خبر عنصر اصلی این تحول است به شرط آنکه از منبعی ذیصلاح ناشی شود تا هم دوستان را حیرت دهد و هم دشمنان را عبرت!

کمتر از دو هفته پیش بود که حکم مدیر عامل جدید ایرنا منتشر شد و متعجبم کرد! نه آن که از این انتصاب و جابجایی تعجب کنم؛ اصلا این بزرگوار را نمی شناسم و کاری هم به امور سیاسی ندارم که بخواهم از آن زاویه تغییر و تحولات را تحلیل کنم. متن حکم متعجبم کرد. در یک حکم جند خطی، درسی هم در باره « نحوه ی تنظیم خبر» وجود دارد که در نوع خود جالب و حیرت افزاست! به این چند جمله توجه کنید: « آگاهی، زیر بنایی ترین عامل رشد اندیشه های یک ملت است و هیچ تغییری در بنای افکار و به تبع آن، ارتفاع و ارتقاء زندگی اجتماعی یک ملت، صورت نمی‌پذیرد تا علم و آگاهی یک جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرد.خبر عنصر اصلی این تحول است به شرط آنکه از منبعی ذیصلاح ناشی شود تا هم دوستان را حیرت دهد و هم دشمنان را عبرت! »
خلاصه ی این دستور آن است که خبر باید از منابع خاص به دست آید و به گونه ای باشد که موجب تعجب دوستان و عبرت دشمنان شود تا منشا تحول جامعه (در جهت تعالی) شود! نیازی به تحلیل این دستور نیست (ظاهرا از بین خصوصیات خبر یکی را انتخاب کرده اند و به آن پر و بال داده اند؛ بی توجه به نتیجه ای که حاصل می شود!)
در پاراگراف بعدی حکم، دستوراتی در باره ی «بخش اطلاع رسانی» آمده است. (و بگذریم از تناقضی که در دو پاراگراف پیاپی حکم وجود دارد و معلوم نیست که چگونه می توان خبر را چیزی جدای از اطلاع رسانی فرض کرد!)
راستش صلاح نمی دیدم در این باره چیزی بنویسم؛ جایی که احتمال تاثیر نمی دهیم و موجب کدورت خاطر دوستان هم می شود، همان تعجب کافی است! تا این که سرپرست جدید معاونت فرهنگی ارشاد هم در معارفه ی مدیر جدید ایبنا مطالبی را در تشریح رسالت خبرگزاری و تعریف خبر و نقد عملکرد این خبرگزاری مطرح کرده اند که نشان می دهد ظرف کمتر از ده روز این دستور شکل عملیاتی به خود گرفته است و دیگر سکوت جایز نیست! به گوشه هایی از توصیه های ایشان در این جلسه (به نقل از خبر شماره 159085 مورخ25 دی ماه91 ایبنا) توجه کنید:
«خبر گران‌ترین کالای فرهنگی است بنابراین، خبر باید با محتوا و با کیفیت بهتری عرضه شود.»
«کار خبرنگاران کتاب یک کار تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد اما لازم است تا خبرنگاران با هدف کیفی‌سازی خبرها در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. همچنین از وارد شدن به حاشیه‌ها و کلیشه‌سازی پرهیز شود.»
«رسالت تمام خبرگزاری‌ها و مطبوعات اطلاع‌رسانی است نه خبررسانی.»
«خبرنگاران باید بکوشند خبری را تولید کنند که منطبق با واقعیات باشد.»
کاری به خوب یا بد بودن این صحبتها ندارم؛ به درست و غلط بودنش هم کاری ندارم؛ نه فرصتش هست و نه حال و حوصله اش ونه ربطی به من پیدا می کند. بدیهی است که خبر باید واقعی، بامحتوا و باکیفیت باشد. ولی اگر این قرائت جدید از وظیفه ی خبرگزاری ها را (که باید اطلاع رسانی کنند نه خبررسانی) بپذیریم، پس دیگر چه نیازی است که برای آنچه وظیفه مان نیست (این گران ترین کالای فرهنگی) هزینه کنیم و خصوصیات آن را برشمریم! و یا به نقش خویش در «آموزش نیروهای امنیتی در حوزه خبرنویسی و روزنامه‌نگاری» اشاره کنیم (به نقل از خبرگزاری مهر/گزارش خبری ـ تحلیلی از یک تودیع پرحاشیه در سرای اهل قلم/25دی ماه91 )!
همین نگاه ها به خبر و تفکیک آن از اطلاع رسانی است که باعث می شود «نود درصد خبرهای ایبنا را دریافتی و بدون محتوا» (به نقل از خبرگزاری مهر) بخوانند و خستگی بر جان این زحمتکشان بنشانند!راستش ما که حیرت کردیم؛ لابد دشمنان هم عبرت گرفته اند (دست کم با آگاهی از شغل دوم سرپرست محترم معاونت فرهنگی که البته چون از جنس تدریس است، مشمول مصوبه ی اخیر مجلس در باره ی منع دو شغله بودن نمی شود و خوشبختانه نیروهای مذکور استاد خویش را از دست نمی دهند)!
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270926

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =