ریچ بندر ؛ مقام ارشد کشتی آمریکا و سرپرست تیم اعزامی این کشور به تهران در گفت و گویی اختصاصی با خبرآنلاین از عزم مشترک ورزشکاران دو کشور برای برگرداندن کشتی به المپیک سخن می گوید.

فرهاد عشوندی: ریچ بندر ؛او دبیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکاست. یک فن کشتی و یک شیفته فنون ناب ایرانی. یکی از سرسختان برای دفاع از حق کشتی در المپیک.بازی های تهران بهانه خوبی بود تا ریچ به تهران بیاید و در کنار روسای فدراسیون های صاحب کشتی دنیا ، به دنبال راهکار باشد. راهکاری که کشتی را به المپیک برگرداند. در دل برنامه فشرده ، این مدیر ورزشی آمریکایی گفت و گویی داشت با خبرآنلاین درباره کشتی و المپیک. ریچ بندر که قبل از حضور در تهران در یکی از معروف ترین سایت های کشتی دنیا یادداشتی نوشته بود با موضوع نیاز اتحاد میان اعضا برای برگرداندن کشتی به المپیک.
*شما یکی از اولین مدیران کشتی دنیا بودید که دست به قلم بردید و از چالش بزرگ پیش رو نوشتید از اتحاد میان همه کشورها برای برگشتن کشتی به المپیک
این جنگ طوری است که به تنهایی نمی توانیم پیروزش باشیم. ایران یا آمریکا اگر تنها بجنگند ، به جایی نمی رسند . ما یا با هم می جنگیم یا موفق نمی شویم. ایران ، آمریکا ، روسیه ، ترکیه و بقیه. این میدانی است که ما باید با هم کمک کنیم که پیروزش باشیم. کشتی رشته ماست و نمی گذاریم کنار برود. اگر ایران و آمریکا و روسیه و ... در کنار هم برای رشته مورد علاقه شان تلاش کنند ، شک نکنید که کشتی به المپیک برمی گردد.
*شما خیلی صریح دست به انتقاد از IOC زدید . پیش از همه مسئولان عالیرتبه کشتی دیگر کشورها.
کشتی قسمتی از زندگی من است ، بزرگترین احساسم. میلیون ها جوان در سراسر دنیا این رشته را دوست دارند . ما باید امروز برای آنها بجنگیم. وقتی برای مشستن نیست. کمتر از 6 ماه زمان مانده و باید در همین مدت هرچه از دست مان بر می آید را انجام بدهیم. ما به همه علاقمندانی که همین حالا در سنین پایین تمرین کشتی می کنند ، وامدار هستیم.
*کمیته بین المللی المپیک گفته این تصمیم را به 4 دلیل گرفته است. دوپینگ ، کمی تماشاگر ، عدم پخش تلویزیونی و نبود اسپانسر. به نظر شما این دلایل منطقی است؟
من توی آن اتاق نبودم تا بدانم وقتی داشتند تصمیم به حذف کشتی می گرفتند ، با خود چه فکر کردند و چه دلیلی داشتند برای کارشان. ولی این 4 دلیلی که گفتند را قبول نداریم. برایش دلایلی داریم که به وضوح دیده می شود. می گویند دوپینگ ، درباره دوپینگ می گویم ورزش ما یکی از پاک ترین ورزش های دنیاست. این جای هیچ تردیدی ندارد که برای کنترل ورزشکاران حرفه ای کشتی آخرین متد های مبارزه با دوپینگ اجرا می شود و ما کمترین نمونه های مثبت را در این سال ها داشتیم. گفتند تماشاگر؛ آنها که می گویند کشتی تماشاگر ندارد ، چرا این چند روزه در تهران نبودند تا این صف جمعیت را ببینند؟ واقعا ورزشگاه ایران این روزها شگفت انگیز است. جمعیتی که در سالن هیچ جایی باقی نگذاشتند. اینجا ایران است ولی ما همین جمعیت را در دیگر جاهای دنیا هم داریم. آنها که می گویند کشتی تماشاگر ندارد دو ماه دیگر سری به لاس وگاس بزنند. جایی که برای مسابقات آموزشگاهی آمریکا ، سالن 15 هزار نفری ما لبریز از جمعیت می شود. مسابقات کشتی در کوبا ، ترکیه ، ژاپن یا هر کشور دیگری که می خواهند را بروند و از نزدیک ببینند . همین مسابقات جهانی سال آینده که در ورشو برگزار می شود. آنجا هم یک فرصت خوب است تا ببینند کشتی چه ورزش پر تماشاگری است.آنها می توانند بیایند شور و هیجان مردم را برای رشته مورد علاقه شان ببینند تا ببینیم باز هم می گویند ما تماشاگر نداریم؟ برای اسپانسر یا دیگر خواسته هایی که دارند هم خیلی سخت نیست که بدانند ما مشکلات مان را حل کردیم.
*کشتی یکی از رشته های اصلی و قدیمی المپیک بود. خودتان شوکه نشدید وقتی اعلام شد از میان رشته ها ، قرعه حذف به نام این ورزش افتاده است؟
البته سابقه ما خیلی بیشتر از حتی بازی های المپیک باستان است. همان طور که می دانید کشتی یکی از قدیمی ترین ورزش های دنیاست. رشته ما قدمتی دارد غیر قابل تصور . تاریخی نزدیک به 3 هزار سال پیش از تولد مسیح. دقت کن ؛ 3 هزار سال قبل از این تاریخ 2 هزار ساله ما. کشتی بخشی از تاریخ و تمدن بشر است. تاریخ تمدن باستان پراست از تصاویری که نشان می دهد قدیمی ترین ورزشی که انسان ها یاد گرفتند ، کشتی بوده. تصاویر به جا مانده در کتیبه ها یا نقاشی های روی سنگواره های به جا مانده از دوره غارنشینی همه نشان از قدمت رشته مورد علاقه ما دارند.
*و برای باقی ماندن در المپیک چه باید کرد؟
مبارزه برای بقاء با کشتی. ما تاریخ را داریم و البته در همه این سال ها همیشه تلاش مان این بوده که خودمان را به روز نگه داریم و جذابیت مان را نشان کشتی دوستان بدهیم. از این پس هم باید در همین مسیر گام برداریم. کشتی باید طوری تدوین بشود که احترام برانگیزتر باشد.
*گفتید به روز ماندن. خیلی از کارشناسان و قهرمانان معتقدند که کشتی با تغییرات این سال ها جذابیتش را از دست داده و دیگر کسی تکنیک های ناب کشتی را نمی بیند.
به نظر من مهمترین چیز این است که قوانینی بگذاریم که طرفداران ، مربی ها ، کشتی گیران و علاقمندان جوان خیلی راحت آنها را درک کنند. من نمی خواهم به این تغییرات یا اتفاقات دیگر ایرادی بگیرم یا نگیرم . چیزی که می گویم این است که ما وظیفه داریم کاری کنیم که کشتی ساده تر و قابل فهم تر باشد. قوانینی بگذاریم که کشتی گیران ، داوران ، تماشاگران و کلا همه آنها را خیلی راحت درک کنند و وقتی یک مسابقه را می بینند ، بتوانند در ک کنند چه اتفاقی دارد می افتد. اگر این اتفاق بیفتد ، قطعا جذابیت کشتی از اینی که هست بیشتر هم می شود و همه از تماشایش حس رضایت خواهیم داشت. وقتی قوانین مشخص و درست باشد ، ورزشکاران خیلی بهتر می توانند فنون زیبای کشتی را به نمایش بگذارند. این اتفاق می افتد و ما به المپیک برمی گردیم ، مطمئن باشید.
