جلسه است. تصمیمات این کمیته استانی است و ارتباطی به تصمیمات کشوری ندارد و اعتقادی به نظرات قائم مقام سازمان محیط زیست نداریم.

محمودی به پیش بینی سازمان هواشناسی برای ناپایداری هوا اشاره کرد و به مهر گفت: با توجه به همکاری بسیار خوب مردم در طی هفته گذشته با اجرای طرح زوج و فرد و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ایجاد ناپایداری از امروز ضرورتی برای اجرای مجدد طرح زوج و فرد تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

معاون عمرانی استانداری تهران در پاسخ به اینکه اما امروز آلاینده ها افزایش داشته اند و مجددا در شرایط هشدار هستیم گفت: قرار نیست تا شرایط جوی پایدار می شود طرح زوج و فرد اجرا شود بلکه این شرایط تنها در صورت وجود گزارش های وزارت بهداشت، اورژانس و نماینده محیط زیست و دیگر ارگانها اجرا می شود.

او همچنین به ایسنا گفت: با توجه به اینکه پنجشنبه پیش رو نیمه تعطیل و روزهای جمعه و شنبه تهران تعطیل است، لزومی بر ادامه اجرای طرح زوج و فرد از در منازل وجود ندارد. فقط نظر کمیته اضطرار را اجرا می‌کنیم و چنانچه در روزهای آینده با توجه به وضعیت پیش رو نیاز باشد استاندار تهران به عنوان رییس کمیته اضطرار و معاون عمرانی نیز به عنوان جانشین وی تصمیمات جدید را اعلام خواهند کرد.

اما شاعری گفته است اگر به شاخص های وزارت بهداشت استناد شود، باید تهران را هر روز تعطیل کرد. او گفت: استانداردی که هم اکنون استفاده می شود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و اگر قرار باشد از استاندارد وزارت بهداشت استفاده کنیم با شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه فراهم نیست و بسیاری از روزها از نظر تمام آلاینده ها در شرایط اضطرار قرار می گیریم و باید تعطیل باشیم.

 

دو راه حل برای فرار از آلودگی هوا

شاعری همچنین درباره مقابله با آلودگی هوا گفت: برای اجرای طرح مقابله با آلودگی هوای تهران دو راه‌حل بلند مدت و مقطعی وجود دارد که راه‌حل بلند مدت اجرای طرح جامع مقابله با آلودگی هوا که در 21 محور تدوین شده، است که باید تمام دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را انجام دهند.

قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: از ابتدای سال 92 هیچ خودرویی با استاندارد یورو 2 نباید شماره‌گذاری شود و همچنین وزارت نفت باید سوخت یورو 4 را توزیع کند.

به گفته او در حال حاضر تعدادی از خودروها مانند تیانا و مزدا 3 با استاندارد یورو 4 تولید می شوند: تنها سایپا و ایران خودرو که 80 تا 100 درصد تولیداتشان داخلی است به دلیل اینکه ارتقا به استاندارد یورو 4، 300 تا 400 هزار تومان برای هر خودرو برایشان هزینه دارد زیر بار این استاندارد نمی روند و بر یورو 2 اصرار می کنند اما از ابتدای سال آینده اگر این استاندارد را رعایت نکنند تولیدات شان شماره گذاری نمی شوند.

 

او درباره توسعه حمل و نقل عمومی هم گفت: شهرداری ها باید به حمل و نقل عمومی سالی 5 درصد اضافه کنند. این اتفاقات باید در حالی انجام شود که ما متاسفانه از اجرای این برنامه‌ها عقب هستیم و اجرای این طرح با روند مطلوبی پیش نمی‌رود. جلسات مختلفی را با خودروسازان و دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم اگر چه هر دستگاهی مشکلات خاص خودشان را دارد اما نباید آن‌ها در اجرای این طرح تأثیر بگذارد.

 

مازوت عامل اصلی آلودگی هوا

او همچنین به سوخت نیروگاه های اطراف تهران اشاره کرد و گفت: برخی از نیروگاه‌های اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کند که تأثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد. نیروگاه‌هایی که مخزن گاز ندارند و از سوخت پاکی استفاده نمی‌کنند باید جریمه شود.

شاعری گفت: بیش از 30درصد صنایع و خودرو در تهران قرار دارند که باید در زمینه توسعه شهری تجدید نظرهایی انجام شود زیرا واگذاری صنعتی و جمعیتی در تهران متناسب با محیط زیست شکل نگرفته است.

او همچنین گفت: سرانه جنگل و فضای سبز در کشور ما 2 هزار متر مربع است در حالیکه این میزان در دنیا 8 هزار متر مربع است. یعنی در حقیقت سرانه جنگل و فضای سبز در ایران یک چهارم متوسط جهانی است و اگر بخواهیم متناسب با برنامه پنجم توسعه به این مقدار دست یابیم باید سالانه 500 هزار هکتار درختکاری و جنگل کاری در کشور انجام شود.

به گفته شاعری با این میزان جنگل کاری سرانه جنگل در کشور را از 7 درصد فعلی به 10 درصد مساحت کشور می رسانیم.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    9 0
    تو رو خدا 1 فکری به حال این بنزینهای بی کیفیت بکنید...هر کسی متوجه میشه که علت اصلی این آلودگی که چند سالی میشه گریبانگیر شهرهای بزرگ شده همین بنزین تولید داخله...
  • حميد IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    6 1
    واسه چي زوج و فرد رو اجرا كنيم؟من خودم تو اين چند روز از ماشين تا حد ممكن استفاده نكردم.ولي چرا با يه مسكن موقت كار كنيم كه از درمان اصلي باز بمونيم؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    5 0
    ببخشید تا شما دارید بحث می کنید ما بریم کمی دود سرطان زا تنفس کنیم!
  • محمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    2 7
    اين آقايون پليس و معاون استاندار و كارشناسان هواشناسي و ... كه خودشونو مسئول كنترل آلودگي و ... مي دانند در جريان باشند ديگه در تهران خورشيد، رنگ و نورافشاني نداره و ترافيك سنگين هم از صبح تا شب گريبان تهرانو فرا گرفته از شما خواهش مي كنم اين طرح زوج و فرد را حداقل در شش ماه دوم سال انجام دهيد مطمئنم مردم هم از اين موضوع رضايت دارند ميتوانيد از طريق اس ام اس ميزان استقبال مردم را جويا شويد البته اگر به فكر مردم هستيد!.
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    6 0
    پول بیمه و عوارضو بردارید پس . از فردا هم یک طرح بذارید بالای 5 میلیون دیگه کلا پولیش کنید رفت و آمد و بره پی کارش دیوان عدالت اداری فریاد فریاد
  • بردیا IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    5 0
    "تصمیمات سازمان محیط زیست کشوری است و نمی تواند برای استان تعیین تکلیف کند." تو این اره بده تیشه بگیر با جون مردم بازی میشه فقط
  • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    6 0
    "تنها سایپا و ایران خودرو که 80 تا 100 درصد تولیداتشان داخلی است به دلیل اینکه ارتقا به استاندارد یورو 4، 300 تا 400 هزار تومان برای هر خودرو برایشان هزینه دارد زیر بار این استاندارد نمی روند و بر یورو 2 اصرار می کنند" خداییش پراید و 14 میلیون می فروشند باز هم واسشون نمی صرفه؟
  • بدون نام US ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    6 0
    آقای استاندار تو این شهر زندگی نمی کنند؟؟؟؟ آلودگی هوا رو نمی بینند؟؟؟؟؟ تا کی باید مردم این هوا رو نفس بکشند ؟؟؟؟ اصلا چرا باید این سوخت تولید بشه که اینجوری جون مردم رو بگیره ؟؟؟؟!!!!! اقایون از هزینه 300-400 تومانی می ترسند و فرار می کنند؟ اینها که روزانه میلیون میلیون قیمت ماشین های کاغذیشون رو افزایش می دهند خوب این هزینه رو هم به این افزایش قیمت اضافه کنند، این مردمی که هیچ وقت صداشون در نمیاد به این هم اعتراض نمی کنند....
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    3 10
    زوج و فرد سراسری بر گردد و دائمی شود بهتر است. . ضمنا مجوز طرح و ترافیک هم فروخته نشود.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      0 1
      ماشین داری خودت؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      0 0
      ماشین نداره هیچی کاز هم نداره حتما تهران زندگی نمی کنه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    8 1
    بعضی ها خودشون طرح ترافیک دارن چه عین خیالشونه که طرح زوج و فرد اجرا بشه که به نفعشونه. ما بادبخت بیچاره ها باید بریم دود بخوریم. اول سرویس حمل و نقل عمومی بذارید بعدا زوج و فرد اجرا کنید
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    3 0
