روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:

مشکلاتی که در پیش پای اصولگرایان برای استمرار وحدت و همگرایی بود با راهبرد نقد درون گفتمانی مدیریت می‌شد اما این مدیریت در دو سال پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد کارا‌یی خود را از دست داد. لذا مرجعیت فکری و سیاسی در اصولگرایان همزمان پایگاه خود را در میان "مردم" ضعیف کرد و در انتخابات اخیر هم نفوذش را در میان "نخبگان" مطرح از دست داد، لذا آن شد که دیدیم.

رقیب و حریف ما پیش از آنکه توفیق خود را مدیون برنامه‌ریزی و طراحی شعارهای کلیدی خود بداند، مدیون تفرقه و تشتت بین اصولگرایان می‌داند. آنها زلف ما را آشفته و در هم دیدند و با همین آشفتگی و سیاهی، سپیدی پیروزی خود را رقم زدند. بگذریم از اینکه حریف از مهندسی عمیق کردن شکاف‌ها بین اصولگرایان غافل نبود.

برخی از ما هم به جای آنکه پاسدار ارزش‌ها باشند به پاسداری از خود پرداختند. گذشته‌ها گذشته است. باید به آینده فکر کنیم. باید دید آیا روند واگرایی بین اصولگرایان پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت و این عدم توفیق عبرتی برای توقف فرآ‌یند واگرایی پدید نمی‌آورد؟

راه توفیق ما؛ برون رفت از فکر تفرقه در حوزه سیاست است. شرط تحقق آن هم برون‌رفت تک تک عناصر کلیدی در رهبری اصولگرایان از این مهلکه در معنا و سیر و سلوک روحی و اخلاقی است. کسی که از خود عبور کردن را تمرین نکند، نمی‌تواند در فرآیند همگرایی و اجماع نقش‌آفرین باشد. از هم اکنون باید یک تئوری برای همگرایی اصولگرایان و برگشت از فرآیند واگرایی نوشت و بر آن اساس ساز و کار حقوقی آن را طراحی کرد. اگر امروز این کار را نکنیم فردا خیلی دیر است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    46 3
    اصول گرایان شکست سختی خوردند و باید این شکست را قبول کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    از واقعیت نباید فرار کنید. مردم هیچ علاقه ای به پدیده، حزب یا گروهی به نام اصولگرایان و اصولگرایی ندازند، چون همواره با مدیریت ضعیف آنان روبرو بوده اند.
  • مهدی A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    البته باید پذیرفت نه تنها اختلافات اساسی در بین اصول گرایان که نمود عینی آن اختلافات اشکار بین اقایان ولایتی جلیلی در مناظرات انتخاباتی به اوج خود رسید به نظر بنده موفقیت دولت های سازندگی هاشمی رفسنجانی و دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بیشتر ین تاثیر را در موفقیت اصلاح طلبان ایفا کرد . و اقای روحانی باید بداند حمایت های همه جانبه اقایان رفسنجانی و خاتمی باعث خلق این حماسه سیاسی بی نظیر مردمی شد .
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    111 3
    عزيزان اصولگرا، اينقدر اين شكستتون براتون عجيب نباشه! چون اگر تو انتخابات قبلي مثل مجلس و غيره هم اصلاح طلبان حضور ميداشتن و ملت دل و دماغ راي دادن داشتن و فيلتر كردنها و هجمه صدا و سيما و غيره نبود شك نكنيد هيچوقت پيروز ميدان نبوديد
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    33 0
    تفكر به اصطلاح اصول گرايي ديگر نزد عموم مردم مقبوليتي ندارد. مردم خواهان تغيير روشها و رسوم ده هاي گذشته هستند. اگر كشور به موقع اصلاح نشود ديگر نه اصول گرايي خواهد ماند و نه اصولي.
  • جاویدان IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    74 5
    تیتر فردای کیهان:مرتضی نبوی انحرافی است.پیروز انتخابات اصولگراها هستند.روحانی وهاشمی وخاتمی جزئ اصولگرایان بوده اند ما نمیدانستیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    15 3
    lمتاسفم که بگویم رای آقای روحانی در انتخابات جواب قاطع قشر وسیعی از جامعه به همه افکار چپ و راست ( اصولگرا و اصلاح طلب ) بود . آنچه که آقای روحانی را با اختلاف زیاد به نفر اول تبدیل کرد فرا جناحی بودن و خط اعتدال که ایشان در تمام مناظرات بیان میکردند بود چنانکه تمام نظر سنجی ها ی صورت گرفته قبل از انتخابات حاکی از آن بود که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و هیچکس حتی کارشناسان فکر یک مرحله ای بودن انتخابات را هم نمیکردند چه بسا بیشتر بحث بر سر اینکه چه کسانی به دور دوم خواهند رفت بود و لذا پیشنهاد میکنم بیشتر به فکر مردم باشید نه به فکر پیروزی در انتخابات اتی پس بهتر حالا که دم از پیروزی مردم در انتخابات میزنیم مردم را در کارها شریک بدانیم و مجددا بدانیم که این مردم هستند که رای میدهند .
  • سمیرا A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    33 0
    چقدر خوب که بالاخره اصولگراها به کارایی ضعیفشون اعتراف کنند....به قول اقای عارف در سفر به مشهد همون هایی که حمایت همه جانبه از اقای احمدی نژاد داشتند پشیمونند...
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    24 2
    زمان سیب زمینی پیاز گذشته