کیوان کثیریان

ترجیح می دادم اولین یادداشتم درباره جشنواره خسته نباشید به مسوولان جشنواره باشد و یادآوری نکات مثبتش و ابراز امیدواری برای خوب برگزار شدن آن. ولی انگار نمی شود.
خیلی شرم آور به نظر می رسد که مهم ترین نکته گفتنی روز اول جشنواره فیلم فجر، نحوه پذیرایی توهین آمیز آن باشد. گرچه خود من از نوشتن این یادداشت شرمگینم، ولی به گمانم جا دارد مسوولان جشنواره بیش از من خجالت زده باشند.
بدون شک هیچیک از اهالی رسانه و منتقدان و حتی آنها که هیچ قرابتی با سینما ندارند ولی در مرکز همایشهای برج میلاد حاضرند، به خاطر خوردن و آشامیدن از فاصله های دور نمی کوبند و به برج میلاد نمی آیند. سینما و عشق به سینما تنها عاملی است که این آدم ها را تا برج میلاد می کشاند.
انعکاس رسانه ای جشنواره و بازتاب ماجراهایی که درآن اتفاق می افتد، مرهون تلاش های همین اهالی رسانه است که بی وقفه درحال انجام وظایف رسانه ای خود هستند. مسوولان جشنواره باید همواره از زحمات و تلاش های منتقدان و اهل رسانه که گاه جشنواره را پررونق تر از آنچه هست به نمایش می گذارند، بسیار ممنون و سپاسگزار باشند. دیدن روزی چند فیلم و سایرفعالیت ها، خستگی مفرطی را برای آنها و به وجود می آورد که ساده ترین، بدیهی ترین و ارزان ترین راه رفع آن نوشیدن بی دغدغه یک فنجان چای است. اما خوش به حالتان نشود؛ اینجا همه چیز سهمیه بندی شده است.
امسال به بهانه صرفه جویی در هزینه ها و اقتصاد مقاومتی، طی یک تصمیم بسیار ناشیانه و بی وجه، شما برای نوشیدن یک فنجان چای، باید در صف فیش بایستید، فیش بگیرید، بعد در صف چای بایستید و برای خودتان از سماور چای بریزید باز در صفی دیگر فیشتان را نشان دهید و یک پکیج حاوی سه قطعه بیسکویت و دو حبه قند تحویل بگیرید. یادتان باشد شما در روز فقط یک بار و یک نوبت حق استفاده از این تسهیلات را دارید و خوردن بیش از یک استکان چای برایتان ممنوع شده است. تازه حواستان باشد این خدمات، سئانسی است، اگر در ساعتی جز ساعات مقرر به گالن چای مراجعه کنید با سماوری مواجه می شوید که از برق کشیده اند!
بعد از طی مراحل دستیابی، باید چای و بیسکویت به دست به دنبال گوشه و کناری باشید که بنشینید یا بایستید تا این موارد را میل بفرمایید. این در حالی است که در لابی عریض و طویل برج میلاد حتی یک صندلی پیدا نمی کنید که روی آن بنشینید چراکه تمام صندلی ها را که هرسال دور میزهای محوطه لابی وجود داشت، جمع آوری کرده اند. نظر شخصی و بدبینانه من آن است که ظاهر ماجرا نشان از تصمیمی عامدانه در این باره دارد که امکان همنیشنی و همصحبتی منتقدان و اهالی رسانه کمتر فراهم باشد. چرایش را از من نپرسید که نمی دانم.
حتی وقتی شما تصمیم بگیرید مثلاً بعد از دیدن فیلم سئانس اول، سئانس دوم را نبینید و منتظر سئانس سوم بمانید، باید حدود دو ساعت راه بروید و راه بروید تا زمان فیلم مورد نظرتان فرا برسد. هیچ صندلی برای نشستن شما پیش بینی نشده است.
طی همه این سال ها با تمام فراز و فرودها هرگز تا این حد در مسایل جزیی با اهل رسانه توهین آمیز برخورد نشده بود. ظاهراً دوستان فراموش کرده اند که منتقدان و رسانه ها میهمانان مهم جشنواره هستند و بی احترامی تا این حد به مهمان در شان جشنواره فیلم فجر نیست که عنوان کم مسمای بین المللی را هم یدک می کشد. و ظاهراً فراموش کرده اند که انجام بعضی کارها برای آنها وظیفه است نه لطف. احساس کاملاً اشتباهی است اگر جز این تصور کنند. طبیعتاً مشکل فعلی، موارد کم اهمیتی چون چای و امثالهم نیست. مساله، نوع نگاه کلان و البته تلقی اشتباه مدیران جشنواره نسبت به وظایفشان درقبال رسانه ها است.
از دبیر جشنواره امسال که ظاهراً سابقه حضور مکرر درجشنواره های خارجی را هم دارد توقع می رفت حداقل از آن جشنواره ها احترام به اهالی رسانه را می آموخت و کمی از این فضای بی احترامی و آزار می کاست. به نظر می آید عذرخواهی دبیر جوان جشنواره از اهالی رسانه در اسرع وقت و تصحیح وضعیت فعلی، مسیر مناسبی باشد که جناب عباسیان باید همین ابتدای کار طی کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    108 2
    افرین بر شما که صداقت گفتار دارید
  • خبرنگار سابق IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    158 3
    تقصیر شماست که هنوز فکر می کنید چیزی به نام سینما وجود دارد.این همه راه آمده اید که چهار تا فیلم دولتی ساز را ببینید؟یا سیگار کشیدن خبرنگار ها و منتقدین جلوی در ورودی سالن را؟
    • گاهی خبرنگار/بیشتر اوقات بیکار IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      35 4
      من هم مثل شما از انبوه دولتی سازها ی سوبسیدی و ردشده ها از صد لایه سانسور دل خوشی ندارم اما فکر می کنم انتطار برای مرگ هم صحیح نباشد. باید نشان دهیم که چیزی جز مرده متحرکیم...باید ببینیم و بیندیشیم. از آقای کثیریان هم تشکر می کنم که بی تفاوت نیستند. کسانی که توهین می کنند با بی تفاوتی بی اخلاق تر خواهند شد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    45 1
    راستی یادم رفت این را بنویسم که به قول آقای دانش اگرچه صورت خوشی ندارد که آدم با یک کیسه آذوقه به برج مبلاد بیاید اما بد فکری هم نیست مخصوصا جلوی خبرنگاران خارجی اگرچه خبرنگارهای خارجی را معمولا به سینمای رسانه ای نمی آورند تا نکند روابط عمومی مان قوی شود.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    39 1
    از ان كه حرف دل ما را زديد متشكريم ،ان رفتار در جشنواره امسال واقعا توهين آميزه
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    47 10
    بده مگه با شما هم مثل همه مردم رفتار بشه!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    42 0
    وقتی سیمرغ را میفرستند چک طراحی شود پس پول دارند. ولی جایی خرج می کنند که از رییسشان باریکلا بگیرند
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    22 1
    حال اگر صرفه جویی میشود اولا باید در جایش باشد نه در جایی ک ابروی کشور را ببرد در ثانی در مورد موارد کلان باشد و ثالثا باید اطمینان حاصل شود بودجه ای که صرفه جویی شده در جایی با اولویت بالاتری صرف گردیده نه این که مقدار زیادی پول معلوم نباشد به کدام ورطه خرج میشود و سرریز و لبریزش مشخص نیست!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    18 1
    صرفه جویی!!!!!! ولی معوقات بانکی هزار میلیاردی که اسراف نیست..........
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    20 0
    باید درباره خیلی چیزها عذرخواهی کنند! مشکلاتی که برای من به شخصه بعنوان یک تماشاگر عادی بوجود آمده عبارتند از: 1- با کلی استرس جزء اولین نفراتی بودم که خرید اینترنتی کردم و با خیال راحت نشستم یه گوشه، بعدا که چک کردم دیدم برنامه فیلمها رو عوض کردن و ما موندیم با سری یازده تایی فیلم های ناخواسته! بعدا با کلی پیگیری موفق شدیم بلیط فیلمهای دلخواه رو در سانس غیر دلخواه!!! بدست بیاریم 2- دیروز که رفتیم فیلم سینما آزادی ببینیم، باز هم فیلم اشتباهی برامون پخش کردن، اعتراض کردیم و حدود 50 دقیقه در سالن منتظر ماندیم تا فیلم را آماده کنند. نمیدونم تو این 10 روز باقیمانده چه سورپرایزهایی برای ما دارند، جالبه که جشنواره 31 ام هست و تجربه برگزاری 30 جشنواره رو هم داریم!!!
  • زی زی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    17 0
    با تشکر فراوان از آقای کثیریان مثل همیشه. کاملا با حرف هاتون موافقمممممممممممممم، حتی واسه خوردن ناهار و شام هم صندلی نداشتیم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    25 0
    ببخشید! ....واژه عذرخواهی در فرهنگ مسئولین ما (از بالاترین مقام تا دون پایه ترین شان) وجود ندارد.
  • تن تن RU ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    24 0
    عذرحواهی کنه؟!!!!!!! آقا دلت خوشه ها! ایشون و همکاراشون طلبکارتون هم میشن (مثل همیشه)! میگی نه؟ صبر کن!
  • شیما نداف IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    19 0
    سال یه سال بدتر سال اول از پذیرای خوب شوکه بودیم الان از تو صف وایسادن واسه یه لیوان چایی و بی صندلی بودن ....شوکه ایم بدتر هم خواهد شد
  • خودِ دبیر IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    1 0
    اوهو ! نه بابا ! حتماً انتظار داشتین براتون دیسکو هم بذاریم ! اصلاً داداش چون ما هیچ وقت اشتباه نمی کنیم عذرخواهی هم تو مراممون نیست ! این یکیو معذوریم
  • بدون نام EU ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    2 0
    عباسیان حتما باید از اهالی رسانه عذر خواهی کند .تمام مسئولان در مواجهه با خبرنگاران باید متوجه باشند که خبرنگار یعنی نماینده مردم و افکار عمومی. خبرنگاران هم طبیعتا باید پاسدار این رسالت مهم باشند.