    خدا عاقبت ما را با اين مسئولين به خير نمايد بابا سلسله مراتب ميدونند چيه مسئول استاني بايد از تصميم مسئول كشوري اطاعت كند و همين جور در هر رشته اي حرف اصلي را متخصصين ان رشته مي زنند
  • بدون نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    2 0
    آقا من یه سوال دارم. اینکه سازمان محیط زیست داره تو بوق و کرنا میکنه که طرح فلان و بهمان باید اجرا بشه، از یه سرف تا آلودگی هوا کاهش پیدا کنه ( البته طرح سال گذشته اونها مبنی بر ابپاشی تهران با هواپیما هنوز از یاد نرفته ) چطور ممکنه که همین سازمان مجوز تاسیس کارخانه تولید پسماند به برق در منطقه چهار شهرداری رو صادر کرده باشه. یا مجوز های نظیر اون. آیا بهتر نیست یه تحقیق و تفحص در این خصوص توسط مجلس انجام بشه که آیا با توجه به جایگاه قانونی و مسئولیت این سازمان در قبال محیط زیست تهران ( و لبته کشور ) کوتاهی ای در این مورد انجام نشده باشه؟
  • بدون نام DE ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    4 2
    همون بهتر لغو شد...مردیم اونقدر با استرس ماشین اوردیم بیرون...
  • شرقی US ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    5 0
    موافقان زوج و فرد سراسری حتما هم خودرو زوج دارند هم فرد شایدم آرم طرح ترافیک دارن وگرنه که حتما دچار مشکل میشن بخصوص که شرق تهران همین الانم با این محدوده زوج و فرد به اندازه کافی دچار مشکل هست. ما برای دکتر رفتن یا حتی تعمیرگاه باید مراقب زوج و فرد باشیم و البته یه روز از کار و زندگی بیافتیم
  • بدون نام IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    4 0
    اصولا هر طرحی که در ایران جواب نمیده به علت ازدیاد و تداخل مسئولیتی نهاد های متولی امر... طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران از سال 1379 که تصویب شد در هیئت دولت تا الان چرا پس اجرایی نشده اگر اجرا شده چرا جواب نداده اگر جواب نداده چرا ایرادهاش بازنگری نمیشه ؟!
  • محسن IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 1
    یه خواهشی دارم .لطف کنید به دستگاههای دولتی و خصوصی و... اعلام کنید حتماً برای کارکنانشان سرویس رفت و آمد تهیه کنند. بخدا هم در کاهش آلودگی موثر هست هم در کاهش ترافیک. چرا دولت بر تصمیمات اشتباهش پافشاری میکنه؟
  • مهسا IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    5 0
    زوج و فرد مشکلی را حل نمی کند، آلودگی به دلیل تولید بی کیفیت بنزین است ولی مسئولین محترم هر روز صدایشان را بلندتر کرده و اعلام می دارن که داریم خودکفا می شویم!! خواهشا در موارد دیگر زحمت نکشند و کارشناسی نکنند که ملت نیازی به اینگونه خودکفایی ها ندارد.فقط با جان و شعور مردم دارن بازی می کنن.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 3
    بهترين كار اين است كه به مردم آموزش بدهيم تا از خودروهاي شخصي فقط در موارد خاص استفاده كنند فروش طرح بزرگترين خيانت به مردم است تعداد و تردد اتوبوس هارا افزايش دهيد تا مردم مشكلي براي تردد نداشته باشند طرح زوج و فرد نيز بسيارعاليه
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 0
    تورو خدا يه بدبخت بيچاره كه از كرج و رودهن و... مي ياد بايد چه خاكي به سرش بريزه تورو به قران دست بردارين با اين طرح زوج و فرد ارامش رو از مردم گرفتين توي اين زمستوني
  • امید IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    با سلام خدمت مسئولین محترم به میرسد با این آلودگی های مکرر هوا دولت محترم تدبیری بیاندیشد و تعداد تعطیلات هفتگی را به 3 روز برساند مانند کشور هلند ، در کشور هلند روز چهارشنبه و شنبه و یکشنبه تعطیل است . در ایران هم یک روز وسط هفته و 2 روز آخر هفته تعطیل شود مثلا دوشنبه و پنج شنبه و جمعه یقینا تاثیری شگرف در کم شدن آلودگی هوا خواهد داشت ضمن اینکه ضامن سلامتی روحی انسانها نیز خواهد شد . زیرا با این گرانی شرکتها و دولت نمیتواند حقوق کارمندان را زیاد کند لذا لااقل به تعطیلات اضافه گردد تا نسبت ساعات کار به درآمد نیز تعدیل گردد .