۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۱

انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه ۴ خرداد همزمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

امید کریمی: شورای شهر، انجمن شهر، پارلمان شهری و یا هر چیزی که نامش را بگذاریم؛ کم کم به پایان دهه دوم زندگی خودش نزدیک می شود؛ چهارمین دوره شوراهای شهر از ۱۲ شهریور ۹۲ باید کار خودشان آغاز کنند. شوراهایی که با افزایش تعداد نمایندگانش احتمالا بیشتر جدی گرفته می شوند؛ در تهران ۳۱‍ نفر و بقیه شهرها با توجه به وسعت و جمعیت، از ۵ تا ۲۵ نفر. (اینجا)

هرچند که همزمانی انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری، باعث شد در تهران و چند شهر بزرگ تلاش های کاندیداهای شورای شهر زیر سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری برود،‌ اما در شهرهای کوچک تر،‌ حتی موجب اقبال انتخابات ریاست جمهوری هم بود. (اینجا و اینجا)

اما وزن سیاسی شورای شهر در شهرهای بزرگ حساسیت انتخابات آنها را زیاد می کند. به همین دلیل است که از نخستین ساعت شروع رای گیری برای انتخابات این سوال مطرح شد؛ نتایج انتخابات شورای شهر تهران کی اعلام می شود؟ (اینجا) و البته پس از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، خبرهایی از انتخابات شورای شهر رسید (اینجا، اینجا و اینجا)

هرچند گفته شده بود شنبه شب از انتخابات شورای شهر تهران خبرهایی منتشر می شود، اما هیچ خبر رسمی به گوش نرسید و البته گفته شد تا سه شنبه یا چهارشنبه باید صبر کرد (اینجا)

این در حالی بود که در عمده شهرهای کوچکتر اسامی اعضای اصلی و علی البدل شوراها اعلام شد و کم کم خبرهایی از شهرهای دیگر می رسید (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا) اما وعده تهران،‌ دوباره به تعویق افتاد و به غروب یکشنبه موکول شد. اما غروب یکشنبه هم خبری نبود (اینجا و اینجا) هرچند یکی از سایت های خبری لیستی از منتخبان نخست انتخابات تهران اعلام کرد. با این حال باز هم اعلام شد دوشنبه نتایج انتخابات تهران اعلام می شود.

این درحالی بود که اعلام شد در تهران فقط ۴۵ درصد واجدین شرایط در انتخابات شورای شهر شرکت کرده اند.

صبح دوشنبه اما هیچ خبری از فرمانداری تهران،‌ مشهد،‌ اصفهان و ارومیه منتشر نشد. نتایج انتخابات این چهار شهر تنها باقی مانده بود.

اما خبرگزاری فارس به جای فرمانداری تهران نتایج نهایی انتخابات شورای شهر پایتخت را اعلام کرد (اینجا) هرچند که فرمانداری بازهم چنین لیستی را تایید نکرد، اما تحلیل ها از این لیست نهایی شروع شد؛ سهم ائتلاف ها و گروه های سیاسی (اینجا و اینجا) بازنده های بزرگ (اینجا)

این لیست نکته ای داشت؛ محمدمهدی مفتح که در انتخابات میان دوره ای مجلس از تویسرکان توانسته بود وارد مجلس شود هم در لیست نهایی شورای شهر تهران حاضر بود و البته قانون هم مانعی برای حضور او در این دو نهاد مشورتی قایل نشده بود (اینجا و اینجا)

به موازات خبرهای غیر رسمی انتخابات تهران هم منتخبان نهایی شورای شهرهای دیگر هم اعلام شد؛ در حالی که خبرهای اولیه حکایت از حضور ۴ ورزشکار و یک هنرمند در شورای شهر تهران داشت، در اصفهان هم مهدی باقربیگی،‌ هنرپیشه قصه های مجید جایگاه دوم را بدست آورده بود (اینجا

همچنین نتایج انتخابات در ارومیه و نیشابور هم مشخص شد (اینجا)

انتخابات شورای شهر

اما ساعتی پس از غروب روز دوشنبه فرماندار تهران در نشستی خبری،‌نتایج انتخابات شورای شهر تهران را اعلام کرد. لیستی که تفاوتی با لیست غیررسمی صبح نداشت و تنها جای چند نفر بالا و پایین شده بود (اینجا و اینجا)

همزمان نتایج انتخابات شورای شهر مشهد هم اعلام شد (اینجا) نکته اینجا بود که یکی از اعضای وبلاگ نخبگان خبرآنلاین هم به عضویت شورای شهر مشهد درامد (اینجا)

با اعلام نتایج نهایی انتخابات تهران، تجزیه و تحلیل آمار آن هم شروع شد. تحلیل هایی که نشان می داد مشارکت پایین مردم تهران در انتخابات موجب شده است، نماینده هایی وارد ساختمان بهشت شوند که تنها ۵ درصد رای مردم را دارند (اینجا و اینجا)

همچنین میزان مقبولیت برخی افراد و گروه های سیاسی هم سنجیده شد (اینجا، اینجا و اینجا) ضمن اینکه مشخص شد تنها ۱۱ عضو شورای شهر تهران، متولد این شهر و البته شهرری هستند (اینجا)

همزمان گمانه زنی هایی برای شهردار آینده تهران هم شد (اینجا)

غیر اینها بررسی آمار انتخابات شورای شهر در تمام ایران نشان داد که مقبولیت مدیریت و تصمیم گیری زنان در برخی از مناطق ایران بالاست (اینجا) همچنین وزن گروه های سیاسی در شهرهای بزرگ چقدر است (اینجا)

اما ترکیب شورای شهر تهران با انتقاد مخاطبان خبرآنلاین مواجه شد. تا حدی که از رای دهندگان به ورزشکاران خواستند بگویند با چه توجیهی آنها را انتخاب می کنند (اینجا و اینجا

این انتقادات در حالی بود که احمدی مسجدجامعی، منتخب سوم شورای چهارم تهران انتقاداتی به فرمانداری تهران وارد کرد. (اینجا) هرچند پاسخ فرمانداری را هم به همراه داشت (اینجا)

همه اینها درحالی است که شایعات درباره حضور برخی از منتخبان شورای شهر تهران در دولت یازدهم وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد، باید ترکیب دیگری در انجمن شهر تهران ببینیم. برای آن البته باید تا  دو ماه و نیم دیگر صبر کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =