کارگردان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» می‌گوید هدف او ساخت عاشقانه‌ای در حوزه سینما بود، اما تلاش کرد در فیلم به ورطه اغراق نیفتد.

به گزارش روابط عمومی برنامه «هفت»، شب گذشته 30 فروردین برنامه «هفت» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «حوض نقاشی» اختصاص داشت.

این نشست با حضور مازیار میری کارگردان فیلم و جواد طوسی به عنوان منتقد برگزار شد.
 
میری در ابتدای صحبت‌هایش عنوان کرد: «از آنجا که فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران در جشنواره دریافت کرده بود، من نیز در اکران عمومی برای دیدن واکنش مخاطبان در سینما آزادی فیلم را در میان مردم دیدم و از استقبال مخاطبان شگفت‌زده شدم. چون با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر فروش نکردن فیلم در ایام نوروز به نظر می‌رسد مخاطبان ما سلیقه‌شان تغییر کرده است.»

وی ادامه داد: «خوشبختانه این روز‌ها مردم از مسائل فنی یک فیلم و نوع کارگردانی و روایت اطلاعات خوبی دارند و نظرشان نسبت به گذشته عوض شده است. پس شاد بودن قصه و حضور برخی ستاره‌ها دیگر ملاک استقبال از فیلم نیست.»

در ادامه جواد طوسی درباره فیلم گفت: «مهم‌ترین وجه مشخصه و رمز موفقیت فیلم را در رعایت درست قواعد ملودرام می‌دانم. «حوض نقاشی» با یک سری نقاط واقع گرایانه آمیخته شده که از طرف برخی منتقدان قابل انتقاد است، اما فیلم به لحاظ ارتباط با مخاطب بسیار خوب عمل کرده است. بازی‌های اغراق‌آمیز در فیلم هدفمند صورت گرفته است و یکی از نقاط مثبت اثر به حساب می‌آید.»

طوسی ادامه داد: «از نشانه‌های ملودرام کشاندن بحران از حوزه‌های شهری به خانواده، پررنگ بودن شخصیت زن، درشت نمایی قواعد روایت‌پردازی و شخصیت‌ها است که در این فیلم به صورت حساب شده‌ای رعایت شده است.»

میری در ادامه صحبت‌های طوسی گفت: «من قصد داشتم عاشقانه‌ای در حوزه سینما بسازم و این عاشقانه قرار بود در مورد افرادی باشد که متفاوت از دیگران هستند و همین مسئله ما را به سمت ساخت ملودرام برد. اما تلاش کردیم در فیلم به ورطه اغراق نیفتیم و استفاده اغراق آمیزی از شاخصه‌های ملودرام نکنیم.»

وی افزود: «در این فیلم کم رنگ‌ترین نوع اختلال رفتاری را برای نمایش انتخاب کردیم. علاقمند بودم داستان عاشقانه ما غالب شود بر شرایطی که شخصیت‌ها در آن قرار دارند.»

طوسی با اشاره به اینکه این اغراق‌ها به فیلم لطمه نزده است گفت: «این انتقاد به فیلم وارد است که چرا عکس العمل سهیل به رفتار پدر و مادرش انقدر دیر اتفاق افتاده و در مقطع سنی کمتری بروز نیافته است.»

میری در این زمینه عنوان کرد: «ما از زمانی قصه‌مان را تعریف می‌کنیم که سهیل تازه متوجه چیزی که در دورن خانواده‌اش قرار دارد می‌شود و تازه شرایط را درک می‌کند. تا پیش از این موقعیت سهیل به این شکل نبوده و تا این اندازه به نقص پدر و مادرش اشراف نداشته است.»

طوسی در ادامه گفت: «یکی از ارزش‌های «حوض نقاشی» استفاده درست از تعلیق است. تعلیقی که در خدمت فیلم و و واکنش‌ها و دنیای فردی کاراکتر‌ها است. به عقیده من کارنامه موفق میری باعث شده که برخی توقعات نسبت به ادامه مسیر فیلمسازی وی از طرف منتقدان به وجود بیاید که زیاد معقولانه نیست.»

میری توضیح داد: «من تجربه‌گرایی را در آثارم دوست دارم و بسیار علاقه‌مندم که به جزئیات بپردازم. در «حوض نقاشی» به کمک دوستانم تلاش کردم تعلیقی را به وجود بیاورم که در ‌‌نهایت به آن عمل قهرمانانه کاراکتر‌هایم برسم که‌‌ همان بالا رفتن از پله یا گذشتن از خیابان به تنهایی بود.»

وی در ادامه افزود: «با شرایطی که جامعه ما دارد علاقه‌مندم آدم‌هایم را با شرایط و بستر مختلفی به تصویر بکشم. علاقه‌مند نیستم در یک جا و مکان خاص آثارم را بسازم. این روز‌ها به گفت‌وگو و حرف زدن بیشتر علاقمندم پس «حوض نقاشی» بیشتر مد نظرم است. معتقدم کرامت انسانی بسیار ارزشمند است و باید به آن پرداخت.»

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فاصله گرفتن مخاطبان از سینما گفت: «سیاست‌گذاری که در این یکی دو سال گذشته شکل گرفته مردم را از سینما دور کرده است. متاسفانه همه مشکلاتمان را وارد رسانه‌ها کرده‌ایم و همین مسئله مردم را از سینما دور کرده است. این روز‌ها فروش فیلم‌ها بیشتر به لحاظ قیمت بلیت‌ها بالا رفته است نه استقبال مخاطبان.»
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =