+ A - سه شنبه 4 تیر 1392 - 18:15:54 چاپ
امتیاز به مطلب 7 نفر

حسن شحاته چه کسی بود؟

بین الملل > خاورمیانه - شیخ «حسن شحاته» که به دست تکفیری های افراطی به طرز فجیعی کشته شد ، فردی شناخته شده در این کشور است که همواره به دلیل گفتن سخن حق و حقیقت مردم بسیاری را پای منبر خطابه‌های خود می‌کشید.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از فارس، گروهی از شیعیان مصر که به مناسبت نیمه شعبان در منزل یکی از شیعیان این کشور در روستای «ابو مسلم» در استان «الجیزه» گردهم آمده بودند، توسط شماری از سلفی‌های تندرو هدف حمله قرار گرفته و در جریان ضرب و شتم این شیعیان چهار نفر از آنها از جمله شیخ «حسن شحاته» (55 ساله) از رهبران شیعیان مصر و برادرش «محمد شحاته» (35 ساله) به شکلی فجیع کشته می‌شوند.

این درحالی است که مهاجمان تنها به کشتن شیخ شحاته و برادرش و دو همراهش اکتفا نمی‌کنند، بلکه اسباب و اثاثیه منزل را تخریب و خانه را هم به آتش می‌کشند.

شیخ احمد شحاته کیست؟
مصر

شیخ حسن شحاته در سال 1946 در خانواده‌ای «حنفی» مذهب در استان «الشرقیه» مصر به دنیا آمد و در سال 1996 در سن 30 سالگی به مذهب تشییع درآمد.

شحاته فارغ التحصیل مرکز «القراءات» بود و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته «علوم قرآنی» را از این مرکز دریافت کرد.

اولین خطبه نماز جمعه خود را در حالی‌که بیش از 13 سال نداشت، در مسجد روستایش خواند و خواندن خطبه‌های نماز را هنگام ادای خدمت سربازی در نیروهای مسلح مصر نیز ادامه داد و مسئول توجیه و بالا بردن روحیه نیروهای یگان مهندسی ارتش مصر در سال 1973 و گوینده رادیو و تلویزیون بود. به این ترتیب شیخ شحاته در خانواده‌ای دوستدار اهل بیت علیهم السلام رشد یافت.

آنگونه که خود شحاته می‌گفت، پدرش درباره شخصیت «امیر المؤمنین على بن ابى‌طالب علیه السلام» برای وی بسیار سخن می‌گفت و به شیخ حسن می‌گفت: فرزندم، امیر المومنین علیه السلام مهمترین حامى اسلام بود. هنگامی‌که حضرت علی(ع) در کنار پیامبر(ص) بود، هیچ‌گاه کسی جرات نمی‌کرد، به آن حضرت آزاری برساند.

شحاته خود می‌گوید: بیست را با اهل تصوف سپری کرده و تنها نتیجه‌ای که از آنها گرفته این بوده که آنها در میان خود به شاخه‌های متعددی تقسیم شدند که وهابی‌ها یکی از آنها هستد که چهره اسلام را تحریف کرده و مبانی اعتقادی خود را براین اندیشه باطل بنا کردند که هیچ یک از ائمه را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها فرد مورد قبول نزد آنها «ابن تیمیه» است که حتی بیش از پیامبر(ص) او را گرامی می‌دارند.

شیخ حسن شحاته طی سال‌های 1994 تا 1996 به  مذهب تشییع گروید، با این حال در این مدت نیز همواره مدافع اهل تسنن بود، اگرچه دشمنانش وی را متهم به ناسزا گفتن به صحابه و عایشه می‌کردند.

وی در دوره حکومت سه دهه‌ای «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری مخلوع مصر سه سال در زندان به سرمی‌برد و از سفر به خارج از مصر منع شده بود.

مطبوعات و رسانه‌های مصر وی را از بزرگ‌ترین شیوخ این کشور و بحث برانگیزترین آنها در مصر می‌دانستند و او را «علامه شیخ حسن احمد شحاته» می‌نامیدند که از شیوخ و علمای الازهر و امام جماعت یکی از بزرگ‌ترین مساجد قاهره و برگزار کننده مجموعه برنامه‌های «العلم» در رادیو و تلویزیون و مساجد مصر بود.

مردم مصر او را به عنوان امام جماعت مسجدی می‌شناختند که در نزدیکی سفارت اسرائیل در قاهره قرار داشت و روزهای جمعه برای شنیدن خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی‌هایش به این مسجد هجوم می‌آوردند تا سخنان وی درباره برحق بودن اهل بیت و وفاداریش به ولایت آنها را بشنوند و شیخ را همواره منادی حق و حقیقت می‌دانستند و از آنجا که وی همواره رسوا کننده رژیم صهیونیستی بود و علیه آنها سخن می‌گفت، نماز جمعه وی همواره با اتخاذ تدابیر شدید همراه بود.

دانش آموزان بسیاری توسط شیخ شحادته در الازهر پرورش یافتند که از جمله آنها می‌توان به «شیخ طنطاوی» اشاره کرد.

گفته شده که وی پیامبر(ص) را در خواب دیده که از وی خواستار ولایت حضرت علی(ع) و دفاع از اهل بیت علیهم السلام برپای منابر و در تمام رسانه‌ها شده و به همین دلیل گفته می‌شود، چون سخن وی از دل برمی‌آمده لاجرم بر دل هم می‌نشسته و بسیاری را پای منبر خطابه‌هایش می‌کشیده است.

شیخ حسن شحاته در مصر از جمله مهمترین دشمنان وهابیت به شمار می‌آمد که در هرجا منبر سخنرانی داشت، غیر ممکن بود، ماهیت واقعی وهابی‌ها و وهابیت را برملا نکند، به همین دلیل در سال 1996 توسط دستگاه‌های امنیتی مصر و در واقع به شکایت گروه‌های وهابی مصری دستگیر و تنها به اتهام اعلام ولایت علی ابن ابیطالب و ترویج تشییع در مصر راهی زندان شد تا قدر و ارزش شیخ بیش از پیش نزد مردم مصر افزایش یابد. شیخ پس از خروج از زندان از هرگونه سخن گفتن و اظهار نظر در رسانه‌های جمعی منع شد. این موجب شد تا وی از منبر برای برملا کردن ماهیت واقعی نظام مبارک و آنچه در زندان بر وی گذشته استفاده کند.

درباره زندگی خانوادگی خود شیخ حسن شحاته می‌گویند که پدرش دارای سه همسر بوده و مادرش آخرین همسر پدرش بوده و او دومین پسر در میان شش برادرش بوده و در همان دوران کودکی درحالی که بیش از 5 سال نداشت، قرآن را از حفظ کرده تا پس از آن راهی الازهر شود.

خود شیخ حسن شحاته دوبار ازدواج داشته، از همسر اولش دارای سه فرزند و از همسر دومش دارای یک فرزند بوده است.

مولفات شیخ حسن شحاته آنگونه که خود می‌گوید، کتاب «إحیاء علوم الدین» بوده و اشعار و رساله‌هایی نیز به رشته تحریر درآورده که باید از میان آنها به رساله «سراج الأمة فی خصائص السادة الأئمه» اشاره کرد.

درباره فعالیت‌های مذهبی خود، شحاته که به خاطر ساختار مذهبی خانواده‌اش خیلی زود و در نوجوانی وارد فعالیت‌های دینی و مذهبی شد و همین موجب شد تا وی برای اولین بار هنگامی‌که هنوز به سن 15 سالگی نرسیده بود، پای منبر برود و به گفته‌اش خود با دست خود خطبه نماز را بنویسد. شحاته 5 سال خطیب مسجد «الأشراف» روستای خود بود.

در واقع اگر بخواهیم مهمترین مراحل زندگی شیخ شحاته را ذکر کنیم می‌توانیم آن را در موارد زیر خلاصه کرد:

1 - مرحله ارتش که طی آن در جنگ ماه رمضان مشارکت داشت.

2 - مرحله «الدورامون» که نام یکی از شهرهای استان «الشرقیه» است که هم دژ اخوانی‌ها و هم وهابیت به شمار می‌آمد و طی آن شیخ شحاده توانست بیش از 90% دانش‌آموزان خود را به آیین تشییع درآورد.

3 - مرحله قاهره که از سال 1984 آغاز و تا سال 1996 ادامه می‌یابد که اوج فعالیت‌های مذهبی شیخ را تشکیل می‌داده و در این دوره بود که نماز جمعه را در منطقه «کوبری» ادا می‌کرد که مصادف با دستگیری وی از سوی رژیم سابق شد.

شیخ شحاته یک‌بار دیگر نیز در سال 2009 میلادی از سوی رژیم حسنی مبارک بازداشت شد. این بار وی به همراه 306 شیعی مصری و عربی به بهانه کشف یک گروه وابسته به «حزب الله» در مصر بازداشت شد، اما در همان سال دادگاه جنایی مصر حکم آزادی وی به همراه دیگر متهمان این پرونده را صادر کرد.

شیخ حسن شحاته در جریان انقلاب 25 ژانویه 2011 فعالیت بسیار داشت و پس از انقلاب موضوع تاسیس حسینیه‌هایی برای شیعیان در مصر به ویژه در روستای «هربیط»‌ زادگاه شحاته در ژوئن 2012 برای وی بسیار مشکل ساز شد.

49261

کلید واژه ها: انقلاب مصر - مصر -
نظرات 30
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 18:50:57
    147 11 پاسخ به این نظر
    روحش شاد ، انشالله با مولایش اول مظلوم عالم امیرلمومنین علیه السلام محشور گردد.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 18:58:23
    131 5 پاسخ به این نظر
    لعنت بر این آدمکشها
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 18:57:52
    87 41 پاسخ به این نظر
    دیگه این آقایون اهل سنت شورش رو در آوردن.
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 19:57:45
      106 44
      اينها اهل سنت نيستند برادر اهل سنت از اينها بری است
    • جواد سه شنبه 4 تیر 1392 - 20:13:26
      123 13
      اینها اهل سنت نیستند بلکه بازمانده های همان هایی هستند که به فرموده امیرالمومنین علیه السلام مانند استخوان در گلو هستند ( بازمانده تفکر عقب افتاده خوارج هستند ) .
    • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 20:29:32
      102 18
      برادر عزیزم هیچ ربطی به اهل سنت نداره
    • علی سه شنبه 4 تیر 1392 - 21:40:23
      68 2
      وقتی صحنه کشتن این مرد را توسط یک عده حیوان (بخاطر عدم وجود حس تعقل و انسانیت)دیدم بخاطر مظلومیت و وحشیگری این عده که با نام اسلام این کارها را میکنند بسیار گریستم .افتخار میکنم که شیعه هستم و این وحشیگریها در آیینم وجود ندارد ؛دین اسلام واقعی دین رحمت و برادری است ؛مسلمانها و غیر مسلمانها در کنار هم.
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:29:50
      5 55
      شما به مقدساتتان توهین شود بازم این حرفو میگی ایشان فحاش بوده اگه سخن حق رابگه که اهل تسنن رو سرش میزارن
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 20:13:31
      13 5
      شماآقای به نام و نشان راستی می گویی.... ."فردی که در 5 سالگی حافظ قرآن بوده "...حتما فردی فحشا است....فرافکنی ومقالطه به همین میگن....
  • رسول سه شنبه 4 تیر 1392 - 19:55:10
    74 2 پاسخ به این نظر
    صبر و مدار چیز خوبی است اما نه با وهابیت شاید که نه حتما دشمن ضد اسلام منتظر عکس العمل شیعیان است تا ذوق زده شود و به نیت شومش برسد
  • amir irani سه شنبه 4 تیر 1392 - 20:12:58
    61 6 پاسخ به این نظر
    از ادم بودنم خجل هستم
  • محمد سه شنبه 4 تیر 1392 - 22:25:40
    35 1 پاسخ به این نظر
    خداوند رحمتش کند. بحث شیعه و سنی نیست اگر انسان باشی چنین کارهایی را نخواهی کرد
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 22:43:08
    28 1 پاسخ به این نظر
    یاد آور داستان شیعه مولا علی عبدالله ابن خباب است. خوارج نهروان به جرم شعر خواندن ودامن کوتاه لباس و شیعه علی بودن کشتند و شکم زن حاملش رو دریدند.
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 23:36:56
    28 1 پاسخ به این نظر
    اميدواريم در روز قيامت شفيع شيعيان مظلوم باشد به حق حضرت زهرا (ع)
  • بی نام سه شنبه 4 تیر 1392 - 21:44:46
    24 2 پاسخ به این نظر
    خون بر شمشیر پیروز است.
  • احمدرضا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 01:46:33
    22 3 پاسخ به این نظر
    به نظر من با این وضع و اوضاع ظهور نزدیکه ... همه جا مردم می خوان ظلم را ریشه کن کنن : ترکیه ، برزیل ، بحرین ...
  • یک سنی سه شنبه 4 تیر 1392 - 23:54:10
    6 42 پاسخ به این نظر
    مرحله «الدورامون» که نام یکی از شهرهای استان «الشرقیه» است که هم دژ اخوانی‌ها و هم وهابیت به شمار می‌آمد و طی آن شیخ شحاده توانست بیش از 90% دانش‌آموزان خود را به آیین تشییع درآورد. .............................................. همین تفکرات برتر دانستن تشیع بر تسنن و یا بالعکس، عامل بروز چنین حوادث میدانم. به نظرم باید به عقاید همدیگر احترام گذاشت. و نباید سعی در جذب و تغییر دادن تفکرات دیگران باشیم. . ( راه های رسیدن به خدا به تعداد انسان هاست)
    • سعید جلالی چهارشنبه 5 تیر 1392 - 23:08:11
      17 2
      با سلام و احترام خدمت کلیه مسلمانان و شما برادر عزیز. بنده چند دوست سنی اهل کردستان و بلوچستان دارم و هیچ مشکلی با هم نداریم و به راحتی و برادرانه در کنار هم هستید و اختلافات خود را بطور منطقی و به استناد آیات و روایات متقابل بحث می کنیم. با توجه به اینکه شما اهل ایران هستید این فضا را بارها دیده اید و آن را تایید می کنید .در مذهب تشیع مطالعه کتب سایر مذاهب آزاد است در صورتی که برادران اهل سنت از این مورد منع شده و مطالعه کتب شیعی برای آنان حرام است. به هر صورت من هم معتقدم که این مسایل باید در فضای منطقی حل شود و با جنگ و قتل و عملیات انتحاری حل نمی گردد و بلکه باعث ایجاد تفرقه در بین مسلمانان می شود که همان خواسته دشمنان اسلام (آمریکا و اسرائیل) است.
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 23:54:33
      12 4
      برادر اهل تسنن شما وهابی هستی؟
  • احمد پنجشنبه 6 تیر 1392 - 10:30:29
    6 0 پاسخ به این نظر
    خداوند انشاا... بااولیاءوانبیا اش محشورش بفرماید ودشمنان اسلام ومسلمین رانابود ورسوا گرداند.
  • مهدی پنجشنبه 6 تیر 1392 - 04:45:25
    5 1 پاسخ به این نظر
    در نوشتن سال ولادت اشتباه شده
  • امير پنجشنبه 6 تیر 1392 - 12:20:00
    5 0 پاسخ به این نظر
    شهادت گواراي وجودش باد
  • علیرضا پنجشنبه 6 تیر 1392 - 10:50:24
    4 0 پاسخ به این نظر
    در مسلخ عشق جزنکو را نکشند روبه صفتان زشت خو را نکشند
  • صدرا پنجشنبه 6 تیر 1392 - 13:58:59
    4 0 پاسخ به این نظر
    رحمت واسعه الهی را برای این مرحوم و شهداء دیگر مسئلت داریم. مطمئنا این مزدوران و جاهلان تندرو که معلوم نیست وابسته به کجا هستند به سزای اعمال خود خواهند رسید. در عالم هستی هیچ چیز بی حساب و کتاب نیست
    • بی نام پنجشنبه 6 تیر 1392 - 21:32:37
      5 0
      خدارحمتش کند
  • مهدی شنبه 8 تیر 1392 - 02:42:42
    2 0 پاسخ به این نظر
    باسلام واحترام اول چیزی که مسلم است این است که ایشان مسلمان است این نشان دهنده این است که هیچگاه هیچ مسلمانی حقه تجاوز بر مسلمان دیگر ندارد. دوم چیزی که مسلم است انسان بودن ایشان است مگر نه اینکه تعرض به هر انسان خلاف حقوق بشر است . نتیجه اینکه افراد مهاجم از انسانیت دور بوده اند. برادران وخواهران مسلمان اعم از شیعه وسنی مگر نه اینکه هر چیزی را که خداوند خلق کرده در جهت خدمت به انسان برای رسیدن به تعالی است . -ایا انسان باید به دست خود انسان مورد تعدی قرار گیرد؟ .آیا انسان کشی راه رسیدن به تعالی و همان بهشت است؟(تکفیری)فرق انسان با سایر حیوانات در تعقل است. با عقل،فکر ،دلیل ،منطق راه را طی کردن درست است .ما مسلمانان باید متحد شویم که اسلام که همان راه سعادت است به تمام بشریت عرضه کنیم.
  • شراره شنبه 8 تیر 1392 - 11:03:03
    2 0 پاسخ به این نظر
    در پاسخ به برادر یا خواهر بی نام..ایشون با سخنرانی های فی المجلسشون 90 درصد شنوندگان رو شیعه میکردند..این با زور و کتکاری نبود با اختیار خود حضار بود ..مگر اینکه شما با مسئله اختیار مشکل داشته باشی..روحشون شاد چه شهادتی گواراتر از این که در جشن میلاد امام عصر صورت بگیره..
  • علی جمعه 7 تیر 1392 - 20:37:00
    1 0 پاسخ به این نظر
    وقتی فیلم رو دیدم خیلی گریه کردم . کجای دنیا این طور آدم میکشن؟؟؟؟؟؟ کی به اینا می گه مسلمون؟؟؟؟؟ خدایا ما صبر میکنیم. و به تکلیفمون هم عمل می کنیم. ولی تو رو قسم به حق بهترین بنده هات منتقم خون به ناحق ریخته رو برسان.
  • بی نام شنبه 8 تیر 1392 - 10:55:22
    1 0 پاسخ به این نظر
    خداوندباشهدای اسلام محشورگرداند
  • مهدی شنبه 15 تیر 1392 - 09:31:09
    1 0 پاسخ به این نظر
    فقط گریه کردم .
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.