شنبه 29 مهر 1396
شنبه 4 خرداد 1392 - 17:58:00 چاپ

عجیب‌ترین زلزله قرن، روسیه را لرزاند

دانش > دانش‌های بنیادی - صبح روز گذشته، زلزله بسیار عجیبی شرق دور روسیه را لرزاند. این زلزله با شدت 8.3 ریشتر در عمق 610 کیلومتری زمین رخ داد، جایی‌که معمولا سنگ‌ها به‌قدری داغ هستند که به جای تکان خوردن، به آرامی تغییر شکل می‌دهند.

اما به گزارش نیچر، در زلزله روز گذشته روسیه چنین چیزی رخ نداد و سنگ‌ها با جابجایی خود، زمین‌لرزه 8.3 ریشتری را منتقل کردند. زمین‌لرزه در زیر دریای اوخوتسک واقع در شمال ژاپن و غرب شبه‌جزیره کامچاتکا رخ داده، جایی که بستر دریا بخشی قدیمی از صفحه پوسته‌ای اقیانوس آرام است و به زیر صفحه اوراسیا می‌رود. سرعت این حرکت 8 سانتی‌‌متر در هر سال است که باعث می‌شود پوسته به مقدار کافی خنک شود و درنتیجه زمین‌لرزه‌هایی تاعمق 650 کیلومتری (و حتی عمیق‌تر) نیز اتفاق بیفتد.

زمین‌لرزه‌های عمیق به خاطر فاصله زیاد منبع انرژی با سطح زمین، معمولا خرابی‌های کمتری به همراه دارند، هرچند تکان‌های آن‌ها تا فاصله‌های دور احساس می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، زلزله 8.3 ریشتری دیروز روسیه حتی در مسکو نیز احساس شد.
تا پیش از این، آخرین نمونه از زمین‌لرزه‌های عمیق مربوط به زمین‌لرزه 8.2 ریشتری بولیوی در 9 ژوئن 1994 / 18 خرداد 1373 بود که در عمق 631 کیلومتری زمین رخ داد.
5353

کلید واژه‌ها : زلزله - زمین -
19 دیدگاه
  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 19:19:52
    پاسخ
    183 103

    ایشالله هرچی زودتر کره‌ی زمین بر اثر بلایای طبیعی نابود بشه تا کسانی که این چند صباح از عمرشون رو بی‌وقفه صرف زراندوزی و قدرت‌طلبی کرده‌اند، بفهمند که عاقبت باید تمام جاه و جلالشان را نگذارند و دست خالی در زیر خاک مدفون بشوند.

    • محسن
      شنبه 4 خرداد 1392 - 19:58:58
      81 102

      یه حرف گربه سیاه بارون نمی باره

    • محمد
      شنبه 4 خرداد 1392 - 19:59:31
      72 45

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ (نحل،1)

    • بدون نام
      شنبه 4 خرداد 1392 - 20:10:18
      23 3

      داخليا يا خارجيا؟!؟

    • رضا
      شنبه 4 خرداد 1392 - 20:23:15
      12 23

      آيه قرآن كاملا به جا است. آفرين به حضور ذهن.

    • بدون نام
      شنبه 4 خرداد 1392 - 20:38:19
      10 15

      من هم موافقم انشاالله

    • بازیگوش
      شنبه 4 خرداد 1392 - 21:14:37
      57 10

      حتما تو و امثال تو که تنبلی و جیره خواری پیشه کردید و به نظر خودت زراندوزی و جاه طلبی نکردید زنده می مونید ! نه دوست عزیز بسیاری از ثروتمندان دنیا ان طور که امثال تو فکر میکنند نیستند بلکه انسانهای بسیار خلاق و با شرفی هستند که بزرگترین امورخیریه دنیا را با همین زراندوزیهایشان برگذار و هدایت میکنند . برو کارمیکن مگو چیست کار که سرمایه زندگانیست کار . لازم به توضیح است یارانه همچنان پرداخت میشه چه زلزله بیاد چه نیاد .

    • بدون نام
      شنبه 4 خرداد 1392 - 21:45:36
      41 16

      اولین نفری که نابود میشه هم خودت باشی که بری اون دنیا کیف کنی.. ما نمیایم

  • حسین
    شنبه 4 خرداد 1392 - 19:51:44
    پاسخ
    136 23

    دوست عزیز اظهار شادمانی از مرگ کسی یا آرزوی مرگ برای کسی در شان یک انسان نیست. کمی زیباتر به اطاف نگاه کنیم

  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 20:03:34
    پاسخ
    149 17

    ببخشید شما از مریخ داری نظر میدی که کره ی زمین باید نابود شه ؟

  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 20:08:52
    پاسخ
    33 8

    تو می خوای بمیری به بقیه چیکار داری!!!!!!!!

  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 20:54:42
    پاسخ
    40 4

    انهایی که باید نابود بشوند دیکتاتورها و زورگو ها و اردنگ هایی هستند که مثل زالو خون مردم رو می مکند و فکر می کنند دوام ننگینشان همیشگی و زندگی هیولاوارشان ازلی هست در حالی جز یک شپش بی ارزش نیستند و دست روزگار از قبل از فرعون و بعد از ان و در همیشه تاریخ این شیاطین را از میان برداشته و فقط لکه ننگی از خود به یادگار گذاشتند و تا وقتی اراده همیشگی پرورگار جهانیان بر این ذرات بی ارزش برتری دارد هیچ وقت زورگویشان دائمی نبود و مهم همین است پس نیازی به نابود شدن همه مردم زمین به خاطر مشتی کنه و ساس بی ارزش و بی مقدار قلدر صفت نیست!!!

    • بدون نام
      شنبه 4 خرداد 1392 - 23:17:45
      17 3

      گير دادي به حشرات! سوسك هارو جا انداختي!

    • بدون نام
      یکشنبه 5 خرداد 1392 - 04:53:32
      11 2

      بدبختی اینه که همین هایی که نام بردین تاریخ عبرتشون نمیشه وگرنه این همه ظلم در جهان نبود!

  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 21:57:21
    پاسخ
    16 2

    نیازبه زلزله نیست همه میدانندکه بلاخره درزیر خاک بادست خالی مدفون میشویم چه فرق میکند یک متریاخلوارها .ولی معلوم نیست این چه نیروئی است که ادمیان هرگز اززروثروت سیرنمی شوند.

  • بدون نام
    شنبه 4 خرداد 1392 - 23:09:12
    پاسخ
    19 5

    باید در مورد این موضوع زمین شناسان نظر دهند ولی آیا انتقال ضربات از آن عمق به سطح زمین نمی تواند بعلت بهره برداری از مخازن میادین گازی باشد که همانند یک ضربه گیر عمل نموده و انتقال آن به سطح زمین را تقلیل میدهد. پدیده ای که در ایران هم بوقوع می پیوندد!

    • بی نام
      سه شنبه 7 خرداد 1392 - 09:46:40
      2 1

      خیر و چنین پدیده ای اصلا انتفاق نمی افتد

  • ناطق ۲۱
    شنبه 4 بهمن 1393 - 10:02:54
    پاسخ
    0 1

    ببخشین زلزله ناشی ازبرخوردصفحات زمین به همدیگست اگه علمی بیندیشیم نمیشه بگیم عذاب خداست.

  • بی نام
    شنبه 8 آبان 1395 - 00:19:58
    پاسخ
    0 0

    منتظر شدیدترین زلزله تاریخ در چند روز آینده باشید که در روسیه رخ میدهد امروز هفتم ابان 1395 است

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x