تهران امروز نوشت:

گوزن‌های زرد دریاچه ارومیه را هم خشکسالی از جزیره «اشک» فراری داد تا مرگ تدریجی دومین دریاچه شور در چهار سال وعده و وعید مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه همچنان ادامه داشته باشد، بدون آنکه افقی روشن برای احیای آن دیده شود. همانطور که «سید قریشی» کارشناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان غربی گفته مهم‌ترین دلیل این مرگ تدریجی سوءمدیریت در منابع آبی حوضه آبخیز است. سوءمدیریتی که هشدارهای چهارسال گذشته هم نتوانسته کمی از آنها بکاهد. در سال‌هایی که آژیر قرمز دریاچه ارومیه بلند شد، نه جهاد کشاورزی وارد ماجرا شد تا کشاورزی از سنتی به مکانیزه تغییر یابد نه وزارت نیرو حاضر شد سهم واقعی دریاچه ارومیه را به آن بدهد. در نهایت آنطور که «حسن عباس‌نژاد» مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی می‌گوید محیط بانان برای نجات گونه‌های حیوانی دریاچه ارومیه مجبور به انتقال 100 هزار لیتر آب شیرین به جزایر این دریاچه شده‌اند. انتقالی که خبر آن خیلی دیر به رسانه می‌رسد، چون گزارش میدانی خبرنگار تهران‌امروز نشان می‌دهد که انتقال آب شیرین به جزایر بیش از دو سال است که شروع شده است. مسئله دیگری هم وجود د ارد. درحالی که «هوشنگ ضیایی» کارشناس ارشد محیط‌زیست از فرار گوزن‌های زرد جزیره اشک به روستاهای جنوب دریاچه خبر می‌دهد

اما «حسین محمدی» مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط‌زیست خیال همه را بابت گوزن‌های زرد دریاچه ارومیه راحت می‌کند و از سرشماری 213 گوزن زرد و 50 راس قوچ و میش در جزیره اشک خبر می‌دهد. این درحالی است که پیش از عباس‌زاده، مدیراداره کل استان از احتمال فرار گونه‌های حیوانی جزیره خبر داده بود. هرچند بین حرف‌هایی که در تهران شنیده می‌شود وحرف‌هایی که از ارومیه به گوش می‌رسد تفاوت و تناقض زیادی وجود دارد اما آنچه مسلم است دریاچه ارومیه خشک شده و دیو خشکسالی در حال بلعیدن آخرین نقطه‌های بازمانده از آن یعنی جزایر است و این پایان ماجراست.

سیب و چغندر؛ شیره جان دریاچه را مکیدند

وزارت کشاورزی و وزارت نیرو دو وزارتخانه‌ای هستند که همواره با آب، رودخانه، دریا ودریاچه‌های کشور سروکار داشته و دارند. عملکرد آنها در برداشت از منابع آبی کشور محدود می‌شود اما این دو وزارتخانه هرگز از خود نپرسیدند اگر روزی منابع آبی کشور تمام شود، حوزه تحت مدیریت آنها چطور می‌چرخد؟ بی‌توجهی به همین یک سوال باعث شده است که در این سال‌ها نه‌تنها این دو وزارتخانه تلاشی برای نگهداری از منابع آبی نداشته باشند که خودیکی از عاملان تخریب و کاهش آن بودند. در چهارسال گذشته که بسیاری از کارشناسان هماهنگ با سازمان حفاظت از محیط‌زیست خواستار سهم‌خواهی دریاچه ارومیه از منابع تغذیه‌کننده آن بودند بارها وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که وظیفه این وزارتخانه تامین آب برای کشاورزی است و نه دریاچه ارومیه. هیچ‌کس هم در آن وزارتخانه عریض وطویل که مجبور به فروش ساختمان‌های بسیار زیاد خود شد، به معاون وزیر یادآوری نکرد که خشک شدن دریاچه ارومیه به خانه خراب شدن 8 هزار کشاورز و باغدار اطراف دریاچه ارومیه منجر خواهد شد. هرچند خشک شدن زمین‌های کشاورزی امروز هم باعث نشده تا این وزارتخانه تکانی به خود بدهد وظایف قانونی‌اش را در مقابل 8 هزار کشاورز و باغبان این منطقه انجام دهد. صدای معترضان بیرون از ساختمان وزارت کشاورزی هم هرگز به وزیر و معاونانش نرسید تا کشاورزی همچنان به روش سنتی در اطراف دریاچه انجام شود. روشی که هم شیره جان دریاچه را کشید و هم زمین‌های کشاورزی را به شوره‌زار تبدیل کرد. «وزارت نیرو» هم عملکردی بهتر از وزارت کشاورزی ندارد. این وزارتخانه هم وظیفه‌اش تامین برق است و هرگز مسائل محیط‌زیستی و خشک شدن دریاچه‌ها ذهن مدیران آن را به خود مشغول نداشته است. وزارت هم شیوه بهتر از آن نداشته است. این وزارتخانه هم وظیفه خود را ساخت‌ راه‌ها می‌داند. فرقی هم ندارد که این جاده از دل پارکی مثل پارک ملی گلستان بگذرد و به‌جای 11 متر عرض، 50 متر از بهترین جنگل‌های کشور را نابود کند یا با خاکریزی در دل بزرگ‌ترین دریاچه شور جهان بگذرد و بحران ریزگردهای سفید را برای منطقه به ارمغان بیاورد. این وزارتخانه کارش ساختن جاده میان‌گذر برای ارومیه‌‌ای‌ها بوده تا به جای 20 دقیقه در عرض دو دقیقه به مقصد برسند. این وسط قربانی‌ شدن دریاچه‌ای مثل ارومیه هرگز مسئولیتی را متوجه وزارتخانه نمی‌کند.آنطور که «اسماعیل کهرم» کارشناس ارشد محیط‌زیست به تهران‌امروز می‌گوید: «تغییر الگوی کشت از انگور به سیب باعث شد تا زمین‌های کشاورزی بیش از توان منطقه آب‌های زیرزمینی را مصرف کنند و این مسئله نه تنها گونه‌های مختلف پرندگان را از منطقه فراری داد که زخمی کاری هم به دریاچه ارومیه زد.»

 

کشاورزی از حالت سنتی خارج شود

کارشناسان هنوز امیدوارند که بتوانند در آخرین لحظه دومین دریاچه شور جهان را از مرگ حتمی نجات دهند. سیدقریشی کارشناس اداره کل محیط‌زیست آذربایجان غربی هم می‌گوید: «همیشه در ابتدا این سوال مطرح می‌شود که چه راهکارهایی برای انتقال آب به دریاچه ارائه شده است در صورتی که در شرایط فعلی حتی اگر آب دریاچه به میزان سابق بازگردد اگر فکری برای استفاده بیش از حد از حقآبه دریاچه و وضعیت کشاورزی منطقه صورت نگیرد باز هم با مشکل خشک شدن مواجه خواهیم شد بنابراین برای حل این مسئله باید به‌دنبال اجرای راهکارهای مناسب باشیم.»

 

خشکسالی 30 ساله در ایران شروع شد

هرچند عملکرد چهارساله دولتمردان در قضیه دریاچه ارومیه نشان داد که توان لازم برای نجات دریاچه را ندارند اما خبر بدتری که مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد این است که خشکسالی 30 ساله در ایران آغاز شده و به زودی وسعت بیشتری بر بیابان‌های ایران افزوده خواهد شد. بسیاری پایان دولت نهم و دهم که بیشترین صدمات به محیط‌زیست وارد شده را به فال نیک می‌گیرند. بنابراین باید امیدوار بود که در دولت جدید برنامه‌ای برای کنترل سال‌های سخت بی‌آبی علاوه بر نجات دریاچه ارومیه اندیشیده شود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    30 61
    روحانی مچکریم
    • مسعود IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 5
      روحانی از تو بعید بود
    • با نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      3 1
      ای وای تمامی بلایا دست به دست هم دادند تا ایران و ایرانی را نابود کنند اما ایرانی شجاع است و مقاومت همچنان ادانه دارد اما خواهشا مسئولین رسیدگی کنند حداقل دکتر روحانی عزیز به دادمون برس همین طوری که تو رو انتخاب نکردیم!!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      1 0
      نگران نباش دریاچه قم زمانی دریاچه بود. الان کویر هست. کویری بودن دریاچه نمک قم طبیعی شده. به صورتی که اگر بگویند در دل کویر دریاچه قم وجود داشت کسی باورش نمیشه. دریاچه های استان اصفهان و فارس هم همینطو. همه اینها به خاطر این است که جمعیت 15 میلیونی ایران شد 80 میلیون نفر و مصرف آب زیاد شد و روی تمام رودخونه ها سد بسته شد و آب اونها مصرف زمین های کشاورزی شد.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      3 0
      یک راه بیشتر جواب نمیده اون هم کاهش مصرف آب برای کشاورزی و مصرف شهری هست. اون هم راهکارهایی دارد. باید ابتدا تمام سدها و آب بندهای اضافی تخریب شود. برداشت آب چاه ممنوع شود. زمین های کشاورزی آب سهمیه ای دریافت کنند. آبیاری قطره ای و بهینه در 99 درصد زمین های کشاورزی اجرا شود. وامی برای تمام زمین های کشاورزی در نظر گرفته شود تا تجهیزات و لوله های مخصوص این کار را خریداری کنند. سپس قیمت آب برای مصرف شهری و کشاورزی 10 برابر شود تا صرفه جویی خود به خود فراگیر شود. نهایتا آب مازاد سدها به رودخانه ها و دریاچه سرازیر شود. در غیر اینصورت این شما و یک دریاچه خشک مثل دریاچه نمک قم و دریاچه های استان فارس و استان اصفهان و استان سیستان و بلوچستان.
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    من موندم چرا گیر دادن به جایی که آبش شوره به در هیچی نمی خوره... رودخانه کارون داره تبدیل به لجنزار میشه یکم عقل داشته باشید
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      137 2
      دوست عزیز این دریاچه برای این مهمه که اگه خشک بشه شوره زار این دریاچه کل نیمه شمالی کشور رو خشک میکنه
    • جواد IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      28 1
      برای اینکه از ((موندم))دربیای خدمتت عرض میکنم که همین آب به قول شما شور در متعادل ساختن آب و هوای منطقه نقش بسیار مهمی دارد چنانچه این دریاچه خشک شود کشاورزی منطقه که یکی از قطبهای کشاورزی بسیار مهم کشور است دچار آسیب بسیار جدی میشود ودر آنصورت شما باید در فصل فراوانی میوه مثلا سیب را کیلویی ده هزار تومان نوش جان کنی یا زردآلو را به همان قیمت تهیه کنی از آن گذشته وجود نمک در سطح زمین و گسترش آن زندگی مردم حداقل سه استان را تهدید خواهد کرد امیدوارم که با این توضیحات از ((موندم)) در آمدی باشی
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      29 0
      همین جایی که شما می گید شوره و به درد هیچی نمی خوره یکی از اکوسیستم های طبیعی ایران و پارک ملی است برای اطلاعات جنابعالی عرض کنم در پارک ملی مطابق قانون های بین المللی هیچ تغییری نباید صورت بگیره و حفاظت کامل باید برقرار باشه، دریاچه ارومیه زیستگاه آرتمیاست که غذای اصلی فلامینگوها را تشکیل می ده، ساعت ها میشه در مورد ویژگی های دریاچه ارومیه صحبت کرد، لطفا یاد بگیریم در مورد چیزهایی که دانشی در مورد اونها نداریم اینقدر راحت اظهار نظر علمی نکنیم!!!!!!!
    • صداي جوانان IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      22 2
      چيزي را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران هم مپسند / اين آب شوري كه ميگي از هزار نوع آب شيرين هم خاصيتش بيشتره / و گرنه خدا بيكار نبود كه بياد يه درياچه آب شور ايجاد كنه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      83 2
      در صورت خشك شدن درياچه طي چند سال طوفانهاي نمكي چندين استان كشور را در خواهند نورديد علاوه بر از بين بردن كشاورزي و آسيب هاي اقتصادي قابل پيش بيني و غير قابل پيش بيني سلامت انسانها را نيز به خطر خواهد انداخت در ضمن درياچه بحر الميت در اردن شبيه درياچه اروميه سالانه ميلاردها دلار درآمد دارد .
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      55 1
      تو حالت خوش نیست هان !!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      38 19
      از دریاچه زاینده رود هم بگید . ممنونم رضا از اصفهان
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      28 2
      مشکل ما در مدیریت سواحل دریاچه و دریایی است
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      18 3
      به هیچ دردی نمیخوره؟!!!! پا شو برو اونجا ببین چند سانت نمک رو زمینه ، آقای کارونی همین مقدارز نمک کافیه تا آذربایجان رو با بادهای نمک تبدیل به کویر کنه و میلیونها انسان رو آواره...
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 0
      تا زمانی که دولت پای خودش از گلیمش دراز نکنه و کفش پاشنه دار بپوشه این دریاچه همینی خواهد شد که 100 سال پیش تیرکمون شاه با اون کرده.
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      58 11
      راست میگی عمو .. مو خودم بچه آبادانم . میدونوم چی میگی . مو خودم آب شیرین نخوردم تو عمرم. این کارون یک زمانی روی آمازون برزیل کم کرده بود.
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      8 33
      روحانی مچکریم
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      34 1
      این صحبت ها را نمی گفتی اگه شما از نزدیک مشاهده می کردین
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      41 3
      دریاچه همیشه ارومیه
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      32 2
      ظریفت هاشون باید آزاد کرد
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      28 5
      کی تو فکر خوزستانه داداش من
    • سامان A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      44 2
      وقتی میبینم یکی اینقدر سطح فکر پایینی داره انقذر حالم گرفته میشه که می گم کاش اصلا به دنیا نمیومدم وسط بیابون واسه چی سرمایه گذاری کنن مردم ایران زمین کم از آب این دریاچه استفاده نکردن چقدر رودخونه هایی که با این دریاچه می ریختن رو سد کردن تا هموطنانی که در نقاط گرم و کویری ساکن هستن از آب زلال استفاده کنن تو این دریاچه موجودی به اسم آرمیانا زندگی می کنه که بد نیست در موردش تحقیق کنید این دریاچه ه عنوان دومین پارک ملی ، طیعی دنیا بعد از بلو استون آمریکا ثبت شده . این دریاچه بزرگترین دریاچه شور جهان هستش ( البته دقیق اطلاع ندارم اولی یا دومی)
    • حسین A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      14 3
      شما هنوز درک وفهمت این همه نشده که تشخیص بدی به درد میخوره یا نه این دریاچه خشک بشه میدونی رو زندگی چند میلیون نفر تاثیر میذاره
    • نادر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      15 4
      دریاچه ارومیه خیلی زیبا بود. من با خانواده تابستون ها حتما اونجا بودیم
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      13 2
      اولا..اگر امروز رودخانه کارون تبدیل به لجنزار شده است باعث آن گردو غباری است که از عراق می آید است که در زمان صدام حسین کنترل می شد. و امروز اگر اورمیه خشک شود که البته بلطف دولتمردان70% خشک شده است کل کشاورزی و زیست نه تنها منطقه بلکه کشورهای اطراف نیز مورد هجوم تیلیاردها نمک واقع خواهد شد. که طبق برآورد کارشناسان هزینه جمع آوری نمک خیلی خیلی بیشتر از نجات آن است. دوما مگرانسان فقط مسئول زندگی خویش برروی کره است مسئولت زیستی دیگر موجودات مخلوق خدا که همگی در راستای اعتلای زندگی بشری است چه می شود.؟..
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      15 4
      کاشکی این دریاچه تو کشور دیگه بود تا مسئولین میفهمیدن چه چیز گرانبهایی از دست دادن
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      15 0
      پس نماینده های شهر چیکار میکنن؟
    • صمد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 3
      خیلی حال کردم با اون فرد آبادانی
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      2 20
      ما کار میخواهیم نه دریاچه
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 4
      کلید دریاچه دست روحانی .این 8 سال قایمش کرده بود
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 8
      من هنوز از باخت ایران شاکیم و فعلا خبر آنلاین تعطیل
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      12 2
      دریاچه پر خروش آبی زیبای ایران مرد.اونوقت تو اینطور میگی .از زیبایی اش چشم خیره میشد.
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 0
      چرا آب اقیانوس نمیریزن ، شوری ارومیه 10 برابر اقیانوس
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      1 14
      پرس پول لیس
    • حسن IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 17
      این همه دریا .دریاچه خشک شد، چی شد؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 4
      روحانی بیاد دریاچه ارومیه میشه دریاچه خوشبختی
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      11 1
      کو گوش شنوا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      9 2
      باید سدها را شکوند کشاورزا روز به روز آبشون بیشتر میکنی ,میوه ها رو بیشتر گران میکنن
    • حمید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      5 1
      من ا نظر شما مخالفن باید روزخانه کارون هم رسیدگی بشه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      13 1
      از این آب شور میتونیم به اندازه نفت دامد داشته باشیم اگر عقل هم داشته باشیم در صورتی که دریاچه خشک بشه منطقه تبدیل به بیابون میشه و باید برای 13 میلیون نفر دنبال شغل, مسکن , مدرسه ,بیمارستان. و ..... نقطه باشیم . البته اگر عقل هم داشته باشیم.
    • مردم A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      11 1
      اگه شیرین بود که مشکلی نبود چون شوره خشک بشه مشکله که همه منطقه میشه شوره زار
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    51 4
    کلا سواد و کار کارشناسی یخت!!!!
  • صداي جوانان IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    107 6
    درياچه اروميه الان تو هر كشور ديگه اي بود رو سرشون ميذاشتن و حلوا حلوا ميكردن / اما در ايران؟ / افسوس / خبر اگه مردي منتشر كن
    • محمد IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      40 0
      ما کنار چاه نفت هستیم بوی حلوا نشنیدیم رفیق چه برسه دریاچه معروف ارومیه...مردم خودتون باید بیایید وسط کار
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    87 3
    کارشناسان دولت جدید رو با جادوگر اشتباه گرفتن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 1
    آقای بی نام بی سوادی و وقاحت هم حدی داره
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    32 0
    باز هم بی تدبیری مسؤلان...زمانی که در مسیر رودهایی که دریاچه را مشروب میکردند سد ساختند دیگر نباید انتظاره دریاچه ای پر آب را داشت
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    23 1
    در مسائل داخلي درياچه اروميه بايد جزو اولويت هاي اول دولت روحاني باشد والا خسارات اقتصادي نابودي آن برابر با كل در آمدهاي نفتي كشور خواهد بود. فاجعه زيست محيطي در كنار بيكاري ميليونها كشاورز و باغدار و دامدار را هم اضافه كنيد.
  • بی نام DE ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    32 1
    اگه خشک بشه میشه کـویر ارومیه نـه دریـاچه ارومیه . . . طوفان نمک به شهر های اطراف میره ! حالا هی بگین خشک بشه چی میشه . . .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    30 2
    پیشنهاد میکنم مثل اسم خلیج فارس در هر شهر اسم یک میدان یا خیابان رو به نام دریاچه ارومیه کنند تا حساسیت مردم و مسئولان نسبت به این موضوع بیشتر بشه و مسئولان هم دست از خشکاندن دریاچه بردارند. خشک شدن دریاچه مترادف است با تبدیل قسمتی از آذربایجان به کویر با بادهای نمک.
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      17 2
      احسن
    • میثم A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      9 0
      البته حرفتون متین، ولی مسئول ذیربط حاضر نیست حتی یه جمله درباره ی مشکلات این دریاچه و اهالی اطرافش بشنوه، چطوری توقع داری بقیه مسئولین قبول زحمت بکنن و اسم خیابونها رو عوض کنن!!
  • محمود A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    5 0
    ریشه همه این نابسامانی ها در عدم توجه به جنبه های زیست محیطی طرح های مختلف است. وزارت کشاورزی وقتی فقط هدفش تامین آب برای کشاورزی باشد وزارت نیرو فقط تامین آب شرب انسان باشد راه سازی فقط به دنبال کشیدن راهش باشد مسلما منابع طبیعی و محیط زیست ما که در بسیاری از پروژه ها مغفول مانده بیشترین آسیب را می بینید اگر سیاست گذاری ما بر اساس مدیریت جامع حوضه آبخیز بود بی شک حفظ حیات دریاچه ارومیه جزء اولویت های برتر بود . تا زمانی که به فکر نان شب مان باشیم و افقی فراتر از فردا را نگاه نکنیم زمانی به مشکلات اینچنین برخورد خواهیم کرد که تنها راه آن تیر خلاص به پیکره بی رمق محیط زیستمان است نه نجات آن. غافل از این که این مرگ تدریجی ماست
  • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    9 0
    3 سال دیگه آب دریاچه خشک میشه
  • محرمی A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    18 1
    حالا شما به تهران یک دریاچه مصنوعی بسازید تونل و مترو و پارک جنگلی درست کنید تمام مشکلات کشور حل میشود ارومیه که از ایران نیست
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    10 0
    حيف واقعا حيف از محيط زيست ايران بايد يك جنبش قوي مردمي سبز دوستان (سانسور نكنين منظورم محيط زيسته!)‌ ايجاد بشه تا محكم جلوي بي تدبيري ها وايسه!
  • محسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    11 0
    اون دوست که گفته آبش شوره به هیچ دردی نمیخوره اگه خشک بشه نمک های دریاچه تا 800 کیلومتر حرکت میکنه این و یه دریاچه ی شور که قبلا خشک شده نشون میده که تو ی کشور ترکمنستان بود
  • مهدی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 2
    این همه بارون بارید پس چی شد؟
  • علی EU ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    11 1
    باعث تاسفه. دوستان سطحی به مسئله نگاه نکنید. اگه این دریاچه خشک بشه نه تنها ایران بلکه کشور های همسایه غربی هم اسیب میبینن. این مسئله جنبهی بین المللی داره. کی میخواد عواقب تبدیل شدن هکتار ها زمین کشاورزی رو به عهده بگیره؟ کی میخواد جان این همه انسانی که به خطر میفته رو به گردن بگیره؟
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    2 1
    مرسی جالب بود
  • بی نام EU ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 3
    " بسیاری پایان دولت نهم و دهم که بیشترین صدمات به محیط‌زیست وارد شده را به فال نیک می‌گیرند."خدایی شد یه موضوع مطرح بشه بعد معلوم بشه این دولت با درایت حلش کرده؟؟؟ من نمیدونم آقایون تو این هشت سال چیکار میکردن؟
  • فرزانه IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    1 5
    اونقد بدم میاد یکی درمورد چیزی حرف بزنه که نه دیده نه شنیده.اخویا اولا قبول که دریاچه خشک میشه الان حرف شما قبول همه سدارا خراب کنید کشاورزا که چی بشه دریاچه بر شه الان خشک نشد 5 سال دیگه.بعد میشه بگشد تو این 5سال قراره از کدوم اب اشامیدنی استفاده کنید؟با کدوم اب کشاورزی کنید؟برق تولید کنید؟تازه 5 سال دیه باز دریاچه خشک شه!بهتر نیس ب جای این سطحی نگری و حرفای عامیانه یه چاره ی دیگه ای اندیشه بشه؟فک نمیکنید ب جای وصل کردن بیل و کلنگ و سد و اب ب سیاست تو مصرف اب حمومتون دقت کنید و بعد شعار بدید؟(من خوم بچه ی ارومیم بس دلم بیشتر میسوزه)
    • محسن A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      2 1
      وقتی خشک شد همه مردم مجبور به مهاجرت شدند میگم بهت