*خیلی امیدوار حرف می زنید. انگار به حرف های تان ایمان دارید؟
قطعا. ما بر می گردیم . این بار می آییم و همیشه می مانیم. خبر کنار رفتن مان از کشتی یک اتحاد همگانی میان مان ایجاد کرد. همه با هم و در کنار هم برای یک چیز تلاش می کنیم. همه برای نجات کشتی. فرقی ندارد کجایی هستیم. ایرانی باشیم ، آمریکایی ، روس یا ترک. به هر حال اتفاقی که افتاده ما را وادار کرده که حتما باید برنده باشیم. ما باید برای هدف مان بجنگیم. باید تلاش کنیم. توانش را داریم. اگر این جنگ را ببریم ، یک اتفاق بزرگ برای ورزش مان می افتد. یک گام به جلو که خیلی از منتقدان کشتی را برای همیشه به عقب می راند. شک نکنید چند ماه دیگر ما جشن پیروزی را می گیریم. ما تلاش مان را می کنیم. همه در کنار هم. رایزنی می کنیم ، تغییرات لازم را می دهیم ، مردم علاقه شان به کشتی را نشان می دهند. ما به بوئینس آیرس می رویم و در مجمع عمومی کمیته بین المللی المپیک بیش از نصف آرای کشورها را بدست می آوریم و کشتی دوباره به حقش می رسد. ورزش ما یکی از 3 رشته اصلی المپیک است.
*گروهی اعتقاد دارند کمیته بین المللی المپیک ، کشتی را کنار گذاشته و وارد رقابت با رشته های دیگر کرده چون این رشته از معدود رشته هایی بوده که توان رقابت با ووشو و لابی قوی چینی ها را داشته است.
نمی دانم . شاید. قطعا ما رقابت سختی داریم با ووشو که چینی ها از آن حمایت می کنند و البته 6 رشته دیگر که هر کدام شان می آیند تا جای ما را بگیرند. ولی یادتان نرود که ما تاریخ را در کنارمان داریم.
*برسیم به سفر به ایران و حس شما از حضور در تهران.
من عاشق ایرانم ، عاشق بودن در ایران . جو کشتی شما متفاوت از همه کشورهاست. ایران قلب تپنده کشتی دنیاست. هر کسی که می خواهد از کشتی چیزی بداند یا چیزی یاد بگیرد باید به ایران بیاید و کشتی را در اینجا ببیند و یاد بگیرد. شور و هیجان کشتی در ایران متفاوت از همه دنیاست. اینجا بی نظیر است. من که هر بار کشتی را در تهران می بینم ، واقعا لذت می برم.
*و البته در همه این سال ها کشتی نمادی بود از تقابل بی تنش میان ایران و آمریکا. اینجا در سالن کشتی انگار شرایط دو کشور متفاوت است. چه وقتی بچه های ما به کشور شما می آیند و چه حالا که شما آمدید. مثلا همین دیروز برخورد گرم تماشاگران ایرانی با جردن باروفس بی نظیر بود.
همیشه و همه جا ما در کشتی به دنبال دوستی ها هستیم. ما رقیبیم ، رقیبانی که دوستانه با هم مبارزه می کنیم. این به خاطر فلسفه پهلوانی کشتی است. وقتی کوبرتن منشور المپیک را می نوشت ، اصرار داشت تک به تک ورزشکاران حاضر در این رقابت ها باید نماد مردانگی و جوانمردی باشند. آنچه در رقابت بچه های ما و شما رخ می دهد دقیقا هر بار تکرار پیام ارزشمند کوبرتن است. ما برای صلح و دوستی مبارزه می کنیم و فقط کشتی می گیریم. یک تقابل کاملا ورزشی .
*سئوال آخر مان درباره رئیس آینده فیلاست. شما فکر می کنید او چه ویژگی هایی باید داشته باشد.
مهمترین ویژگی رئیس آینده فیلا باید این باشد که بتواند تعامل خوبی با کمیته بین المللی المپیک داشته باشد. کشتی را خوب بشناسد و بخشی از این خانواده باشد.
4141
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =