۰ نفر
۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۷

بهانه این یادداشت،نوشته ای است از همکار روزنامه نگار ما ، آقای مهاجری که با اشاره درست به نظرسنجی های مربوط به ریاست جمهوری ،پیش بینی های آنها را غیردقیق و در اصطلاح عامیانه کشک خوانده است.

نگارنده هم با  نوشته ایشان توافق نسبی دارد،اما به بهانه نظرسنجی ای که از سوی موسسه «آی پُز» صورت گرفت و مبانی علمی آن مناسب و پیش بینی های  آن حداقل تا یکی دو روز مانده به انتخابات درست بود، و در نهایت در روز آخر هم نشان داد که آقای روحانی پیشتاز است، نکاتی را می نویسم تا فضای این بحث اندکی گشوده تر شود.

اول: آنهایی که با نگاه عمیق تری تحولات چند سال اخیر در حوزه های مختلف را پی گیری می کنند ، قطعا به مکانیزم های یک نظرسنجی هم دقت دارند و به همین دلیل است که موسسه آی پُز را نهادی مورد اعتماد در نظرسنجی به حساب آوردند که پیش از این همین کار را در انتخابات آمریکا صورت بندی کرده بود و با 3 تا 5 درصد خطا، پیش بینی های آن درست از کار درآمد.

برای انتخابات ایران هم این موسسه از چند روز قبل از انتخابات و زیر نظر پژوهشگر شناخته شده حوزه علوم اجتماعی،آقای حسین قاضیان،اقدام به نظر سنجی کرد.معیارها و مواردی که در بخش توضیحات این نظر سنجی آمد و نیز یکی ، دو گفت وگوی آقای قاضیان در این زمینه نشان داد که مخاطب با یک نهاد معتبر روبروست که همه ملاک ها و معیارها را بر روزن رسانه انداخته است تا شبهه ای بر کار وارد نشود.مخاطب می دانست پرسش کنندگان آموزش های لازمه را دیده اند،جامعه آماری چندنفرند، چگونه انتخاب می شوند، چه پرسش هایی با آنها مطرح می شود که حالت تدافعی در مخاطب ایجاد نشود و سبب نشود که پاسخ صحیح ندهند؟

دوم:اگر مخاطبان این نوشته اندکی به عقب بازگردند ، به یاد خواهند آورد که حسین قاضیان که بود و چرا به اجبار به آمریکا آمد. آنها قطعا تصاویری را به یاد دارند که عباس عبدی و حسین قاضیان را در لباس زندانی در دادگاه نشان می داد. از دید جریانی تندرو  و اقتدارگرا، آنها تحقیر شدند،اما در واقع آنها پیروز حقیقی بودند، چرا که یک واقعیتی را انعکاس دادند و مخالفان بر نمی تابیدند این واقعیت را .در آن روزها مطبوعات نوشتند عباس عبدی پرآوازه ترین عضو جبهه مشارکت و ستاد اصلی هماهنگی جناح اصلاح طلب پس از پنجاه روز حبس در سلول انفرادی و انزوای کاملی که به او اجازه ملاقات با خانواده اش هم داده نشد، در دادگاه حضور یافت تا درباره موسسه  آینده و نظرسنجی ای که انجام داده بود  محاکمه شود. موسسه آینده نهادی بود که شاید در صورت تداوم و باقی ماندن به عنوان یک زیست بوم فرهنگی  و نهادی مستقل ، و تخصصی که مدام شیوه های نظر سنجی خود را بهبود می بخشید، انگاه  در حوزه نظر سنجی  برکت خیزی های آن می توانست به دیگر نهادهای نوپدید  که در صدد نظرسنجی برمیآمدند هم سرایت می کرد تا این روزها از زبان شما نشنویم که تمام نظرسنجی ها کشک است. آنها آن روز نظرسنجی ای علمی انجام دادند و نتیجه را بر اساس واقعیات جامعه نمونه آماری خود به موسسه ای که به آنها سفارش داده بود ، ارائه کردند، اما گروهی تاب آن نظر را نیاوردندو علاقه مند بودند که مردم نظری دیگر داشته باشند.

 سوم:هنوز آن کلام عباس عبدی که یازده سال قبل نوشت وگفت در خاطر ماست.

«« اگر کسانی هستند که در نمی یابند که اصلاح طلبان برای نجات نظام آمده اند می توان از اصرار دست شست کار را به آنان سپرد تا خود کشتی را به هر کجا می خواهند ببرند»

رای به آقای روحانی و انتخابات حماسی 24 خرداد، نشان داد که آن نظرسنجی و دیدگاه درست بود و  در نتیجه این برخورد ،آن چیزی که در این سال ها نصیب ما شد ،همانا تبعید اجباری برخی از خوش استعداد ترین چهره های فرهنگی و علمی و  روزنامه نگاران برجسته به خارج از ایران بود و البته به قول شما کشکی بودن نظر سنجی ها ی داخل کشور.

 

بعد از تحریر:نکته جالب توجه اینکه آقای عبدی بعد از آن همه اذیت و آزاری که برایشان روا داشتند تبرئه شدند.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    11 2
    کاملا با نظر شما موافق هستم- از ماست که بر ماست من نظر سنجی آی پز رو پیگیری میکردم و فقط به آن اعتماد داشتم.
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    2 19
    مهره‌هاي سوخته را نمي‌توانيد به اين راحتي احيا كنيد. بايد تمام كساني كه در سال 88 و پيش و پس آن به اتهام واهي و موهوم تقلب به مردم خيانت كردند، به جزاي اعمال خويش برسند.