۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳

انفجاری مشکوک در ساختمان مرکزی شرکت نفتی دولتی مکزیک در روز پنج شنبه دست کم 25 کشته و 101 مجروح بجای گذاشت.

به گزارش نیویورک تایمز ، علت اصلی این انفجار که در ساعت چهار بعد از ظهر رخ داد هنوز مشخص نشده است. به گفته مسئولان شرکت نفتی پمکس، این انفجار در زیر زمین رخ داد و خسارت سنگینی به طبقه اول این ساختمان 25 طبقه وارد آمد .تاکنون اجساد 17 زن و 8 مرد از زیر آوار بیرون کشیده شده و نیروهای امدادی تا ساعتها پس از وقوع حادثه در حال جابجایی آوار برای نجات بازماندگان احتمالی بودند.
انفجار در ساختمان پمکس در حالی رخ می دهد که مشاجرات شدیدی برسر آینده این شرکت در دولت مکزیک در جریان است.
البته ساختمان در زمینه ایمنی هم سابقه چندان خوبی ندارد و انفجار لوله گاز در ماه سپتامبر به مرگ 30 کارگر منجر شد. انریکه پنا نیتو رییس جمهور جدید مکزیک وعده داده شرکت پمکس را متحول خواهد کرد و با حضور سرمایه گذاری خارجی تلاش می کند فعالیتهای آن را در قاره آمریکا وسایر نقاط جهان گسترش دهد.
با این وجود ناظران خارجی معتقد هستند با توجه به ایمنی پایین ساختمان شاید بهتر باشد پیش از گسترش فعالیتهای اقتصادی ، فکری به حال بالا بردن ضریب امنیت و حفظ جان کارکنان شود.
علاوه براین انفجارها و مشکلات ایمنی در گذشته هم ضررهای مالی سنگینی به شرکت پمکس زده است .در سال 1984 در انفجار یک پالایشگاه گاز در حومه مکزیکو سیتی حدود 300 تن از کارگران کشته شدند و  در سال 1992 در سلسله انفجاراتی که  در لوله های زیرزمینی گاز شهر گوادالاخارا (دومین شهر بزرگ مکزیک) رخ داد ، حدود 300 تن کشته و 1500 نفر مجروح شدند .با بالا گرفتن اعتراض اهالی شهر و درگیری های متعدد با نیروهای امنیتی ،عده ای با تظاهرات مقابل دفتر این شرکت خواهان انحلال و تجزیه این شرکت شده بودند.
درصحنه انفجار کارکنان شرکت که در خیابانها پخش شده بودند، به شدت می لرزیدند و مرگ همکارانشان را باور نداشتند. برای دقایقی تصور شده بود بمب قوی منفجر شده و یا زلزله سبب ویرانی شرکت شده است.
چند دقیقه بعد چهار هلیکوپتر امداد در محوطه اطراف حاضر شدند تا افراد زخمی را به بیمارستان برسانند و چندین هلیکوپتر هم بر فراز منطقه در حال پرواز بودند تا به نوبت نشسته و افراد مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کنند. سربازان و نیروهای پلیس بلافاصله کنترل رفت و آمد را در خیابانهای اطراف در دست گرفتند و آمبولانسها به محل حادثه اعزام شدند.
مسئولان شرکت پمکس مدعی شدند در زمان وقوع این حادثه بخاطر قطع شدن جریان برق در بخش عمده ای ازساختمان تقریبا عده زیادی محل کارشان را ترک کرده بودند ولی این موضوع هنوز از سوی آتش نشانی و تیم تحقیق ویژه رییس جمهور مکزیک تایید نشده است.
پنا نیتو رییس جمهور مکزیک با پیام کوتاهی  در اکانت شخصی اش در توییتر ضمن ابراز تاسف از مرگ کارکنان شرکت پمکس وعده داده شخصا نتایج تحقیقات درباره این انفجار را دنبال خواهد کرد.
در همین حال امیلیو لوزویا آستین مدیر اجرایی این شرکت که برای انجام یک سفر تجاری در آسیا به سر می برد ، سفرش را نیمه کاره گذاشته و دیشب به مکزیکو سیتی بازگشت.

47281

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =