۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸

تیم کوک – مدیر اجرایی اپل- با ارائه تازه ترین آمار فروش، ضد و نقیض ها در فروش محصولات را به کانیبالیزم (اندام خواری) اقتصادی تشبیه کرد و تاکید کرد باید اندام خواری را در اپل بپذیریم.

وی در گزارش فروشهای فصل اول سال (فروش 48 میلیون آیفون – که یک رکورد محسوب می شود- ، 23 میلیون آی پد – که یک رکورد محسوب می شود-، فروش 4 میلیون مک – که دور از انتظار بوده - و 13 میلیون آی پاد – که دور از انتظار بوده - ) گفت اپل با یک اندام خواری اقتصادی در بخش فروش محصول مواجه شده است.
(کانیبالیزم اقتصادی یعنی فروش رفتن بسیار زیاد یک محصول از یک کمپانی در مقایسه با یک محصول دیگر از همان کمپانی و در این مورد رکورد فروش برای آی پد و رکود فروش برای مک)
با تمام این حرفها سهام اپل بعد از این گزارش سقوط کرد و تحلیلگران بازار خیلی از این روند خوشحال به نظر نمی رسند. برای اذهان عمومی نیز این سوال پیش آمده که هزینه کردن زیاد برای محصولاتی با ابداعات کم (در مقایسه با گذشته اپل) چه فایده ای دارد؟
اظهارات تیم کوک بیشتر به جوک شبیه است :
"عطف به اصطلاح کانیبالیزم، من کانیبالیزه شدن را در اپل یک فرصت استثنایی می بینم. اگر ما آنرا جلو ببریم؛ دیگران نیز کاری مشابه خواهند کرد.ما میدانیم که آیفون برخی محصولات مان مانند آی پاد را کانیبالیزه کرده است و می دانیم که آی پد نیز مک ما را کانیبالایز کرده و ما از این بابت نگران نیستیم. آی پد، مادر همه فرصت سازیهای ما است چرا که ویندوز و بازار ویندوز خیلی بزرگتر از بازار مک است (مقایسه بازار دسکتاپ پی سی در مقایسه با دسکتاپ مک). و من معتقدم بازار تبلت خیلی بزرگتر از بازار پی سی خواهد شد و به همین خاطر فرصت سازی روی آی پد بهتر از مک جواب خواهد داد."
کارشناسان معتقدند اپل گام های خیلی بلندی را در مقایسه با آینده برداشته است. (دهه 1990 استیو جابز برای پرهیز از شورش چهار استراتژی را در پیش گرفت: تولید دسکتاپ و لپ تاپ بسیار حرفه ای و نیز محصول مشتری پسند دسکتاپ و لپ تاپ) و از این به بعد تیم ها علیه هم کار خواهند کرد و رشد در بازار متوقف خواهد شد.
تیم کوک همچنین گفت: "واقعیت این است که اپل دنبال ارائه بهترین محصول با کیفیت عالی است."
و این جملات یعنی به فنا رفتن : Doomed
 
منبع: زد دی نت،

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید خادم IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    با سلام برگردان تخصصی و فنی کانیبالیزم یا کانیبالیزیشن (Conibalization) در ادبیات مارکتینگ، اوراق سازی (محصول) هست و زمانی اتّفاق میفته که یک بنگاه اقتصادی، محصولی ترکیبی از محصولات موجودش رو، با بهایی کمتر نسبت به بهای تک‌تک محصولات تشکیل دهنده این ترکیب به بازار عرضه کنه (مثلاً: بسته بیمه‌ای الف، متشکل از بیمه‌های ثالث و بدنه و با بهای 900،000 تومان) نتیجتاً در یک برهه زمانی، محصول ترکیبی جدید با استقبال روبرو میشه و درآمد شرکت (ظاهراً) افزایش پیدا میکنه؛ طبیعتاً، در مقابل و بعلت لزوم پرداخت هزینه بیشتر، از فروش خودِ آن محصولاتی که این ترکیب رو تشکیل دادن، کاسته میشه؛ صاحب‌نظران پیشنهاد می‌کنند ارائه محصولات ترکیبی بعنوان یک اقدام مقطعیِ حدّاکثر سه ماهه، فاقد اشکال هست و ...
    • مسوول ترجمه خبر IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
      1- اصطلاح کانیبالیزم به کار گرفته شده توسط تیم کوک هیچ ارتباطی با اوراق سازی ندارد.2- اندام خواری به جای کانیبالیزم اولین بار است که توسط مترجمین خبرآنلاین برگردانده می شود و افتخار برای خبرآنلاین محفوظ خواهد ماند.(در گوگل سرچ کنید "اندام خواری") 3-اوراق سازی را در گوگل سرچ کنید وجود خارجی ندارد.4-ترجمه غلط دیگران از یک اصطلاح دلیلی نمی شود تا ما از ان استفاده کنیم.5- کانیبالیزم در اصل به معنای خوردن اندام است و تیم کوک می گوید ما دسکتاپ مک را می خوریم به نفع آی پد.6- تیم کوک نیز تعبیری جالب از کانیبالیزم ارائه کرده و نشان می دهد هنوز اپلی ها با جملات خود مثل استیو جابز، ادبیات اقتصادی را تغییر می دهند.
    • نیک روش US ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
      اوراق کردن یعنی مثلا یک اتومبیل را باز کردن و خرد کردن و فروختن آن در بازار شوش! تیم کوک نمی گه که مثلا مک را تکه تکه کنیم و بعد بفروشیم. اصطلاح اوراق سازی بسیار غلط بوده و اگر هم در ایران استفاده می شود باید تصحیح شود. در ضمن تا جایی که من اطلاع دارم ایرانی ها در علوم اقتصاد و مارکتینگ در درجه بالایی از علم نیستند که حالا بخواهند نظرشان درست هم باشد.