سرانجام شورای نگهبان لایحه حمایت از خانواده را تصویب کرد.

زهرا تالانی: در یکی از مواد این لایحه به مهریه اشاره شده؛ مطابق این قانون هرگاه مهریه‌ در زمان وقوع عقد تا 110سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده(2) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. درواقع مهریه تا 110 سکه قابل وصول است و اگر مرد ثابت کند توانایی مالی برای پرداخت بیش از آن ندارد، قانون او را مجاب به پرداخت بیش از 110 سکه نمی کند.

دراین باره با سید حمیدرضا طباطبایی نائینی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:


گویا سرانجام شورای نگهبان لایحه حمایت از خانواده را تصویب کرد. براساس این قانون هرگاه مهریه‌ در زمان وقوع عقد تا 110سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات قانون اجرای محکومیت‌های مالی است؟
بله. از مجلس قبل نمایندگان به دنبال این موضوع بودند چون به نظر ما مهریه ها اکنون سقفی ندارد اما با توجه به افزایش میزان طلاق این موضوع مشکلاتی را برای دادگاه ها و خانواده ها به وجود آورده است.


الان یعنی مهریه فقط با سقف 110 سکه ثبت می شود؟
خیر. این همان موضوعی است که اکثر رسانه ها در مورد آن اشتباه کردند. تعیین 110 سکه، محدودیت و سقفی برای خانوداه ها ایجاد نمی کند. اکنون مردان تصور کردند در صورت تعیین مهریه بالای 110 سکه طلا، دیگر برای عدم پرداخت آن زندانی نمی شوند. در حالیکه ما برای خانواده ها هیچ محدودیت و تکلیفی را تعیین نکردیم و آنها می توانند هر میزان که به توافق رسیدند مهریه تعیین کنند.اما مطابق این لایحه تا 110 سکه طلا از مهریه تعیین شده ضمانت اجرائی برای اعمال ماده دو نحوه اجرای محکومیت های مالی را دارد. یعنی زوجه می تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه تا این میزان با اعمال ماده دو، مرد را به زندان بیاندازد.


کسانی که بیش از این رقم مهریه دارند چطور می توانند مهریه خود را بگیرند؟
طبق این قانون، مهریه زنان هرچقدر باشد مرد مکلف به پرداخت 110سکه است و باقی مهریه درصورتی قابل وصول است که زن بتواند ثابت کند همسرش استطاعت مالی دارد، در غیر این صورت اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد، مهریه همان 110سکه است.


به نظر شما با اعمال این قانون، یک فرهنگ سازی برای کاهش تعیین میزان سقف مهریه می شود؟
امیدوارم اینگونه شود، این قانون پس از بررسی ها و تحقیقات فراوان تصویب شد و اصلا حقوق زنان را ضایع نمی کند، چون برخی کارشناسان معتقدند که با این کار سقفی برای مهریه تعیین شده است که اصلا چنین نیست. اگر افرادی با مهریه سنگین ازدواج می کنند و مرد آن را می پذیرد، با شرع اسلام مغایرتی ندارد اما تعداد زیادی از اینگونه ازدواج ها به طلاق منجر می شود، لذا در زندان های کشور بسیارند افرادی که مهریه های سنگین را پذیرفته و توانایی پرداخت آن را ندارند.
 47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    37 9
    مي رويم زندان! آقايان قانون گزارخسته نباشيد!؟
  • بدون نام US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    29 6
    110سکه میدونی چقد ؟؟؟؟ یعنی 1500 سکه در سال 88
  • امير IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    7 8
    خوب است
  • بی نام A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    31 9
    چرا نمی خواهیم بپذیریم که ازدواج و قوانین مربوط به آن در کشور ما مشکل دارد.مرد باید هزینه سنگین ازدواج را بپردازد، مردباید خانه خانه بخرد، مرد باید هزینه ی زندگی را بپردازد، مرد باید مخارج زیور آلات و آرایش خانم را بپردازد، مرد باید مهریه را هم بپردازد و در آخر زندان هم برود. جمع کنید این بساط قانون گزاریتان را
  • فریبا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 9
    سلام میشه منوراهنمایی کنید؟آیاپس از اینکه قاضی رای به دادن مهریه هر3ماه روداده وحتی تجدیدنظرم قطعی شده وزوج موظف به دادن اون قرا وحکم اجرابشه زوج پس ازدادن دوسه میتواند اقدام کندکه دیگرتوان دادن مهریه نیستم وزمان ان رابیشترکنیدتابتوانم بپردازم
  • بی نام US ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 10
    سلام خسته نباشید آیا سکه زیر 110 عدد هم موقع طلاق 110 عدد تعلق میگیره؟
    • مونا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      10 2
      اخه این سوال کردن داره باهوش.برا تو همون بهتر که اصلا" ازدواج نکنی
  • عبد الرحمن IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    1 2
    سلام خیلی خوب است