ایرنا نوشت:

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضرورت کاهش تعرفه واردات خودرو همزمان با مصوبه آزادسازی قیمت خودرو گفت: طبق برنامه زمان بندی شده در نهایت تعرفه واردات خودرو بعد از پنج سال به 25 درصد خواهد رسید.

ˈمسعود موحدیˈدر خصوص تاکید کارشناسان بر لزوم به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو، همزمان با آزادسازی قیمت ها برای حمایت از مصرف کننده افزود: به این ترتیب با کاهش تدریجی تعرفه ها طی پنج سال، تعرفه نهایی واردات خودرو از 50 درصد به 25 درصد کاهش خواهد یافت.
وی با رد تعرفه 90 درصدی واردات خودرو و تاکید بر این که، هم اکنون این تعرفه حدود 50 درصد است، گفت: از آنجا که در گمرک مبنای نرخ محاسباتی تعرفه ها از ارز مرجع به ارز مبادلاتی تغییر پیدا کرد، تعرفه ها برای برخی کالاها از جمله خودرو 40 تا 45 درصد کاهش پیدا کرده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در مصوبه آزادسازی قیمت خودرو مکانیزمی دیده شده است تا این تعرفه ها طی یک برنامه زمان بندی سالانه کاهش پیدا کند، در حالی که این امر چند سال بود اجرا نمی شد.
وی با بیان این که، در شرایط فعلی نیازمند اخذ تصمیمات تعادلی هستیم، گفت: زمانی که کالاهای گروه 9 از اولویت های دریافت ارز مرجع خارج شدند، خودروهای وارداتی مشمول این امر نیز در دو گروه خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی سی و بالای آن تقسیم بندی شدند.
موحدی افزود: عدم اختصاص ارز مبادلاتی به خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی که خودروهای لوکس تری هستند با برخی فشارها و انتقادها مواجه شد که لزوم مدیریت برای افزایش رضایت مشتریان می طلبید.
وی تصریح کرد: در مصوبه آزادسازی قیمت خودرو مکانیزم جامعی در این خصوص طراحی شده که همزمان با کاهش تدریجی تعرفه، خودروسازان باید پاسخگوی نیاز بازار باشند و شرایطی را بوجود آورند تا در پایان این دوران که شرایط بهتری را از نظر تولید خواهیم داشت، شرایط رقابتی تری بر بازار حاکم شود.
3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    43 0
    5 سال قبل هم همین را گفته بودند
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    35 0
    قرار به دليل اينكه ارزي كه در گمرك حساب ميشود 1226 تومن به حدود 2500 رسيد تعرفه نصف بشه و اينكه ماشالله اينقدر مانع گذاشتين برسر راه واردات عوارض 30درصدي شماره گذاري و خودروي فرسودهو... تعرفه بازهم همونم 90درصده و هنوز تغيير قيمتي مشاهده نشده..قيمتهام ساعتي بالا ميره
    • محمدرضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      0 1
      ایا واردات خودرو توسط افرادعادی بصورت تک عددي هیچ سودی هرچندکم هم نداره
  • محسن IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    28 1
    با سلام، خودروسازها به هیچ عنوان پاسخگو نیستند و حتی ایران‌خودرو بخش نظرات مشتریان را غیرفعال نموده است! خواهش می‌کنم علاوه بر نمایش کامت، خودتان پیگیری بفرمائید. آقای بابائی، معاون بازاریابی ایران‌خودرو اخیرا گفته که برای کسانی که موعد تحویل خودروی آنها قبل از بهمن ماه باشد، قیمت قدیم در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در پیش‌فروش رانا موعد تحویل بهمن و اسفند هم وجود دارد و اتفاقا کسانی هستند که می‌خواستند با پس‌انداز بقیه پول را در مدت بیشتری جمع کنند نه دلالان(آن زمان به ما گفتند 15 میلیون). ما هم مانند بقیه اول خرداد ماه پول داده‌ایم پول ما هم آن‌موقع ارزش دلار 1600 تومانی داشت. اصلا چرا باید به غلط، ملاک زمان تحویل باشد. ملاک اصلی زمان پرداخت وجه ودیعه است. تو را به خدا اطلاع‌رسانی کنید.
  • بدون نام US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    0 0
    تعرفه واردات نصف شد ولی دلار 3 برابر شد. یعنی عملا هیچ اتفاقی در بازار خودرو نیافتاد و این کاهش تعرفه انحصار را نمی شکند. تعرفه باید صفر شود تا خودرو ژاپنی 15 هزار دلاری با قیمت 40 میلیون تومان به بازار مصرف ایران برسد.