شرکت بل از طرح مفهومی وی-280 برای نسل بعدی تیلت‌روتورها رونمایی کرد. این طراحی جدید پاسخی به نیاز پنتاگون برای نسل بعدی بالگردهای چندمنظوره مشترک به منظور جایگزینی بلک‌هاوک محسوب می‌شود.

محمدحسین جهان‌پناه: شرکت بل سرانجام از طرح مفهومی‌اش برای ساخت نسل بعدی تیلت روتورها پرده برداشت. این طرح جدید که فعلا وی-280 خوانده می‌شود به عنوان پاسخی به اعلام نیاز پنتاگون برای نسل بعدی بالگردهای چند منظوره مشترک خود(به منظور جایگزینی بلک هاوک در آینده) ارائه شده است.
طرح بالگرد چند منظوره مشترک، در حقیقت اعلام نیازی است که با هدف توسعه خانواده‌ای از بالگردهای جدید برای ارتش آمریکا مطرح شده، بالگردهایی که ظاهرا پنتاگون برای جایگزینی بالگردهای UH-60 بلک‌هاوک ، CH-47 شینوک و AH-64 آپاچی در سال‌های پس از 2030 / 1409 به توسعه آنها می اندیشد. مهم‌ترین نیازمندی این طرح در عین حال امکان‌سنجی توسعه نسل جدیدی از بالگردهای سریع‌تر با توان پرواز با سرعتی فراتر از 400 کیلومتر بر ساعت به شمار می‌رود.


در این میان بوئینگ (شریک تجاری بل) در برنامه تیلت‌روتور وی22، با مشارکت سیکروسکی سرگرم توسعه طرحی بر پایه نمونه آزمایشی X-2 سیکروسکی با بردی 60 درصد بیشتر از بالگردهای امروزی است. در مقابل بل ترجیح داده روی توسعه نسل سوم تیلت‌روتورها کار کند.
این طور که تصاویر و اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند، طرح مفهومی وی280 تیلت‌روتوری است کوچک‌تر از وی22 که از دم V شکل و بال‌های نسبتاً بزرگی از جنس کامپوزیت استفاده می‌کند. طرح وی280 برخلاف طرح کنونی وی22 موتورهای تمام متحرک ندارد، بلکه فقط ملخ موتورها از محور خود در راستای عمودی می‌چرخند. در عین حال به لطف استفاده از سیستم پرواز با سیم وی280 می‌تواند هنگام پرواز با سرعت بالا و یا پایین هدایت‌پذیری ایده‌آلی داشته باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده وی280 نهایت سرعتی حدود 520 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت و برد رزمی آن هم در حدود 900 تا 1500 کیلومتر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که ساخت پیش‌نمونه‌ای از این تیلت روتور تایید خواهد شد یا نه، اما مشخصا بل به ساخت مجموعه جدیدی از تیلت‌روتورهای کوچک در آینده نزدیک می‌اندیشد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =