باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

خطیب نماز جمعه تهران گفت: با بانک اطلاعاتی شورای نگهبان و استعلام از مراکز اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران، ناجا و جاهای دیگر در مورد کاندیدای ریاست جمهوری اظهارنظر می‌کنیم.
آیت الله احمد جنتی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران گفت: ایامی که ما الان می‌گذرانیم ایام انتخابات است و مسائل دیگر اهمیت آنچنانی ندارد. مقام معظم رهبری هم اول سال مسئله حماسه سیاسی و اقتصادی را مطرح کردند؛ لذا حماسه بار مفهومی خود را دارد،یک کار عادی و متعارف نامش حماسه نیست.
وی ادامه داد: حماسه آن حرکتی است که یک گروه خط شکن در میدان جنگ انجام می‌دهند؛ یعنی این‌ها دشمن را عقب می‌رانند و خط را می‌شکنند با سینه سپر کردن و ایثارکردن و آمادگی برای هر خطری حماسه را می‌آفریند.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که حماسه سیاسی عمدتا مسئله انتخابات است و مسائل دیگر موضوعات فرعی است ادامه داد: هر دو انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری اهمیت دارد. انتخابات شوراهای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است برای این که همه مردم با آن سرو کار دارند و اگر اعضای شوراها سالم باشند خیرشان به مردم می‌رسد و اگر ناسالم باشند شر می‌شود و برای مردم مشکل آفرین خواهد بود.
وی با انتقاد از تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: متاسفانه مسئله نظارت بر صلاحیت اعضای این شوراها نزدیک به صفر است.
آیت الله جنتی افزود: ما هم اکنون در شورای نگهبان 34 سال است که کار می‌کنیم و در سراسر کشور دفتر و ناظر داریم و هم چنین با بانک اطلاعاتی و استعلام از مراکز اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران ،ناجا و جاهای دیگر در مورد کاندیدای ریاست جمهوری اظهارنظر می‌کنیم.
دبیر شورای نگهبان با بیان این که بیش از چند صد هزار نفر در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کرده‌اند اظهار داشت: چه کسی می‌تواند صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تایید کند، آیا مجلس باید از نظر قانونی به این صلاحیت‌ها رسیدگی کند؟ مگر مجلس می‌تواند؟ اهمیت این انتخابات بسیار زیاد است.
 
فارس هم نوشت:
آیت‌الله جنتی با اشاره به ثبت‌نام 676 نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: طبق قانون تایید صلاحیت انتخابات شوراها به عهده مجلس است اما اعضاء شوراها باید چگونه تایید صلاحیت شوند و آیا مجلس می‌تواند همه را بررسی صلاحیت کند؟ آنها به ما می‌گویند که به ما کمک کنید که ما می گوئیم ما در کار خودمان هم مانده ایم.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است چرا که زندگی، معاش مردم در دست یک نفر خواهد بود. مجلس که کار خودش را می‌کند ولی کسی که نخواهد قانون را اجرا کند، هم کار خودش را انجام می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند.
دبیر شورای نگهبان گفت: صفاتی که در اصل 115 برای رئیس‌جمهور آمده صفات خوبی است؛ در آنجا گفته شده رئیس جمهور مذهبی و سیاسی باشد و تقوا را رعایت کند و مدیر و مدبر باشد. اگر این صفات را در حد بالا بخواهیم، باید سفارش بدهیم تا خدا با این خصوصیات چند نفر را برای ما بسازد و بفرستد.
جنتی ادامه داد: اکثر این افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند را مردم می‌شناسند؛ برخی از آنها حرف‌هایی می‌زنند که شبیه جک و خنده‌دار است. شورای نگهبان می‌گردد کسی که حداقل شرایط را داشته باشد انتخاب می‌کند؛ کسی که همه این صفات را داشته باشد فکر نمی‌کنم پیدا شود.
دبیر شورای نگهبان اضافه کرد:‌ما نمی‌توانیم بنشینیم و به داوطلبان بگوییم می‌خواهید با مشکلات چه کار کنید؛ دیده می‌شود بعضی کاندیدا میگویند من با آمریکا مذاکره می‌کنم و مشکل تحریم‌ها را برمی‌داریم که این سخن بیشتر به جک شبیه و خنده‌دار است‌.
جنتی گفت: کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند آیا می‌شود به آنها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رای داد که مورد اعتماد است.
جنتی با بیان اینکه کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، افزود: یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند. هر کسی که قصد رئیس‌جمهور شدن دارد باید بگوید که نظرش در مورد فتنه چیست.
خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: همچنین رئیس‌جمهور باید فسادستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالتخواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض بین افراد قائل شود. رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.
آیت‌‌الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانونگرا باشد.
وی افزود: رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    312 7
    افرين از تريبون نماز جمعه شخصي رو که دوست دارين بشه تبليغ و بقيه رو تخريب کنين
    • علی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      98 10
      نهضت زنده است تا هاشمی زنده است
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    اشرافی کسانی هستند که روزگار مردم رو سیاه کردند و هر روز زندگی رو بر مردم سخت تر میکنند. برادر عزیزم ،آقای جنتی خواهش میکنیم که شما به صلاحیت داوطلبان رسدگی کنید و کاری با این حرفها نداشته باشید. مردم خودشون میدونند به جه کسی رای بدهند. تورو به عظمت رسول الله قسمتون میدم نظرم رو پخش کنید
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    276 7
    پس رئیس جمهور باید با پراید سفر کند وقتی رئیس جمهور شد با بنز بیت المال سفر کند شورای نگهبان نباید بر علیه کاندیداها صحبت نماید جناب آیت ا... جنتی
  • سرور GB ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    296 7
    خب ... این هم از بی طرفی شورای نگهبان!
