رئیس جمهور با اشاره به تحریم ها به راهکارهایی که می توان در مقابله به این اقدام دشمنان در پیش گرفت پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین ریئس جمهور در ادامه نطق اش در مجلس گفت: دشمن مدعی است که سنگین‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است؛ فروش نفت، بانک مرکزی و مبادلات پولی و . . .؛ حتما تحریم‌ها مشکلاتی را بوجود می‌آورد. می‌خواهند از مردم انتقام بگیرند و همه می‌دانند که آنها گام به گام همه توانشان را به کار می‌گیرند برای فشار به ملت ایران و در دنیا هم هیچ مقاومتی تقریبا در مقابل آنها وجود ندارد. تحریم‌‌ها به طور طبیعی باعث یک سلسله مشکلات می‌شود.

وی افزود: فشار به قشر وسیعی از مردم که جزو اهداف اصلی دشمن است ولی تسلیم در برابر دشمن از ساحت دولت و مجلس و مردم و نظام جمهوری اسلامی به دور است؛ تسلیم در برابر دشمن از ساحت دولت و مجلس و مردم و نظام جمهوری اسلامی به دور است.

احمدی نژاد جهت‌گیری اول یعنی دور زدن تحریم‌ها و ... را هم در میان‌مدت و دراز‌مدت به ضرر کشور دانست و گفت: کسی که حمله می‌کند برنده است، لذا باید تحول ساختاری کرد.

اقتصاد کشور 4 ضعف عمده دارد

وی با بیان اینکه 4 ضعف عمده داریم، ضعف اول را در اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: جریان ثروت و سرمایه، اعم از نیروی انسانی کارمند، در جهات خاصی شکل گرفته است؛ به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر و برخوردارتر و مرکزی‌تر، این جریان دائما ادامه دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نمی‌شود اقتصاد کشور دست 3-4 هزار نفر باشد و بقیه مردم پیرو آنها باشند، گفت: عامل این، ضعف سیستم بانکی است؛ البته منظور از سیستم بانکی مدیران و مسئولان آن نیستند. سیستم به گونه‌ای است که ثروت را از نقاط دور منتقل می‌کند به برخوردها و نقاط مرکزی؛ ضعف سوم اقتصاد ما، اتکای بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی است.

احمدی نژاد ادامه داد: به‌طور متوسط همواره بودجه‌های هزینه‌ای دولت وابستگی‌اش به درآمد نفت اضافه شده و این خود از عوامل اصلی تورم مستمر و است.

4 راه‌حل احمدی‌نژاد برای حل مشکلات

وی راه حل این مشکلات را در چهار محور و راه حل دانست و اظهار داشت: راه‌حل اول این است که ما جریان ثروت و سرمایه را مسیرش را تغییر بدهیم؛ تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جایش است؛ تمرکز ثروت و سرمایه در یک شهر مضر است؛ 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران می چرخد و فرصت برای مناطق محروم کم است. باید سفته بازی را از اقتصاد کشور خارج و از فعالیت‌های پایدار حمایت و تقاضاهای کاذب را به صفر برسانیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دومین راهکار بنده، مردمی‌کردن اقتصاد است؛ باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که همه مردم در تمام سرزمین فرصت سازنده اقتصادی پیدار کرده و فعال شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: راه‌حل اصلی و سوم، استفاده حداکثری از منابع ملی و سرزمینی و بومی است؛ این مسئله رشد را پایدار و آسیب‌پذیری را به حداقل می‌رساند.

وی، راهکار چهارم خود رت قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت که این کار حتما سخت است اما باید انجام شود.

پیشنهاد اول

پیشنهاد اول بنده این است که از زمین که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است، استفاده کنیم. وسعت ایران به لطف خدا 187.3 میلیون هکتار است؛ از این میزان، 25 میلیون هکتار دشت مرکزی و کویر مرکزی است که نوعا معدن است؛ حدود 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است و از این 103 میلیون هکتار 14 میلیونش جنگل است. 2 میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه زاگرس است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی فقط 14 میلیون کشت می‌شود. ممکن است برخی بگویند آب نیست، آب کم داریم اما داریم؛ مگر می‌شود که خداوند زمین حاصل‌خیزی خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند. ثروت‌هایی که در بازار سکه و ارز می چرخد چرا نباید به سمت تامین منابع آبی کشور برود.

 

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شاید شما بگویید که انجام این کار به منابع عظیم، سدسازی و کانال‌سازی نیاز دارد که حرف درستی است اما باید به راهکار دوم یعنی مردمی کردن اقتصاد برسیم. ثروت‌هایی که در سر بازار ارز و سکه می‌چرخد چرا به سمت تامین آب نرود؟ این کار شدنی است و من قاطعانه می‌گویم که می‌شود.

احمدی‌نژاد به بیان مثالی پرداخت و اظهار کرد: چند سال گذشته طرحی مطرح شد مبنی بر خروج دام‌ها از جنگل و توجیه اصلی این بود که دام، جنگل‌ها را تخریب می‌کند در حالی که تاریخ نشان داده است که بهترین حافظان جنگل‌ها و مراتع خود دامداران هستند. سخن من این است که ما همین را به دامداران بازگردانیم در این صورت حداقل 400 هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام می‌کند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید می‌شود که زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود. کل علوفه وارداتی کشور هفت میلیون تن است که امروز در مرغ و گوسفند نیز دچار مشکل شده‌ایم. ما به مردم گفتیم که از جنگل‌ها بیرون بروند تا جنگل‌ها را حفاظت کنیم اما آیا حفظ شده‌اند و آیا روند محافظت از آنها رو به بهبود است؟ نه. ما باید تصمیمات را عوض کنیم. خیلی‌ها به جای پول دادن به سکه و ارز، اینجا استفاده می‌کنند.

پیشنهاد دوم

رییس‌جمهور با بیان اینکه "راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است"، گفت: معادن ما قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنیم. آیا نمی‌شود قوانین و آیین‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،‌ اینها را به شرط احیا به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایه‌ها عوض می‌شود.

پیشنهاد سوم

وی راهکار سوم را هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و گفت که هدفمندی یارانه‌ها استفاده از منابع ملی است.

در گام اول هدفمندی، ضریب جینی از 40 به 37 درصد رسید؛ نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به فقیر در شهری از 12.45 برابر به 10.17 رسید؛ در روستایی از 12.63 به 9.35 برابر رسید؛ هیچکدام از طرح ها در 50-60 سال اخیر نتوانسته شاخص‌ها را اینقدر تغییر دهد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شده است، گفت: در همین دوره و در سال 90، نزدیک 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شد و 3 میلیارد دلار نیز واردات کشور کاهش پیدا کرد.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.

وی افزود: در تمام دنیا بیمه بیکاری تنبلی می‌اورد. چه کسی از پول بیشتر بدش می آید. طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود و دنیا ملت ایران را تحسین کرد. این کار موجب افتخار نظام، دولت و مجلس شد اما همزمان دشمنان نگران شدند از این که ظرفیت عظیم دولت و ملت را دیدند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    19 1
    آقا عاقلانه است که به پیشنهادهای کسانی گوش دهیم که خودشان اقتصاد را خراب کردند؟
  • بدون نام AE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 14
    با سلام-به نظر من نظر رییس جمهور در مورد واگذاری جنگل به دامداران کاملاً صحیح است و جناب رجایی یا تا حالا قدم در جنگل نگذاشته یا از منفعت اخراج دامداران از جنگل، ایشان هم منتفع شده اند. در جنگل های شمال و در زیر درختان بلند هم علف سبز می شود و دامهای دامداران مشغول چرا هستند؛ دامداران تنها اقدام به قطع درختان خشک برای مصارف گرمایی می کنند و با هرس کردن درخنان زنده هم از برگهای آنها برای غذای دام استفاده می کنند و هم موجب رشد بهتر درخت می شوند؛ در طرح اخراج دامدار از جنگل، عده ای که منافع خود را در این طرح می دیدند با قطع درختان کهنسال و مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوا اقدام به کاشت درختانی کردند که در برف، سرما و خشکسالی بین می روند ضمن اینکه در ازای درختان مثمر درختان غیرمثمر کاشتند.