چه کارهای غیرسیاسی هست که رییس‌جمهور بعدی باید انجام دهد؟

بهمن کشاورز می گوید با مراجعه به فصل سوم قانون اساسی دلم به حال کسی که می‌خواهد رییس‌جمهور بعدی بشود و بخواهد آرمان‌های محقق‌نشده را محقق کند سوخت.

فهیمه حسن‌میری: دیروز فعالان و سازمان‌های جامعه مدنی ایران دور هم جمع شدند تا مطالباتشان را از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند. در این نشست که توسط شورای سازمان‌های جامعه مدنی ایران برگزار شده بود، افراد فعال و سرشناس در حوزه‌های کاری‌شان به بیان مشکلاتی که در این سال‌ها با آنها مواجه بودند پرداختند و سوال‌ها و خواسته‌هایشان را با نماینده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند تا آنها این درددل‌ها و مطالبات را به گوش نامزدها برسانند. هرچند قرار بود خود نامزدها به این جمع بیایند اما نماینده‌هایشان را فرستادند و البته جای نمایندگان سعید جلیلی و محمد غرضی هم خالی بود. 

چرا مالزی و ترکیه از ما جلو زدند؟
ملکیان‌فر، رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی به عنوان اولین کسی که در این گردهمایی سخن گفت به پیشرفت کشورهای اسلامی و مقایسه کشور خودمان با آنها پرداخت. او با بیان این که عمر انسان و جوامع بشری بسیار کوتاه است و نمی‌شود چیزهایی را که دیگران ساخته‌اند بخواهیم از نو بسازیم گفت: باید دید دیگران چه کرده‌اند. ترکیه و مالزی چگونه پیشرفت کردند و به حد بزرگترین کشورهای صنعتی جهان رسیدند؟ چرا ایران با این همه استعداد نتوانسته قطب الکترونیک جهان باشد؟
او با اشاره به این که علت پیشرفت مالزی و ترکیه این است که آنها به مردمشان اعتماد کردند و آنها را در امور کشور مشارکت دادند، گفت: آیا این شایسته مردم ماست که بعد از رای دادن به نوعی به آنها صدقه داده شود؟ آیا نماینده‌های این دوره انتخابات عدالت را همچنان در توزیع فقر می‌دانند؟
ملکیان‌فر همچنین از کسی که سکان ریاست جمهوری را در آینده به دست می‌گیرد خواست به مردم اعتماد کند، از بها دادن به تشکل‌های مدنی واهمه نداشته باشد و امور صنفی را به اصناف واگذار کند.


به خواسته‌های زنان به عنوان نیمی از جامعه توجه شود
سخنران بعدی این نشست فریده غیرت بود. او که از وکلای فعال در جامعه مدنی است، به اهمیت جامعه مدنی اشاره کرد و گفت: به وجود آمدن این نهادها از پایه‌های دموکراسی است و به دولت‌ها کمک زیادی خواهند کرد چراکه تجربه نشان داده دولت‌هایی موفق بوده‌اند که به آحاد ملت اهمیت داده‌اند.
او درباره فوایدی که این نهادهای مردمی دارند هم گفت: این گروه‌ها می‌توانند بازوهای اجرایی دولت‌ها باشند و باری که بر دوش آنهاست را کم کنند. علاوه بر این که این گروه‌ها قوانین و مقررات را می‌شناسند و می‌توانند به طور قانونی به خواسته‌هایشان دست پیدا کنند که ارزش زیادی دارد.
غیرت به نشستی که چهار سال پیش هم در این زمینه تشکیل شده بود اشاره کرد و افزود: چهار سال قبل در آستانه ریاست جمهوری قبلی نشستی داشتیم و از هر چهار کاندیدا دعوت کردیم که حضور پیدا کنند یا نماینده‌شان را بفرستند اما جالب اینجاست کسی که نیامد همان رییس جمهور فعلی بود که دیدیم بهایی هم به جامعه مدنی داده نشد و حتی موانعی را بر سر راه فعالان جامعه مدنی ایجاد کردند.
او همچنین تاکید کرد که دولت بعدی، خواسته‌های زنان را نه به عنوان یک گروه از جامعه بلکه به عنوان نیمی از جامعه جدی بگیرد و به رفع تبعیض در قوانین اقدام کند.


دلم به حال رییس‌جمهور بعدی می‌سوزد!
پس از آن بهمن کشاورز به وضعیت وکلا در حال حاضر اشاره کرد. او با بیان این که به اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین ملحق شده‌ایم، گفت: در میثاقین دادرسی عادلانه جزو حقوق بشر است. این دادرسی عادلانه شرایطی دارد و یکی از این شرایط این است که حتما اصحاب دعوا به ویژه متهم باید به وکیل دسترسی داشته باشند.
او به ضرورت استقلال وکلا اشاره کرد و گفت: یکی از اولیه‌ترین شرایط دادرسی عادلانه این است که وکلا مستقل باشند. در کشور ما کانون وکلا بالنسبه مستقل است و به تبع آن وکلایش مستقل هستند و این مورد رعایت می‌شود اما خواسته ما این است که در ادامه هم اجازه داده شود استقلال کانون وکلا حفظ شود.
این حقوقدان در ادامه حرف‌هایش گفت: از من پرسیده شد چه کارهای نکرده‌ای هست که رییس‌جمهور بعدی باید آنها را انجام دهد؟ من برای جواب دادن به این سوال به فصل سوم قانون اساسی مراجعه کردم که ببینم کدام آرمان‌ها رعایت نشده است و دلم به حال کسی که می‌خواهد رییس‌جمهور بعدی بشود و بخواهد این آرمان‌ها را محقق کند سوخت چون کارهای زیادی هست که انجام نشده و باید از روسای جمهور قبلی پرسید چرا این هدف‌ها محقق نشده‌اند.


چرا مردم حریم سلطان می‌بینند؟
بهزاد فراهانی هم یکی دیگر از افرادی بود که به نیابت از جامعه هنرمندان مشکلاتی که در این مدت با آنها مواجه بوده را مطرح کرد. او با بیان این که از آغاز انقلاب تا کنون هر بار نمایشنامه روی صحنه برده‌ام بعد از آن چند سال نتوانسته‌ام کاری روی صحنه ببرم، گفت: اعتقاد دارم هنرمند اگر هنرمند باشد نباید زانوهایش پیش هیچ دولتمردی خم شود چون ما حق نداریم عاطفه مردم را به هر کسی هدیه کنیم و اگر این کار را بکنیم خیانت بزرگی به جامعه هنری کرده‌ایم.
او به وضعیت فعلی صدا و سیما هم اشاره کرد و گفت: الان وضعیت سریال‌هایی که صدا و سیما پخش می‌کند را ببینید که چقدر مخاطب کمی دارد و در عین حال سریالی مانند حریم سلطان که تعداد بسیار زیادی آن را می‌بینند و درباره آن حرف می‌زنند. الان سطح بازیگری و واژگانی که به کار گرفته می‌شود در تلویزیون ما رو به افول است و باید برای آن فکری کرد.


گم شدن کودکان در بین مناسبات قدرت
فرشید یزدانی، فعال حوزه کودکان کار هم از نادیده گرفته شدن کودکان در بین مناسبات سیاسی انتقاد کرد. یزدانی گفت: من در ناامیدی کامل به اینجا آمدم چون برنامه‌های نامزدها را نگاه کردم و دیدم در حوزه اجتماعی نامزدها برنامه خاصی ندارند چه برسد به کودکان کار.
او با اشاره به این که کودکان حلقه ضعیفی از جامعه هستند که در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند، افزود: مفهوم کودکی در جامعه ما دچار آسیب‌های جدی شده است و به نظر می‌رسد دعوای قدرت اجازه نمی‌دهد افراد وارد حوزه‌های اجتماعی شوند.
به گفته او خشونت علیه کودکان، آزارهای کلامی، بدنی و جنسی که به کودکان وارد می‌شود، ازدواج و طلاق‌هایی که در سنین کودکی صورت می‌گیرد، بازماندن کودکان از تحصیل، آمار بالای ایدز در بین کودکان خیابانی و نامناسب بودن وضعیت سلامت آنها از مهمترین مواردی است که تاکنون از آنها غفلت شده است.


حال محیط زیست ما خوب نیست
محیط زیست مورد دیگری بود که درباره آن حرف زده شد. محمد درویش، فعال محیط زیست با انتقاد از نادیده گرفته شدن مسائل زیست محیطی در برنامه‌های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر حال طبیعت خوب نباشد حال ما هم خوب نیست در حالی که باز هم به این مساله بی‌توجهی می‌شود و در حال حاضر فقط 21 کشور در دنیا وضعیتی بدتر از ما دارند.
او به مهمترین دلایل و بحران‌هایی که محیط زیست ما با آن رو به رو است گفت: بحران افت سطح آب زیرزمینی یکی از بحران‌های جدی است. ما به بهانه خودکفایی در کشاورزی ذخیره آب را مصرف کرده‌ایم و فقط خواسته‌ایم از زمین و آب استفاده کنیم و به عواقب آن فکر نکرده‌ایم.


دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره جامعه مدنی چیست؟
انتقاد از سانسورهایی که در حوزه نشر صورت گرفته، مشکلاتی که بر سر راه فعالیت‌های اجتماعی تشکل‌های اقتصادی وجود دارد، انتقاد از نرسیدن معلولان به حقوق قانونی‌شان و انتقاد از اوضاع خانه سینما از موارد دیگری بود که مطرح شد و پس از آن نماینده‌های نامزدهای ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرهای نامزدهایی پرداختند که از طرف آنها آمده بودند.
زهرا ممتاز به عنوان نماینده محسن رضایی، از این گفت که در برنامه آقای رضایی اصل بر این است که هرکس در جای خودش قرار بگیرد و با این کار مشکلاتی که به آن اشاره شد حل خواهد شد. او توجه به سرمایه‌های اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای را از دیگر برنامه‌ها دانست و درباره سانسور گفت ما خودمان هم تجربه این مساله را داریم به طوری که فیلم تبلیغاتی آقای رضایی هم دچار سانسور شد.
دکتر تولایی نماینده حسن روحانی هم به این اشاره کرد که جامعه مدنی خاستگاه اصلی ملت ایران است و در برنامه‌ای که هشت سال برای تدوین آن وقت گذاشته شده، به جامعه مدنی به عنوان یک ضرورت نگاه شده است. او با بیان این که احقاق حقوق شهروندی از مهمترین برنامه‌های آقای روحانی است، گفت: ما روی اجرای قانون اساسی تاکید داریم چرا که اجرای دقیق قانون اساسی تضمین کننده حقوق شهروندی است. ما به تمام بندهای قانون اساسی که درمورد حقوق شهروندی آمده معتقدیم و خودمان را ملزم به رعایت آزادی بیان، اندیشه، فکر، قلم و به رسمیت شناختن تمام نگرش‌های فکری می‌دانیم.
پس از آن نوروزی به بیان دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف درباره جامعه مدنی پرداخت و گفت: مردم‌سالاری یعنی مشارکت دادن مردم و مشاوره گرفتن از آنها و این مشاوره به عهده سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع مدنی است. او همچنین گفت: ما در برنامه خودمان سازمان‌های مردم‌نهاد را هم‌عرض دولت می‌دانیم به طوری که در شهرداری هم این موضوع را ثابت کردیم و شورایاری‌های محله را تاسیس و به بسیاری از تشکل‌های مردمی در بخش‌های فرهنگ، هنر و کودکان کمک کردیم.
مهرعلیزاده هم که به نمایندگی از محمدرضا عارف آمده بود به جایگاه تشکل‌های مدنی در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: در دولت اصلاحات و زمان آقای خاتمی هم که آقای عارف حضور داشتند دیدیم که به نهادهای مدنی اهمیت زیادی داده می‌شد. او با ابراز تاسف از این که در این هشت سال به نهادهای مدنی کم‌توجهی شده است، گفت: ما در ادامه راه دولت اصلاحات گام برمی‌داریم و با اتکا به قانون اساسی و میثاق ملی خواسته‌های مردم را محقق می‌کنیم.
در پایان این نشست هم رضاپور که به نمایندگی از علی‌اکبر ولایتی به این جمع آمده بود، گفت: جامعه مدنی باید صدایش به گوش همه خادمین مملکت به ویژه رییس‌جمهور برسد تا بر اساس آنها کار انجام شود. او با بیان این که ما تمام موضوعاتی که اینجا مطرح شد را در برنامه‌های آقای ولایتی داریم، گفت: به عنوان مثال مساله محیط زیست و حفظ و ارزیابی زیست محیطی در مسیر توسعه پایدار جزو برنامه‌های ایشان است. مشکلات معلولان که در اینجا هم به آن اشاره شد، بیکاری و نگرانی‌هایی که درباره سلامت وجود دارد همه و همه در برنامه‌ آقای ولایتی پیش‌بینی شده است.
23445

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    6 1
    بهتر است دلمان نسوزد چون كسي قرار نيست به خودش زحمت بدهد و آن اهداف را محقق كند