انجمن بلدی هر شهری از بلاد ایران اگر صلاح و مقتضی بداند حق دارد کسوراعشاری اضافه (‌یعنی چند صد یک) یا تومان شمار نسبت به اصل مالیات بلدی وسایط نقلیه برای همان شهر تصویب نمـوده به توسط حاکم به وزیر داخله پیشنهاد کند که پس از تصدیق به صورت لایحه قانونی ‌به مجلس تقدیم نماید.

قانون مالیات بلدی بر وسایط نقلیه

مصوبه پنجم شهر ربیع‌الاول 1328 قمری برابر با 26/12/1288شمسی

‌ماده 1 ـ

فقره اول

مالیات‌هایی که برای مصارف بلدیه در بلاد ایران هر ماهه از وسایط نقلیه دریافت خواهد شد به قرار ذیل است:

1 ـ درشکه مطلقاً دوازده قران.

2 ـ کالسکه و لاندو مطلقاً پانزده قران.

3 ـ چهارچرخه بارکش چهار قران.

4 ـ دوچرخه بارکش دو قران و دهشاهی.

5 ـ دلیجان امنیبوس پانزده قران.

6 ـ چرخهای دستی سیار مخصوص کسب یک قران.

7 ـ اتومبیل پنج تومان.

8 ـ واگن اتومبیل هر یکی سه تومان.

9 ـ گاری یک تومان.

10 ـ دوچرخه سواری پنج قران.

11 ـ ولوسیپد دو قران.

12 ـ ولوسیپد بخاری (‌موتورسیکل) پنج قران.

13 ـ اسب و قاطر و شتر اعم از اسب کالسکه و درشکه و گاری و سواری یا باری دو قران.

14 ـ الاغ سواری یک قران.

15 ـ الاغ باری ده شاهی.

16 ـ گاو عرابه‌کش یک قران.

‌فقره ثانی: مالیاتهایی که برای مصارف مزبوره از وسایط‌نقلیه که از خـارج داخـل شهر می‌شـود در هر دفعـه ورود دریافت خواهد شد به قرار ذیل است:

1 ـ از هر گاری بدون ملاحظه عده اسب چهار قران.

2 ـ دوچرخه بارکش بدون ملاحظه عده اسب یک قران.

3 ـ چهار چرخه بارکش بدون ملاحظه عده اسب دو قران.

4 ـ کالسکه و درشکه بدون ملاحظه عده اسب سه قران.

5 ـ اتومبیل یک تومان.

6 ـ واگن اتومبیل شش قران.

7 ـ دلیجان چهار قران.

8 ـ گاو بارکش و الاغ سه‌شاهی قاطر و اسب و یابو پنج شاهی شتر شش شاهی.

‌ماده 2 ـ

انجمن بلدی هر شهری از بلاد ایران اگر صلاح و مقتضی بداند حق دارد کسوراعشاری اضافه (‌یعنی چند صد یک) یا تومان شمار نسبت به اصل مالیات بلدی وسایط نقلیه برای همان شهر تصویب نمـوده به توسط حاکم به وزیر داخله پیشنهاد کند که پس از تصدیق به صورت لایحه قانونی ‌به مجلس تقدیم نماید.

‌ماده 3 ـ

تأدیه مالیاتهای مذکوره درفقره اولی ماده(1) به موجب قبض و بلیط مخصوص خواهد بود که مدت اعتبار آن در بلیط مصرّح است مال‌ها ‌و چارپایان مذکوره درفقره ثانیه از ماده اولی هم که از طرف شهرها به شهر تردد می‌کنند می‌توانند در هر ماهی یک مرتبه مطابق وسایط نقلیه مذکوره در ‌فقره اولی در ماده یک مالیات داده و از اداره بلدیه قبض و بلیط ماهیانه برای خود تحصیل نمایند

وسایط نقلیه که دارای بلیط ماهیانه باشند در حین‌خروج و دخول به شهر ازتأدیه مالیات و دخولیه مذکوره در فقرة ثانیه ماده (1) معاف خواهند بود.

‌ماده 4 ـ

کالسکه و درشکه و امثال آنها که اسقاط شده و یا مثل مال‌التجاره برای فروش گذاشته‌اند از مالیات بلدی معاف خواهند بود ولی باید‌اداره بلدیه قبلاً چرخ آنها را بسته و مهر سربی کند و هر وقت صاحب آلات مزبوره بخواهد آنها را به کار بیندازد و یا بفروشد به اداره بلدیه اطلاع می‌دهد‌که مهر خود را بردارد و از آن روز تأدیه مالیات خواهد نمود و حق مهرکردن اداره بلدیه درهرمرتبه دوقران خواهد بود.

‌ماده 5 ـ

هر کس از تأدیه مالیات‌های مزبوره در ظرف مدتی که بلدیه معین می‌کند امتناع و تخلف نماید در دفعه اولی به علاوه یک ثلث و در ‌دفعات بعد ضعف مبلغ اصل از او دریافت خواهد شد.

‌ماده 6 ـ

مالیات‌های مذکوره در مواد فوق به توسط مباشرین اداره بلدیه وصول شده و برطبق دستورالعمل‌های انجمن بلدی که موافق قوانین خواهد بود در تحت نظارت انجمن بلدی خرج خواهد شد.

‌ماده 7 ـ

صاحبان وسائط نقلیه مکلفند بر این که خودشان به اداره بلدیه عده وسایط نقلیه خود را از هر قبیل بعد از اعلان اداره مزبوره در مدت‌مهلتی که خود اداره معین می‌کند اظهار نموده بلیط ماهیانه دریافت کنند در صورت تخلف از مضمون این ماده و تأخیر اظهار تا یک ماه ضعف مبلغ ‌بدهی او دریافت می‌شود.

 

‌ماده 8 ـ

وسایط نقلیه که از مالیات معافند به قرار ذیل است:

1 ـ وسایط نقلیه مخصوص سلطنت و دولت.

2 ـ وسایط نقلیه مخصوص مأمورین سیاسی دول خارجه.

3 ـ وسایط نقلیه عسکریه از هر قبیل.

4 ـ وسایط نقلیه متعلقه به خدمات صحیه.

5 ـ وسایط نقلیه مخصوص به خدمات بلدیه.

‌ماده 9 ـ

این قانون در هر محل ده روز بعد از اعلان آن به موقع اجراء گذاشته می‌شود. ‌تبصره ـ در مواردی که نوشته شده است (‌بدون ملاحظه عده اسب) نه مقصود آن است که از مال‌هایی که به گاری و دوچرخه و غیره بسته شده است مالیات علیحده گرفته نمی‌شود مگر در صورتی که به گاری و دلیجان و کالسکه و درشکه زیاده ازچهار مال و به چهارچرخه زیادتر از دو مال و به‌دوچرخه زیادتر از یک مال بسته شود که در آن موارد از مال‌های زیادی موافق جزء هشتم فقرة ثانیه مالیات اخذ می‌شود.

 

گرد آوری

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =