۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

عرفان قانعی فرد*

ابهام در چشم انداز ثبات سیاسی عراق و اقدامات مشکوک ریئس فعلی اقلیم کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی از سوئی، استفاده از کارت کردها توسط اردوغان ، نخست وزیر ترکیه هم از سوی دیگر، و سفر باو ه آمریکا برای گفتگو با اوباما در اوایل فوریه (بهمن ماه) آینده ؛ این پرسش ها را در ذهن متبادر می کند که در اثنای تحولات سوریه ، ترکیه چه نقشی را می تواند در سیاست های منطقه ای این کشور داشته باشد؟ ترکیه با اتخاذ کدام سیاست با مشکلات مربوط به گروه های کرد روبرو می شود؟ آیا آنکارا می خواهد از کُردهای سوریه با حمایت بارزانی، برای برانداری حکومت «بشار اسد» و علیه نظام سوریه استفاده کند؟؛ توافق با حزب کارگران کردستان "پ.ک.ک" و رهبر آن «عبدالله اوجالان»، چه معنائی دارد؟ طبق اعلام رسمی مطبوعات ترکیه ، اردوغان و بارازنی قراردادهای محرمانه ای با یکدیگر در این مورد امضا کرده اند که اردوغان ، مشروعیت ایجاد دولت کُردی مستقل در عراق را به رسمیت خواهد شناخت و در مقابل، بارزانی نیز از طرح منطقه ای اردوغان علیه نظام سوریه و حکومت نوری مالکی در عراق و سپس علیه ایران حمایت می کند.
در طی تاریخ معاصر ترکیه، همیشه ژنرال‌های نظامی ارتش ترک، یک نوع نگاه امنیتی به قضیه کُردها داشته‌اند و مسائل تهمت‌های فعالیت تجزیه‌طلبانه را مطرح کردند و بسیاری از روشنفکران یا زندانی یا اعدام شدند. امروزه تازه آنکارا الان سعی می کند که باوری به هویت رسمی کردی داشته باشد. البته کُردها هم سعی کردند که حکومت مرکزی را وادار کنند تا از سرکوب دست نگه دارد و به آنها نوعی آزادی فرهنگی- سیاسی - اجتماعی بدهد که آزادی فعالیت را هم داشته باشند اما همچنان سیاست ترکیه نسبت به کردها، عقلانی نیست. شاید به خاطر همان سیاست غیر انسانی و دیکتاتور منشانه ترکیه علیه کردها بود که شادروان عصمت شریف وانلی آن را احمقانه می نامید و حکام ضد کرد را خشک مغز توصیف می کرد
اینکه آیا کردهای ترکیه و شخص اوجالان به همراهی با طرح اردوغان تمایل دارند، نکته مشخصی وجود ندارد؛ بدون شک اردوغان مانند همیشه نخواهد پذیرفت به کردهای این کشور خودمختاری سرزمینی اعطا کند و شاید بارزانی و اردوغان به اهداف موقت خود دست یابند اما پایدار نخواهد بود. از طرفی اوجالان همیشه وجود حکومت اقلیم خودگردان محلی در کردستان عراق را خطری برای ترکیه و تمامیت ارضی آن می داند از طرف دیگر بارزانی هم همیشه وجود پ ک ک را عاملی برای عدم ثبات سیاسی کردستان عراق و موقعیت خودش می داند.
بارزانی کاملا مجری سیاست های ترکیه است؛ به طور کلی بازی خطرناکی را آغازیده. بارزانی تصور می کند به کمک ترکیه به استقلال خواهد رسید. هرچند روابط ایران و ترکیه بارها و بارها شاهد این فراز و فرود بوده و هنوز قراردادهای امنیتی ایران و سوریه و ترکیه برجای خود باقی است اما ترکیه عاقبت با ایران و سوریه به توافق خواهد رسید و استراتژی بارزانی، چیزی جز انزوای سیاسی در پی نخواهد داشت. بارزانی به ایران مانند ایام نزدیکی اش به صدام حسین ، پشت کرد و متاسفانه دیپلماسی ایران هم دربرابر بارزانی موفق نبود و صرفا وعده ها و زبان تملق وی و حزبش را باور کرده اند و حتی به وی اجازه دادند تا مراکز و حتی نشریاتی در جهت ترویج افکار این حزب منتشر کنند. و از همه مهم تر داشتن این کرسی ریاست اقلیم ، مدیون ایران است. گرچه بارزانی برخلاف قانون اساسی پارلمان کردستان، بیش از 3 دوره است بر آن تکیه زده و برای خود مادام العمر متصور است. و ادامه حضورش کمترین سودی از نظر منافع و مصالح ایران نداشته و ندارد. و از نظر امنیتی هم مشکلات عدیده ای در این سالها برای ایران در پی داشته است. گرچه این واقعیت را نمی خواهد بپذیرد که ایران، واقعیت منطقه است و کردها جز ایران، ملجا و پناهی در طی تاریخ نداشته اند.
هرچند مقام های نظامی – امنیتی ایران از جلال طالبانی و بارزانی خواستند که از کردهای سوریه بخواهند که علیه سوریه اقدامی انجام ندهند و در ابتدا هم طالبانی لبیک گفت، اما بعدها بارزانی خط خود را جدا کرد. در حالی که بارزانی از سال 1383 از کمک مالی و تسلیحاتی سوریه و حافظ اسد منتفع بوده است.
شاخه ایرانی پ ک ک ( یعنی پژاک ) پس از سفر مسعود بارزانی به تهران ( اوایل آبان 1390 ) و وعده های مکررش به مقامات امنیتی و نظامی و عقد قراداد بین ایران و پ ک ک ، عملا تعطیل شده و افسانه سرائی های رسانه ای و تبلیغاتی اش هم ظاهرا پایان یافته. امروزه پ ک ک، صراحتا حامی سوریه و تائید کننده حکومت بشار اسد است و حتی اعلام کرده در صورت حمله ترکیه ما از خاک و وطن خود دفاع می کنیم! و البته حکومت سوریه با حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان (شاخه سوری پ ک ک) که خود را مهمترین تشکل سیاسی کرد در کشور می داند، توافق کرده که کنترل کردستان سوریه در اختیار آنها باشد. در اوایل دهه 1980، سوریه تسهیلاتی را برای پ ک ک فراهم کرده بود. سوریه با ترکیه اختلاف داشت و دمشق به منظور فشار بر روی آنکارا از کارت پ ک ک استفاده کرد و اوجالان در جذب هزاران نیروی کرد سوری، به اسد کمک کرد و به عبارتی مناطق کردنشین را ارام کرد و ترکیه هم از سال 1983 به بعد ، در مرز عراق، دست به عملیات نظامی می زد و پایگاه های بقاع را بمباران می کرد.
امروزه در کردستان سوریه، وضعیت خودگردانی پدید آمده اما کردها قدم در راه تشکیل دولت مستقل کردستان سوریه برنداشته اند چون کردهای سوریه دچار وسوسه تجزیه ‌طلبی یا جدایی طلبی و خواستار استقلال نیستند و تنها خواهان دموکراسی و شناسائی حقوق خود در چهارچوب سوریه ای دموکراتیک اند .شاید سیاست بشار اسد در عقب نشینی واحدهای نظامی سوریه از مناطق کردنشین در شرق و شمال کشور و سپردن کنترل ان مناطق به کردها ، تاکتیکی بود که ترکیه را بترساند تا از کارت کردی علیه سوریه استفاده نکند، زیرا با اینکه نقطه ضعف و خط قرمز دولت ترکیه، مسئله کردهاست اما در جامعه ناهمگون سوریه، کردها چالش هویتی دارند و استفاده ابزاری از کردهاست که داغ بر داغ می افزاید. اما ورود نیروهای موسوم به آزادیبخش به کردستان سوریه ، موجب ایجاد فتنه و آتش جنگ است.
ترکیه هم نگران شد که مبادا از این امر و کارت پ ک ک و کردها علیه آن کشور استفاده شود و در رسانه هایش هر روزه مدعی است که ایران هم در این راستا با سوریه همگام شده. البته کارشناسان سازمان میت ترکیه هم بر این عقیده هستند که ایران در تحریک کردهای ترکیه و حزب پ ک ک و همچنین در حمایت فعلی از اوجالان نقشی موثر برعهده دارند. در برخی از رسانه ها هم، حساسیت ها برانگیحته شد و این تصور پدید آمد که شاید پس از سقوط بشار اسد، اقلیم کردستان دوم پدید آید.
البته بارزانی هم به ترکیه وعده داده است که هرگز اقلیم کردستان 2 در سوریه تاسیس نخواهد شد و این نکته، امری مسبوق به سابق است زیرا تمایلی ندارد که رقیبی برای وی پدید آید. همانگونه که پدرش در 1324 به دستور انگلستان راهی مهاباد شد تا بساط روس ها و قاضی محمد را بهم بزند و کسی در عرصه سیاسی کردستان جز خود و خانواده اش باقی نماند. بارزانی که از نصب پرچم پ ک ک وحشت داشت، در اربیل کنفرانس حمایت از کردهای سوریه را برگزار کرد، تصمیم به تشکیل شورای عالی کردهای سوریه گرفت و در نوار مرزی به دیدار آوارگان کرد سوری شتافت. گرچه او گفت که خواستار دخالت در امور کردهای سوریه نیست و فقط می خواهد به آنها در هر تصمیمی که اتخاذ می کنند کمک کند، اما در خبرهای محرمانه منتشر شد که با دستور بارزانی در اردوگاه جنوب شهر اربیل، آموزشهای نظامی توسط نیروهای پیشمرگه به سیصد نفر از کردهای سوریه در حال انجام گرفتن است.
قطعاً نزدیک شدن بارزانی به ترکیه و دور شدن تدریجی اش از ایران، او را به این مسیر انداخت که مقابل پ ک ک ایستادگی کند و حتی نیروهایی را هم برای تخریب و ترور از مرز موصل راهی سوریه کرد. همچنان که در روزهای اخیر این خبر منتشر شده که بارزانی 1 میلیون دلار به جنگجوهای سوریه کمک مالی کرده است.گرچه پدرش مصطفی در نواری ویدئویی به تاریخ 11 مارس 1970 می گوید: “ما هرگز خواهان کردستان مستقل نبوده ایم” اما اوجالان، مسعود را به داشتن توهم شاهنشاهی کردستان متهم می کرد. امروزه سیاست مسعود بارزانی در سوریه با شکست روبرو شده و نه استفاده از عشایر مرزنشین کردستان ترکیه مانند شمزینیها و مسلح کردن آنان و نه تحریک علیه پ ک ک می تواند مفید فایده باشد. تحریک بارزانی علیه اوجالان، ثمره ای برای کردهای منطقه در پی نخواهد داشت. اوجالان هم فردی است که همچنان مانند بارزانی می خواهد رهبری جنبش کردها را در دست داشته باشد.
من پس از سفرهایم به مناطق کردنشین سوریه بین سالهای 2007 تا 2011 و با مطالعه در مورد این مناطق به این نتیجه رسیده ام که ضرورت و اولویت اصلی، شناخته شدن رسمی هویت کردی در سوریه است نه شکل گیری اقلیم کردستان دیگری مانند آنچه در کردستان عراق است که تنها زمینه حضور “شاهنشاهی” بارزانی را فراهم می آورد و کمترین منفعتی برای آینده کردستان عراق ندارد و با وضعیتی متزلزل و بدون ثبات روبروست و تنها خانواده بارزانی به تجارت کرد و کردستان مشغولند. برای ایشان و حزب ایشان، با احتکار ثروت و قبضه قدرت در چنگال خود و خانواده، کرد و کردستان تنها و تنها یک شرکت بازرگانی چند میلیون رعیتی است که خود و خانواده اش از ان منتفع هستند و در جهت منافع و مطامع خود هم حاضر است کل کرد و کردستان را فدا کند. بارزانی صرفا در داخل کردستان و رسانه های کردی زبان ، دم از حکومت مستقل کردی می زند و تنها یک کارت برای تحریک افکار عمومی بخش عامی مردم کردستان است. اما در سفرهایش به اکثر کشورها صرفا از نفت، سخن می راند و لاغیر.و با وجود بارزانی، آینده تاریکی در پیش روی کردستان خواهد بود.در حالی که اقلیم کردستان عراق، نخستین تجربه و آزمون و تجربه سیاسی حکومت داری محلی توسط کردهای عراق است.
کردستان سوریه آینده ای بدون بارزانی و اوجالان خواهند داشت. مردمان کرد سوریه نقش مخرب پ ک ک و اوجالان را فراموش نکرده اند که امروزه هم گروهی وابسته به اوجالان اختیار آنان را در دست بگیرد. به هر حال آینده کردستان سوریه بدون اجازه دخالت به مسعود بارزانی و عبدالله اوجالان می تواند روزنه هایی از امید در دل بپروراند. در سال 1960، عیسی پژمان مسئول امور کردها در ساواک خطاب به تیمسار حسن پاکروان رئیس وقت ساواک نوشت: " تشکیل کردستان سوریه مستقل ممکن نیست؛ اصلا در هیچ کدام از چهار منطقه کردستان امکان ندارد چون آن قدر خرید و فروش و خودخواهی و خیانت و زد و بند با خارجی و اختلاف بین آنهاست که خودمختاری اش نه در سوریه نه در هیچکدام از کردستان های دیگر ممکن نبوده و نیست. امکان ندارد. سر کوچکترین موضوعی با هم توافق و تفاهم ندارند".
اکنون باید دید که ایا واقع امر در عرصه عملی سیاست همانست که اردوغان می پندارد ؟ شکی نیست که او می خواهد نه برای پایان دادن به بحران کرد ترکیه و ادامه توسل به زور، بلکه برای نوعی ادرس غلط دادن ماجا را منحرف گرداند و از طرفی با حمایت ظاهری از وضع غیر مرتبط به وی یعنی کردستان عراق به ویژه شخص و حزب مسعود بارزانی؛ بر کردستان سوریه هم تاثیر بگذارد. کسی که باوری به هویت رسمی کردها در کشور خود و حل مسالمت قضیه و پذیرفتن مشارکت سیاسی کردها در حکومت ندارد ایا می توان پذیرفت یک شبه خواب نما شده و از کشور مستقل کردستان در شمال عراق دفاع کند؟ البته اردوغان می داند که مسعود بارزانی هم نماینده همه کردهای جهان نیست و عقلانیتی قبیله ای دارد و تنها به خاطر توافق هایی با برخی کشورهای اطراف- فعلا وی برخلاف نص صریح قانون پارلمان محلی عراق بر این کرسی تکیه زده و با مافیای رسانه ای - مالی - امنیتی خود را نگه داشته است و ترکیه با حمایت از ارزوی موهوم بارزانی هم نمی تواند مساله کردها را در خود ترکیه حل و فصل کند. از طرفی بارزانی با تکیه بر سیاست فعلی ترکیه و عربستان صرفا قصد بهم ریختن اوضاع به شیوه ای مافیایی علیه حکومت مرکزی عراق و شخص مالکی دارد اما این سیاست ترکیه هم دخالت مستقیم در کشور عراق است. گرچه در دراز مدت هم این سیاست بارزانی غیر از انزوای کامل سیاسی ِبه اضمحلال مافیای او منجر می شود. کسی که هویتش و موقعیتش مدیون مراکز نظامی و امنیتی ایران است نمی تواند با تاکید بر سیاست تجزیه طلبی و تحریک گروه های مسلح ضد ایرانی و تنها سیاست تملق به جای دیپلماسی در دراز مدت ایران را هم راضی و بدون واکنش نگه دارد.
