سن ازدواج در میان دختران ایرانی رو به افزایش است، اما علت چیست؟

محمد حسین نجاتی: جامعه ایران از نظم سنتی به نظم مدرن و مختصات آن مواجه شده است. در این میان یکی از مختصات این نظم مدرن در جامعه ایران افزایش سن ازدواج دختران است. بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران، سالهاست که مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است. در جدید ترین پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران علل تاخیر در ازدواج بیش از 1200 دختر مجرد کشور در 5 شهر تهران، ساری، خرم اباد، مشهد و سنندج در میان دختران مجرد و زنان متأهل 25 تا 44 ساله بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که دخترانی که دیرتر ازدواج می کنند، از تحصیلات بالاتری برخوردارند، نگرش فرامادی به ازدواج دارند و اعتقادبیش تری دارند که با ازدواج، هزینه فرصت های ازدست رفته بیش از فرصت ازدواج است.
پدیده افزایش سن ازدواج نه فقط در ایران، بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته فراصنعتی مانند ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده می شود، به طوری که براساس نتایج مطالعات موجود، سن ازدواج در این کشور از اواسط دهه 1960 به طرز برجسته ای در بین جمعیت آن افزایش یافته است.
به طوریکه نسبت افراد ازدواج کرده در این کشور در سال 1960 برابر با 78 درصد بود که در سال 2000 به 52، درصد و در سال 2005 به کم تر از 50 درصد کاهش یافت.
با این حال نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه تهران، نشان می دهد، دختران بیش تر به دلیل فقدان همسر مورد علاقه خود مجرد می مانند.

 

در نمودار زیر مهم ترین علل تجرد دختران را ببینید؛

 

 

در جدول زیر سایر دلایل تجرد دختران در افراد مورد بررسی قرار گرفته را بخوانید؛

مهم ترین دلایل تجرد فراوانی
ادامه تحصیل 20.9
تغییر نگرش و معیارهای دخترها 2.6
فقدان همسر دلخواه و مورد
علاقه
49.6
بی اعتمادی به جنس مخالف (پسر) 10.2
سخت گیری خانواده ها 4.3
عدم تمایل پسرها به ازدواج 2.1
سختی تهیه جهیزیه و برگزاری
مراسم ازدواج
6.8

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 260
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متاهل IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    28 سال پيش ازدواج كردم البته ياد انروز ها به خيرهر چند امكانات امروزي در اين حد نبود ولي ايمان ومردم داري ومحبت وخدمت به خلق در عامه مردم وجود داشت الان سطح توقعات بالا رفته و فراهم نمودن يك ازدواج معمولي هم براي خانواده ها واقعا مشكل ساز شده مشكلات قبل از ازدواج و بعد از ازدواج مانع بزرگي براي جوانان و خانواده هاي انان در مسير ازدواج وچود دارد خداوند به بندگانش وقتي كمك ميكند كه بندگانش به هم رحم ومروت داشته باشند
    • !!!!!!!!!!!!!!! IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این حرف شما در مورد همه صدق نمیکنه !! من خودم یه دخترم و 35 سالمه و هنوز ازدواج نکردم ! شما همسرتون معیارهاتون برای ازدواج چیز دیگه ای بود الان با همون معیارها نمیتونین ازدواج کنین !!! چرا به این فکر نمیکنین که دختر ها عاقل تر شدن!!! نه خودم نه خانواده ام به هیچ کدوم از این سختگیریها فکر نمیکنیم توقعاتی مثل مهریه بالا و مسال دیگه مالی نداریم یه انسان واقعی پیدا نمیشه !! ترجیح میدم باز هم سر سفره پدرم بشینم تا اینکه بعد از ازدواج درگیر مسائل دیگه ای بشم که میبینم کسای همسن و سال من که ازدواج کردن باهاش در گیرن !!!!کلاً راحتر و خوشبخت تر زندگی میکنم بدون آقا بالاسر!!!!!!!!!!!!!!
    • Mehdi IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      خدا رحم کرده شوهر نکردی. پدرشو در میاووردی!!!
    • حسین IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این کلمه آقا بالا سری که شما می فرمایین خیلی از خانم ها درگیرشن چون یک سری با این دید ازدواج می کنن که بعد ازدواج آزادی هایی بدست بیارن و از اون به بعد هر کاری که تو مجردی نتونستن انجام بدن تو این دوران انجام بدن شمام بهتره با این دید اصلا ازدواج نکنی چون اگه آقایون خیانت می کنن به همون اندازه خانم هام خیانت کار شدن
    • !!!!!!!!!!! IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      آقای mehdi!! منظور تون از این که گفتی پدرشو در میاووردی چی بود !!!اینه خواستم خودمم هم شخوبخت زندگی کنم پدر طرف رو در میاره ؟؟!؟!؟!؟ اینکه هر دو طرف راضی و خوشبخت باشن کجاش بده!!!!!!! من میبینم تو نسلهای قبل و یا همین حالا فقط رضایت مرده که مهمه زنها هیچ حقی ندارن وای به اون روزی که درامدی هم نداشته باشن !! انوقت باید بخاطر چندر قاز نفقه هر جور تحقیررو تحمل کنن !! تو زندگی ایرانیها همیشه زنه که دلش برای زندگیش میسوزه و کوتاه میاد !! اگه کسی هم حرفی بزنه یکی مثل شما میگه اوه اوه بیچاره شوهرش !!حرف برای زدن زاده اما گوش شنوایی نیست !! از بی فرهنگی مردای ایرانی بیزارم !!
    • زرین دشتی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      بابا سن 35 دیگه اگر بچه هم بیاورد ریسکش بالاست و احتمال زیاد ناقص به دنیا می اید این همه دختر 14 و 15 ساله مگه مردم دیوانه هستند دختر 30 به بالا بگیرند پس اینها بمانند تا موهایشان مثل دندانهایشان سفید شود
    • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      تنها راهکار موقت ترشی انداختن دختر هاست،فقط باید حواسمون باشه که از سرکه ودبه خوبی استفاده کنیم!
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      دختر های نسل ما همیشه دنبال بهترین هستند،تا یک پسر پولدار تر یا از نظر خودشان بهتر پیدا می کنند قبلی را ول و به بعدی می چسبند،دوست داشتنشان هم الکیه در ضمن دختر ها فقط براشون پول مهمه و با شوهرشان پز بدند و ما پسر ها این را می دانیم
    • !!!!!!!!! IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      پدر بزرگ من مرد خیلی خوبی بود !! اما هیچ وقت نشنیدم مادربزرگمو به اسم صدا کنه !! یا وقتی همه دور هم هستیم بخاطر غذا و پذیرایی که کرده بود ازش تشکر کنه !! توی محل به مردم دوستی مشهور بود هنوزم بعد از چند سال از فوتش به نیکی ازش یاد میکنن !! منم خیلی دوسش داشتم !! اما هیچ وقت با مردی مثل اون ازدواج نمیکنم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • زین العابدین IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      80 55
      سلام.از امام حسن علیه السلام پرسیدند دخترمان را به چه کسی بدهیم فرمود :به آدم مومن بدهید که اگر اخلاق دخترت بد بود با او مدارا می کند و اگر اخلاق دخترت خوب بود هیچ کسی مثل او قدر دخترت را نمیداند دختران ایرانی هم زیبا هستند و هم وفادار البته دشمن دارد شدید کار میکند و انصافا پسران ایرانی هم خوب وغیور هستند .اگر مشکلی هست در وجود خودمان دنبالش بگردیم امام فرمود که هر کسی به زن شخصی نگاه کند دیگران هم به زن او نگاه خواهند کرد.زندگی مشترک بدون مهربانی و گذشت و سهل گرفتن امور باور کنید جهنم است و اصو لا افراد خودخواه اصلا از ازدواج خوششان نمی آید به اطرافتان کمی دقت کنید می بینید
    • حسین سمیعی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      26 5
      من وداداش دوقلویمون حاضر به ازدواج شده ایم وخدا روشکر تمام خصوصیات رودارا هستیم اما خانواده ما برای ما کاری نمیکنند
    • فریبا IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      51 31
      خبر آنلاین..چرا این نظرات توهین امیز رو چاپ میکنی؟ ینی چی از دخترا ترشی بذارن؟ینی چی این حرفا؟ باز دخترا رو میشه ترشی انداخت..تکلیف پیر پسرا چیه اونوقت که به دردی نمیخورن؟ جون مادرت چاپ کن که اینجا هم حق خانوما رو نخورید...
    • سعید A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      40 17
      "!!حرف برای زدن زاده اما گوش شنوایی نیست !! از بی فرهنگی مردای ایرانی بیزارم !! "... بله بله شما کاملا درست میگی ، مردای ایرانی همه بی فرهنگ و بی شعور و خودخواه و بی معرفتن ولی آخ آخ آخ در عوض دخترای ایرانی نگو نگو که همه با فرهنگ ، با شخصیت ، با شعور، و از همه مهم تر اصلا اصلا اصلا به پول و تیپ و قیافه پسرا اهمیت نمیدن و فقط معیار های والای اخلاقی براشون مهمه ! خانوما !معیارهاتونم دیدیم ، معرفت و فرهنگتونم دیدیم ! نزنید این حرفارو به خدا برا خودتون بده . من به اون خانومی که گفته از بی فرهنگی مردای ایرانی بیزاره ، اول از همه اکیدا توصیه میکنم که یه سوزن به خودش بزنه بعد یه جوالدوز به دیگران ، ثانیا شما داری اینجا حیف میشی ، پاشو برو اونجایی که مرداش با فرهنگن بلکم ازدواج کنی
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    بهتره برای این خانومهای مجرد یکسری سفارش بگیرید تا همسر دلخواه و مورد علاقه وارد یا ساخته شود شاید کمی بیاندیشند!!!!
    • بدون نام EU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      به چی بیاندیشیم؟! خب وقتی نیست مجبور نیستیم که با هر کی ازدواج کنیم ...ضمنا چرا شما فکر کردی ما از این وضعیت ناراضی هستیم ...کسی که به استقلال اقتصادی رسیده دیگه زندگی متاهلی رو یه تجارت نمبینه و ملاک های دیگه ای براش مهم ...
    • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      اتفاقاً خانمی که به استقلال اقتصادی رسیده نمی تواند با مردی که درآمد اقتصادی او کمتر از خودش هست ازدواج کند. بنابراین بیخودی نگویید که خانمی که به استقلال اقتصادی رسیده معیارهای دیگری برایش مهم است! البته استقلال اقتصادی خانم ها خیلی خوب است و از بسیاری از معضلات و مشکلات پیشگیری می کند اما اینکه خانمهای دارای تحصیلات بالا و شغل مناسب این درک را داشته باشند که لزوماً شوهر آینده شان نباید تحصیلات و درآمدی بالاتر از آنها داشته باشد خیلی از مشکلات حل می شود.
    • بدون نام EU ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      آقای عزیز من نظر خودم گفتم من الان استقلال اقتصادی دارم و مشکلی ندارم با کسی که معیارهای اخلاقی لازم رو داره و درآمد و تحصیلات کمتری داره ازدواج کنم اما بیشتر آقایون نمیپذیرن که با خانمی که درآمد و تحصیلاتش بالاتره ازدواج کنند!!! چون غروروشون لطمه میخوره احساس ترس میکنن لابد نمیدونم از نظر من نه تحصیلات نه درامد برتری رو نه در زن نه در من ایجاد نمیکنه ....برای من تعهد و همپای هم پیش بردن زندگی مهمه و نگاه تجارتی که به ازدواج وجود داره چه در زن چه در مرد مورد تاییدم نیست چون آخرش به دادگاه خانواده میرسه...صداقت وفاداری ایمان برام مهمه...زندگی که برام آرامش به بار بیاره آرامشی که به من و زندگیم فرصت رشد جنبه های دیگه انسانیم بده .... این نظر منه شما هم حکم کلی ندین بهتره
    • بدون نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      دختر ها فقط پول پسره را می خواهند و لاغیر،وقتی می گن عاشقتم منظورشون اینه که عاشقه پولتم
    • دخترک IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      بی انصاف نباشید آقایون. باور کنید پسرها هم به دنبال دختری هستند که بتونن از نظر مالی بهش متکی بشن. خود من خواستگارهایی داشته ام که علنا" میان و به جای صحبت در مورد ازدواج، با پر رویی هر چه تمام تر آمار جیب بابامو می گیرن! خب دلم آدم می شکنه. با خودم میگم من ارزشی ندارم؟ انگار که اومدن خواستگاری بابام! البته در کل نمیشه سخت گرفت. گرونی انقدر بیداد می کنه که جرأت ازدواج اومده پایین. هم پول درآوردن واسه پسرها سخت شده هم جهیزیه دادن واسه دخترها. اعتمادها اومده پایین. همونطور که پسرهایی که صاف و ساده هستند با دخترهای ناجنس برخورد دارن و زخم خوردن باور کنید ما هم از پسرهای پول پرست و بچه پر رو زخم خوردیم. چیزی که تو جامعه ما کم رنگ شده صداقته و معظلی که ازدواج رو به تعویق می ندازه گرونیه.
    • فریبا IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      49 5
      فقط دخترا نیستن که دنبال پولن!پسرا هم هستن.دور و برم تو فامیل پرا ز پسراییه که به امید یه دختر بابا پولدار نشست تا کیف کنن! همین دو هفته پیش که یه خواستگار داشتم ..وقتی بهش گفتم پدرم فوت کرده...یهو دیدم سوالاتش عوض شد...بزرگترتون کی هست؟ شغل عمو و دایی و داداش و ایناااااا..چیه؟!! فک میکنید واسه چی؟خب واسه اینکه بببینه من میتونم جهیزیه خوب ببرم!کسی هست که ازش به نون و نوایی برسه؟ منم گفتم همشون از دم بیکارن!خخخخخخ
  • رامين IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    وقتي پسرها پول زن گرفتن ندارن ، دخترا شوهر از كجا بيارن ؟ دلايل 1: درامد پايين به نسبت هزينه هاي زندگي 2: حساسيت هاي كاذب خوانواده ها 3: چشم و هم چشمي كه عروسي من بايد فلان جور باشه ، جهيزيم بايد توپ باشه ،‌خونم بايد .... باشه خوب معلومه هيچ پسري حاظر به ازدواج نيست
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      92 20
      خانواده
    • M IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      88 66
      نظر همه دوستان، محترم. اما من فکر می کنم همه ما چه مرد و چه زن در بسیاری از زمینه ها از جمله ازدواج کم و بیش مشکل شناختی داریم. ما در اکثر مواقع نمی دونیم از زندگی چی میخوایم و برای چی اصلا میخوایم ازدواج کنیم. دلایلی مثل رها شدن از سرباری خانواده، غریزه جنسی، فرزنددار شدن، دیگه وفتشه زن بگیریم/شوهر کنیم، و غیره (که دلایل آشکار و پنهان خیلی از دخترها و پسرها برای ازدواجه) نشون دهنده مشکل شناختی ما در زمینه ازدواج، انتظارات از همسر، تعریف همسر ایده آل و متعاقباً انتخاب همسره. اگر ما بشینیم و کمی فکر کنیم، مشاوره بگیریم، افکار و نظراتمونو به بوته نقد بذاریم، میتونیم به یه جمع بندی خوب از شخصیت، علایق و ترجیحاتمون برسیم و در ادامه معیارهای منطقی و همچنین انتخاب عقلایی داشته باشیم.
    • تجربه A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      21 4
      من خودم به شخصه زمانی که دانشجو بودم خواستگار زیاد داشتم به همین خاطر خیلی وسواس میکردم و مردد نمیتونستم از بینشون انتخاب کنم...بااینکه بعضیاشون هم از نظر اخلاقی هم از نظر توانایی مالی ازدواج خوب بودن ولی پیش خودم میگفتم صبر میکنم شاید بهتر از اینها هم بیاد......الان نزدیک به سه سال هست که درسم تموم شده چون سنم یه کم بالا رفته خواستگارام کم شده و خیلی پشیمونم که همون موقع ازدواج نکردم....به همه ی هم جنسهام توصیه میکنم هیچ فرصت ازدواجی رو بدون تامل و مشورت از دست ندن.
  • مجرد EU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دخترانی که دیرتر ازدواج می کنند، از تحصیلات بالاتری برخوردارند : این حرفتون قبول دارم چون عاملی مثل خدمت نظام ندارن انجام بدن و بر فرض ماندن در خانه یه تحصیلات اضافه هم میکنم که به درد جامعه نمیخوره ولی برعکس آقایون اگر در کنکور قبول شدن چه خوب وگرنه 18 ماه از زندگی عقب میمونن و بعد خدمت میلی برای ادامه تحصیل ندارن ... در یه کلاس ارشد ما که 20 نفره هستش 15 خانوم و 5 تا آقا هستن که 3 تا از آقایون معلم هستن یعنی 2 نفر از کارشناسی تمایل داشتن ادامه بدن و این جای تاسف داره .
    • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      چرا توی معیارها. نبودن خواستگار لحاظ نشده؟) درصدی هم اصلا خواستگار ندارند
    • يه مجرد ديگه IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      خب وقتي شوهر گير نمياد بيكار بمونن توي خونه؟ ميرن درس مي خونن يگه
    • بدون نام EU ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      آقا جان شما هنوز متوجه نشدی نون در دانشگاه نیست !!!!! جدا نفهمیدی؟!! که ارشد هم داری میخونی؟!! من به عنوان یک خانوم دارم برای دکتری میخونم چون هدفم تدریس در دانشگاه چون کار تمام وقت دوست ندارم چون همون درآمد اندک تدریس برام به عنوان یک خانوم کافیه کار پژوهشی رو ترجیح میدم به کار اجرایی . شما در آمارت از این به بعد این لحاظ کن. ما از سر خوشی کلی درگیر کنکور نکردیم خودمون که خودتون هم خوب میدونین کار هر کسی نیست رد کردنش! ضمن اینکه این نگاه رقابتی زن و مرد مال قرن 21 نیست ! شما که داری درس میخونی بعیده واقعا...ضمنا من خیلی از آقایون میشناسم بعد سربازی کنکور قبول شدن ...چون همت لازم رو داشتن ...حال ندارن میل ندارن یعنی چی؟ وقتی کسی برنامه ای برای زندگیش داره یعنی دیگه باری به هر جهت نیست دیگه
    • خخخخخخ! IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      81 40
      چو دیگر نباشد امیدی به شوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی !
  • گودرز IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    پيدا كردن كييس مورد علاقه خانم ها احتياج به 100 سال زمان داره نشون به اون نشون كه براي خريد يك جفت كفش 100 تا مغازه ميرن بعد يه جفت ميخرن ميبرن خونه نشون ميدن فقط حس ميكنن كه بقيه خوششون نيومده ميبرن پس ميدن دوباره 100تا مغزه ديگرو ميگردن.ميگيد نه از كفش فروش ها بپرسيد.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این حرفتونو قبول دارم چون خودم یه خانومم ولی دلیل اصلیه دیر ازدواج کردا دخترا بی اعتمادیه اگر بتونن اعتماد کنن اصلا به پولو این چیزا فکرم نمیکنن من تجربه کردم میدونم
    • ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این بخاطر دقتشونه !! شما که تا شلوارتون دو ت میشه فیلتون یاد هندوستان میکنه یکم به چیزای دیگه فکر کنین !!!!!!!!!! این شلور دو تا شدن خودم با چشم دیدم اوم مردی که هیچ کس فکرو هم نمیکرد !!!!!! شما مردا خودتونو بهر از همه میشناسید انقدرم مظلوم نمایی نکنینن!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دخترها دچار توهم هستن . علاقه ؟ دخترها از علاقه چیزی سرشون نمیشه . دنبال پسر مورد علاقه هستند ولی وقتی پیداش می کنن . - ازش مهریه میخوان . ( تازه تو بعضی شهرها میگن باید دونگ خونه یا زمین هم به نامشون بزنن ) - ازش خونه میخوان - ازش کار پر درآمد میخوان - ازش انتظارات بیجا دارن . - ازش اسب سفید و قاطر نقره ای میخوان ( حداقل پراید ) . - رو حرف سرکار خانم هم نباید حرف بزنه و باید فقط گوش باشه و البته لال . ( مرد باید کنیز باشه ) بعد 4 سال هم میگن من دیگبهت علاقه ندارم بریم طلاق بگیریم و مهریه رو میزان اجرا پسر رو میندازن زندان !!!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      آفرین که همه چیز را در چند خط گفتی. حرف دل خیلی هاست.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      به شدت تمام با شما و نظرات تون موافقم خدا خيرت بده
    • بدون نام US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      نگو تو رو خدا جیگرمون برای شما پسرها که اینقدر مظلوم واقع شدین کبــــــــــــــاب شد ، آخـــــــــی هیشـــــــــــــــــــــکی شما رو درک نمیکنه . چقدر شماها مـــــــــــــــــــــــــاه هستید یعنی سرشار از علاقه و عشق و معرفت و مردانگی.... آخی آخی آخی هز چند منتشر نمیکنید ولی چی کار کنم اشک تو چشمام جمع شد
    • زیبا US ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      آقای محترم اگه شما یه آدم منطقی بودید این و به همه جامعه بانوان تعمیم نمی دادید، من می دونم که هستند خانم هایی که مطابق نظر شما باشند اما همه این طور نیستند. من خودم 5 ساله ازدواج کردم واسه همسرم همه کار کردم همه کار ،هم خانواده خوبی داشتم هم ظاهر خوبی داشتم هم به همسرم وفادار بودم اما آقا قدر نمی دونه بازم چشم و گوشش کار می کنه باز توهین می کنه بهم واقعا کیاز حقوق خانم هایی مثل من دفاع می کنه. خیانت، نامردی،بی وفایی، بی احترامی به همسر... اگه واقعا می خواین بدونین چرا خانم ها ازدواج نمی کنن چون اکثرشون بی اعتماد شدن چون مثل من و دیدن و درس عبرت گرفتن همین!!!...
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      26 70
      چقد شيرين شد زندگي :)
    • ويدا IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      تو يا دلت خيلي پره يا آدم بي منطقي هستي كه همه رو به يه چوب ميروني/ بعد 4 سال هم میگن من دیگه بهت علاقه ندارم بریم طلاق بگیریم و مهریه رو میزان...اين جور دخترا كمتر از يه درصدن آقا
    • فاطمه IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      بی پولی پسرا یک طرف بعدشم پیدا نکردن همسر مورد علاقه؟ علاقه کجا الان مطرحه؟ یک ادمی که سرش به تن اش بیارزد نیست، فرصت هایی وجود ندراد، ولو فرصت هم نیست چه رسد به فرصت ها براید ختران مشکلات اقتصادی پدر در آروده مردم به نون شب محتاجند ازدواج کیلو چند با چی با کدوم خونه با کدوم جهاز
    • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      نه داداش این طور نیست فکر کن شاید این نتیجه حکومت مردسالالرانه ایب اشه که تا سال های در ایران بوده و تا الن هم رواج داره بعدشم قوانین ما غلطه وقتی مرد به جز تعهد مالی هیچ جوره ای ملزم نمی شه وظایف اش رو که در قوانین همه کشورها شوهر خرج خانواده رو میده ، رو رعایت نمی کنه همینه مرد ایرانی خودش برای خودش این وضع راایجاد کرده اعتماد سازی نکرده، حد خودش رو در حد مهریه کشیده پایینپ بعهدشم دختر بگه طلاق تا زوج راضی نباشه طلاق نمیشه مگر توافقی یعنی زن در صورتی می تونه طلاق بگیره که از همه چیز ولو همین مهریه که مردها خودشان را خفه کردند به خاطرش بگذره
    • حسین IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      65 97
      خیلی بی انصافی پسر....با این طرز تفکرت فکر نکنم کسی بهت بله بگه!
    • بدون نام EU ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      92 9
      دخترها اینجورین ...پسرها اونجوری.... نه آقای محترم شما با بد آدمی طرف بودی اونم ناشی از انتخاب غلط خودت بوده ...شما اگر زندگی من میدیدی مفهوم علاقه رو متوجه میشدی ...همه رو به یک چوب روندن نشون از بی منطقی و صدمه خوردن بخش هایی از وجودمون به خاطر تجربیات پشت سر گذاشتمونه بیشتر اوقات ...پیشنهاد من به شما هم اینه که نگاهت عوض کن و اگر جایی درانتخابت اشتباه کردی مردونه پاش بایست در غیر این صورت مطمئن باش نفر بعدی هم همین بلا رو سرت میاره ...
    • بدون نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      26 15
      این مربوط به دخترهای شهرهای بزرگ و خانواده های متوسط به بالاست در شهرهای کوچک و اکثر خانواده های ایران این مصداق نداره.
    • سپیده IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
      42 15
      به نظرم آقایون در توهم هستند، اونها به هیچ عنوان به علاقه و .... کار ندارند. خانومها دنبال یه همراه و همسفر می گردند. ولی آقایون دنبال یکی هستند که پشتی باشه برای آرامش و لذت در محیط خانه و موفقیت در محیط بیرون. حالا این میان خانوم اصلا موفقیت و آرامش و رضایتش مطرح نیست. زنها محبت ، حمایت، یاری و یاوری واقعی و نه کلامی، قدر دانی میخواهند ولی مردها در این جامعه کنونی اکثرا به فکر تشکیل یک زندگی متوسط که خودشون رو راضی کنه هستند. این حقیقتی است که خودتون هم خوب میدونید. خانما اگر این نیازهاشون برطرف نشه، نه تنها تو زندگی شخصی شکست میخورند بلکه در زندگی اجتماعی هم باز میمونند هرچند قوی باشند، مگر اینکه روی خودشون مدت ها کار کنند. اما اقایون زندگی شخصی و اجتماعیشون جداست.
  • saeed IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    228 4
    به نظر من اگر این شرایط و اوضاع اقتصادی و فرهنگی ادامه پیدا کنه نه تنها سن ازدواج بالا نمیره که از نظر تعداد ازدواج هم کمتر میشه. من به عنوان یه جوان 22 ساله با این وضعیت اقتصادی برای شروع زندگی مشترک حتی از حداقل ملزومات محرومم و برای فراهم کردن این شرایط باید سالها سخت کار کنم. حقیقتن نمیتونم تا سن 30 سالگی شرایط ازدواج رو برای خودم متصور بشم!
    • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      230 6
      بعد از 30 هم نمیتونی. رویا نساز که بعدا سرخورده میشی.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      132 4
      خدا کنه سی ساله شیم حل شه... با این اوضاع کلا باید فراموش کرد.
    • مهشید IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      20 1
      من فکر میکنم مشکل اکثرمون همینه
  • شهروند IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    چون مردم عقلشان به چشمشان است. وقتی میببینند یک دختر نجیب و با وقار یک مشکل شنوایی یا هر معلولیتی دیگر داشته باشد از خواستگاری رفتن صرفنظر میکنند. دلایل بالا سن رفتن دختران باید از همه جهات بررسی کرد
    • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      127 7
      تو شهر یزد یه دختر نجیب و تحصیلکرده اگر خانواده پرجمعیت با وضعیت اقتصادی متوسط داشته باشه خواستگار در میره انگار قراره خرج زندگی خانواده عروس را بده آیا این یه معضل نیست که دختری به خاطر تعداد خواه و برادراش مجرد بمونه
    • آرمین 23 IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      57 20
      نمی شود گفت همه و همه .. اما قاطعانه 80 درصد خانمها قبل از ازدواج بخاطر چشم و هم چشمی با دخترهای دیگر فامیل دچار توهمات گوناگون هستند و حس برتری جویی شان نمی گذارد ساده ازدواج کنند .. حق چنین انسان هایی حسرت کشیدن تا آخر عمرشان است ..
  • بیچاره IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    موقع اجرای دوره هدف مندی گفتند که با پول یارانه می توان زندگی کرد، پس انداز کرد، لباس خرید، خانه خرید، ازدواج کرد و...! ولی هم اکنون با پول یارانه فقط می توان نیم کیلو پسته و یک کیلو تخمه آفتابگردان خرید و خورد و حالشو برد. پس نمی توان ازدواج کرد.بنابراین سن ازدواج دیگر معنا و مفهومی ندارد.
    • محمد US ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      53 11
      داداش عالی بود.........اون پسته رو باحال اومدی.............واقعا بد بخت شدیم...........من زن میخوام اینقه............... خخخخخخ دروغ گفتم قصده ادامه تحصیل دارم خخخخ
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    بحث یک نفر نیست که بحث یک جامعه است.اگر مردی موقعیت ازدواج داشته باشد قطعا ازدواج میکنه.حالا این دختر نشه یکی دیگه.و در مجموع جمعیت مجردین رو به کاهش میزاره.از اینجا به این نتیجه میشه رسید که ازدواجه که از بین رفته نه علاقه به کسی.علاقه در حیواناتم هست چه برسه به آدمیزاد.مطمئنا اگه آدم دقیق بخواد بشه میبینه که بی علاقگی ازدواج بیشتر مربوط میشه به مشکلاتی که از اون حادث میشه.شاید شما از یکیم خوشت بیاد اما وقتی میبینی باید با سیل مشکلات اقتصادی مواجه بشی نسبت به موقعیت طرف اظهار بی علاقگی میکنی.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      نه الان من دهها نفر آقا رو میشناسم که شاریط ازدواج رو دارن ولی از اخلاقهای این بانوان محترمه میترسن و ازدواج نمیکنن . پسرها خیلی ساده هستن و اگه خوب نباشن تو 1 هفته میشه فهمید . ولی دختر میتونه تا 2-3 سال هم فیلم بازی کنه. گاهی هم تا 10سال . اینکه خیلی از دخترها برای اینکه بعد از ازدواج هر کاری دوست دارن بکنن میان و دنبال کیس ازدواج ( اسکل باشه - پولدار باشه و احمق باشه و حرف گوش کن ) میگردن تا هر وقت هر کاری دوست داشتن انجام بدن .
  • علیرضا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    بهتره کلمات " دلخواه و مورد علاقه" از عبارت "فقدان همسر دلخواه و مورد علاقه" حذف بشه! چون در حال حاضر پسری که قصد ازدواج داشته باشه خیلی کمه پس به محض اینکه پسری برای ازدواج اعلام آمادگی کرد دخترهای دم بخت باید دودستی بچسبن تا طرف نپره !!!
    • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      97 36
      به عنوان یک دختر می گم طلا بگیره این حرفت رو واقعا همینه او نقدر گرونی شده، اون قدر بی اعتمادی شده،که اصلا اولا پسری در کار نیست دوما دخترا هم شرایط خوبی ندارند همه چسبیدنبه یک مهریه ولی مهریه گرفتن شده بهانه قوانین مملکت مشکل داره هیچ جای دنیا مشکلات ازدواج مثل ایران نیست چرا از تجربیات دیگران استفاده نکنیم؟
    • حسین IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      61 73
      علیرضا جان خیلی اوج نگیر جانم.
    • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      6 14
      آقای علیرضا، در توهم به سر میبری جناب!!!
  • ت IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دختري كه دوران دانشجويي كلاس ميزاره بايدم تا 5سال بعد از فارغ التحصيل شدن بي شوهر بمونه تا قدر هم كلاسي هايي رو كه 4سال حداقل باهشون بوده و روي اونها شناخت داشته رو بدونه.....
    • حسین IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      ت عزیزم اگر همکلاسیت بهت جواب منفی داده شاید سراغ بالاتر از خودت رفتی جانم.با همین چند جمله ای که نوشتی نباید دنبال دختر تحصیلکرده باشی. دنبال کسی باش که با همین طرز تفکرت قبولت کنه.مردان ما همه تمایل به زورگویی دارند و خوشون رو خیلی بالاتر از دخترا می بیینن اماا از تهیه یک زندگی ساده هم عاجز هستند.البته مشکلات اقتصادی تقصیر ما نیست اما تامین هزینه زندگی وظیفه ماست.در هر شرایطی. شما هم ت عزیز یک کمی کوتاه بیایی و اخلاقتو خوب کنی حتما جواب مثبت می گیری جانم. :-)
    • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این حسینم چقدر بیکاره که نشسته یکی یکی جواب همه رو داره. تو که اینقدر بیکاری خب برو ازدواج کن!
    • حسین IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      این حسین 50 سالشه و یه دختر داره فاطمه سادات که اونم ازدواج کرده و یه پسر هم داره سید علی رضا که اونم مثل شماها مجرده و ......من دیدم اینجا به دختر خانمها جفا می کنید خواستم بگم خیلی فکر نکنید تحفه نطنز هشتید....حالا حالا باید دنبال دخترای خوب بدوید و منت بکشید.حرف حق براتون تلخه .....
    • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      13 13
      مردها زور گو نیستن . مردها به دلیل شرایطتون جامعه رو بیشتر میشناسن و دیرتر سرشون میشه کلاه گذاشت . البته آخرش ی دختر هست که سر مرده کلاه بزاره .
    • زهرا A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      38 4
      سلام داشتم نظرات رو می خوندم وقتی تو جامعه ما درک متقابل مردان و زنان از هم اینقدر کمه و بخصوص اقایون که حتی نیم خط هم در حرف به اشتراک و درک نمیرسن مسلمه ازدواج سخت میشه با نظر حسین اقا هم موافقم اگر مردی صرف نظر از سطح تحصیل و درامد و.. دارای اخلاق باشه و مهم تر از همه واقعا برای خانمها احترام قائل باشه حتما ازدواج موفقی نصیبش خواهد شد اما برای خانمهای جامعه وضعیت فرق میکنه ...
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    به عنوان يه دختر تحصيل كرده قبول ندارم كه افاده دخترها زياده و زير بار ازدواج نمي رن. پسرها توقعشون زياده. باور كنين
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      پسر كه توقعش زياد باشه كه ديگه خواستگاري نميره كه ، دخترا توقعشون بيجاست كه مجرد ميمونن.
    • بهروز A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      دقیقاً میشه بفرمایید توقعات پسرا چیه؟
    • پادشاه IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      پسرا كه بعد از سالها درس خواندن و سربازي با هزار بدبختي كار پيدا ميكنن بايدم توقعشون بالاتر بره چون ميخان بعده اين همه صبر يه دختر عالي بگيرن اين خاصيت سن بالاست به دخترهام توصيه ميكنم واقع بين باشن و با يكي در حد خودشون يا يكم پايينتر ازدواج كنن به خدا تنهايي خيلي سخته مخصوصا وقتي سن بره بالا و پدر و مادر از دنيا برن خواهشا يكم فكر كنيد
    • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      8 20
      چرا جوک میگی
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    به نظر من مجرد ماندن دخترها موضوع پیچیده ای است که با تحقیقات آبکی نمی توان برچسب زد مهمترین دلیل فرهنگ کهنه و پوسیده ما ایرانیان است که خانواده پسر کافیست عروسی بگیرن و یک خونه برای زندگی به اونها بدن دیگه خبر ندارن توی چه هچلی افتادن بعدش خانواده آقا پسر پوست دو تا بدبخت می کنن حتی به جدایی هم می رسوننشون خود من و اکثر دوستام همین مشکل رو دارنو حتی بعضی هاشون از دست آزار و اذیت اونها طلاق گرفتن این یعنی فاجعه تو رو به خدا به پسرها و خانوادهاشون آموزش بدهید اینقدر اذیت نکنن و به تمام دخترهای دم بخت میگم پسرها اصلا ارزش ندارن خودتون رو دست کم بگیرید خیلی دست بالا بگیرید خیلی خیلی
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      به عنوان یه پسری که از نظر مالی و تحصیلی هیچ مشکلی ندارم و دنبال همسر آینده هستم، فقط می تونم بگم که امیدوارم اکثر دخترا چنین تفکری نداشته باشن
    • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      در مورد شما خانمي كه توهين ميكني ، حسرت يه پسر تو دلت مونده؟ دخترها درست و حسابي تربيت نميشن تا پسرها ازشون خوششون بياد. اكثر طلاقها از توقعات بيجاي دخترهاست نه پسرها ، خونواده دختر فقط دوست دارن دختره رو شوهر بدن تا از دست خرج و مخارجش راحت شن حتي اگه دختره شاغل باشه
    • روراست IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      تو مطمئننا تا 30 سال دیگه تو خونه باباتی و انشاء الله ترشی می ندازیم
    • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      76 90
      بله عزیزان خودتون را دست بالا بگیرید و شوهر نکنید ( راستش را بخواهید چون شوهر نیست )
    • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      64 71
      لطف بکنید مشکلات شخصی خودتون رو به همه تعمیم ندید اینجا یه بحث کلی مطرح شده.به نظر من دلیل اصلی مشکلات اقتصادیه که به پسرا این اجازه رو نمیده که پا پیش بگذارن و طبیعتا در این شرایط تعداد دختر وپسرهای مجرد مونده بیشتر میشه.
    • حسین IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      من هم موافقم.متاسفانه متاسفانه دخترای ما به خودشون ارزش و اعتبار کافی را نمیدن.از منفی های اینجا هم ناراحت نشید.اینجا اکثر خوانندگان مرد هستند و نگاهشان هم بر اساس منافع جنسیتی خودشان است. مردان مجبورند برای ازدواج تن به شرایط البته منصفانه خانم ها بدهند.سخت نگیرید اما خودتان را هم دست کم نگیرید.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      71 37
      نیست پسرها خیلی درست و حسابی تربیت می شند بعهدشم کسی نیست حقیقتا دخترا می گویند که با معیارهایمان جور نمی شه روشون نیمشه که کسی نیست که سرش به تنش بیارزد مردها هم که همه اش مهریه را بلد می کنند
    • حقیقت A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      36 6
      به خدا قسم این جور پسر ها واقعا ارزش ندارند پسرهائی که بولهوسی را تنوع طلبی و زندگی مشترک را حماقت می دانند
  • ع IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    96 35
    اگه کلی نگاه کنیم این استقلال مالی خواهرانه که باعث همه ی این مصیبت ها شده خودمون رو فریب ندیم .من مجردم ولی می دونم از چه قشری باید همسر انتخاب کنم اما بقیه چی !
    • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      48 79
      گوسفند دوست داری برو از فامیل های خودت بگیر که چشم دختره به جیبت باشه و به خاطر نفقه اش هر زورگوییت رو تحمل بکنه!
    • بدون نام EU ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      چرا ...واقعا چرا فکر میکنین باید زن رو از قشر تحصیل نکرده بی سواد وابسته مالی انتخاب کرد؟ اگر مردی راه رسم همسرداری بلد باشه زن نه از پول و نه از تحصیلش به عنوان چماق استفاده نمیکنه ....
    • مهدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      52 6
      میزان اشتغال بانوان اثر مستقیم بر آرامش آنان و آرامش خانواده دارد. تصور اینکه مردی که نمی خواهد زنش کار کند می خواهد او را شکنجه دهد و با کم و زیاد کردن پول کنترل کند تصوری کودکانه است. از آن طرف بنگرید. خانمی که می خواهد آرامش داشته باشد و محیط خانواده ای آرام را مدیریت کند و از آسیبهای اجتماعی و اضطرابهای کارت زدن هم در امان باشد حاضر به کار کردن بیرون از خانه نیست و همسرش هم این تقسیم کار را می پسندد. ما در دو جهان بینی فکری زندگی می کنیم. از آن جهان بینی هم همسرگزینی نمی کنیم، چون زندگی عرصه ی توافق اخلاقی است نه اجبار و ... نوشتم تا دوستان بدانند. :)
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    ازدواج يه تعهده بزرگه كه اغلب آقايون تنوع طلب جرات عهده دار شدن اين تعهد رو ندارن !
    • يك ايراني IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      47 49
      نه اين كه شما خانمها تنوع طلب نيستيد ! به يه نفر بگين كه شماها و نشناسه ! همين شماها هستين كه دست به هر كاري ميزنين تا يه خواستگار بياد واستون ! وارد زندگي هم كه شديد اينقده چشم و هم چشمي ميكنيد و تا اون شوهر بيچارتون و به خاك سياه ميشونيد بعدشم مهريه هاتون و ميزاريد اجرا و اون بدبخت و ميندازيد زندان ! بعدشم ديگه الله و اعلم ... هه .. تنوع طلب !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    143 5
    بالا رفتن سنّ ازدواج نه تنها برای دختران، بلکه برای پسران نیز بالا رفته است و ۹۰ درصد علت آن مشکلات اقتصادی است. وقتی‌ یک پسر ایرانی‌ مسکن و شغل پایدار ندارذ و در تامین هزینه حداقلی ازدواج عاجز است چگونه می‌‌تواند با دختر دلخواه خود ازدواج نماید؟ لطفا تک بعدی به قضیه نگاه نکنید.
  • عليرضا هاشمي IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    با عرض سلام و خسته نباشيد به همه دوستان خبر انلاين....عمده ترين مشكلات زندگي زمانه حال حاضر ما مشكلات عقيدتي و درست نشناختن دين عزيز اسلام است....به عنوان كوچكترين فرد جامعه به همه كساني كه در اين زمانه سخت در جامعه زندگي ميكنن اي حق رو ميديم كه كسي درست دين زيباي مارو پيدا نكرده...از انجايي كه تما م اسيب هاي اجتماعي ما با فرهنگ مدرنيسم غرب پيش ميره وما غرق تفكرات غربي هستيم وهيچ شكي ام در اين نداريم وسياست مدارهاي قبلي وفعلي ما نتوانستن ان تفكراتي ديني واسلامي خدا رو درست خوب پياده كنن ما دچار چنين ضعف هايي بايد در جامعه ميديم....ادامه.....
    • کاظم IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      62 20
      حاج آقا طرف پول نداره شما میگی فرهنگ مدرنیسم غرب ؟ چرا فکر می کنید قشنگ صحبت می کنید ؟ چرا فکر می کنید حرفای خوب میزنید ؟ به جا اینکه بشینی اینجا فرهنگ غرب رو تحلیل کنی یکم برو تو جامعه مشکلات شرق رو بررسی کن .
  • بدون نام US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    نتیجه نظر سنجی نشون میده که شوهر به این راحتی پیدا نمیشه!! پس بچسبید به همونایی که دارید دختران ایران زمین!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    مهریه بالاست پسرها هم میترسن ازدواج کنن من خودم دیدم که یکی ازدواج کرده و فردای آن همسرش مهریه رو گذاشته اجرا و اون مجبور شد خونشون رو بفروشه بعد مهریه خانوم رو بده و بعد از هم جدا شدند کلا دو هفته طول نکشید بعد میگن مهریه زیاد باعث میشه تا به زن خیانت نشه . این قبول ولی صورت دیگه این رو هم باید دید وقتی مهریه بالاست دختر خانوما بعد چند سال از ازدواج میرن با یکی از این بوتیک دارهای جوان شهر دوست میشن وعین خیالشان هم نیست چون همسرشان هم بفهمد ایرادی ندارد چون پوله کلونی از طلاقشان میگرن و با خیال راحت عشق بازیشون رو میکنن
    • بدون نام GB ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      49 9
      بابا شماها دیگه کی هستید؟ بوتیک دار؟!! من خودم یک دختر 28 ساله هستم. با هر گونه تبعیض جنسیتی یا قومیتی و نژادی مخالفم و به نظرم آدم ها رو باید از روی ذات آنها شناخت نه جنسیت و قومیت. در نتیجه به همه دخترها و پسرهای ایرانی احترام میگذارم. مشکلات اقتصادی قطعا در بالا رفتن سن ازدواج مهمه...ولی هم خانم ها هم آقایون دیدگاهشون در مورد ازدواج میتونه بهتر شه. ازدواج نه وظیفه است، نه فرار از خانواده و نه رسیدن به هر چیزی که تا حالا نداشتید! بلکه ازدواج از علاقه شروع میشه و اگه عقل هم در کنارش باشه با گذشت، میشه یک تعهد زیبا و انسانی!
  • عليرضا هاشمي IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    8 133
    روشنفكر هاي داخلي ما كه عمدتا با تفكرات ليبرال دمكراسي غرب هستن و مطيع حرف رهبري نيستن كشور رو در پل معلق قرار دادن واز انجايي كه فرد مطمئني در جامع نيست كه اقتصاد وفرهنگ خوب رو پياده كنه دچار چنين لغزش هايي در جامعه ميشويم كه سطح توقعات رو بالا ميبره هم براي پسر وهم براي دختر كه بيشتر در خانم ها اين مسئله روشن است.....اولين كاري كه ميشود در جامعه اين عمل رو خنثي كرد بر ميگرده به خود فرد جامعه كه نبايد تفكرات خودشو دست تفكرات غربي بده .. و اولين پيشگري ان برميگرده به رسانه كه بيشترين ضربه جامعه ي ما ازاين جهت ميباشد....خانم ها و اقايان توجه كنين دشمن در خانه هايمان هست وهر دعوا ودرگيري كه ما در خانواده ميبينيم از اين رسانه و ماهواره هست كه زندگي زيبا ي دختر وپسر هاي مارو داره خراب ميكنه
    • بدون نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      92 3
      ببخشید استاد علیرضا کجا در خارج مهریه میگیرند میشه شما ذکر کنید اونم با این ارقام سر سام اور در کجای خارج کرایه یک خونه توجه کنید کرایه یک خونه حداقلی 2 برابر حقوق پایه یک کارگر است کجا
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    50 5
    هر کس باید فرزند دوران خودش باشد امروز تغییرات چشم گیری در فرهنگ مردم اتفاق افتاده است خصوصا در نسل جدید اتفاقات عمده ایی در بخش باورها و اعتقادات پیش آمده است در عین حال توی تعارضی آشکار میان نسل گذشته که پدر و مادرها و اولیای تربیتی شان اعم از مدرسه و جامعه قرار دارند یعنی نمی دانند باورها و اعتقادات خودشان را باور کنند یا آن چه را محیط فرهنگی اطراف به او ابلاغ می کند این است که وقتی راه چاره ایی نمی بیند فرار می کند فرار از اصل واقعیت ترجیح می دهد روی اصل موضوع خط بکشد البته نه کامل که به شیوه خودش حل اش کند مثل همین ازدواج های رایج اسمش را نمی آورم ولی معلوم است که جوانان به چه می اندیشند به یک کارکرد محدود ازدواج و این یعنی دلزده گی شان از سایر کارکردهای خانواده و این یعنی نابودی نسل و
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    111 4
    در این جا ما مقصریم ما نسل گذشته که پدر و مادر نسل فعلی ازدواج نکرده هستند مایی که درگیر باید و نبایدهای دلخواه خودمان هستیم و هیچ قرار نداریم مشکلات این نسل اعم از دختر و پسر 30 ساله ازدواج نکرده تا جوان امروزی در موقعیت ازدواج را درک کنیم راستی چرا؟ چرا نمی خواهیم از بعضی آداب پوسیده نخ نمای خودمان دست برداریم و دست به دست هم دهیم و راه ازدواج را برای این عزیزان هموار کنیم چرا نمی خواهیم قبول کنیم که همه ما مسوولیم اعم از دولتمردان تا من پدر و مادر
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    83 53
    متاسفانه در این صفحه نگاه کردم یکی از والدین نظر نگذاشته بود این نشان می دهد که ما بچه های مان را با مشکلات شان تنها گذاشتیم یک مسوول مستقیم مشارکت در بحث نداشت این نشان می دهد که برای آن ها هم مهم نیست حتی دریغ از یک آدم خیرخواه این نشان می دهد که ما برای خیر رساندن مان هم به چیزی غیر از بچه هایمان فکر می کنیم با خودم فکر می کردم چرا کسی صدای این دختر 35 ساله آماده ازدواج را نمی شنود آیا به راستی راهی برای مدد رسانی نیست آیا کسی نیست که حتی در شکل مشاوره برای تغییر دیدگاه او و هزاران مثل او اقدام کند و او را به زندگی برگرداند؟ نه نست ظاهرا که نیست
    • من IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      8 0
      احسنت و آفرین
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    68 90
    مسئله ساده است با توجه به وضعيت اقتصادي پسرهائي كه جرات كنند ازدواج كنند كم شده‌اند از دختر بنده خدا هم بپرسي نمي تواند بگويد كسي نيست من را بگيرد مجبور است جوابهاي كليشه اي بدهد كه جواني با معيار هاي مورد نظرم را پيدا نكردم و....
    • بی نام GB ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      6 1
      ايول
  • یه مجرد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    48 53
    بنظرم باید دید بالا رفتن سن ازدواج باعث چه نگرانی هایی و برای چه کسانی شده. از طرفی آنها با این همه نگرانی تا بحال چه برنامه ریزی و کارهای موثری انجام داده اند. صرف امر به معروف، تشویق و کف و هورا برای دو طرف که ازدواج کنند مشکلاتو حل نمی کنه. اگر حل می کرد که صدو بیست و چهار هزار پیامبر آمدند و گفتند راستگو باشید و همچنان دروغ می گوییم. بنظرم مهمه اگر تعداد ازدواج کم شده حداقل کمک بشه کیفیت زندگی آنهایی که ازدواج کرده اند بالا بره آنوقت شاید خیلی ها زندگی متاهلی را ترجیح بدهند و ریسک آن را بپذیرند.
  • دارش IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    جنس: مرد سن: 29 سال شغل: کارمند ارشد وزارت نیرو تحصیلات: دکتری سه سال پیش با هزار آرزو و سلام و صلوات ازدواج کردم. اون زمان دانشجوی دکتری بودم. از لحاظ اقتصادی دستم به دهنم می رسید (در حد معمول). تازه زنم هم گفته بود که پول و مادیات اصلاً واسش مهم نیست. اما بعد ازدواج متأسفنه اینقدر بهانه گیری های بی مورد و توقعات بی جا (خونه، ماشین، . . .) از من داشت که دیگر نای زندگی کردن نداشتم. الان یک ساله که جدا شدیم. اعتراف می کنم اینقدر تو این یک سال زندگیم شیرین شده که دیگه اصلاً دوست ندارم حتی به ازدواج فکر کنم چه برسه به . . . . دخترها تا وقتی که مجرند از خدای به اون بزرگی فقط یه شوهر خوب و وفادار می خوان، ولی بعد از ازدواج همه ی دار و ندار دنیا رو از شوهرشون می خوان. این انصافه خداییش ؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      اگه تو انتخابت دقت کرده بودی به این وضعیت دچار نمیشدی
    • بدون نام IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      80 48
      مواد ازدواج : آقا پسر : - کار ( شانس و پارتی ) - پول ( ارث پدری ) - اخلاق ( تربیت درست و زنش هم باید باهاش درست رفتار کنه تا درست بمونه ) - تحصیل ( کمتر از دکتر من بله نمیگم ) خرید 4 وسیله اصلی - یخچال ( 4 میلیون ) - ماشین لباسشویی ( 2 میلیون ) - فرش ( 3 میلیون ) تلویزیون 32 اینچ LED ( 2 - دو میلیون - مهریه ( 100 تا 1000 سکه ) : اگه 5 سکه هم باشه میشه 5*1.5 = 8 میلیون - ماشین ( 20 میلیون ) - عروسی ( 15 تا 30 میلیون ) - خرید عقد و عروسی ( 20-30 میلیون ) - ناز کشیدن - التماس پدر زن و مادر زن برای چیزی که 90% سودش ماله دختره . 4 روز بعد هم طلاق - مهریه - زندان - یا باید ماهانه پول بده عروس خانم.
    • نرگس IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      44 8
      دلیل جدایی شماممکن است انتخاب نادرست شما یا معیارهای غلطتون برای انتخاب همسر باشد یا هزار دلیل دیگر ! آیا این درست است که همه خانم ها رابا یک چوب بزنید مطمئنأ الآن شما دید متفاوتی از زندگی پیدا کردید ولی این را بدانید زندگی زیباست !!!
  • سیدمهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    46 13
    باسلام. اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید نباید همه را به همان دید ببیند. درحال حاضر متاسفانه مشکلات اقتصادی مانند تورم و اشتغال و مسکن و فرهنگی و اعتقادی مانند مراسمات پرهزینه و بعضا غیرضروری و مشکلات اخلاقی رفتاری ناشی از فرهنگ غرب و سهل انگاری در آموزش اعتقادی و مهمتر ازهمه عدم شناخت درست وظایف هربک از زوجین و خانواده ها باعث بروز عرف غلط درجامعه شده است بنده در محضر کار میکنم ودر مجموع به این نتیجه رسیده ام که اگر زن و مرد و خانواده ها وظایف و جایگاه خود ازنظر اعتقادی و رفتاری را درست بدانند بسیاری از مشکلات خانواده و ازدواج حل میشود چند مثال میزنم که کلی گویی نکرده باشم 1- کابینت و اپن و اطراف خانه ها پر از وسایل برقی و دکوری بلا استفاده یا کم استفاده است
  • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    35 49
    به همه چیز اشاره کردید اما به نظر من مسئله اساسی شغل وکار و امنیت شغل است من خودم زمانیکه دیپلم گرفتم همزمان در چهار محل برایم شغل درست و حسابی بود که در نهایت یکی را انتخاب کردم و اکنون از محل حقوق بازنشستگی ان زندگی راحتی دارم . پس در وحله اول و اخر کار و شغل است که به انسان قدرت تفکر و تصمیم گیری برای زندگی میدهد مابقی قابل حل هستند .
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    53 59
    یک مورد که برای فردی که 16 سال هست ازدواج کرده و جدا شده ، پیش آمد و دلیل اونهم استقلال اقتصادی خانم بود که با کمکهای مالی همسر به این مرتبه از زندگی رسید و بعد از آن سرکوفت های خودش و خانواده اش ، این خانواده را متلاشی کرد ، باید از خدا بخواهیم قبل از اینکه نعمتی به ما می دهد ظرفیت پذیرش آن نعمت را به ما بدهد و خانمها بدنبال استقلال اقتصادی هستند و تا این استقلال را بدست بیاورند ، شوهر را بیچاره می کنند و باید در نظر داشت که دختران با استقلال اقتصادی ، سطح توقعاتشان بالا می رود و بعد از آن مرتب سرکوفت نثار شوهران خود می کنند و در صورتی که مجرد هم باشند دیگر کیس هائی که از نظر مادی یک کم پائین تر از خودشان باشند را قبول ندارند .
    • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      69 45
      دختر بی پول و بی کار و تو سری خور باشه چشمش به چندرغاز خرجی که از شوهرش میگیره باشه و به خاطر وابستگی مالی هر خفتی رو از طرف شوهرش تحمل کنه خوبه!کلاً زن خنگ و توسری خور واسه مردها نعمت بود که نسلش داره ورمیفته الحمدلله!
  • بدون نام CA ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    51 77
    نه به اقتصاد ربط دارد و نه به توقع بیجای پسر یا دختر تعریف رابطه عوض شده است بهترین اقتصاد‌های جهان هم این مشکل را دارند. چون یک پیک جمعیتی در سال ۶۰ داشتیم حالا اینها که به سنّ ازدواج رسیدند بیشتر به چشم می‌‌آیند ,دنیا در حال عوض شدن است و ما هم نا خواسته پیرو این موج هستیم.
  • سیدمهدی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    69 9
    2-مجلس عروسی مثل قدیم با همدلی وهمکاری درخانه خود یا همسایه برگزار نمیشود وحتما باید در باغ تالار باشد3-اگر رقص نور ولیزر و ارکستر وشعبده بازی در مجلس نبود چه اشکالی دارد؟ 4-سرو چند نوع غذا که بلااستفاده میماند اسراف و هزینه بر است 5-زندگی بدون سایدبای ساید و ال ای دی و... با وسایل معمولی امکان پذیر است 6-کدام زن ومرد امروز میتواند آداب همسرداری و فرزندپروری وبرخورد اجتماعی مطلوب با اقوام را بطور قابل قبول اجراکند 7-دخالت بیجای بزرگترها مانع ایجاد میکند و مشورت درست و بجای ایشان کارگشاست 8-مرد باید برنامه ریزی برای کار و تفریح مناسب و ارتباط باهمسر و فرزند داشته باشد9-اگر زن بخوبی ازعهده وظایف شوهرداری و فرزند پروری و خانه داری براید و مرد حس ازخودگذشتگی را تقویت کند بسیاری از مسایل حل است
    • امیرحسین IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
      5 3
      شما در سوئیس زندگی میکنی برادر جان؟؟؟؟
  • ناصر IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    90 67
    سلام...من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم...2 سال یه دختری رو میخواستم به هر سازی میزد میرقصیدم . هميشه در خدمتش بودم، آخرش زد زیر همه چیز و رفت. آدم باید احمق باشه که دل به دختر جماعت ببنده، من شب و روز در حین تحصیل کار میکردم و به فکر خوشبخت کردنش بودم ، بنابراین قید ازدواج رو زدم دیگه. دخترا وفا ندارند فقط زیاده خواه شدند...شب و روز نفرینش میکنم!
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      "دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران" خب باش! همسایه ی ما هم وانت داره! الان که دانشگاه ها از آدمها ماشاالله بیشترن!تو سر هر چی بزنی فوق لیسانس درمیاد. این که نشد مزیت نسبی و شرط کمال واسه ازدواج! حالا دختره بورت کرده نباید دهنت رو وا کنی به هر کی هرچی دلت خواست بگی که!
    • بدون نام NO ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      104 8
      الان نقش تربیت مدرس این وسط چی بود؟
    • بدون نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      43 2
      ناصر جان می فهمم چی میگی،حتما دختره به نظر خودش یک مورد بهتر از تو پیدا کرده
    • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      43 5
      خب پنجاه درصد مشکل از شما بوده که احتمالا آگاهی کمی از این مسائل داشتین
  • سیدمهدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    47 35
    یادمان باشد در اجرای این مطالب مدعیان بسیارند و عاملان اندک! ونیز فرهنگ و اخلاق و دین الگو معرفی میکنند و مشکل از عدم تطبیق درست با آن ایجاد میگردد.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    82 77
    بنده آقایونی رو میشناسم که مشکل مالی برای ازدواج ندارند و حتی موقعیت اجتماعی بسیار خوبی هم دارند ولی حاضر به ازدواج نیستند. دلیلش شاید سهل الوصول بودن خواسته هاشون باشه که بدون ایجاد مسئولیت براشون مهیاست. آقایون این روزها بسیار تنوع طلب هستند.
  • مهرداد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دخترا همشون دنبال پسر پول دار هستندبه همین خاطر حاضر هستند مجرد بمونند و حتی دوست دختر دست چندم ی پسر پولدار بشن ولی به پسری که دوستشون داره ولی پول نداره جواب منفی میدن .... فقط پول هست که دخترا را راضی میکنه
    • بدون نام KW ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      49 70
      آقايان با چي راضي مي شن...
    • نرگس IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      49 8
      من واقعآ واست متأسفم من وضع مالیم متوسطه و لی تو ملاک های من درآمد متوسط طرف مقابل جز آخرین ملاک هامه میدونی اولین ملاک اکثر دخترها چیه ؟ وفاداری و محبت یا بهتر بگم انسانیت حالا شما برو با پول بابات هی پز بده !!!!!
    • شیرین IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      33 3
      ای گفتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • زهرا IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      20 21
      دقیقا همینطوره ما دنبال پولیم!!! شما پسرای بی پول لیاقت هیچیرو ندارین کارتون صب تا شب شده زن ستیزی و توهین به شخصیت زن پول ندارین ازدواج کنین حسرت یه زن مونده تو دلتون همش توهین و بی احترامی میکنین انتظار دارین یکیم حاضر بشه باهاتون ازدواج کنه
    • هدیه IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      10 11
      ایول شیرین و زهرا گل گفتین !!!
  • امير IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    62 64
    اينجا بحث علميه يا كل كل بين دختر و پسر؟
    • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      64 34
      اگه با دقت نظراتو بخونی متوجه میشی اینجا نمونه ی کوچکی از جامعه ی ماست نظرات این جماعت اعم از دخترو پسر نشون میده چرا این قوم نمیتونن باهم زیر یک سقف برن.چ.ن اینها جنس همدیگه رو میشناسن نمیگم جنسشون خراب شده اما قطعا دیگه جنسشونخوب نیست همون تنها بمونن بهتره تا یه قومی رو با خودخواهی های خودشون بد بخت کنن
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    44 67
    توقعات دختر ها از پسرا زیاده میخوان پسرا براشون همیشه غلام حلقه به گوش باشن مهمتر از همه اون چیزی که باید باشه (پول) برای ازدواج نیست
  • بدون نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    63 32
    به نظر من چشم و هم چشمی خانواده دختران و ترس از حرف فامیل یه عامل بازدارنده خیلی قوی هست. طوری که الان هر خانواده متوسطی هم توقع داره پسری که میاد خواستگاری دخترشون جزو 10% بالای جامعه از نظر سطح رفاه باشه که مبادا فک و فامیل پس فردا بگن داماد فلانی اجاره نشینه یا ماشین از خودش نداره یا صدتا کوفت و زهرمار دیگه. وگرنه در خیلی از موارد من دیدم که خود دختر مشکلی با زندگی با شرایط خواستگارش رو نداره و حاضره بره اجاره نشینی یا سطح زندگیش رو بیاره پایین، ولی خانواده ها مانع میشن
  • بدون نام EU ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    به نظر من این خیلی ربطی به دختر ها نداره اصلا چون مردان جامعه ما تمایلی به ازدواج ندارند من الان خودم در محیط کارم 4 تا همکار مرد مجرد دارم که ظاهرا اصلا قصد ازدواج ندارند و بعد هم واقعا عقلانی نیست که مثلا دختری با تحصیلات لیسانس به عقد مردی با تحصیلات دیپلم دربیاد پس لطفا همه تقصیرها رو گردن دخترها نیندازید. برای ازدواج هر دو طرف باید آمادگی داشته باشند آقایون جدیدا باربی پسند شدند و فقط به زیبایی ظاهری توجه میکنند و پول و ثروت خانواده طرف و دیگه به هیچی بعد همین دختر خانم میره و مهریه شو میذاره اجرا و ... بالاخره وقتی برای آقایون به جای اصل و نصب و حیا و عفت دختر ، ثروت و زیبایی و اندام و دلبری و جلف بازی مهم میشه باید هم شاهد طلاق و بالا رفتن سن دخترهای عفیف و با حیا هم بود.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
      27 4
      الان نه تنها پسرها قادر به ازدواج نیستن ( از لحاظ روحی ، فرهنگی و اقتصادی ) ، دوره زمونه هم عوض شده . دخترها همه چیزی دارن و ازدواج رو برای برطرف کردن نیازهای روحی و عاطفی و جنسیشون میخوان ولی اونها هم ترس تو دلشونه . ولی از اون طرف خانواده ها هنوز تو فاز مهریه و مراسمها و خرجهای سنگین هستن که پسرها دیگه حتی اگه هم بخوان قادر نیستن زیر بار این نوع حرفها و رسومات برن . وگرنه الان ی پسر کافیه بگه میخوام ازدواج کنم کمه کم 600 تا دختر میریزن سرش . ولی چی - تا بحث به خانواده ها میرسه باز مهریه و حرفهای صد من ی غاز . برای همینه الان دختر و پسرها ترچیح میدن دوست بشن و رابطه ای غیر ازدواج داشته باشن تا ی زمانی که دیگه از لحاظ سنی به جایی برسن که خانواده دیگه نتونه حرفش رو به کرسی بشونه .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    71 59
    با این گرونی پسرا و دخترا نه تنها ازدواج نمیتونن بکنن بلکه به فساد هم کشیده میشن
  • حمیدرضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    ظاهرا جو اینجا شدیدا مردسالارانه است.آقایان عزیز نگاهی به اطراف خود بیندازید.چند نفر از دوستان یا اقوام متاهل خودتان را می شناسید که روابط پشت پرده دیگری هم دارند؟خدا وکیلی منصفانه جواب دهید.
    • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      59 58
      اینم به علت زیاد شدن دخترانه مجرده و طلاق گرفته خوب گولمون میزنند چیکار کنیم ما مردا ساده ایم گول میخوریم
  • مریم JP ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دلایل اقتصادی عدم ازدواج جای خود داره اما مشکل فقط این نیست.آقایی که به عنوان خواستگار در منزلی رو میزنه, به خودش می باله که لطف کرده و خواهان دختری است. انتظار دیدار ملکه زیبایی بدون عیب و نقص و تحصیلکرده و پولدار و شاغل داره که کلا دربست در اختیار باشه و خانواده دختر هم بله قربان گویان متشکر باشند که قراره عزیزشان را به آقا بدهند و با یک جهزیه فرد اعلا در انتظار دادماد بایستند.حالا اگر دختر مورد نظر از هر جهت مورد پسند واقع شود, باید حتی قرانی هم مهریه طلب نکند. این دختر از همه نظر باب میل آقابان است. فردا هم که آقا خسته شدند میتوانند خانم را طلاق بدهند و با فحش و کتک از خانه بیرونش کنند و حق حضانت بچه ها را هم بگیرند.ایراد فقط در خانم ها نیست, مشکل از آقا پسرها هم هست.
    • سما EU ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      28 55
      مریم خانم ...توصیه من به عنوان یک دختر به شما اینه که نگاهت رو به ازدواج عوض کن حتی اگر حضور همچین مردایی که توصیف کردی باعث میشه تو هم به همون جریان گرفتار بشی باهاش بجنگ ...مطمئن باش زندگی مشترک تبادل تجاری نیست... حتی اگر مردی در این تجارت با شما به توافق برسه مطمئن باش که خوشبختی در انتظارت نیست... چون هر لحظه زندگی میشه بازی سنجش سود و زیان و گند این معامله یک جایی درمیاد...
    • علی IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
      2 3
      اینجور هم نیست
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    64 24
    زیاد شدن دخترای تحصیلکرده به نسبت پسرا مشكلي شده براي خودش. این دوره زمونه همه هم نون رو میخوان هم خرما رو
  • رضا IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    76 68
    عجب جنگ خنده داری راه انداختی خبر آنلاین . کلی خندیدم و اصل موضوع یادم رفت
  • فرزاد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    و اما نظر من !!! 31سالمه از امکانات اولیه زندگی محرومم! از کل فامیل از لحاظ مالی عقب هستم حالا بیام ازدواج کنم که در اینده فرزند من از من هم بدبخت تر بشه ..... این انصاف نیست تازه کار میکنم پس انداز میکنم .... تورم همه اینا رو مثل سیل با خاک یکسان میکنه!! هیچ وهیچ ..... نه تقصیر دختر هاست نه تقصیر پسرها .....
    • جوان 16 ساله IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      54 4
      ای بسوزه پدر مدیریت ناکارآمد که دودش میره تو چشم جوان های نازنین ایران زمین
    • امیرحسین IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
      24 1
      گل گفتی اقا
  • فرزاد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    من الان دانشجوی دکترای علوم پایه پزشکی هستم . 29 ساله، حقوق ماهانه ام 480 تومانه آخه بعد از 10 سال تحصیلات دانشگاهی با این حقوق چطور ازدواج کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      97 29
      بابا دکتر شما دیگه چرا .... یه مطب بزن هفت نسل بعد تو هم میتونه بخوره ..
    • نرگس IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      16 9
      من کاملا به شماحق میدم اما شما یک چیز مهم رو در زندگی فراموش کردید : رحمت خدا _ روزی دست خداست بهتره تجدید نظر کنی
  • بابک IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    با یکی آشنا شدیم تا یک سال هم خانوادها میدونستن شب خواستگاری پدر عروس نظرش عوض شد گفت چون شما مغازه داری و pc تعمییر مکنی برای ما سخته دختر به شما بدیم پدربزرگ من هم که اونشب اونجا بود تا شنید البته کر هستش بنده خدا از بابام شنید که اینجوری گفتن لگد زد میز شیرینی و میوه رفتش هوا خلاصه با دعوا اومدیم بیرون دختر هم میگه هرچی خانواده من بگن.اونوکه بیخیال شدم دختری که بابا مامان کنه همون بهتر سنش بره بالا تا خودش پشیمون بشه. ما 3 روز از کار بابابزرگ خندیدیم چون وقتی لگد زد 1 ماه بیمارستان بستری بود تازه وقتی رفتم ببینمش میگه چی شد قبول کردن گفتم آره بابا شما نبودی که قبول نمیکردن!!
    • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      65 6
      دقت کردی که "پدر" دختره نظرش عوض شد؟ شاید وقتی یه روزی دختر خودت خواست ازدواج کنه بیشتر متوجه ایرادات مردها بشی.چرا فکر میکنی آدم کاملی هستی و هر کسی که اراده کنی باید بهت بله بگه؟ میگی دختری که به حرف مامان و باباش باشه به درد نمیخوره،اگه یه دختر با درگیری و بدون توجه به نظر خانواده ش باهات ازدواج کنه، اون وقت دختر خوبیه؟! من نمیگم زنها همه خوبن و مردها همه بد، ولی فرهنگ ما مردسالانه بوده و هنوز هم تا حدودی هست. یه زمانی مردها خیانت میکردن و چون مرد بودن انگار که حقشون بود...حالا زنها هم خیانت میکنن تا به خیالشون مثل مردها سالار باشن.ولی نتیجه چی شده؟ فروپاشی خانواده ها و بچه هایی که معلوم نیست چه آینده ای دارن و این داستان ادامه داره مگر اینکه قبول کنیم 2نفر با هم یه زندگی رو میسازن.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      24 0
      مثل اینکه وفاداری به زندگی زناشویی و حفظ اون خیلی سخت شده. تا وقتی خودمون رو اصلاح نکنیم و نفهمیم که حتماً خودمون هم ایراداتی داریم هیچی درست نمیشه.
    • نازی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      24 13
      بابک من تا یه روز به کار بابا بزرگت خندیدم . چون تصورش خیلی خنده دار بود ......
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    83 18
    آدم چه دخترو چه پسر میخوادبا ازدواج به آرامش برسه و برای همین آرامشه میخواد موردی رو پیدا کنه که حداقل از نظر رفتاری به هم بخورن وبه نظرم زیاد نباید از نظر مالی سخت گیری کنند چون همه از صفر شروع کردن
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    بد نيست يه چشم انداز ديگه‌اي رو باز كنيم. كي از ازدواج سود ميبره؟ مرد؟ زن؟ هردو؟ هيچكدام؟ كسي نمي تونه پيش بيني كنه. اما طبيعت تنها ذينفعيه كه از ازدواج سود مي‌بره و از عدم ازدواج ضرر مي‌كنه!؟ ماهيت ازدواج بقاي نسله و هدف اصلي طبيعت نيز همينه، يعني تمام تلاش طبيعت اينه كه زن و مردو زير يه سقف جمع كنه تا حيات و نسل ادامه پيدا كنه. در گذشته انسان به دليل نبوغ كمتر، زودتر گول طبيعت و مي‌خورد و زود ازدواج مي‌كرد. زياد به تسهيلات ازدواج فكر نمي‌كرد "ما به اون ساده زيستي ميگيم!". اما اكنون به دليل بلوغ بشريت، زنام و مردان تيز هوش تر شده اند و راحت به دام طبيعت نمي‌افتند. آزادي از قيد و بند نقش كليشه‌اي "مرد خوب بودن و زن خوب بودن"، منافع و لذت‌هاي تجردي و ... به نافرماني دربرابر طبيعت منجر ميشه.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      32 82
      اين جور نگاه كردن به زندگي روش خوشگذرانهاي بي درد و ... ست. ادامه بده عززيزم.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    153 2
    به نظر من مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی به ویژه کار و مسکن است. نه دخترهای ایرانی آن قدر پر توقع هستن نه پسرها که مانع ازدواج بشه. فراهم کردن یک حداقل حداقل زندگی، آن هم دو نفره این دوره زمونه بسیار سخت شده. یک محاسبه ساده و حداقلی برای تهران: رهن خانه 30 میلیون هزینه خوراک و پوشاک و حمل و نقل دو نفر ماهانه 500 هزار تومان. تفریحات و ماشین شخصی و غیره همه صفر. این یعنی این زوج ماهانه حداقل یک میلیون و 400 هزار درآمد داشته باشن برای زنده ماندن. یعنی دو نفر با شغل‌های متوسط آیا همین یک قلم که فقط شرط قوت لایموت و یک سرپناه است فراهم است؟ چند درصد جوانان امکان پیدا کردن کار با ماهی 700 دارند. 6 میلیون بیکار در کشور داریم و اکثر آنها جوانند. والسلام.
  • ایران US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    عدم تمایل پسرها به ازداج 2/1 درصد ؟؟؟؟؟ ما تو شرکتمون 23 تا پسریم ، همه بالای 27 سال هیچ کسی جرات ازدواج نداره اصلا، در حالی که همه دوست دارن ازدواج کنن و دارن تلاش میکنن .. ولی سرعت افزایش تورم خیلی بالاست.
    • بدون نام JP ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      9 45
      اخی. اونجا هم تورم بیداد میکنه. شما دیگه چرا؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    16 10
    عزيزت بي بلا عزيز، حالا توهم به جاي يه نقد درست، هي متلك بنداز.
  • رضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    93 45
    به نظر من بالا رفتن سن ازدواج فقط مخصوص خانم ها نیست .مردها هم سن ازدواجشون رفته بالا من 30 سالمه و6 ساله دارم کار میکنم ماهی دارم میگیرم حدود 400 تومن با این پول چه جوری میشه ازدواج کرد
    • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      400 تومن؟ با 400 تومن مثل مستند راز بقا باید برای زنده موندن تلاش کرد ...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    17 64
    يه ذره از توقعات كم كنيد
    • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      توقع چیه؟ بحث سر کالای لوکس نیست بحث سر اینه با این اوضاع خرج غذا هم در نمیآد
  • حسام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    77 12
    سلام جوونا همه خسته نباشد اينقد جو منفي نديد سعي كنيد همه چي و توافقي حل كنيد اگر مورد توافق قرار نگرفت سعي كنيد به دنبال دختري يا پسري بگرديد كه خودتون رو واسه خود بخواد نه واسه امكانات و شرايط مادي من خودم عقد كردم 5 سال تو پروژه هاي حفاري زحمت كشيدم تا خونه و يك ماشين خريدم تو گرماي اهواز اما الان راضيم با خانم صحبت كردم و الان با شرايط من كنار اومده نگران نباشد خدا روزي رسونه.همگي موفق باشيد
  • سعید IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    72 50
    بنظرمن مهمترین علت بالا رفتن سن ازدواج نبود کار برای اقایونه وقتی کار نیست زن نمیگیرن دخترام که مجرد موندن میرن سراغ ادامه تحصیل
    • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      نه . دخترها به خاطر بی خاستگاری نیست که میرن دنبال ازدواج . الان کلا دخترها تحصیلات میخوان . البته خوبه . ولی مشکل اینه که وقتی تحصیل می کنن به جای استاندارد شدن و درست شدن معیارهای ازدواج - تازه راه رو کجتر میرن . کلا جامعه ریخته بهم و امیدی بهش نیست و رو به نابودی میریم . همین دخترها که 100 تا شرط دارن 3 سوته با ی خارجی حتی افغانی ازدواج می کنن . به پسر ایرانی که میرسن کبکشون خروس میخونه . و خانواده هاشون میخوان پسر رو تیکه تیکه کنن و گوشتش رو بخورن . - مهریه - کار - ماشین - خونه - عروسی ( طبق خواسته مامان -بابا -خاله - عمه - عمو - دایی - دختر عمه خاله - دختر خاله عمه و....جد پدری ) - اینطوری حرف بزن - این رو بخر - اینجا برو - اینجا نرو
    • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      28 26
      مشکل اینجاست دخترها تا ازدواج میکنن میخوان انتقام تک تک روزای مجردیشون رو از شوهر بگیرن، یه جورایی میخوان تمام عقده های دوران مجردی رو رو سر شوهرشون خالی کنن
  • نادر IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    مشکل ایران زن سالاریه . با دقت اطرافتون رو نگاه کنید . متوجه میشید چی می گم ؟
    • مهدخت IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      23 40
      نادر خان همه رو به یه چشم نمیشه دید. شاید در مورد برخی از زندگیها صادق باشه ولی من خودم یه دختر 34 ساله هستم که مدیر کیفیت یه شرکت هستم با چند تا پرسنل که سالهاست تمام پرسنلم و همکارام آقایون هستم و توی این مدت مشرف بر همه امور کاری بوده و هستم هر کس میخواد به من نزدیک بشه از ترس همین ذهنیت مثه شما جرات نمیکنن خداییش خواستگارای خوبی هم تا اینجا داشتم ،ولی در صورتی که من دنبال همسری هستم که ضمن احترام و درک متقابل که بزرگترین معیار برای ازدواج از نظر من هست برام یه تکیه گاهی باشه که اون منو حمایت همه جانبه رفتاری و تصمیمی و ... بکنه و خودمو بسپارم بهش. خانما شاید توی اجتماع دستور بدن ولی کسی مثه من دوس داره توی زندگیش حرف شوهرش حرف اول و آخر باشه بشرطی که بشه بهش اعتماد کرد .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    98 53
    مُردم از بی خواستگاری... هیچکی در خونمونو نمیزنه ... خدایا آخه چرا؟
    • سلسیلسیل IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
      82 27
      اخه دلم سوخت براتون.....
  • همشهری خبرآنلاینی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    64 29
    دختر و پسرهای ما برای زندگی مشترک تربیت نشدن و درک درستی از زندگی زناشویی ندارن، به عنوان یه کارشناس حقوقی که کلی از پرونده های خانوادگی رو توی دادگاه ها مطالعه کرده طرفینی که اغلب دنبال جدایی و گرفتن مهریه و تعیین تکلیف فرزند مشترک و نفقه بودن، بیشتر مشکلاتشون با مشاوره و آموزش درست حل می شده. سایر جوون ها هم با نگاه کردن به این آمار بالای دعواهای خانوادگی به ازدواج بدبین می شن و آمار ازدواج پایین میاد. افزایش سن ازدواج دو طرفه است و فقط به یه جنس خاص برنمی گرده، چون باید با جنس مخالف ازدواج کرد! بنابراین نباید فقط علت افزایش سن ازدواج در دخترها رو بررسی کرد.
  • ماهانا IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    55 23
    خانم !!!!!!!!!!!!! باکی صحبت میکنی با کسانیکه بخاطر عقل ومنطق بالایشان من و شما باید تا آخر عمر مجرد بمونیم اینایی که لایک گذاشتن فکر میکنی با بقیه فرقی دارند؟ اینا همونهاهستن با همون جنس وهمون کرباس!!!!!! خوبهاشون رفتن جنگ و حالازیر خروارها خاک خوابیدن مردای زندگی اونا بودن. خبر آنلاین مثل همیشه به ضررته لایک منو نذار...........
    • راد US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      9 5
      سلام ماهاتا... اشتباه میکنی عزیز....اونایی ک رفتن از آسمون نیومدن..همین مردای زمینی و امسال ماها بودن.. مردای عاشق پیشه ی ایرونی همیشه تو آزمون دفاع از حریم و ناموس بی نظیر و شگفت آور بودن... لطفن با غرور وغیرت مردای سرزمینمون(هرچند ب دلایلی موجه کمرنگ)ور نرین... کاری ک باعث ناکامی خیلیا شده... آره.. ما مردا و پسرا تو غرور و غیرت(بقول استاد جمالزاده)سر و ته یه کرباسیم..دنیام اینو خوووب میدونه وگرنه الان خاکتو ب توبره میکشیدن... توقع تونو بیارین پایین یا حداقل روش پافشاری نکنین و ب طرف مقابل تون امید و اعتمادبدین و پا ب پاش راه برین تا تو آینده نزدیک هر دو جوری بدوین ک زمان هم ب گرد راهتون نرسه... موفق باشید.
  • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    اصلا قبول ندارم!! دخترانی که از چهره و قد و بالای مناسب برخوردارند همشون شوهر کردن!! اون عده ای که ازدواج نکردن و به قول خودشون آقا بالاسر نمیخوان ، اگر هم بخوان کسی نمیپیره !!! پس درس بخونن تا بگن قصد ادامه تحصیل داریم!!!
    • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      اگه ميشد صد هزار تا منفي بهت ميدادم واقعا براي اين طرز فكر متاسفم
    • بهار IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      57 17
      پسری که بخواد فقط بخاطره قیاقه دختر باهاش ازدواج کنه و اصلا براش مهم نباشه چجور دختریه و چه خانواده ای داره بهتره ازدواج نکنه.
    • نرگس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      53 3
      شما هنوز به سن ازدواج نرسیدید که در مورد چنین مسأله ای چنین اظهار نظر میکنید برید مغازه عروسک بخرید
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    69 34
    اّآآآآآ چقدر ما مجرد روانشناس داريم!!!
  • بدون نام EU ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    39 36
    خبرآنلاین شما که مقالات خوب اجتماعی کار میکنید با توجه به فحوای کامنت ها لطفا راجع به نگاه به ازدواج هدف ازدواج هم مطلب بگذارید چون به نظر میرسه ما مجردها چه مرد چه زن هنوز به درک صحیحی از چرایی ازدواج نرسیدیم ...اموزش هم که کلا تعطیله حداقل شما یه گام برای اطلاع رسانی و آموزش بردارید هرچند که شاید در وظایف اصلی شما نباشه ...
  • بدون نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    48 45
    متاسفانه چيزي كه در اكثر كامنتها مشهوده گروكشي دختر و پسر براي يكديگه س. فكر مي كنن زندگي ميدان كارزاره . اگه عشق رو توي اين ميدون راه بديم جنگ تموم ميشه
    • سامان IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      76 7
      من فکر میکنم همه مقصرند،از دولت گرفته تا خود ماها،مشکلات اقتصادی به این راحتیا حل شدنی نیست،و چیزی که الان خیلی زیاد شده خیانته!!!
    • محمد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      35 2
      این گروکشی ها اگه از طرف مجردها باشه دلیلش بیشتر ناراحتی از مشکلات موجود بر سر راه ازدواج آسونه! وگرنه جنس های مخالف هم با همدیگه مشکلی ندارن، اگه داشتن که دنبال ازدواج با هم نبودن!
    • نرگس IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      21 3
      مشکلات زیادی سر راه ازدواج ما جوانهاست به نظر شما خواننده محترم بهتر نیست به جای تحقیر کردن یکدیگر به فکر راه چاره باشیم بزرگتر هامون که بیخیال ما شدن حدأقل خودمون کمر به نابودی همدیگر نبندیم با وجود مشکلات اقتصادی اگر سطح توقعاتو بیاریم پایین و سطح معرفت و وفاداری رو ببریم بالا توازن برقرار میشه و ازدواج آسان .
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    7 25
    فقدان همسر دلخواه یعنی همون نداشتن خواستگاره
  • مهدی 25 سال IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    25 3
    آقا من اهل قمم.حدود مهریه ای که مرسومه رو میگم. 100 الی 150 تا سکه 40 تا 60 مثقال طلا بسته به وضعیت مالی طرفین یک یا دو دنگم هم خونه یا از مغازه. پسرم که نداشته باشه پدر رو مجبور میکنن خونه رو بده. باقیش دیگه متفاوته .حج و ... این وضعیت تو روستا های اطرافم هست به علاوه دنگی از باغ یا سهم آب. جالب اینه توی تمام این بحثا کمترین نقش رو دختر داره.چند نفری رو دیدم که خونواده پسر زیر بار خونه نرفتن ماجرا به همون خاطر کنسل شده.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      33 3
      خیلی ممنون حداقل به عنوان یه مرد اومدید و گفتید که تو خیلی از این مسایل مادی دخترا اصلا نقشی ندارند کل کل کردنا معمولا بین بزرگتراست اگر دو تا جوون همو بخوان و قبول کنن که حاضرن تا یه چند سالی بسازن بزرگتران که هی میگن احمق شدی دختر تو مگه چیت از دختر فلانی کمتره اعتماد به نفس نداری از این بهتر برا تو پیدا میشه و ... از این حرف و حدیثا که همه به دخترا نسبتش میدن زیاده اما تا جایی که من دوروبرم دیدم ولله به خدا دخترا بی تقصیرن از یه طرف قانع کردن خانواده ها خیلی سخته از طرف دیگه هم شکست عاطفی که بعدش پیش میاد خیلی دید ناامیدی را در زندگی موجب میشه خیلی از دخترای اطراف من که مجردن و بالای 27 سن دارند معمولا یه همچین تجربه ای دارن ...
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      9 0
      همایون شهر هم اینطوری بود . ولی دیگه کسی خونه و زمین و دونگ نمیزنه . نداره که بزنه . پدر پسره هم که 100 سال خودش رو .. داده تا ی سر پناه درست کنه نمیاد زرت روی عشق بازی 2 نفر بقیه خاندان رو بدبخت کنه . 14 شاخه گل سله - طلا - خونه - زمین - مغازه - سهم آب و برق و بوق - تمام و بی خیال . پول حج هم به بچه یتیم کمک کن - ارزش مند تره . و خدا رو تو وجود خودت جستجو کن .
  • آقا محسن CA ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    27 10
    با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی/تا بی‌خبر بمیرد در درد خود پرستی
  • مریم IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    47 1
    به نظر من اگه به جای اینکه دنبال مقصر بگردیم کمی به رفتارهای خودمون نگاه کنیم و خودمونو ارزیابی کنیم بهتر می تونیم به نتیجه برسیم. متاسفانه با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زیادی درباره این موضوع مواجهیم. بعضی از دختر خانمها و آقا پسرها به تنها چیزی که فکر نمی کنند ازدواج است! آنها انقدر مشغول دوستیها و روابط کاذب شده اند که احساس نیاز به ازدواج نمی کنند. قشر دیگری از افراد هم فرد مناسب خود را پیدا نمی کنند. فضایل اخلاقی متاسفانه به ضد ارزش تبدیل شده اند! من نمی دونم این افراد که براستی هدفشان ازدواج است چه باید بکنند. خواستگاریهای سنتی در این زمانه جوابگو نیست. به امید روزی که به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران خودمان خود را اصلاح کنیم.
  • آرش IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    40 0
    نظرات نشون میده که همه زندگیو یه جنگ میبینن که میخوان توش اونی نباشن که کم میاره...مشکل از دو طرف. هممون ادم های خودخواهی شدیم، ما حتی تو روابط اجتماعی خودمونم دچار مشکلیم اینکه دیگه ازدواج.
  • شهروز IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    39 3
    الان منظور شماها از توقع چیه دقیقا؟ یه خونه 35-40 متری یه کار که بدونی اگه حقوقش زیاد نمیشه ولی حداقل با این وضع تورم، سال بعد یک سوم نشه. این توقع زیادیه؟ وقتی شرایط اقتصادی به خونواده پسر فشار آورده، پسر اول وظیفه داره از خانواده خودش مراقبت کنه و تو خرجی اونا کمک کنه بعد به فکر ازدواج خودش باشه.اول خونواده خودش رو سر و سامون بده بعد ازدواج کنه که متاسفانه کار میکنی و پولت کفاف تاکسی هم نمیده.
  • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    36 14
    بعضی از آقایون در باره خانوم ها نظراتی دادن که من به عنوان یه پسر بعد از خوندنش از ازدواج کردن می ترسم! فکر می کنم که بایستی بعد از دقت در شناخت خود دختر خانم به خانواده و مخصوصاً خصوصیات مادرش توجه کرد! نباید این بدبینی به رفتارهای غلط بعضی از خانوم ها پسرها رو بترسونه، بلکه باید با دقت در انتخاب احتمالات منفی رو کم کنن! دیدم که برخی نوشته بودن خانومها برای پول ازدواج میکنن و بعد از مدتی هم می گن طلاق و مهریه رو به اجرا می گذارن! البته عمومیت نداره ولی به نظرم بسیار در این قضیه هم بایستی به جایگاه اجتماعی و شخصیت دختر و مخصوصا خانوادش توجه داشت. پسرها نترسن و با کمک خدا بعد از فراهم شدن امکانات اقتصادی لازم، با دقت انتخاب کنن!
    • حامی یک پسر شاغل مجرد IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      16 26
      خود من از سال 88 شاغلم و 3 ساله دنبال زن میگردم سنم 29 شده.مدرکم فوق دیپلمه و لیسانس ناقص هم دارم که فعلن برا شغلم ولش کردم . حقوقم در حد 1 تومنه اصلی ترین ملاکم هم داشتن زیبایی در چهره و اندام در حد نرمال + داشتن اخلاق و صداقت و قناعت + عدم مهریه سنگین هست . اما هنوز موفق نشدم .با بیش از 15 دختر که ظاهرشونو پسندیدم حضوری حرف زدم اما اونها یا پدر و مادرشون به بهانه های مختلف من رو رد کردن . همین قدر بگم که دخترا خیلی پرتوقع و پر افاده و زیاذه خواه شدن یا بهتر بگم این جوری شون کردن هم حکومت و هم جامعه.گول این فیلم و سریالا رو نخورید واقعیت تلخ تر از این حرفاس. بعضی به تحصیلاتم گیر دادن . تا 114 مهریه هم پیشنهاد دادم اما بعضی گفتن کمه !. به حقوقم گیر دادن و گفتن کمه! بعضی ها به ظاهرم گیر دادن و گفتن لاغری !.. درحالی که نه معتادم و نه تا حالا لب به سیگار زدم . بعضی به سنم گیر دادن و گفتن خیلی زیاده! خلاصه ازدواج تو این زمانه و این جامعه شده هفت خوان رستم که اگر یه روزی هم به سرانجام برسه یا خیلی دیر شده یا هیچ حس و حالی برات نمونده که لذت ببری. من از روی ناچاری بعضی وقتا مجبور میشم خودارضایی کنم چون راه دیگه ای به عقلم نمیرسه .!؟ خودمو به خدا سپردم چون بدجوری از نظر فکری و روانی تحت فشار و عذابم. از هر چی دختر ایرانیه پر افاده و پر توقع و خود خواهه بیزار شدم. فکر می کنم همه چیز ما به شانس برمیگرده که متاسفانه من پسر بدشانسی ام .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    23 34
    یکی از کامنتهای دوستان بدجور منو به فکر برد " علاقه ؟! دخترا هیچی از علاقه سرشون نمیشه ! " حرف حق جواب نداره آقا ... نداره
    • بدون نام EU ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      39 6
      دخترا؟ بستگی داره برادر من. کدوم دخترا؟ ههمون دخترایی که تو خیابون نمایشگاه باز می کنند آره. و آقایون محترم هم به دنبال اونا هستند ... لطفا عمومیت ندین.
  • 123 IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    31 30
    بهتره خودمون رو گول نزنیم، تمام دخترها توقع بالایی دارن ... مگه ازدواج رسیدن به اهداف به صورت 1 شبست که بیست و خورده ای سال خونه ی پدرشون بودند حالا میخوان به همه چیز برسند.. کدوم دختر برای ازدواج تلاش میکنه؟ جز خونه نشستن؟ پسرها سربازی و دنبال کار و دنبال تحصیل و دنبال دخترها و منت کشی و ناز خریدن باشند. دنبال راضی کردن خانواده خودشون، خانواده ی دختر باشن وضع مالی داشته باشند. بس نیست؟ آیا دخترها برای جهیزیه کار میکنند؟ یا از پدرشون میگیرند؟ توروخدا حداقل انقدر ناز و کرشمه نیاید، بخدا اگه شما بیشتر به ما احتیاج نداشته باشید کمتر از ما هم به جنس مخالف بی نیاز نیستید
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    14 5
    نظر دادن راحته اما فکر کردن سخته مسعله اونقدر که فکر میکنید پیچیده نیست دختره درس میخونه برای شوهر بهتر شرمنده زندگی بهتر پسره درس میخونه برای همسر بهتر شرمنده در آمد راحت تر و بیشتر دختره تو خونه نشسته اگه دفه اول نرفت دانشگاه خوب دفه بعد میره پسره اگه دفه اول نرفت خوب شاید دوسال دیگه بعد سربازی اگه سیگاری و ... نشد خوب میره دانشگاه خوب نکاه همین جاست دیگه به جای این که پسره از نظر مدرک فکری نه واقعیت از دختره جلو تر باشه خوب دختره از نظر مدرکی بالاتره چون اکثرا دو سال جلوترن حالا تمام موارد بالا صدق میکنهن وقتی مدرک تحصیلی میگه تو از اون بالاتری و البته مدرکی که اکثرن باید خاک بخوره دیگه جای صحبتی باقی نمیزاره یعنی تغییر جایگاه هدایت گر پسر در خانواده در امد کمتر اون متناسب بامدرک خانم
  • میثم IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    17 27
    نظر خود من برخلاف دوستان بنده بیشتر مشکل مسکن و گرانی رو عامل بیشتر این مسله میدونم.و اعتماد نداشتن به هم دیگه خیانت در زندگی مخصوصا از جانب خانم ها.خودم مدت زیادی هست دنبال خانواده خوب منظورم از نظر فرهنگ اجتماعی هستم ولی پیدا نمیکنم.نه اینگه نیست من فعلا پیدا نکردم. باتشکر از خبر انلاین
  • سعید هستم یک مجرد! IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    29 33
    تمام بدبختی ما از زمانی شروع شد که همه فکر و ذکر ملت شد دانشگاه و کنکور!!! و تحصیلات عالیه! به لطف دانشگاه آزاد اسلامی تو هر ده کوره ای (من خودم دهاتی ام نگید توهین کردیا )یه دانشگاه زدن! 1.پسرا: در بهترین حالت تا 22 سال درس میخونن بعد اسما 2 سال و رسما 3 سال سربازی بعد تو بهترین وضعیت 6 ماه هم دنبال کار میگردن تازه تو سن 25 سالگی میرن سر کار.... تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. 2.دخترا: به دلیل اینکه دغدغه ای ندارن همین جوری درس میخونن تا هر مقطعی که جا داشته باشه! تازه مشکل شروع میشه آقا با تحصیلات پایینتر و خانم با مدارج بالای علمی نمیتونن همدیگرو تحمل کنن! یه مشکل دیگه ای که هست اینه که خانومای ما اینکه وظیفه اصلی شون تربیت نسل آینده هست رو فراموش کردن و فقط چسبیدن به جایگاه اجتماعی!
  • سارا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    49 23
    واقعا از طرزتفکرات بچه گانه تان متاسفم.اگردیدمنطقی نسبت به ازدواج داشتین این همه مشکلات نبود.هم مرد خوب داریم هم زن خوب والبته ازهردوجنس بدشم داریم امااگربرای ازدواج هردوطرف باهم راه بیان وتوقعاتشونو کم کنن و تفاوت دنیای مردوزن رو ازنظر روانشناسی درک کنند اون موقع ازدواج قشنگترین و بهترین و زیباترین حادثه زندگیشون میشه.درک موقعیت و تلاش برای ساختن یک زندگی باهم یعنی ازدواج عالی.خدابااونکه خودش تنها بود اما برابشرجفت افرید تا به ارامش برسه لطفا دیدگاهتونو عوض کنین من به ارامشی که خدادرقرانش باازدواج کردن وعده داده رسیدم واقعا عالی و شیرینه امیدوارم شماهم بتونین طعمشو با ازدواج خوب عالیتون بچشین
    • وحید IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      13 6
      واقعا آفرین منکه معنی منفیهایی که دادن متوجه نمیشم خیلی نظرت پخته و آرامش بخش بود
  • رامین IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    39 51
    هشدار ! هشدار ! آقایان چنانچه نتوانستید وضعیت تجرد خود را تحمل کنید و تصمیم به ازدواج گرفتید حتما به این نکات توجه کنید>>> 1-به هیچ وجه زیر بار مهریه سکه ای نروید! فقط واحد پول ملی آنهم حد اکثر 10 میلیون نومن 2-شروط ضمن عقد که توسط خانم تعیین میشود مطلقا تعطیل! 3-تمام بند های سند ازدواج را بخوانید و آنها را باچشم بسته امضا نکنید مخصوصا آن بند که میگوید:چنانچه مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد باید نصف تمام دارایی اش را به زن بپردازد! این بند را امضا نکنید! 4-یادتان باشد هرکس در سند ازدواج به عنوان ضامن امضا کند این هیچ تفاوتی با ضمانت وام بانکی ندارد!یعنی اگر مرد توان پرداخت مهریه را نداشت ضامن را بیچاره می کنن! 5-اگه خانم با شرایط شما موافق نبود با احترام خداحافظی کنید!عجله نکنید!
  • مریم IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    19 3
    پسر خوب و دختر خوب هم همه جا هس ، برعکسش هم همینطور...مشکل اصلی من که نبود اعتماده...از بدشانسی همیشه کسایی جلوم سبز شدن که به راحتی آب خوردن دروغ گفتن، دروغای شاخ دار!!!اوناییم که از من پایینتر بودنم حتی واسم قیافه گرفتن وتوقعات آنچنانی داشتن...
  • پریسا EU ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    40 9
    من مهرماه عقدکردم از شوهرم خیلی راضیم.مشکلات اقتصادی واذیتای خانواده اصلی ترین مشکل ماست.
    • رامین IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      14 38
      خدا کنه تا آخر عمرتون همینطوری باشه..مشکل اینه که الان ازدواج واسه تعداد زیادی از خانوما(البته نه شما!) شده وسیله کاسبی!! دوماه با یکی مثلا ازدواج میکنن بعد مهریه رو به اجرا میذارن اونوقت میمونه شوهر بیچاره با ده ها و صدها میلیون تومان بدهی بابت مهریه!! اونوقته که تازه مرد بیچاره متوجه میشه در پوشش ازدواج چه کلاه کشادی سرش رفته!
  • مجید US ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    75 5
    من 35 سالمه 22 سالگی ازدواج کردم چون اعتقاد داشتم تو دانشجویی اگه ازدواج کنی خونه و ماشین و... نمیخوان.تقریبا هم درست درامد اما واقعا الان ازدواج جدا از بودن پولش که امکان یا عدم امکان را سبب میشود مثل خرید هندوانه است یعنی با تمام شناختهای قبل ازدواج ممکنه دختره دنبال مهریه بیفته( 2 مورد تو اشناهامون بود که یکیشون بعد 3 ماه باز برگشت)یا پسره ممکن است معتاد یا هوس باز دربیاد پس یادمون باشه علاوه بر تمام ایتمهای مهم کمی معیار ایمان و اعتقاد طرف را در نظر بگیریم کمی هم توکل بخدا کنیم.یادتون باشه یک پسر باید چند ایتم خوب داشته باشه تا طرفش هم چند تا ایتم خوب داشته باشه.عزیز من اگه پولدار نیستی چرا دنبال بچه پولداری یا تو که از زیبایی معمولی برخورداری چرا دنبال پری دریایی میافتی
    • نرگس IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      17 4
      اگر 50 درصد آقایون مثل شما فکر میکردن ما اکنون انقدر مشکل ازدواج نداشتیم و دخترهای ما انقدر سرخورده نمیشدن از نظر بجای شما متشکرم .
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    48 15
    لطفا امكان چندهمسري، قوانيني كه به نفع مردان است از جمله حق طلاق و حضانت فرزندان و ... را هم در نظر بگيريد كه باعث ميشود دخترها نخواهند ازدواج كنند.
  • تندیس IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    22 15
    چقدر اینجا فضا خاله زنکیه
  • گل یاس IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    76 39
    من یک دختر تحصیلکرده و مجرد هستم ولی از وضعیت دختران جامعه بسیار ناراحتم . به نظر من مشکل اقتصادی واقعا" عامل بازدارنده ازدواج نیست و بی بندو باری دختران و روابط ناسالمی که دخترها از روی چشم و هم چشمی و کم نیاوردن از همسالان خود دارند عامل مهم مجرد ماندن و بی اعتمادی پسرهاست و تر وخشک با هم میسوزند و دختران زیبا و پاک و نجیب به پای آنها میسوزند .پسری که نیازهایش به راحتی و توسط دختران متعدد برطرف میشود ترجیح می دهد که با این فشار خرج ومخارج مجرد بماند و نیازی به تشکیل خانواده نمی بیند و شاید اگر این بی بندو باری نباشد پسران تشکیل خانواده را مانند چیزهای دیگر یک هدف برای خود ببینند و با انرژی آن را دنبال کنند . با داشتن انگیزه و هدف می شود هر مشکلی را از سر راه برداشت.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      33 10
      واقعا درست گفتی احسنت اما کو گوش شنوا برای دختران و کو انگیزه برای پسران معلوم نیست چشون شده
    • وحید IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      38 7
      واقعا حرفهای شمارو باید با طلا قاب گرفت انشالا روزی همه ی دخترها به این نتیجه برسن... با آرزوی موفقیت برای شما
  • میثم IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    19 6
    مرسی مرسی مرسی.نمیدونم چی بگم.فقط تشکر.آرزوی موفقیت به گل یاس عزیز.اگه این مسله حل بشه کسی به مشگل اقتصادی فکر نمی کنه.
  • امین IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    38 7
    هم خانوما باید یه خورده ایثار داشته باشن و هم آقایون باید یه خورده جرات و جسارت داشته باشن. اینجوری همه چی حله.
  • الهه IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    32 1
    یه چیزی که تو بحثای اینچنینی هیچ وقت بهش توجه نمی شه اینه که مشکلات اقتصادی یه طرف قضیه است فقط ، من خودم به شخصه خیلی هارو می شناسم که از نظر اقتصادی کاملا تامین هستن اما تا سنین خیلی بالا مجرد باقی موندن ... مساله چند بعدیه - ریشه دار تر از این حرفاست ... و اینکه انقدر نگیم دخترا فلان شدن پسرا فلان! همون اندازه که دختر خوب هست پسر خوب هم هست ، بد هم به یه اندازه ... موازنه هست در جامعه نگران نباشید ! فقط شاید خیلی کلی بشه گفت جامعه در حال گذار همینه دیگه ! ... تا بیاد خیلی از تغییرای که نسبت به 50 - 60 سال پیش تو جامعه ی ما اتفاق افتاده از هر نظر ، به تعادل برسه کلی زمان لازمه ... یه نسل هم این وسط می سوزن ... که همون متولذین 50 و 60 هستن متاسفانه ...
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    29 10
    واقعا شما پسرا مي پذيريد با كسي ازدواج كنيد كه به شما علاقه نداره و فقط براي خلاص شدن از شره نيش و كنايه جامعه با مهريه كم و شرايط ساده با شما ازدواج كرده باشه!!!!!!!! چقدر ضعيف و حقيريد...
  • ناشناس IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    19 0
    هی بشینین دنبال علل ازدواج نکردن جوونا حرف بزنین بابا دنبال چاره باشین یهو چشم باز میکنی میبینی همه جای خونه فساد وعشرتکدهو امار خودارضایی هم میره بالا.....
  • 1991 A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    28 0
    البته میدونم ک میدونین واقعا چه خبره و این دودا از چه آتیشی ب چشم ما جوونا میره..بگذریم..ولی یادآور میشم آقایون(طبیعتا)تامین میخوان و خانوما(طبیعتا)امنیت..که متاسفانه این خواسته های طبیعی و کهن دارن جاشونو ب سمت مقابل عوض میکنن!! کاریشم نمیشه کرد چون تقریبا همه جاییه... تضمین تامین و امنیت یکی از مهمترین و ب مراتب دیرینه ترین شروط ازدواجه که الان نه ازطرف زوج ها و نه ازطرف بزرگ ترها و مسئولین(درعمل و به اندازه لازم)وجود داره.. قول ها هست ایده هایی هست کارهایی میشه ولی بکر و اساسی یا لااقل کافی نیست.. در مورد توقعات دخترو پسرباید بگم فقط کافیه یه مقدار واقعی تر و با توجه ب دوره ای که توش زندگی میکنیم نگاه کنید تا ببینید خیلیاشم انصافا معقول و حتی لازمه!ولی میشه باصبروتلاش بیشتربهش رسید...
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    23 0
    شما بگید اجاره یه واحد 30 متری چنده؟ من دیگه حرفی ندارم!
  • بدون نام IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    54 2
    ما تو جامعه اي زندگي ميكنيم كه اگر يك پسر امادگي ازدواج داشته باشه همه استقبال ميكنن ميگن مرد شده اما نقطه مقابلش اگر يك دختر امادگي ازدواج داشته باشه جرات گفتن و درنهايت گفتن هم راهكاري براش وجود نداره تبعيض نژادي يعني اين
  • وحید IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    15 11
    فقط دختر ا دنبال پولن کاری ندارن که کچلی تپلی لاغری جیبت پول توش سر تو بگیر بالا برو خواستگاری
    • saba IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      60 4
      سلام دوستان یه دختر30سالم که من نامزدکردم وانقدر مهریموپایین گرفتندکه همه گفتندچراوغیرازاون هرچقد نگابه دخترای الان میکنم میبینم وافعا توقعم پایین بود دنبال ارامش زندگی عشق صداقت مهربونی بودم اما گول خوردم چندوفته بعدشم سراینکه تک پسربود وخانوادش دخالت میکردند بهم خورد وگفتند حتما عیبی دار ه دختره که مهرشو پایین گرفته الان به کی اعتماد کنم الان تمام پسرابادوساشون ازدواج میکنندودخترای مثل من که پاکندازدواجشون به تاخیر میفته اخه گناه ماچیه
  • hashem IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    19 43
    چه جالب خانوم ها میگن تعداد زن هایی که نفقه و مهریه میخوان 1 درصد هستن لابد واسه همینه که 18000 تا زندانی مهریه داریم . شما که اینقدر علاقه به برابری دارید چرا تو نفقه و مهریه و اجرت المثل و سربازی و 7 سال عمر کمتر مردها صداتون در نمیاد . تمام این امکاناتی رو هم که دارید استفاده میکنید مردها ساختن کل علم و تکنیک و هنر و فلسفه رو مردها بوجوود آوردن و اگه الان دارید درس میخونین و سر کار میرین به علت همین جامعه ای که مردها ساختن . پر رو هم شدین . چرا در طول قرن ها مادر سالاری یک کلمه چیزی بوچود نیومد. کار کردن و درآمد داشتن و تحصیل و آزادی همه این ها میوه های درخت مردسالاری هستن
  • hashem IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    16 12
    دخترها هیچ وقت به خاطر پول ازدواج نمیکنند . انها قبل از ازدواج با هر مرد پولداری اول عاشقش میشن
  • رو راست IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    73 24
    اخه کی میاد با شما بی پولا و فلک زده ها ازدواج کنه!!!!!جز فحش و دشمنی با دخترا هیچی دیگه بلد نیستین 400تا حقوق میگیرین توقع دارین یکیم بهتون بله بده!!!!من بعنوان یه دختر تحصیلکرده یه مرد پولدار میخوام واسه زندگی پول لازمه میخوام بچه هام از زندگیشون نهایت لذتو ببرن و هیچ کم و کسری نداشته باشن و همیشه سر بلند باشن بعدشم مگه خرم با یه آدم معمولی ازدواج کنم وقتی میبینم زنای زشت و بیسواد شوهرای پولدار دارن!!!! پس تا پول ندارین بهتره این فکرارو از سرتون بیرون کنید!!!و بجای اینکه اینجا وقتتون تلف کنید و ماهیت زن ستیزیتونو نشون بدین برین سراغ بیوه ها شاید بیوه 50ساله ایم پیدا بشه که راضی به ازدواج با شما بشه!!!
  • حقیقت A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    57 10
    علت عدم ازدواج دختر ها نبود مردان متعهد است ! اتفاقا خوبه که زن ها به دنبال پول باشند ..جواب نامردی نامردی است ! مردان در این زمینه دشمنی علبه خانم ها حتی اگر پدر کشته همدیگر هم باشند متحد می شوند به dislike ها نگاه کنید ! بهتر ...مهم آزادگی و بی نیازی زن است که آقایان عمرا داشته باشند مردانی که دم از تاهل گریزی می زنند با دوربین خانه همسایه ها را رصد می کند!
  • سارا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    61 6
    چقدر اکثر نظرها در مورد دختران بی ادبانه و هتاکانه هست.طرف جوری نظر میده که انگار پدرکشتگی داره با تمام دخترها. اولا چه کسی گفته که اگر دختری مجرد باشه بخاطر کمبود شوهره؟ کسانی رو واقعا دیدم که ازدواج رو دوست ندارن و کاراکترشون جوری هست که تنها هم میتونن از پس خودشون بربیان. همه عیوب دخترها رو خوب پررنگ میکنن؛هیچکس نمیگه که پسرایرانی واقعا طرز رفتار و گفتار درست با دختران رو بلد نیست و درخانواده ها هم چون بهای بیشتری به پسرداده میشه اینو یاد نمیگیره؟ باورکنین علت ردکردن خیلی ازپسرها توسطدخترها به پسر رفتار گستاخانه آن پسرهست . متاسفانه چون کسی عیب رفتارش رو نگرفته فکرمیکنه کارش درسته. مرد ایرانی به طور نسبی با دیدخودبرتربینانه با زن وارد صحبت میشه و باکمی دقت میشه اینو فهمید.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      45 4
      درود به همه کسانی که انسانی و مودبانه نظر گذاشتن... از خوندن نظرت لذت بردم سارا جان و همین طور خوندن نظرای آقایون مودب از جمله آقا حسین 50 ساله... یعنی میاد یه زمانی که خانوم و آقا برابر باشن و فقط صحبت از انسانیت باشه و نه جنسیت؟ آخه به کدوم سمت داریم میریم؟ چرا آقایون اینقد نگاه سالاری و قیم مئابانه دارن؟ ضمنا یادمون نره بیشتر مخاطبین این مطالب آقایانی هستند که از اینترنت محل کار اداریشون دارن استفاده میکنن و بیشتر خانومها اینقد درگیر رتق و فتق زندگی و همین آقایون هستند که این سایتها رو نمیبینن, خودبخود آمار خانومها کمتر هست و مثبت و منفی نظرات نمیتونه دقیق باشه
  • سارا IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    46 7
    ضمنا آقای هاشم؛ اون مادرسالاری هم که ازش حرف میزنین وجود نداشته ! 15هزارسال تاریخ زندگی اجتماعی-قبیله ای بشر رو زنان مدیریت میکردن.نه جنگ بود نه برده داری و خونریزی و نه سیاست بازیهای کثیف پولی.برو دقیق تاریخ تمدن بشررو بخون و ببین تمام این فتنه ها از کی شروع شد. از زمانی که ورق برگشت و مردان قدرت رو به دست گرفتن و این زندگی اجتماعی انسانها تبدیل شد به برده داری و پادشاهی میگین نه برین بخونین
  • سارا IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    37 3
    حق تحصیل و اشتغال و بیرون آمدن از خانه و ...رو به زن بخشیدن کار شاق و خاصی نیست آقای هاشم که شما بابت این حرکت در جامعه امروز ما برای زنها توسط مردها منت میذارین ! اینها حقوق بدیهی و اولیه هرانسانی هست بهتره به جای نگاه احساسی به این مساله نگاه عقلانی داشت.اگر مردهای امروز ما به خاطر فشارهای اقتصادی یک کم راضی شدن که زن هم همپای خودشون درجامعه فعال باشه هنربزرگی نیست.هنر زمانی هست که مرد تمکن مالی کافی داره ولی به شریک زندگیش به عنوان یک انسان با نیازها و روحیات خاص خودش نگاه کنه و نه یک زن. شما بهتره خودخواهی های مرد ایرانی رو هم کمی دقت کنی تا ببینی
  • فرناز A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    31 6
    بعد از خوندن نظرات دوستان دلیل بالا رفتن سن ازدواج رو آخر نفهمیدم. ولی دلیل بالا رفتن آمار طلاق رو چرا! خانمها و آقایان عزیز آخه شما که حتی دو کلمه تبادل نظر بدون تحقیر و پیش داوری و جبهه گیری رو نمیتونید انجام بدید چه جوری می خواهید ازدواج کنید؟
    • شیرین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      45 18
      من تمام کامنتارو خوندم نظرات خانما بدون تحقیره و اگه دقت کنین فقط یه عده گداگشنه بی اصل و نسب و زن ستیز علیه خانما با تحقیر و توهین نظر دادن همونایی که پول ندارن ازدواج کنن حسرت یه زن مونده تو دلشون!!!!! ما که اینهمه فامیل و همسایمون ازدواج کردن فقط دخترای سطح بالا دنبال پول بودن که اونام حق دارن اگه کسی دختر ردیف بخواد باید پول و امکانات داشته باشه!!! :دی البته میشه گفت 99درصد خانما پولو بخاطر آسایش همسر و فرزندانشون میخوان نه خودشون این حقیقتیه که اکثر اقایون نمیدونن چون وظیفشونو به عنوان یه مرد یا بهتر بگم پدر نمیدونن حقشونو بی زن بمونن یا اگه خوش شانس باشن یه بیوه با 4 تا بچه دستش نصیبشون میشه!!!!
  • امیر IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    62 7
    با سلام خدمت همه دوستان عزیز..یه چیزی میگم بهتون بر نخوره آقایون منم مثل شما مرد هستم ولی سعی کردم افکارمو درست ارتقاع بدم طرز فکر کاریم مثل پدرمه یعنی باید کارکنی و زنتو حمایت کنی از لحاظ مالی و یکی دیگه روش برخورد با خانومای امروزی آقای من دوست نداری زن بگیری چرا میایی اینجا بحث میکنی ؟پس تو زن میخوای نمیتونی بگیری چون میترسی خانوم حالتو بگیره اگه میترسی که تکلیفت معلومه کفش پاشنه بلند به شما توصیه میشه اگرم نه مرد زندگی هستی خوب یکی مثل خودت بگیر مثل یه آقا باهاش برحورد کن تا مثل یه خانوم باهات برخورد کنه مشکل اقتصادیم حل میشه اینقدر تن پرور شدین که حوصله همه رو سر بردین بس کنین آدمای سن 29 سال الان بچشون به حرف باید اومده باشه که متاسفانه اکثرتون بچه این بیخود جبهه نگیرین...
  • سونیا EU ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    59 3
    من 34 سالمه وقتی 20سالم بودبابام ورشکست شدرفتم دنبال کار تاخرج خودمو دربیارم که سربار خانوداه نباشم اون موقع چون سطح پایین بودیم کسی درخونمونو نزد طردمون کردن اما حالا بعداز این همه سال که کارکردم هم پول جهاز و دارم هم خونه دارم بازم کسی درخونمونو نمی زنه اگرم به تعداد اندک می زنن بخاطر دارایی ام هست جالبه که نه کار دارن نه قیافه دارن ونه سالمن مادرمم پاشو کرده تو یه کفش چاقو گذاشته زیرگلوم میگه باید بری حالا هرکی میخواد باشه معتاد کورکچل .....آخه سه تا خواهر بعدخودمم دارم میگم بعضی مادر پدرا اونموقع که بچه دارمیشدن یعنی فکر اینجارو نکردن که ماچقدرباید خفت بکشیم...................
  • ف.گ.ک IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    21 1
    از همه این حرفا که بگذریم...یه چیزی رو تا اونجا که خوندم کسی بهش اشاره نکرد... که اونم مشکل فرهنگی حساب میشه نه اقتصادی...این عدم اعتمادی که میگیم نمیذاره ازدواج کنیم...چون ما ایرون یها عادت داریم به جا اینکه با دوست دختر دوست پسر خودمون ازدواج کنیم..بادوست دختر /پسر دست چندمه مردم ازدواج کنیم!! درسته یا نه؟ و اینکه دور و برم کسی ها رو میشناسم که اقا چند ماهه نامزد کرده...از فردای روز عقدش با یه دختر دیگه هم دوست شده !!! بیچاره نامزدش هم از همه جا بی خبر!چرا؟نامزدش پولداره اما دوست دخترش جذابه!! با این موارد ازدواج نکنیم بهتر نیس عایا؟
  • ف .تبریز IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    24 6
    من 26سالمه.لیسانس هستم.شاغلم با یه حقوق کم.خانواده کم جمعیتی دارم و متوسط از نطر اقتصادی. هیچ وقت خواسته های انچنانی نداشتم بر خلاف دوستانم.من همیه با احساسم رفتم جلو.دنبال عشق و علاقه و محبتم.اما دوستام که منطقی تر بودن ازدواج کردن! دنبال پول و پله بودن ازدواج کردن..متاسفانه بعضی ازدخترای ما میگن هرجی باشه باشه فقط شوهر باشه! من قبول ندارم. دوس دارم بهم بیاد از نظر ظاهری.بهش بیام.من یه دغدغه ام قده.درسته قد خودم هم زیاد بلند نیس اما از 60-70درصده دختر پسرای اطرافم بلندترم. میتونم بگم ملاک اول من قده-بعد اخلاق و روحیه اش(که خشک و رسمی نباشه مثل خودم باشه شوخ و شاد پرجنب و جوش)-تحصیلاتش-خانواده و فرهنگش-صداقت و محبتش-شغل خوب و یه ماشین معمولی(بجز پیکان!) صادقانه گفتم این همه چیزیه که میخوام.
    • j IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      6 6
      شخصی که همه خصوصیات خوب و مورد پسند شما رو یکجا داشته باشه سخت پیدا میشه
    • j IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      6 9
      خواسته های انچنانی نداشتم میتونم بگم ملاک اول من قده-بعد اخلاق و روحیه اش(که خشک و رسمی نباشه مثل خودم باشه شوخ و شاد پرجنب و جوش)-تحصیلاتش-خانواده و فرهنگش-صداقت و محبتش-شغل خوب و یه ماشین معمولی(بجز پیکان!) صادقانه گفتم این همه چیزیه که میخوام. این همه خواسته!! بعدش هم میگین خواسته های انچنانی ندارین!!!!؟؟؟
  • باران IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 48
    واقعا به همسرم افتخار می کنم مردی که مرا با تمام ویژگی های زنانه ام دوست دارد و به تمام حقوق من احترام می گذارد دغدغه آموزش تحصیل و به کمال رسیدن من را دارد .خوشحالم که اگه صاحب دختری شدم مردی چون او او را تربیت می کند.و خوشحالم در دورانی زندگی میکنم که زنان به ارزش واقعی خود نزدیک می شوند. و خیلی از شما مردان چون نمی تونید این مساله رو تحمل کنید جز کوبوندن زنا کاری ندارید. ما افتخار می کنیم به انکه با مادرانمان فرق داریم و خودمان را فدای این نمی کنیم که دیگری فقط موفق شود. ما دیگه اجازه نمیدیم تاریخ تکرار بشه هیچوقت هیچوقت
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 2
    علت اصلی عدم ازدواج در شهرهای بزرگ عدم شناخت از زوج مناسب یا کلا سراغ نداشتن فرد مورد نظ چه برای اقایان که باید دنبال زوج بگردند وچه بدتر برای خانم ها که باید منتظر باشند که کسی دنبالشان بیاید وظیفه دولت است که مراکز رسمی وقابل اعتماد زیر نظر اداره ثبت ازدواج دایر کند هر کس با مشخصاتی که می خواهد جهت امادگی ازدواج نام خود را ثبت کند وبا معرفی از طرف این نهاد قابل اعتماد زوج مورد علاقه خود را بیابد
  • شهروز A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 17
    با سلام .من یه نظر شخصی دیگران کار ندارم ولی تجربه خودمو که میتونم بگم .بنده یه پسر 27 ساله تک پسر با موقعیت مالی خوب 3 سال پیش با یه خانمی که از اقوام نه چندان دور بود ازدواج کردم و به دلیل عدم تحقیق راجب به خانواده دختر بازم به دلیل تعریف و تمجید آشنایان تن به ازدواجی دادم که 3 ماه پس از عقد به دلیل طمعکار بودن خانواده دختره به طلاق کشید و من الان بعد از گذشت 3 سال و دادن هر ماه یک سکه تمام بهار ازادی تا چهار سال دگه هم بهش بدهکارم.دمتون گرم خانوما(بلانصبت بعضیا) خوب کاسبی راه انداختین.در حال حاضرم استاد دانشگام ولی قسم خوردم که دگه به هیچ زنی اعتماد نکنم جز مادر عزیزم.
  • شادی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    32 4
    مردا همیشه میخوان از خونواده های پولدار زن بگیرن اینو مایه افتخار میدونن و ازدواج با طبقه پایینو کسر شان و بی کلاسی .حقشونه کارشون به طلاق بکشه و گیر ادمای طمعکار و فرصت طلب بیفتن و واسشون درس عبرتی باشه تا اخر عمر بخاطر بی اعتمادی بی زن بمونن. دختر مایه ها فقط دنبال خوشیهای دوران مجردیشونن چون دیگه عادت کردن به خوش گذرونی اینا از زندگی و خونواده چیزی نمیدونن و فقط دوس دارن خرج کنن. کاسبی خوبیه از هر جا بتونن پول میزنن!!!
  • سمانه A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    15 8
    سلام بچه ها. منم یه دخترم 23 سالمه . آقایون قبول کنن که بیشتر تقصیرا مال اوناس. من با یه پسری بودم که عاشقم بودو عاشقش بودم. اما باباش ورشکست شد چون اینم تک پسر بود بدهیاش افتاد گردن این. این آقا هم از من جدا شد . بخاطر اینکه پول نداشت. من همه جوره قبولش داشتم اما بمن میگفت فیلم هندی بازی نکن. قضاوت با شماست. من هنوز منتظرش هستم که بیاد.
  • میلاد20 A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    5 11
    سلام.سه سال بعد دوست دارم با دختری ازدواج کنم که فقط فقط تفاهم داشته باشیم و درکم کنه همین
  • لاله IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    17 4
    پسرا کاملا پرتوقع شدن من خواستگاری داشتم که علنا بهم گفت بعد از ازدواج خرجیتو بابات بده.من 27سالمه دانشجوی فوق لیسانسم خونواده کم جمعیت و فرهنگی دارم اما خواستگار مناسب ندارم چون واقعا معیار پسرا هم برای ازدواج تغییر کرده کسی دختر ساکت و سربه زیر نمیخواد .منکه دیگه بیخیال ازدواج شدم چون واقعا کسی که بتونی بهش اعتماد کنی و زندگیتو بدی دستش پیدا نمیشه
  • مهدیه IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    10 4
    من یه دختر19 ساله هستم.به نظر من کسی که میخواد باهات زندگی کنه فقط باید ایمانش قوی باشه. من خودم پزشکی میخونم ولی اصلا پول برام مهم نیست.هرکسی که با خدا باشه من باهاش ازدواج میکنم-همه مردا بد نیستن مرد باایمان کمه-کسی که ایمان داره میدونه که نباید کسی رو آزار بده-زن بد رفتارم پیدا میشه-یه سخن ازیه بزرگی:کسی که به خاطر پول یا زیبایی ازدواج میکنه هرگز به خواستش نمیرسه
    • شیرین IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      15 6
      شما که فردا پس فردا مطب میزنین ایشالا واسه خودتون کسی میشین و تا دلتون بخواد پولدار میشین دیگه نیازی نیس که با شوهر پولدار ازدواج کنی ازدواج واسه شما راحت خواهد بود مخصوصا که همه جور خواستگار خواهین داشت پس یه فرد با ایمان و بی پول هم واسه خوشبختی شما کافی و مناسب خواهد بود.ولی دختریکه پولدار نیست نمیتونه با مرد بی پول حتی اگه با ایمان باشه ازدواج کنه چون در آینده با این جامعه بچه هاش نمیتونن سربلند باشن و دچار مشکلات مادی و دنبال اون شاید معنوی بسیار بشن. پول شاید خوشبختی کامل نیاره ولی فقر صددرصد بدبختی میاره....
    • نرگس A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      7 4
      ملاک اولتو درست انتخاب کردی اما حقیقت اینه که آقایون دنبال ایمان نیستند اگر باشند تعدادشون خیلی کمه با نگاهی به نظرات دوستان متوجه این موضوع میشی آدمایی مثل حسین آقا کم هستند که منصفانه نظر بدند
  • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    11 13
    اگه پسرا قابل اعتماد بودن خب خیلی از دخترا مهریه رو پایین می آوردن.مرد تا بی پوله به زندگیش راضیه اما بعد زندگی با زنی که تو نداری باهاش بوده و ساخته تابه یه پولی میرسه کبکش خروس میخونه.برای همینه که دخترای بیچاره مجبورن مهریه رو بالا ببرن.بعدشم می نالند که چرا مهریه بالاست،برای اینکه پسرای غیرقابل اعتماد زیاده؛باور کنین ما دخترا چاره ای نداریم‏.
  • ش IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 7
    اى خدا همه اين دختر و پسرارو عاقبت بخير كن، منم خودم مجردم مثل خيلياتون، از پول كه بگزريم هممون حس داريم بلخره دنبال منبع محبا ميگرديم، نگو پسرا يا دخترا احساس ندارن! نداشتيم كه ازدواج معنى نداشت! ولى هيچ حواسمون هست كه ٢تا زندگى ميكنيم؟ اون دنيا جاودانه ايم اينجا موقت بندگان خدااا بياين هممون به هم كمك كنيم تا آسيب نبينيم چه مجرد چه متأهل اگه توى زندگى سختى بكشى أجرشو نتيجشو ميبينى! خدا كمك ميكنه ديگه با اميد و توكل تا دم مرگم خدا بهمون اولاد ميده! اما هممون چقدر رو خودمون كار كرديم تا انسان باشيم!؟ مرداا زنهااا ميفهميم همو؟! بايد بره هم يكم با معرفت بشيم همش پول نيست كه! مهارت عاشق موندن مهمه تو رو خدا بياين بداد هم برسين خانوم ها آقايون بياين به هم كمك كنين بياين همو آروم كنيم
  • omid A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    7 5
    خدا خیلی بزرگه،و کسی که با فکر مادیات ازدواج نکنه کافره،امید داشته باشین.من یه هفته دیگه ازدواج می کنم.خدا با منه.
  • نرگس 330 IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    8 11
    من الان 23 سالمه مجردم. از اینکه پدر و مادرم به من اجازه ازدواج نمیدهند خیلی خوشحالم اصلا ناراحت نیستم.ازدواج چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/مجرد بودن تا آخر عمر خیلی هم خوبه
  • سمیه IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    16 1
    سلام دوستان نمیشه گفت مشکل واقعا از چیه که دخترایی که شرایط ازدواج دارند مجردند ولی اونوقت دخترای کم سن و سال و دخترایی که واقعا هنوز صلاحیت ازدواج ندارند ازدواج کردند. مثلا من تازه رفتم تو 25 سال و فوق لیسانسم و دانشگاه تدریس میکنم. ظاهر و قیافم خوبه روبط عمومیم هم خوبه. خانواده متوسطی دارم. ولی اصلا خواستگار ندارم. تا الان اصلا واسم مهم نبود ولی مدتیه خیلی ذهنمو مشغول کرده.
  • mandana IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    7 19
    سلام بچه ها ووو يكي از بزرگترين مشكلي كه الان بين متاهل ها وجود داره اينه كه مرد ميره يواشكي يكيو صيغه ميكنه و هركارم باهاش ميكنه و بيچاره زن مظلومم كه ميمونه با يه بچه كلا مردها همه يكي هستن نميدونين كه چقدر از كلمه ي صيغه نفرت دارم مجردهام اينجورچيزارو ميبينن كه آمار ازدواج مياد پايين
  • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    21 6
    به نظر من دخترهاي ايراني با مردان خارجي ازدواج كنن خوشبخت تر هستن تنها راحش مهاجرت
  • پریا IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 4
    سلام
  • رزا RO ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 5
    منم دوست دارم ازدواج کنم و تشکیل خانواده بدم اما همه اول از شغلم می پرسن و اینکه پدرم چه کاره ست. بعد هم میرن. البته تا حدودی هم حق دارن. نیاز به اب و غذا اولین ضرورت زندگیه دیگه بقیه بعدش میاد. تو این گرونی هم ... .
    • صدیقه IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      11 6
      پسرا فقط میخوان بابای دختره پولدار باشه ظاهر و سطح سواد براشون مهم نیست من خودم چندین مورد از اشناها و فامیلا دیدم زشتترین دخترارو بهترین و خوش تیپ ترین پسرا گرفتن بخاطر اینکه طرف بچه مایه بود. اینکه خواستگارتون میپرسیه شاغلین یا نه به این دلیله که هیچ مردی نمیخواد زنش بیرون کار کنه مخصوصا شرکتای خصوصی .
  • سعید IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    3 2
    متاسفانه تو جامعه ما ادمای بی منطق زیاد هستن ادمهایی که همه چیز دان هستند از روی احساس تصمیم میگیرند نه از روی عقل و منطق مثلا فرض مثال یک نفری خواستگاری یک دختری میره حالا فکرهای مسخره شروع میشه که میگن چون خانواده نفر اصیل نیست و از این چرت و پرتا بعضی از ما ایرونیا البته نه همه بعضیا رو میگم فلسفه چیزی رو نمیدونیم مثلا همین ازدواج رو که اصلا بعضی ها هدف از ازدواجشون رو نمیفهمن که چرا ازدواج کردن اینجا هست که میگن بر اساس منطق تصمیم بگیریم ازواج یعنی شریک زندگی که تو غم و شادیها باهات باشه ولی بعضیا از ادمهای بی منطق و بی فکر مگه این طور چیزها رو درک میگنن مثلا یک دختری به یک پیری واقعا علاقه داره پسرم هم همین طور ولی اینچا میبینی که بعضیها بی منطق هستند و احساسی مطلق
  • تبر IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    11 0
    عدم تمایل پسرها به ازدواج 2 ؟ بین دوستای خودم که تقریبا همه بی خیال ازدواجن به خاطر دنگ و فنگ زیادش
  • بی نام A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    8 10
    نصف مطالب رو خوندم متاسف شدم که اینقدر پسرای ما برای کم نیاوردن به اصطلاح خودشون توی پیام ها هر چرت و پرتی رو بزبان آوردن. من 27 ساله کارمند تعداد خانوادم کم، زیبایی دارم با اطمینان میگم اهل هنر زیاد بند مادیات نیستم. حقوق بالایی ندارم ولی کار کردنو دوست دارم. خانوادم از سطح متوسط جامعه شاید پایین تر بحساب میان. خواستگار داشتم. ولی فکر نمیکنم توقع زیادی باشه وقتی کسی خواستگاری من میاد در بون نباشه همه خواستگارهام از قشر سطح پایین جامعه بودن من خدا رو شاهد میگیرم هیچ وقت خونه و مادیات برام مهم نبوده ولی آدمی میخواستم که از نظر ظاهر و فرهنگ به من نزدیک باشه. من الان بهم این حس دست داده که پسرها خرآب شدن قبلش همه کار کردن و دنبال دختر پاکن. ولی من نمیتونم قبول کنم
  • سپهر IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    15 4
    ایول پسرا دخترارو نگرید بذارید تااینوهم سیر ترشی بمونن تابعد از چند سال سر عقل بیان