۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹

طرح کاندیداتوری هیلاری کلینتون برای سال 2016 شاید از هم اکنون زود باشد، اما بدون شک او در انتخابات اولیه(انتخابات مقدماتی) رأی لازم را بدست خواهد آورد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی که به مرگ چهار آمریکایی منجر شد، توضیح بدهد. کلینتون که در دولت جدید باراک اوباما حضور نخواهد داشت، در مقابل کمیسیون امور خارجی سنای آمریکا که اکثر آن را دموکرات ها تشکیل می دهند، درباره این حمله که به شدت چهره وزارت امور خارجه آمریکا را مخدوش کرده، توضیح می‌دهد و پس از آن در مقابل کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان که اکثریت را جمهوریخواهان در اختیار دارند، حاضر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، هیلاری کلینتون قرار بود بیستم دسامبر در برابر کنگره حاضر شود و درباره تدابیر امینی کنسولگری آمریکا در بنغازی که یازدهم سپتامبر هدف حمله گروه های شورشی وابسته به شبکه القاعده قرار گرفت توضیح بدهد، اما به علت بیماری از اوایل دسامبر تا اوایل ژانویه در ملأ عام ظاهر نشد.
گفته می‌شود برخی از شخصیت‌های سیاسی در آمریکا بر این اعتقادند که وزارت امور خارجه در زمینه مسائل امنیتی خیلی قوی عمل نکرده است. هیلاری کلینتون اواسط ماه اکتبر اطمینان داد مسئولیت پیامدهای این حمله را که به مرگ چهار آمریکایی از جمله کریستوفر استیونس سفیر آمریکا منجر شد، بر عهده می گیرد. حمله به بنغازی طوفان سیاسی را میان دولت دموکرات و مخالفان جمهوریخواه به ویژه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر به راه انداخت.
اما در عین حال وزارت خارجه آمریکا دو روز پیش در یادداشتی به بررسی کارنامۀ خانم وزیر پرداخته و تلاش کرده با برجسته نمودن اعداد و ارقام موجود، بر محبوبیت هیلاری کلینتون در میان آمریکایی‌ها صحه بنهد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه اقتصادی لزاکو در این یادداشت آمده است: هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ آمریکا در طول چهار سال صدارتش در کابینۀ اوباما به 112 کشور سفر کرده و در طول 401 روز سفر، بیش از یک میلیون مایل را درنوردیده است؛ رقمی که تاکنون از سوی هیچ وزیر خارجه‌ای در آمریکا به ثبت نرسیده است.  در ادامۀ این یادداشت آمده است: کلینتون تلاش زیادی برای بهبود چهرۀ آمریکا در جهان صورت داده است؛ چهره‌ای که در زمان جرج بوش پسر به شدت مخدوش شده بود. باز کردن درهای میانمار و تسریع اصلاحات سیاسی در این کشور از سال 2011، اعطای صلح نوبل به آنگ سان سوچی و بازگردان وی به عرصۀ سیاسی، افزایش نفوذ سیاسی آمریکا در حوزۀ اقیانوس آرام و در مقابل بلندپروازیهای چین از جمله آنهاست.
با این حال کارنامۀ خانم وزیر دارای نشیب‌هایی نیز هست؛ حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در اوج تبلیغات انتخاباتی باراک اوباما برای دور دوم ریاست جمهوری- که برای رئیس جمهور بسیار گران تمام شد- از جمله نقاط سیاه در کارنامۀ وزیر خارجه سابق است.
خانم وزیر به ریاست‌جمهوری می‌اندیشد
با پایان یافتن دورۀ صدارت هیلاری کلینتون، آیندۀ سیاسی وی بارها مورد پرسش قرار گرفته است. پیش بینی می‌شود کلینتون، برای مدت زمان کوتاهی به دلایل پزشکی از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کند؛ وضعیت جسمانی وی طی ماه گذشته کلینتون را برای چند روزی روانۀ بیمارستان کرده بود. گفته می‌شود وزیر خارجه سابق آمریکا توانسته در این مدت محبوبیت خود را در میان آمریکایی‌ها افزایش دهد و در مقابل طرفدارانش نیز خواهان حضور وی در انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری هستند. برای اظهارنظر پیرامون کاندیداتوری هیلاری کلینتون شاید از هم اکنون زود باشد، اما بدون شک او در انتخابات اولیه(انتخابات مقدماتی) رأی لازم را بدست خواهد آورد.
5252


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    1 1
    خانم جذابيه.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    4 2
    بسمه تعالی هیاهوی هیلاری کلینتون هرچی باشد اما در دقیقه نود خراب شد. این خواست خداست.