نویسنده خاطرات جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    29 2
    این بابا کلا ت کار بارزانیه
    • بدون نام US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      16 54
      باید جنایت های تاریخی و خیانت های این قبیله علیه ایران و ایرانی را افشا کرد و به گمانم خیلی خوب هم در این باره تلاش کرده است
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    30 54
    خوشم میاد که ترکیه داره با دست خودش گور خودش رو می کنه. این کار درست مثل دروغ گفتن هست که فرمودند دروغ نگویید چه به شوخی چه به جدی یعنی بازی کردن با کردها چه شوخیش و چه جدیش برای ترکیه خطرناکه
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    30 69
    اردوغان فقط نوکر آمریکاست و داره دستورات رو اجرا می کنه در سی سال گذشته اونها با موافقت و هماهنگی کاخ سفید کردها رو بمبارون می کردن و می کشتن و حالا هم دستور دارن که باهاشون سازش کنن و حتی اگه لازم شد بهشون کشور مستقل هم بدن. تنها کشوری که در منطقه جرئت داره کار خودش رو بکنه و دستور از امریکا نگیره ایرانه
    • m IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      46 5
      اگر به اصطلاح نوکری آمریکا باعث میشه که کشور پیشرفت کنه و مردمش در رفاه و اسایش باشن ، آقا من یکی که نوکر آمریکام/
  • سیروان IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    61 10
    منظور نویسنده این مقاله اصلا روشن و مفهوم نیست و کاملا ضد و نقیض نوشته از طرفی بر بارزانی تاخته بخاطر مواضع ضد پ ک ک ایش و از طرف دیگر خود پ ک ک را محکوم به اقدام علیه کردهای سوریه کرده و از طرف دیگر تنها از مواضع ضد ترکیه ای پ ک ک حمایت کرده یعنی در نظر نویسنده این مطلب پ ک ک خوب است ولی تنها در صورتیکه علیه ترکیه بجنگد و وقتی پ ک ک از کردهای سوریه حمایت کند بد است از طرف دیگر منظورش اینه که بارزانی بد است چون سیاستهایش همراه با مالکی و ایران نیست و اصلا برای نویسنده مهم نیست که مواضع بارزانی در جهت منافع کردهای عراق است یا نه ! گویی ایشان هنوز نمیداند که بارزانی رهبر کردهای عراق است نه کردهای ترکیه و سوریه در ضمن یک دروغ تاریخی را نیز در مورد کمک ملامصطفی بارزانی به انگلیسیها بر علیه
    • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      1 1
      فکر کنم یه چیزیش شده.
  • سیروان IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    64 12
    ادامه در ضمن یک دروغ تاریخی را نیز در مورد کمک ملامصطفی بارزانی به انگلیسیها بر علیه قاضی محمد و جمهوری مهاباد بافته گو اینکه هنوز نمیداند خود ملا مصطفی بارزانی یکی از فرماندهان نظامی قاضی محمد در مهاباد بوده بطور کلی منظور ایشان اینست که احزاب و رهبران کردی وقتی خوب هستند که مواضعشان نزدیک به ایران و اسد و بر علیه ترکیه باشد و در غیر اینصورت حتی اگر بفکر منافع کردها باشند بد هستند !!
    • خلیل کابلی زاده US ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      16 54
      اولا این شخص نه مُلا بوده نه ژنرال - این دروغ اول / دوما ابراهیم احمد در خاطراتش گفته و هم آدامسون انگلیسی هم در کتابش گفته نه قانعی فرد / سوما بارزانی هر چه دارد و ندارد از ایران است اما نمک نشناس است و شده است ضد ایران و ایرانی
    • سیروان IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      54 9
      منظورت را ازاینکه بارزانی هرچه دارد از ایران است نفهمیدم !! ملامصطفی بارزانی کمکهای شایانی به ایران کرد و در جنگهایی که با صدام داشت صدام را ناچار به مصالحه با ایران و دادن امتیاز به پهلوی کرد اما درنهایت او و کردها قربانی توافق و مصالحه میان ایران و صدام شدند بارزانی چه از ایران دارد؟
    • پان واقعیت IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      8 58
      سیروان عزیز مثل اینکه قتل عام مردم اورمیه و خوی و نقده توسط شما کردهای مظلوم از یادتون رفته ما با مدرک وسند حرف می زنیم خدارو شکر که که این قتل وعام ها رو ما هم به چشم خودمون دیدیم وهم سرداران سپاه و هم مجاهد نستوه حضرت حجت اله والمسلمین حاج آقا حسنی خودشون زنده هستند وشاهد عینی این قضایا در دوران کودکی(مقابله با شیخ ها و سیمیتگوها و قاضی ها و قاسملوها)و دردوران میانسالی خود را به خوبی به یاد دارند و در تاریخ اورمیه هم کاملا ذکر شده است هم می کشید و هم طلبکار!!!!!!!! ما با چه کسایی طرف هستیم
  • اردشیر DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    9 30
    مستند و زیبا دست .محقق جالب اوضاع منطقه رو ترسیم کرده
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    33 7
    ببخشيد جناب کارشناس واژه" آغازيده" را از کجاي ادبيات فارسي استخراج فرموديد؟
    • بدون نام US ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      13 20
      فرهنگ دهخدا : آغازیدن . [ دَ ] (مص ) ابتداء. شروع .افتتاح . آغاز کردن . آغاز نهادن . گرفتن . سر گرفتن . بنا نهادن . بنیاد. برداشت کردن . برداشتن : مرد مزدور اندرآغازید کار
  • ریبوار IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    68 14
    با سلام. جناب قانعی فرد! در کینه ورزی علیه ملت کرد آنقدر شتاب زده عمل کرده و می کنید که این نوشتار نیز همچون سایر افکار نادرست و جانبدارانه ی شما،سرشار از اغلاط املایی ، نگارشی و مفهومی است والبته درحد محاوره و بیان کوچه و بازار: مشکوک ریئس فعلی اقلیم کردستان این پرسش ها را در ذهن متبادر می کند و بسیاری از روشنفکران یا زندانی یا اعدام شدند امروزه تازه آنکارا الان سعی می کند به طور کلی بازی خطرناکی را آغازیده و... . شماهمیشه از سخن پوسیده ی از مایید یا برمایید استفاده کرده و بر مخالفان ناشیانه تاخته اید . راست است خاطرات جلال طالبانی را نوشته اید اما کلام جلال طالبانی را در مود نوشته ا ت را ای کاش به گوش جان می شنیدی.پس با این نام (نویسنده خاطرات جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق) خود
  • ریبوار IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    35 9
    را. والبته سبک نام بردن از مخالفان نه برحرمت شما می افزایدو نه از کرامت آنان کم می گرداند. وناگفته های دیگر که این زمان بگذار تا وقتی دگر... .
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    43 9
    کمی انصاف هم بد نیست. من کرد نیستم ولی نمیتونم در قبال این بی حرمتی سکوت کنم.
  • diako IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    37 9
    جناب آقای قانع‌ای فرد،،،،، اینجور تاختن به رهبر کرد‌ها که با انتخابات مردم سر کار هست واقعا بی‌ انصافی هستش، من مقالات این آقا رو خندم به جز افکار پریشان و کینه ورزی بسیار عجیب مشکوک چیزی نفهمیدم، شما نمیتونید کوردهارو از مردم بزرگ ایران جدا کنی‌ ایران برادر بزرگ ما کوردهاست، خیلی‌ ناشیانه میتازی به آقای بارزنی.
  • میترا IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    9 38
    واقعا متاسفم که کردستان عراق بازیچه آدم سودجویی مثل بارزانی ه . که تنها چیزی که براش مهم نیست هم وطن های خودشه . عرفان جان خوب دست اینا رو رو می کنی . درود بر شما .
  • علیرضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    7 33
    اولا نویسنده خود کرد-تبار است - دوما باوری به ملت و غیر کرد ندارد .چون علیه بارزانی نوشته - شده شتاب زده و افکار نادرست ؟ - ایراد شما از چیست ؟ بارزانی که آمد تهران با وجودی که ایران متولد شده و 20 سال ایران بوده 1 کلمه فارسی بلد نیست...بارزانی فعلا رئیس اقلیم است . این غلط است ؟ لابد می فرمائید ایشان رئیس مادام العمر است ؟ درد شما و امثال شما این است که نمی خواهید جنایات و خیانت شما به ایران و ایرانی افشا شود - لطف فرموده حکیمانه سخن برانید - ببینیم چه گهر و در افشانی دارید ؟ پیام جلال طالبانی به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بهار 1388 و نیز مراسم رونمایی کتاب در مهر 1387 در دفتر نماینده طالبانی در تهران گویای همه چیز است - شما غصه نخور... کرامت بارزانی در حق ایران و ایرانی چه بو
    • بدون نام RU ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
      1 0
      انسان از تجربه مغز و اطلاعات عمومی خود براساس واقعیتها صحبت کند کلامش بانفوذ است نه طوطی وار سخن گفتن حالا به خاطر چه مصالحی نمیدانم همینقد بس که کاسه ای زیر نیم کاسه ای هست جانا عاقلانه و عالمانه صحبت کردن هنر است .
  • پویان IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    7 46
    آفرین پسر خیلی جالب بود . خوب رسواشون کردی .
  • c IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    39 6
    نمیدونم آقای قانعی فر به چه جریانی تعلق دارند. واقعا آدم دو روئی هستند. تا چند ماه پیش در تلویزیون ضد انقلابی اندیشه راجع به جمهوری اسلامی می گفت. حالا هم داره تو خبرآنلاین مطلب پخش می کنه. واقعا این یکی واسه من جای سواله و غیر قابل هضم!
    • C" US ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      8 34
      از اول قانعی فرد طرفدار تمامیت ارضی ایران و ضد تجزیه طلب ها و تروریست ها و کمونیست ها بوده و هست ... مسعود بارزانی می آد دست بوس مقامات ایران بعدش می رود ایتالیا علیه جمهوری اسلامی هرچه می خواهد می باقد... از ایران حمایت می گیرد و می شود رئیس افلیم کردستان کردستان بعد تروریست می فرستد و دانشمند ایرانی ترور می کند . براستی مسعود بارزانی - آدم چند روئی هستند! و مسخره بودن داستان این است که خود را کرد و کردستان می نامد اما دیگر دوران این تجارت و سواستفاده از کردستان گذشت .....
  • کورد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    26 10
    سلام جناب قانعی فرد! اینکه شما نویسنده خاطرات مام جلال هستید که به گفته شخص ایشان برداشت آزادی بوده از خاطراتش، نه خود گفته ها و خاطرات شخص ایشان درست. اما خود جلال طالبانی به اعتراف شخص شمامخالف موش دوانی بوده وهست. اینکه کوردها خیلی جاهاگول بازیهای سیاسی روخوردندومیخورندهم برکسی پوشیده نیست.منم به عنوان منتقدخانواده بارزانی این سبک حکومت رودوست ندارم اماآیامیتونم تاریخ ووارونه کنم وتهمتهای ناروابزنم؟یاصرفابه دلیل گرایش فکری خودم جناح مقابل وتخریب کنم؟ کاش تاریخ را زبان سخن بود جناب
    • روناک EU ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      6 27
      با سلام - من سوالی دارم - اگر آقای طالبانی چنین حرفی زده - که نزده - نمی توانست به مقامات ایرانی 1 تلفن بزند و جلو کتاب را بگیرد ؟ / اگر برداشت آزاد است پس این همه دلیل هراس و دلهره فرقه بارزانی برای جلوگیری از کار نویسنده و انتشار این کتاب در چیست ؟ / این طرز نوشتن جعلی کورد - به جای کرد - تنها نشانگر این است که مافیای بارزانی شب و روز نشسته است که کنترل کند چه کسی علیه جنایات و مکافات انها سخن می راند
    • کژال EU ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      5 32
      چه تاریخی آقای قانعی فرد وارونه کرده ؟ همه چیزهایی که درباره بارزانی نوشته - تازه 1% همه ان حقایق است
    • پرهام EU ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      5 25
      بیش از 800 نفر با ایشان مصاحبه کرده اند - مگر ترجمه است که برداشت ازاد باشه؟ پدرم رو همین دار و دسته قیاده موقت - بارزانی - در سال 1359 کشتند! کدام جعل؟ در ضمن تو کتاب خاطرات عیسی پژمان که همه این جنابت ها امده است. لابد همه دروغ می گویند به جز دار و دسته ی بارزانی ها!
