شش قدرت جهانی در بیانیه‌ای خواهان نتایج ملموس و سریع مذاکرات آلماتی شدند.

سید صادق روحانی:‌ هفته گذشته ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان پس از 8 ماه پشت میز مذاکره نشستند. این مذاکرات در حالی برگزار شد در فاصله دو نشست، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرده بودند.
حالا 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان بیانیه مشترکی صادر کرده‌ و مذاکرات هفته پیش در آلماتی قزاقستان را مفید دانسته و گفته اند که دیپلماسی در ماه‌های آینده به طور فعالانه دنبال خواهد شد.
چند روز پیش از مذاکرات آلماتی، یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفته بود که ایران سانتریفیوژهای جدیدی نصب کرده است. وی از این بابت ابراز نگرانی کرده بود.( ایــنــجــا) در بیانیه اخیر 1+5 نیز این موضوع مطرح شده است. آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده است آنها در این بیانیه گفته‌اند که عمیقا از این که ایران برخی فعالیت‌های هسته‌ای خاص از جمله گام‌های اخیر برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه می‌دهد، نگران هستند.
در این بیانیه که در نشست 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خوانده شد، آمده است: ما به دنبال نتایج ملموس در مراحل اولیه روند دیپلماتیک هستیم. ما بار دیگر حمایت‌مان از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنیم. گفتنی است این بیانیه توسط سوزان لو ژون دالگیرشک، نماینده انگلیس در آژانس خوانده شد.
کشورهای عضو 1+5 از تهران خواستند بلافاصله "گام‌های قابل توجهی" برای حل نگرانی‌های آزانس درباره آنچه آنها "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه هسته‌ای ایران خواندند، بردارد.
رویترز گزارش داده که زبان نسبتا ملایمی که در این بیانیه یک صفحه‌ای به کار گرفته شده نشان‌دهنده مصالحه‌ای است که ظاهرا بین چهار کشور غربی از یک طرف و روسیه و چین از طرف دیگر صورت گرفته است. مسکو و پکن در گذشته از تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه تهران انتقاد کرده‌اند و در بیانیه‌های خود ملایمت به خرج داده‌اند.
دیپلمات‌های غربی گفتند که در حال حاضر اولویت گروه 1+5 نشان دادن اتحاد در زمینه موضوع هسته‌ای ایران است.
در بخش دیگری از بیانیه گروه 1+5 آمده است که این شش کشور به "ملاقات‌های مفیدی" که در قزاقستان "برای تداوم یک روند سازنده دیپلماتیک" صورت گرفت توجه دارند و این دیدارها "در ماه‌های آینده بر مبنای عمل متقابل و رویکرد گام به گام به طور فعالانه دنبال خواهد شد".آنها تاکید کردند که هدفشان احیای "اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است".
بیانیه 6 قدرت جهانی در حالی حکایت از روند مثبت مذاکرات دارد که هفته پیش و پس از مذاکرات آلماتی ایران در بیانیه‌ای این مذاکرات را سازنده خوانده بود. ایران در بیانیه خود مذاکرات قزاقستان را واقع بینانه‌تر و به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌تر خوانده بود.(ایــــنــــجـــا)
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست مطبوعاتی از نگاه مثبت ایران به مذاکرات ابراز خرسندی کرد.(ایــنــجــا)
از سوی دیگر امروز جنبش عدم تعهد در بیانیه‌ای دیپلماسی را تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران عنوان کرد. ایران از شهریور امسال که میزبان نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده دارد.
دربیانیه غیرمتعهد‌ها از دبیرخانه آژانس خواسته شده که حرفه‌ای و بیطرفی خود در قبال ایران را مجددا بیان کند. محمود احمدی‌نژاد نیز بارها در سخنرانی‌های خود آژانس را به جانبداری و عدم بی‌طرفی در پرونده هسته‌ای ایران متهم کرده است. آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است همچنین در این بیانیه، جنبش عدم تعهد مصونیت فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز را مورد تایید مجدد قرار داده و تاکید می نماید که هر گونه حمله یا تهدید به حمله بر علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز اعم از در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئین نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود، تاکید می نماید.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =