+ A - سه شنبه 4 تیر 1392 - 06:49:46 چاپ
امتیاز به مطلب 23 نفر

روزنامه رسالت: دولت دکتر حسن روحانی آسیب پذیرترین دولت است

سیاست > دولت - روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به قلم امیر محبیان نوشت:

پیروزی دکتر حسن روحانی، کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست جمهوری مبداء پیدایش تحلیلها و گمانه زنی های بسیاری پیرامون آینده شده است.‏

اصولگرایان نیز به‌عنوان یک جریان قدرتمند اجتماعی هرچند حسن روحانی کاندیدای آنها نبود ولی ظاهراً چندان از پیروزی او سرخورده نشده و عمدتاً با رویکردی مثبت با این پیروزی مواجه شده‌اند. چون  به‌دلیل آنکه حسن روحانی هرچند به هسته‌های سخت جریانات اصولگرا نزدیک نبود ولی بیگانه با جریان اصولگرایی هم دانسته نمی‌شد. عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت هرچند در اقلیت ، موردی نیست که نادیده انگاشته شود.‏ از نظر اصولگرایان، حسن روحانی قابل مقایسه با افراطیون طیف اصلاح‌طلب نبوده و با لایه‌هایی از اصولگرایان میانه‌رو ارتباطات بسیار خوبی داشته و دارد.‏

امّا از سوی دیگر، اصولگرایان باید چگونه رابطه‌ای را با دولت حسن روحانی تنظیم نمایند؟ نیروی پیشران استراتژیک دولت حسن روحانی چیست؟ مطالبات اصلاح‌طلبان؟ اصولگرایان؟ یا ترکیبی از مطالبات نظام سیاسی و توده مردم که جمعاً مطالبه ملی نام می‌گیرد؟ یا لابی های پنهان سیاسی؟‏ تیم دولت چگونه سامان می‌یابد؟ با چه نیروها یا طیف‌های فکری و سیاسی؟ اصلاح‌طلبان؟ کارگزاران؟ یا میانه روهای جریانات سیاسی موجود؟ ‏ دولت حسن روحانی چگونه دولتی خواهد بود؟ تکرار دولت هاشمی؟ تکرار دولت خاتمی؟ یا ضد دولت احمدی نژاد؟ یا دولتی میانه رو و بهره مند از نقاط قوت همه دولتها و بدور از نقاط ضعف همه دولتهای پیشین ؟

تردیدی نداریم که "تغییر" می تواند سرچشمه "فرصتهای نوین" باشد.‏ شعاری که دولت حسن روحانی برگزیده یعنی "عقلانیت و اعتدال"، شعاری ارزشمند است، کدام خردمندی است که خواهان موفقیت عملی این شعار و طریق نباشد ؛ولی چه شعارهای زیبایی که در عمل جز یأس به ارمغان نیاورد. به هیچوجه قصد نداریم که پیشاپیش در برابر دولت نوپا، از یأس و ناامیدی سرودی بخوانیم ؛اما چه کنیم که تجربیات روزگار قوه خوشبینی ما را تحلیل برده است اما با آخرین مانده های خوشبینی ودوستانه نکاتی را به رئیس جمهور منتخب متذکر می شویم؛ این هشداری دوستانه به دولتی محترم و منتخب ملت است که:‏

برنامه ریزی نکردن یعنی برنامه‌ریزی کردن برای شکست. دولت "حسن روحانی" راه دشواری را پیش رو دارد. افراطیون دو طرف مترصد فرصت برای به زیرکشیدن و ناکارآمد نشان دادن دولت اعتدال هستند، مواجهه بدون برنامه با این گرایشهای افراطی شکست قطعی را به دنبال خواهد داشت.‏

به دلایلی که در زمان مناسب واشکافی خواهم نمود، دولت دکتر حسن روحانی آسیب پذیرترین دولت است، ضمن آنکه این دولت توانایی بهره گیری از بالاترین ظرفیتها را هم در اختیار دارد، یعنی ظرفیت نیروی انسانی خردگرای هر دو جناح. فعلاً دو قوه دیگر بنای تعامل سازنده با دولت حسن روحانی را دارند که این امر بی ارتباط با نوع تعامل آنها با دولت پیشین نیست. چنانچه وزرای معرفی شده دولت دکتر روحانی با درایت و حساسیت لازم گزینش نشوند و اولین "نه" را از مجلس دریافت کند، این "نه" ممکن است چراغ سبزی برای اعمال فشار در همه وجوه به دولت نو پا باشد.‏

‏ مسیر عبور دولت اعتدال در شعار بسیار فراخ ولی در عمل بسیار تنگ است و تندروها در اطراف آن موضع گرفته اند. درایت دکتر روحانی و مدیریت هوشمندانه شرایط و توقعات به مرور این مسیر را فراخ و نهادینه خواهد ساخت به شرطی که دکتر روحانی پیش از شروع رسمی کار دولت خویش ؛"مهندسی الزامات" و "مدیریت توقعات و برداشت ها" را در دستور کار خود قرار دهد.‏

سیاست کنونی اصولگرایان در قبال دولت روحانی، سیاست "صبر و انتظار" البته با نگاه مثبت است. امیدواریم که "دولت دکتر روحانی" ارزش این نگاه مثبت را در عمل قدر بداند.‏

/2929

 

کلید واژه ها: دولت یازدهم - حسن روحانی -
نظرات 55
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 07:51:40
    103 139 پاسخ به این نظر
    چرا این تیتر خبری: "کیهان به نقل از فرج سرکوهی: مردم تا پایان جام جهانی با موسوی خداحافظی کردند " جایی برای اظهار نظر نداره !!!!!!!!!!! ازت ناامید شدم خبر انلاین
    • رضا سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:35:00
      33 380
      دورد بر خبرآنلاین. چه زود فراموش کردیم تمام زحمات آقای احمدی نژاد را. اصولا ما ایرانی ها همیشه قدر نشناس هستیم. کاریش نمیشه کرد...
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:45:18
      134 9
      کدوم زحمات ؟ نرخ رشد تک رقمی با ششصد میلیارد دلار در آمد نفتی که بیشتر از کل درآمد نفتی تاریخ ایران هستش ؟ منظورت اگه از زحمات اینه که درسته نباید فراموش بکنیم . تا درس عبرتی بشه برای مردم این سرزمین
  • شهروند سه شنبه 4 تیر 1392 - 07:55:19
    102 4 پاسخ به این نظر
    منظور از افراطیون دو طرف چه کسانی اند؟ اگر افراطی هستند که اینها در برنامه های خودشان هم بدلیل افراطی گری ناموفق اند. پس همان بهتر که بکار گرفته نشوند
    • مهشید سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:08:53
      60 2
      دقیقا
  • مهدی سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:02:04
    87 97 پاسخ به این نظر
    درود بر روحانی واقعی و حافظ منافع اسلام و مردم
    • علی سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:27:44
      110 88
      دیگه از دولت احمدی نزاد اسیب پزیرتر نیست.حداقل ملت رو یک پارچه میکنه.حداقل حرفای خورافی نمیزنه(رجعت احمدی نزاد،هاله ی نور و....)حداقل تو این دولت مذهبی از غیر مذهبی شناخته میشه و ....
  • کاظم سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:28:05
    165 98 پاسخ به این نظر
    همواره بزرگترین مشکل خبر آنلاین انعکاس مطالب روزنامه های کیهان و رسالت بوده است روزنامه هایی که کاری جز تزریق افکار منفی ندارند .
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:34:46
    82 88 پاسخ به این نظر
    گفته که: افراطیون دو طرف مترصد فرصت برای به زیرکشیدن و ناکارآمد نشان دادن دولت اعتدال هستند هر کی ندونه فکر میکنه یک روزنامه مستقل این حرف رو زده. دیگه اینو هر کی میدونه که روزنامه رسالت ورژن خفیف کیهانه...حالا من نمیدونم این افراطیون دو طرف از دید امیر محبیان چه طور معنی میشه
  • مهدی سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:35:46
    73 74 پاسخ به این نظر
    آقای رسالت مطمئنا اون تجربیات قوه خوشبینی ماله اول دولت نهم بوده که الان تو رو اینقدر تحلیل برده عزیزم
  • حامی سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:50:09
    155 72 پاسخ به این نظر
    اگه افراطیونی مثل شما و کیهان بذارین روحانی دولتی قوی تشکیل خواهد داد...انشالله
  • جلال سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:51:58
    68 56 پاسخ به این نظر
    باز امیر محبیان تحلیل قبل از رخداد کرد تا رخداد را مدیریت کنه. همواره ایشان در قالب تحلیل، سعی میکنه به حرکتها خط هم بده و برای اینده ریل گذاری کنه. ته حرف آقای محبیان این است که دکتر روحانی را میترسونند از اینکه به نیروهای اصلاح طلب و مطرح میدان داده شود. سخن من با آقای محبیان این است که آقای روحانی پشتوانه قوی اجتماعی داره اگر چهارتا نماینده تندرو مجلس هم بخوان براش خط و نشون بکشن کاری از پیش نمیبرند. بعدشم اینقدر از زاویه محافظه کاری به مسایل نگاه نکنید ایشالا با حمایت مردم آقای روحانی موفق خواهند بود و صبر و انتظار اصولگرایان بماند برای دوره بعدی انتخابات!! امیدوارم برای وقتی که صرف نوشتن کردم ارزش قائل بشید ونظرم را نمایش بدید.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:55:28
    162 80 پاسخ به این نظر
    دولت احمدی نژاد اصلا دولت نبود که آسیب پذیر باشد یا نباشد.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 08:56:32
    113 76 پاسخ به این نظر
    یک بخش مهم از آسیب پذیربودن شون به خاطر تفکرات و وجود روزنامه های زردی مثل کیهان و رسالت است البته!
  • محسن برزگر سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:03:18
    76 88 پاسخ به این نظر
    شروع شد
    • حاج درویش سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:50:35
      17 2
      ازشب اعلام آرا شروع شده بود
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:04:33
    89 56 پاسخ به این نظر
    حالا که نه کابینه مشخصه نه برنامه های اقتصادی نه چیزی شما اینقد جلز و ولز میکنی که چه .............
  • * سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:04:54
    26 61 پاسخ به این نظر
    یک سوژه برای نظر سنجی: نتیجه این نظر سنجی شاید بتواند اهمیت منافع ملی در روابط بین الملل را باز هم در اذهان تداعی نماید. البته اگر لازم است و منعی وجود ندارد. "کارتامه سیاست خارجی دولت های نهم و دهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ * موفق * تا حدودی موفق * نا موفق
    • محمد سه شنبه 4 تیر 1392 - 14:46:41
      25 2
      ناموفق
  • بهنام راد سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:05:09
    43 48 پاسخ به این نظر
    البته روزنامه رسالت و كيهان هر موقع اراده كنند آسيب جدي هم به خودشان مي زنند هم به ديگران به هر حال مساوات را رعايت مي كنند.
  • حمید سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:11:35
    38 49 پاسخ به این نظر
    ای کاش امروز فارغ از بازیهای جناحی به تولید امید و موج مثبت برای بهینه سازی امور و خروج از بحران اقتصادی حال حاضر از آهنگ کارتونی " من میدونم که موفق نمیشیم" استفاده نکنیم... امیدوارم مردم ایران همواره پر نشاط و با انگیزه به سمت همونطور که باهمت و یکدلی در مسابقات اخیر ورزشی نشون دادند وقتی متحد می شوند پیروز و سربلند هستند در عرصه های دیگر هم دست به دست هم بدهند تا کشورمان را به سمت پیشرفت روز افزون هدایت کنیم.
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 14:25:02
      8 2
      اینایی که منفی دادن یعنی دوست ندارن کشورشون آباد بشه!
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:11:44
    102 275 پاسخ به این نظر
    بی شک آقای احمدی نژاد خدمتگزارترین رئیس جمهور کشور بودند. ایشالا همیشه موفق باشند
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:38:53
      107 89
      بی شک این گونه نبودند!
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:41:39
      68 96
      بی شک شما چشمتون رو بروی واقعیت ها بستی!
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:23:01
      8 50
      بی شک دعای خیر همه مردم ایران پشت سر آقای احمدی نژاد خواهد بود. هیچوقت زحمات ایشان فراموش نمیشه. و بی شک کسانی که بر ایشان خرده میگیرند دشمنان اسلام و مسلمین هستند
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 12:19:20
      4 4
      ایشالا
    • امیر سه شنبه 4 تیر 1392 - 13:19:29
      22 7
      آره یه پول دارها و سرمایه داران حسابی خدمت کردن
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 14:17:28
      22 3
      بی شک حالت خیلی بده!
  • بینام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:30:10
    80 64 پاسخ به این نظر
    خدایا بحق ابروی اقا امام زمانمان (عج) ما را و این ملت دلپاک و مخلص و صبور را از شر این اصولگرایان کوته فکر متحجر مصون بدار و باشد که روزی به راه راست هدایت گردند....
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:30:54
    28 13 پاسخ به این نظر
    خب راست میگه دیگه !!!!!!!!!!! هنوز نیامده دارن توی کارش دخالت می کنن. میخواستید به نفعش کنار نرید!!! حالا که رفتید بگذارید کارش رو بکنه !!!!!! شده یه کیکی که بایست تقسیم شه. این ملت نمیدونم کی میخواد چیزی یاد بگیره. خودشون میدونن کی رو بایست تو چه سمتی بگذارن.!!!!!!
  • احسان سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:35:19
    20 68 پاسخ به این نظر
    به نظرم تیتر خوبی نداشت مطلب اولش نزدیک بود نا امید بشوم.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:38:00
    88 58 پاسخ به این نظر
    از حرف های این چند روزه بعد از انتخابات رسالت و کیهان و امثال آن معلومه که نتیجه انتخابات به مذاقشون خوش نیومده. حالا هم دارن آخرین زورهاشون رو می زنن!
  • ابراهیم سه شنبه 4 تیر 1392 - 09:39:30
    100 27 پاسخ به این نظر
    ترابه خدادست ازسراین ملت بردارید دیگرکافی است
  • رضا سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:04:26
    132 28 پاسخ به این نظر
    این همه گرانی تقصیر شما اصول گرایان هست...
    • الوند سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:38:05
      10 100
      بنده ناشکر خدا.اول کمی تحقیق کنید بعدا سخن بگویید. شما هیچ وقت قدر آقای احمدی نژاد را نخواهید دانست. انسانی که خدمتگزار واقعی مردم بودند.......
  • سعدی سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:20:23
    69 25 پاسخ به این نظر
    خبرانلاین هم خودمونیم . خیلی از رسالت و کیهان حساب میبره . دستش میلرزه و نظرهای حق و پاسخهای دندان شکن رو نمیذاره درج بشن..!
  • ع ر سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:27:33
    95 21 پاسخ به این نظر
    دكتر روحاني بايد پيه خيلي از چيزها رو به تنش ماليده باشه. خدا كنه مردم از ايشان حمايت وسيع داشته باشند. و آنگونه نكنند كه با دولت اصلاحات كردند و فقط توقع داشتند.
    • گلی سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:14:23
      34 0
      آمین
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:53:15
    9 1 پاسخ به این نظر
    به نظرم کاملا برعکس فرمایش آقای محبیان این مجلسِ که در صورت رد صلاحیت حتی یه وزیر زیر سوال میره/ مجلسی که نمایندش تو شهر 8 میلیونی فقط دویست هزار رای آورده آسیب پذیره
  • saman سه شنبه 4 تیر 1392 - 10:53:43
    12 1 پاسخ به این نظر
    بفرما ، هنوز نيومده دو بهم زني شروع شد!!!!
  • فقیر سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:09:11
    95 3 پاسخ به این نظر
    از کیهان و رسالت نفرت دارم
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:09:56
    30 1 پاسخ به این نظر
    خبرآنلاین بهتره همونطور که اسم سایتت خبرها بصورت آنلاین هست عمل کنی این اسم به من مخاطب این حس القا میکنه که اینجا تمام اخبار واقعی روز رو به صورت آنلاین نمایش میده,گاهی مثل انتشار کامل متن سخنرانی ها بدون سلیقه شخصی عمل میکنی و فقط مطلب اتفاق افتاده درج میکنی که فکر میکنم این بیشتر به اصل سایتت میخوره تا اینکه متوسل شی به تیترهای کیهان و رسالت که هم از محبوبیتت کم شه هم رسالت سایتت اجرا نکنی...البته گاهیم تحلیل هایی نویسنده های خودتون درج میکنن که به گمونم از آثار منفی زیاد خوندن کیهان و رسالت باشه....مرسی فیلتر نکن
  • شهره سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:13:20
    65 2 پاسخ به این نظر
    دولتی که با اکثریت آرا مردم اومده باشه راس کار عمرا آسیب پذیر باشه چون مردم به خصوص جوونا پشتیبانشن ! این تلاش های بیجا فقط خودتونو خسته میکنه !
