فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مسکونی کشور در حال حاضر ۴۰۰ هزار واحد بیش از خانوارها است، گفت: برخی خانوارها دو تا سه واحد مسکونی دارند که با روش هایی مانند وضع مالیات باید به سمت تحقق عدالت در این بخش رفت.

علی نیکزاد صبح امروز در جمع نمازگزاران نماز جمعه با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دو دولت نهم و دهم گفت: حمل و نقل چه از روش‌های دریایی، جاده‌ای و ریلی تأثیر زیادی بر توسعه کشور دارد، به طوری که می‌تواند امنیت ایجاد کرده و شرایط سرمایه‌گذاری و پیشرفت اقتصادی را فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قبل از دولت نهم حدود 36 هزار و 143 کیلومتر انواع راه در کشور ساخته شد، اما در 8 سال دولت نهم و دهم این آمار به 63 هزار و 253 کیلومتر رسید که در مقایسه با زمان گذشته می‌توان گفت: رشد احداث انواع راه در کشور به میزان 1.8 برابر بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز 48 هزار و 160 کیلومتر انواع راه ریلی و جاده‌ای در دست ساخت داریم که 2185 کیلومتر آزاد راه، 9856 کیلومتر بزرگراه، 8 هزار کیلومتر راه‌آهن و حدود 25 هزار کیلومتر نیز راه روستایی است.

نیکزاد با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی تنها 200 کیلومتر راه مناسب روستایی درکشور وجود داشت،گفت: بعد از انقلاب و تا سال هشتادو چهار، 54 هزارو 954 کیلومتر راه روستایی در کشور احداث شد اما از سال 84 تاکنون این آمار به 101 هزار و 450 کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت احداث راه ریلی در کشور گفت: تا سال هشتادو چهار، 11 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشت که به طور میانگین سالانه 300 کیلومتر در کشور راه ریلی احداث می‌شد اما از سال 84، 2 هزار و 500 کیلومتر راه ریلی احداث شده است که این شبکه ریلی به اضافه 8 هزار کیلومتری که در دستور کار قرار داریم می تواند تمام کشورهای همسایه را به هم متصل کرده و زمینه‌ساز تجارت و ترانزیت مناسبی برای کشور و همسایگان باشد.

وی با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده‌ای در کشور گفت: تا سال 84 سالانه 19 هزار و 89 نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دادند اما با یک اقدام جهادی و با همکاری همه قوا توانستیم این آمار را سالانه 15 درصد کاهش دهیم، به طوریکه در سال 91 آمار کشته‌شدگان جاده‌ای به 13 هزار و 95 نفر رسید که البته این آمار شرایط مطلوبی ندارد و باید بیش از کاری که تاکنون انجام شده است فعالیت کرد.

نیکزاد با اشاره به آمار احداث مسکن در طول دو دولت نهم و دهم در جمع نمازگزاران گفت: در واقع باید گفت مسکن مهر و سیاست احداث مسکن در دولت نهم و دهم بازگشت به گفتمان امام است، بطوریکه وام قرض‌الحسنه، زمین رایگان در اختیار کسانی قرار داده شد که نه خانه و نه زمین و نه حتی وامی برای خرید مسکن از دولت گرفته بودند.

وی ادامه داد: در سایت‌های مسکن مهر تمام اقدامات رفاهی از قبیل گازرسانی، آبرسانی و برق‌رسانی و حتی شبکه فاضلاب احداث شد به طوری که تمام سایت‌های مسکن مهر دارای امکانات رفاهی هستند و حتی احداث 600 مسجد به همراه مدرسه و مجتمع‌های تجاری به منظور رفاه حال ساکنین این سایت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که اقتصاد ایران از سوی استکبار جهانی و شیطان بزرگ مورد تحریم قرار گرفته است مسکن می‌تواند موتور محرک اقتصاد شود زیرا 103 رشته در مسکن مرتبط هستند و با فعالیت ساخت و ساز در کشور می‌توان اقتصاد کشور را حرکت داد.

نیکزاد گفت: اگر صنعت مسکن متوقف شود نباید انتظار تحرک اقتصاد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 43 درصد از فعالیت‌های احداث مسکن در کشور صنعتی ‌سازی است که در گذشته تنها 20 تا 23 درصد ما احداث مسکن به صورت صنعتی را داشتیم.

وی با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 85 گفت: در آن سال حدود 17 میلیون و 300 هزار خانوار در کشور زندگی می‌کردند که بر اساس آمار انجام شده 15 میلیون و 700 هزار خانه در کشور وجود داشت بنابراین کمبود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور به چشم می‌خورد اما در سال 90 براساس سرشماری نفوس و مسکن 21 میلیون و 200 هزار خانوار در کشور زندگی می‌کنند و 21 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی ساخته شده در کشور وجود دارد بنابراین 400 هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌‌اکنون براساس آماری که به دست آوردیم یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که برخی از خانوارها دارای 2 تا 3 واحد مسکونی هستند، بنابراین روش‌های مختلفی وجود دارد که نقل و انتقالات مسکن در کشور کاهش یابد بطوریکه در دنیا با اخذ و وضع مالیات این کار را کنترل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نیز باید به سمت کنترل نقل و انتقالات مسکن برویم تا بتوانیم عدالت را در این زمینه فراهم کنیم.

نیکزاد گفت: هم‌اکنون 12 میلیون جوان در شرف ازدواج در کشور وجود دارد که بنابراین این 12 میلیون جوان نیازمند 6 میلیون واحد مسکونی هستند،بنابراین دولت آینده از هم‌اکنون باید به احداث 6 میلیون واحد مسکونی در کشور فکر کند و به هیچ عنوان نباید سیاست احداث مسکن متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول 8 سال گذشته 127 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شد بطوریکه هم‌اکنون 5 میلیون و 127 هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این میزان 3 میلیون واحد مسکونی مقاوم سازی شده و 2 میلیون واحد نیز مقاوم‌سازی نشده است بنابراین بدون پیش‌بینی باید گفت: در هنگام وقوع یک زلزله 6 ریشتری باید منتظر فاجعه در کشور باشیم بنابراین از هم‌اکنون هم خانوارهای روستایی و هم دولت جدید باید به فکر مقاوم‌سازی این 2 میلیون واحد روستایی باشد.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    8 2
    آخرش نگفت چرا خونه انقدر گرون شده؟
  • حسن امینی A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    2500کیلومتر در 8 سال تقریبا میشه همون 300 کیلومتر در سال که قبل از سال 84 خط آهن کشیده می شده به غیر از اینکه آمار این دولت چندون حساب و کتابی هم نداره