    • زانیار A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      29 6
      نه خانمها روناک کژال و آقای پرهام که در اصل هر سه یکی هستید و با وی پی ان و با فاصله زمانی کم آمده اید نظر داده اید از این ببعد اگر خواستی همچین کاری کنی حداقل اینقدر تابلو کار نکن و با فاصله زمانی طولانی تر بیا و چهارتا اسم کردی دیگه هم رو خودت بزار چون اسامی زیبایی هستند مثلا دفعه بعد اسم خودتو بزار آگرین یا روژین تا بیشتر باور کنیم کرد هستی!!
  • احمد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    26 8
    امیدوارم ملت کورد برای بار چندم قربانی نشود
  • سعید IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    5 29
    به نظر من وقتی کسی تحمل نقد رو نداره مثل بارزانی ها ، خوب معلومه حتما چیزی هست . از کامنت های هوادارانش هم مشخصه که فقط شعارن . دستت درد نکنه عرفان جان . اینا قدر نشناسن . آرفین بر تو خیلی خوب نوشتی . و همه چی رو شفاف سازی کردی عزیز کرد .
  • امیر حسن IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    37 2
    من کرد کلهرم و کرمانشاهی هستم و اصولا ما کردهای شیعه کرماشانی تو دعواهای زرگری بارزانی و طالبانی هرگز نبودیم و واسمون مهم نبوده اما خوب چون اسم کرد روی ما بوده لاجرم نست به همه کردها تعصب داریم اینو گفتم که بفهمین بیطرف می خوام نظر بدم . خدا وکیلی این اقای نویسنده بسیار قلم گنگ و نامفهومی دارن ، اصلا روان ننوشتن و خواننده در فهم مطلب سردرگم میشه . مسائلی مانند حکومت خانواده بارزانی و طالبانی و همچنین پ.ک.ک ترکیه و کردهای سوریه و ارتباطشون با ایران تبدیل به آشی شده که شاید خود نویسنده هم ندونه که چی درست کرده به هر صورت خواستم به هم نژادهای محترم کردم بگم که الکی به خاطر این مقاله خام به جون هم نیفتین
  • حامد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    7 0
    با سلام. من فقط می خوام بگم که اگه نظر می دید لطفا در مورد اون اطلاع داشته باشید بعد نظر بدید. گفتید که بارزانی فارسی حرف نمی زنه که کاملا اشتباهه. چون چند سال در ایران بوده و فارسی رو خون صحبت می کنه. کشتار مردم ارومیه و نقده و ... اشاره کردید که به نظرم بهتره چند تا کتاب (حتی کتابای ایرانی) راجع به این موضوع بخونید و هر کی هم بهتون گفته اطلاعات غلط داده. گفتید که ایران از تشکیل اقلیم کردستان دفاع کرده و حالا اقلیم بر ضد ایران کار می کنه! اگه یه کم منطقی فکر کنیم به نظرم بی معنیه که ایران از تشکیل کردستان دفاع کنه در حالی که میلیون ها کرد در همین کشور زندگی می کنن و بسیاری نظرات دیگه. فقط کافیه به مثبت و منفی های کنار نظراتتون نگاه کنید تا بفهمید چه قدر حرفایی که زدید درست یا غلط اند!