ابراهیم ذهبی معروف به سیاح از عکاسان پیشکسوت کشورمان صبح سه شنبه 28 خرداد به دلیل کهولت سن در مشهد درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم ذهبی که به عنوان پدر عکاسی خراسان شناخته می‌شود، سال 1301 در مشهد به دنیا آمد، از 15 سالگی در کنار دایی‌اش شروع به عکاسی کرد و به مدت هشت دهه صدها عکس از مردم، طبیعت و معماری شهری و روستایی استان محل زندگی‌اش گرفت.


ذهبی سال‌های سال دوربین به دوش در خیابان‌های مشهد گشت و گذار می‌کرد و از مردم و زائران عکس می‌گرفت که به همین خاطر ملقب به سیاح شد. این شیوه کار بر عکاسان نسل‌های بعدی هم اثر گذاشت و به همین دلیل او را پیشتاز عکاسی خیابانی و زیارتی کشور می‌شناسند.


سیاح علاوه بر عکاسی از مردم در خیابان‌ها، پارک‌ها و اماکن دیدنی مشهد، سال 1328 با شراکت یکی از دوستانش آتلیه ای در خیابان خسروی مشهد تاسیس کرد و سال 1353 مغازه ای را دور فلکه حضرت راه انداخت. او همچنین چند سال به عنوان عکاس و خبرنگار با روزنامه خراسان همکاری کرد که در نگاه هنری‌اش تأثیر داشت.


ابراهیم ذهبی را می‌توان یکی از نخستین برندگان جوایز جهانی عکاسی ایران هم دانست. او به خاطر عکسی که در سال 1325 خورشیدی از یک پیرمرد سقا در منطقه کلات خراسان گرفته بود، توانست تندیس یکی از مهم‌ترین مسابقات عکاسی آمریکا را از آن خود کند.


با وجود هشت دهه فعالیت هنری و رسانه ای، ابراهیم ذهبی در سال‌های پایانی عمرش زندگی سختی را در خانه سپری می‌کرد و از فراموش شدن‌ها و بی مهری‌ها گله‌مند بود. این عکاس پیشکسوت صبح سه شنبه 28 خرداد در سن 91 سالگی در مشهد درگذشت.

57245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    18 1
    نوبت ما هم خواهم رسید. خدا خودش به هممون رحم کنه
  • عکاسی از شمال A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    6 0
    روحش شاد ، به همکاران عکاس تسلیت.
  • ali IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    3 0
    فوق العاده زیباست اون عکس پیرمرد کوزه به دست...