۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴

پرویز مرزبان مدرس هنر و مترجم عصر روز پنجشنبه 5 اردیبهشت در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  او سال 1296 شمسی در تهران متولد شد. سال 1319 لیسانس خود را در رشته ی زبان انگلیسی گرفت. او از سال 1316 تا 1340 شمسی در دبیرستان‌های تهران به تدریس زبان و ادبیات فارسی، فرانسه و انگلیسی اشتغال داشت و از آن پس به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی و تاریخ و نقد هنر در دانشگاه‌ها پرداخت.


 حاصل 50 سال فعالیت او در عرصه هنر، ترجمه و تالیف کتاب‌های متعدی است که هر کدام در حوزه ی خود، مرجع به حساب می‌آیند. کتاب « هنرهای ایران » از جمله ترجمه‌های مرحوم پرویز مرزبان است که در دوره  چهاردهم کتاب سال جمهوری اسلامی، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.


«نظری به هنر نقاشی» نوشته کاترین گیبسون،  «تاریخ هنر» نوشته اچ. دبلیو. جنسن، «هنرهای ایران» نوشته  ر. دبلیو. فریه،
«سیر تمدن»نوشته رالف لینتون، «معنی زیبایی» نوشته اریک نیوتن، « تاریخ تمدن – جلد ۶ - اصلاح دینی» نوشته ویل دورانت – آریل دورانت و «تاریخ تمدن – جلد ۸ - عصر لویی چهاردهم»نوشته ویل دورانت – آریل دورانت از جمله آثاری هستند که مرزبان ترجمه کرده است.
«فرهنگ مصوّر هنرهای تجسمی/ سی دیدار» هم یکی از آثار تالیفی این مولف است.


5757
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهلول IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    3 0
    خدا بیامرزدش خواهشا این گونه افراد را قبل از فوتشان معرفی کنید تا بدانیم چه ذخایر ارزشمند ی داریم. لطفا این انسانهای توانمند را شناسایی و جهت آشنایی هرچه بیشتر نسل امروز مصاحبه هایی صورت دهید