«دس دسی باباش می‌یاد»، مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه برای خردسالان است که ثمینه باغچه‌بان، گردآوری و فرشید شفیعی تصویرگری آن را بر عهده داشته و از سوی نشر نظر منتشر شده است.

مهر گزارش داد: هر کودک و نوجوانی همان‌قدر که نیازمند تعلیم و تربیت است به تفریح و بازی هم احتیاج دارد. کودکان در قالب بازی می‌توانند هنر با هم زیستن را بیاموزند و از بودن کنار هم لذت ببرند؛ بازی‌های سنتی این قابلیت را دارند که سه نسل را کنار یکدیگر بنشانند تا دیگر کمتر پدربزرگ مادربزرگ‌ها، احساس تنهایی کنند.

«دس دسی باباش می‌یاد»، مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه برای خردسالان است. بازی‌هایی که بخشی از فرهنگ ماست و طی سالیان دراز شینه به سینه منتقل شده؛ این بازی‌ها که در زندگی کودکان ایرانی، نقش فراوان داشته، داخل خانه‌ها و حیاط‌های شهر و روستا و در کوچه پس‌کوچه‌های این دیار، کودکان را سرگرم می‌کرده است.

کودکان دیروز، وقتی بزرگ می‌شدند با آموزش بازی‌ها به فرزندان خود، فرهنگی سرشار از زندگی، شادی و نشاط را به آنها منتقل می‌کردند و با این کار بازی‌ها حفظ می‌شد و زنده می‌ماند، اما امروز همه چیز تغییر کرده؛ پدر و مادرها وقت و حوصله قصه گفتن و بازی کردن با بچه‌هایشان را ندارند و مدت‌هاست که دست کودکان خود را به قصد بازی در دست نگرفته‌اند. بچه‌‌ها هم سرگرم تماشای بازی‌های رایانه‌ای و شخصیت‌های جورواجوری شده‌اند که با فرهنگ ما سازگاری ندارد.

«دس دسی باباش می‌یاد» را ثمینه باغچه‌بان، دختر جبار باغچه‌بان گردآوری و فرشید شفیعی تصویر کرده است. بازی‌هایی چون «نون بیار کباب ببر»، «کوزه بیار و آب ببر»، «گل بیار گلاب ببر»، «اتل متل توتوله» و ... با شیوه اجرای بازی‌ها در این کتاب آمده است.

این کتاب را واحد کودک و نوجوان نشر نظر (کتاب خروس) در 5000 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر کرده است.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق از تبريز IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    14 0
    روح جبار باغچه بان شاد.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    2 0
    کار بسیار بسیار ارزشمندی است .. امیدوارم بیشتر مورد توجه قرار گرفته باشد ..بازیهای بومی این مملکت هر کدام به تنهایی سرشار از موارد و نکات مثبت آموزشی هستند .. من که خودم به بچه هام یاد می دم ..همونجور که وقتی بچه بودم بهم یاد دادن ..