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 23:19:19
      1 2
      من فقط اینو میدونم که دولتهای دیگم با اکثریت آرا سر کار اومده بودن!!!
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:19:40
    13 0 پاسخ به این نظر
    نميدانم اين آقايون چطور ميخواهند جلوي گراني را بگيرند وچطور نرخ ها را پايين بياورند،وقتي كارمندي حقوق زير يك ميليون دارد چطور ميخواهند مشكل اين كارمندان بيچاره را حل كنند وقتي اجاره يك آپارتمان معمولي 20 ميليون پيش و400الي 700 تومان است ويا در هيچ جاي تهران خانه متري 3 ميليون تومان كمتر نيست وتا متري 12 ميليون رفته چطور ميخواهند پايين بيارند يا بايد حقوق ها را بالا تا 2 ميليون تومان ببرند تا مردم قدرت خريد واداره زندگي داشته باشند درغير اينصورت فكر كنم كنترل از دست همه خارج شده وكسي نميتواند كاري كند وهمه كانديداها شعار داده اند وقتي بر سر مسند نشستند ديگر تمام!خدا عاقبت ما را بخير كند فكر كنم بايد بفر چادر باشيم ديگر توان خريد واجاره را هم نداريم.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:30:09
    65 2 پاسخ به این نظر
    فرضا هم اسیب پذیرترین دولت باشه تازه میشه مثل دولت فعلی که شما حامی ان هستید
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:33:09
    98 4 پاسخ به این نظر
    از حالا میخوان چوپ لای چرخ روحانی بگذارند
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 12:41:56
    21 2 پاسخ به این نظر
    امان از حزب و حزب بازی!
  • مضطفا سه شنبه 4 تیر 1392 - 13:47:55
    8 1 پاسخ به این نظر
    به نظرم اگر رسانه ها از انحصار بعضی از تفکرات بیرون بیاد و مردمی بشود دولت آقای روحانی تمی تواند شکننده باشد
  • نوروزی سه شنبه 4 تیر 1392 - 13:55:28
    17 0 پاسخ به این نظر
    کاشکنان روزنامه رسالت دست کمی از افراطیون راست به اصطلاح اصول گرا ندارند.کارشکنی در تمام دوره ها کار اینهاست.دیدن توانمندیها را ندارند و خود و افکار پوسیده خودرا درست و محور و بقیه را باطل می دانند.روحانی نباید توجهی به چنین افکار موریانه خورده بکند و باجذب افراد متعهد و باتقوا و متخصص کاررا با قدرت پیش ببرد
  • قوچاني سه شنبه 4 تیر 1392 - 14:03:54
    10 11 پاسخ به این نظر
    آهاي ايراني هاي عزيز اگر قرار باشه ايران تحريم بشه و اين روال ادامه داشته باشه مطمئن باشيد تورم بالاي 50 درصد خواهد رفت شك نكنيد آقاي روحاني با اجمدنژاد خيلي باهم فرق دارند در جامعه ايراني كه اكثرا ادعاي قدرت و حاكميت مي كنند سخت است است بتوانيم با اينها روبرو بشيم بازم ميگم مثل دكتر احمدي نژاد كمتر كسي پيدا ميشه كه جلوي اين قدرتمندان داخلي ايستادگي كرد خونه از جا ديگر ويران است ولي احمدنژاد كاري كرده كه رئيس جمهور بايد رسانه اي باشد و به مردم پاسخ دهد الان ديگر مثل گذشته نيست همه چي در خفا باشد و كسي جرات حرف زدن نداشته باشن
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 15:31:44
    11 2 پاسخ به این نظر
    از همین حال باید هشدار داد که هر کس در جهت تضعیف دولت جدید کار کند حتما و حتما باید مجازات شود بس است دیگر 8 سال است همه جور کشیدیم و نباید اجازه داد که کسانی که فقط بخاطر قدرت خود میخواهند دولت را تضیعف کنند عرصه را برای این کار باز ببینند : افراطیون دو طرف مترصد فرصت برای به زیرکشیدن و ناکارآمد نشان دادن دولت اعتدال هستند،
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 15:39:22
    18 3 پاسخ به این نظر
    غیر از افراد منطقی و با سواد و با شعوری که از اصولگراها هستند از بقیه اصولگرها متنفرم انگار ایران و مردم ایران و انقلاب ارث آباء و اجدادشان هست که این همه توقع دارند!
  • بی نام یکشنبه 23 تیر 1392 - 15:08:53
    4 1 پاسخ به این نظر
    به نظر بنده دولت اقای روحانی دولت موفقی خواهد شد
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
آخرین مطالب
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.