  • بدون نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    301 6
    خوب رسما بگو منظورت هاشمی رفسنجانیه چرا لقمه رو دور سرت می چرخونی؟!!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    224 6
    رییس جمهور لابد باید با اتوبوس بره کنفرانس نیویورک و کشورهای خارجی! به نظر من اینها خصوصیات رییس جمهور نیست آقای جنتی. او باید مدیریت قوی داشته باشد و از نیروهای متخصص اسفاده کند والبته رفاه کامل داشته باشد و با بهترین امکانات که بتواند همیشه سر حال باشد و فکر کند
  • شادی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    233 9
    اونوقت قانون گفته از تریبون نماز جمعه واسه تخریب کاندیدای انتخابات استفاده کنید ؟ ما اونقدر تو خیابون ماشین آخرین سیستم دیدیم که بنز رفسنجانی به چشممون نمیاد. یادتونه احمدی نژاد با بنز رفت صدا و سیما وقتی شنید مردم جلوی جام جم جمع شدن با وانت اومد بیرون؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    219 7
    با این اوصافی که فرمودند دوباره دکتر احمدی نژاد باید انتخاب بشن که!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    209 5
    مرگ خوبه ولي براي همساده!!!!
  • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    حاج اقا چرا نباید وضعش خوب باشه؟؟؟؟؟ مگه چی میشه چشم و دل سیر باشه پول مردم و نخوره نیاد به اطرافیاش رانت بده نیاد چپشو پر کنه و بره مگه دکتر احمدی نژاد وضعش خوب بود ؟؟؟؟؟ ولی همه دارن ازش می نالن خدایا اقا رو تنها نذار توفیق بده تو راه ایشون گام بردارم و از ایشون نه عقب بمونم و نه جلو بیفتم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    208 7
    ایشان باید در این مسند بی طرف باشند ، ولی متاسفانه در سخرانی وقتی عصبانی میشوند چنین سخنانی بر زبان میرانند که درست نیست
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    این حرف ها معنایی جز رد صلاحیت رفسنجانی نداره.
  • جواد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    حالا اونی که با بنز رفت و آمد میکنه رواسمشو بگین تا مردم رای ندن.بعضی ها که اول انقلاب هم بنز سوار بودن.چون تو خانواده پولدار بزرگ شدن موقعی هم که قدرت رو دست گرفتن با مردم مثل ارباب رعیتی برخورد کردن.بخاطر همین اقتصاد سرمایه داری و اشراف پروری شد بدبختی ما.کسی که سختی نکشیده درد مردم رو نمیفهمه و فقط به سرمایه دارها خدمت میکنه.
  • محمدرض IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    95 8
    ما موندیم که چرا این بابا رییس تشخیص مصلحت نطام است؟ همه میخوان بگن این اقا ضد انقلاب ؟یعنی مردم نمی فهمن هشت سال به این مرد بزرگ پشت کردم نتیجه اش را دیدیم ؟بزرگترین اختلاسها ؟تورم چند درصدی که خدا بهتر می دونه؟ بی بند باری؟ فقر؟مردم هاشمی را دوست دارند اگر چه با موشک یا بااسب ترددکنه؟ مردم دیگه گول ظاهر را نمی خورند
  • ساده IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    30 1
    آقای جنتی دامت برکاته....کسانی سوار پیکان شدن ولی آنچنان بلایی سر مردم اوردن که خودتون دیدید بعد از 8 سال میگیم ای کاش برگردیم به عقب......بنز ملاک نیست!!!!!!! ای کاش یه سفینه سوار باید این وضع رو درست کنه!!!! ما کاری به وسیله ای که سوار می شه نداریم!!!
  • eyval2000 IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    21 1
    پول داشتن که عیب نیست.پول نداشتن عیبه زشته .این افکار بد رو بذاریم کنار. به این فکر کنید: کسی که 45 سال زندگی کرده خودش هیچ ثروتی نداره و نتونسته ثروتمند بشه.چه جوری می خواد مردم رو ثروتمند کنه؟ و برای مردم رفاه و اسایش و ارامش بیاره.متاسفانه نمی دونم چرا این طوری شده؟ ساده زیستی هنر نیست و ارزش . به روز بودن شیک بودن شیک گشتن خوب خوردن سفر رفتن هنر و ارزشه ثروتمند بودن ارزشه. من ادم پولداری نیستم بچه یه معلمم ولی متطمعنم یه روز ادم ثروتمندی می شم و .....
  • بدون نام IE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    13 0
    بخشی از بیانات حضرت استاد علامه آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر دیروز -------------------------------------------------------- ممكن نیست كسی از راه گناه به مقصد برسد و هدف هیچگاه وسیله را توجیه نمی‌كند. این فرمایش سیدالشهداء(ع) است. اگر كسی بخواهد از راه تخریب، تهمت و بهتان به مقصد برسد زودتر از دیگران به چاه می‌افتد و اگر برای اینكه از خطر نجات یابد به بهتان و توهین متوسل شود، زودتر از دیگران به خطر می افتد