۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

«راز قطعنامه» با عنوان فرعی «چرایی علل پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی» نوشته کامران غضنفری یکی از جنجالی​ترین کتاب‌های امسال کیهان است که در غرفه این ناشر در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «راز قطعنامه» جلد 48 از مجموعه نیمه پنهان، یکی از چالش برانگیزترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان در اختیار تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. کامران غضنفری، نویسنده کتاب، تلاش دارد تا پاسخ سؤالاتی را درباره پذیرش قطعنامه 598، از رهگذر رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با گردآوری اظهارنظرها و عملکرد افرادی که در آن دوران از حیات سیاسی- اجتماعی برخوردار بودند، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.

غضنفری در گفتگو با خبرآنلاین درباره این کتاب گفت: محور اصلی این کتاب درباره پذیرش قطعنامه 598 است؛ قطعنامه ای که وقتی امام خمینی (ره) در سال 67 آن را می پذیرند، در پیامی که برای مردم ایران ارسال می کنند، از پذیرش این قطعنامه به عنوان «سرکشیدن جام زهر» یاد می کنند. من به دنبال پاسخ این سوال بودم که چرا امام خمینی (ره) این موضوع را اینگونه یاد کردند و چرا به این مرحله رسیدند.

این محقق تاریخ معاصر افزود: قاعدتا کسی با اختیار خودش جام زهر را سر نمی کشد؛ مگر آنکه به او این جام زهر را تحمیل کرده باشند. این موضوع، سوال بزرگی برای من و بسیاری از افراد دیگر بود که در آن زمان و در حال و هوای اواخر جنگ بودیم؛ اینکه چرا این جام زهر به امام تحمیل شد و چه کسانی در تحمیل این جام زهر، نقش داشتند.

وی تصریح کرد: این موضوع همان انگیزه اصلی ما بود که در این سال های اخیر، یعنی از سال 88 به اینطرف، شروع به جستجو، تحقیق و پژوهش و جمع آوری منابع مختلفی از کتابها و روزنامه ها و مجلات و قطعنامه ها و... کردیم، که نهایتا منجر به مطالبی با عنوان «علل و عوامل پذیرش قطعنامه 598» شد که از هفته دفاع مقدس سال 91، تا هفته اول آبان ماه همان سال، در 31 شماره بصورت پاورقی در روزنامه کیهان چاپ و منتشر شد. از این تاریخ به بعد هم جمع آوری اطلاعات و منابع را ادامه دادیم که تلفیق تمامی این مطالب منجر به تهیه این کتاب شد.
غضنفری درباره انتخاب عنوان این کتاب گفت: برای این کتاب چند عنوان پیشنهادی در ذهن داشتم. عناوینی چون «جام زهر»، «جام زهر 598»، «علل و عوامل پذیرش قطعنامه 598»، «قطعنامه 598 چرا و چگونه» و عناوینی مشابه، که آنها را با دوستان و همکاران و نزدیکان به مشورت گذاشتم و در نهایت عنوان «راز قطعنامه» را برای این کتاب انتخاب کردم که هم جذاب است و هم حس کنجکاوی مخاطب را برای خواندن این کتاب تحریک می کند.

غضنفری درباره چالش های پیش رو ی انتشار این کتاب گفت: در انتهای این کتاب بخشی با عنوان «نامه نویسنده» وجود دارد که متنی است که بنده در اواخر مهرماه به صورت یک نامه سرگشاده برای روزنامه کیهان نوشتم که مخاطب آن آیت الله هاشمی بود. زیرا در همان موقعی که مطالب من در پاورقی روزنامه کیهان چاپ شد، ایشان عکس العمل نشان دادند و مطالب و عناوینی را مطرح کردند که در برخی رسانه ها منتشرشد؛ نامه من تقریبا پاسخ به برخی ابهامات و شبهات بود.

این نویسنده همچنین عنوان کرد: در طی سال هایی که بر روی این موضوع کار می کردم و با بررسی تمام کتاب هایی که در این موضوع کار شده و به چاپ رسیده، می توانم بگویم که بعد از جنگ تا به حال هیچ کتابی به سبک «راز قطعنامه» و با زاویه نگاهی که این کتاب درباره جنگ و مسایل پس از آن و همچنین مطالب پشت پرده آن دوران دارد، چاپ و منتشر نشده است. منابع عمده ای که بنده در تهیه این کتاب استفاده کردم شامل حدود دوازده عنوان از کتاب های آیت الله هاشمی و حدود هشت کتاب از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و کتاب ها و مقالات دیگری است که عنوان هریک در فهرست منابع انتهای کتاب آمده است.

 

کامران غضنفری پیش از این، کتاب «آمریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران» را منتشر کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه100 A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 5
    نیمه پنهان سلسله باصطلاح مستنداتی است ازدولتمردان رزبم گذشته وافرادمطرح درانزمان کیهان چوب برداشته بود وبی رحمانه برتابوت مردگان میزدکسانیکه اکثرازنده نبودندتااگرجرات میکردند ازخوددفاع کننداین رسم نامیمون دراین مرزوبوم هرگز پسندجوانمردان ودریادلان نبوده که افتاده ای رالگدکوب کنندوشجاعت رادر گذشت واغماض جنانجه رسم ایرانیان ازدیربازبوده ودرتعالیم امامان بزرگوارنیزامده قران کریم فرموده خداونددوست ندارد زشتیها بیان شودولی گویا ترفندهای زورنالیستی تمام ارزشهارا نادیده میگیرد
    • عبد عاصی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      8 1
      بسم الله الرحمن الرحیم سلام...اگر به این شکل است که نباید درباره ی کسانی که مرده اند سخن گفت پس چرا این همه داستان در قرآن از نافرمانی ها و سرکشی های اقوام گذشته است؟چرا در مورد فرعون و هامان و امثالهم اینقدر سهخن گفته؟چرا میگوید در زمین سیر کنید و عبرت گیرید ای صاحبان خرد!...نه برادر ! اتفاقاً باید این مسائل گفته شود تا اینکه عبرتی باشد برای مردم زمانمان...تا بدانند حاکمیت طاغوت چه بر سر این ملت آورد.اتفاقاً با نگفتن این واقعیت ها زشتی ها رخ نشان خواهند داد...متاسفانه مردم ما حافظه ی تاریخی خوبی ندارند و باید یادآوری شود که عواقب حکومت دست نشانده هایی مثل محمدرضا بر این سرزمین چه بود... یاعلی
    • صدر A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      1 0
      جناب کاوه. از اين نظر شما معلومه که اصلا يا کتاب را نخوانده ايد يا اصلا متوجه نشديد که اکثر افراد نامبرده هم زنده اند وهم اگر پاسخى منطقى داشتند از انتشار اين کتاب جلوگيرى نمى کردند. در ضمن سلام ما را به حاج آقا برسانيد و بگوييد که اين جور بازى ها خيلى وقته ديگه جواب نمىده.
  • hadi IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 0
    خیلی ممنون از سایتتون من این کتاب رو خوندم و توصیه میکنم که همه اونو بخونن و از مسئولین خواستارم که این کتاب را در دست عموم قرار دهند