۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲

حضور گسترده سلفی‎ها و جریانات وابسته به القاعده در سوریه، مسیر تحولات را تحت‎تاثیر قرار داده و این امر باعث شده که بسیاری از کشورهای اطراف سوریه و کشورهای غربی نیز احساس نگرانی کنند.

احمد عاصی جربا، رئیس جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه، به نیروهای اسد پیشنهاد داده طی ماه رمضان جنگ را در شهر حمص که مخالفان در آن از زمین و هوا هدف حملات نیروهای حزب ا... و نیروهای وفادار به بشار اسد‌قرار‌گرفته‌اند، متوقف کنند. این در حالی است که با توجه به شرایط میدانی مطلوب دولت سوریه، پذیرش این امر از جانب آن‎ها بعید به نظر می‏رسد. اما مسئله‏ای که اکنون مطرح است چرایی طرح چنین پیشنهادی و ارزیابی اهداف مخالفان در این برهه زمانی است.
در این رابطه گفت‏و‏گویی را با محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در لبنان انجام داد‌ه‌ایم.
ارزیابی شما از طرح چنین درخواستی از جانب مخالفان اسد چیست؟
این مسئله، مسئله جدیدی نیست و در گذشته نیز شاهد این امر بوده‌ایم؛ درواقع این توافق در گذشته نیز میان دو طرف صورت گرفت، مخالفان و دولت سوریه مدت کوتاهی را برای توقف درگیری‏ها اعلام کردند و برای ورود نیروهای حافظ صلح به برخی مناطق که از طرف اتحادیه عرب و سازمان ملل درنظر گرفته شده بود یک فاصله زمانی را برای آتش‏بس تعیین کردند.
اما مسئله‎ای که اهمیت دارد این است که چرا ماه رمضان برای چنین پیشنهادی درنظر گرفته شده است. درواقع جریان مخالف که درون آن اخوان‏المسلمین و اسلامگرایان هم وجود دارند، می‎خواهند این پیام را داخل جامعه سوریه داشته باشند که از خواست عمومی مردم که ماه مبارک رمضان را ماه حرام برای درگیری و کشتار می‏دانند، حمایت می‏کنند. آن‏‎ها به دنبال جذب خواست عمومی مردم هستند، می‏خواهند وانمود کنند که مسائل آن‏ها را پیگیری می‎کنند و به دنبال اجرای برخی احکام اسلامی هستند. در نتیجه بدین طریق مخالفان در پی افزایش زمینه نفوذشان در میان مردم هستند.

آیا پیشرفت نیروهای دولتی در میدان نبرد نیز در  تصمیم مخالفان تاثیر داشته است؟
بدون شک این امر نقش به سزایی دارد زیرا شرایط میدانی داخل سوریه امروز تا حد زیادی به نفع  دولت بشار است؛ طبیعی است در چنین شرایطی طرف مقابل خواستار آتش‎بس می‏شود تا وضعیت خودش را بهبود بخشد، از نو بتواند بازتعریفی از وضعیت نظامی‎اش داشته باشد و نیروهایش را ساماندهی کند. این فرصت برای طرفی که احساس می‏کند در برخی مناطق با شکست مواجه شده یک زمان مناسب برای بازیابی نیرو و توان است. از طرف دیگر بسیاری از دولت‏های منطقه و خارج از منطقه، قول و قرارهایی برای دادن سلاح به مخالفان اسد داده‏اند؛ لذا این آتش‏بس این موقعیت را برای آن‏ها به وجود می‏آورد که با دریافت سلاح بتوانند نسبت به نیروهای دولت سوریه توازن برقرار کنند و مرحله جدیدی از درگیری‏ها را پس از ماه مبارک دنبال کنند.
آیا دولت بشار اسد در این فضا چنین درخواستی را خواهد پذیرفت؟
دولت سوریه با توجه به شرایط نسبتا برتری که در خیلی از مناطق دارد احتمالا زیر بار این مسئله نخواهد رفت و اگر قرار باشد در این خصوص امر جدی‏ای صورت بگیرد باید با حمایت یک سری از میانجیگران باشد که می‏خواهند وارد صحنه شوند. البته در این شرایط دولت سوریه نیز حتما شرط و شروطی را مطرح خواهد کرد و بعید نیست که خواستار خروج برخی از نیروهای تروریستی که در این مناطق حضور دارند مخصوصا جریانات سلفی تندرویی که امروز در سوریه علیه بشار اسد تعیین‎کننده هستند، شوند.
آینده تحولات سوریه را چطور پیش‎بینی می‎کنید؟
وضعیت میدانی در سوریه خیلی پیچیده است؛ امروز تمام قدرت‎های منطقه‎ای و بین‎المللی تاثیرگذار در خاورمیانه در این کشور حضور دارند و فضای درگیری‎ها در سوریه، میان یک جریان و دولت سوریه نیست، بلکه در طرف مخالفان تقریبا دولت‎ها و گروه‌های مختلف با دیدگاه‏ها و مواضع متفاوت وجود دارند. در این میان موضوع حمایت از مردم، مطالبات آن‏ها، خواسته‏های اجتماعی و دیگر مسائل در سایه‎ای از ابهام قرار گرفته و به نظر نمی‏رسد خیلی مدنظر گروه‎های مخالف باشد. حضور گسترده سلفی‎ها و جریانات وابسته به القاعده در سوریه، مسیر تحولات را تحت‎تاثیر قرار داده و این امر باعث شده که بسیاری از کشورهای اطراف سوریه و کشورهای غربی نیز احساس نگرانی کنند. در یک جمله می‎توان گفت تحولات دو سال و نیم گذشته سوریه نشان داده که راه حل نظامی برای پایان بحران در سوریه وجود ندارد بلکه تنها راهی که می‏توان مطمئن بود در رابطه با بحران سوریه جواب می‎دهد، راه حل سیاسی است. در این مسیر تمام گروه‏ها و اقشار مختلف سوریه باید مشارکت داشته باشند تا با برگزاری نشست و گفت‏وگوهای سازنده، برای آینده کشور افق روشنی را ترسیم کنند. در غیر این‌صورت تازمانی که تروریست‏ها در این کشور وجود دارند وضعیت درگیری‎ها به همین صورت خواهد بود.

منبع: سایت قانون

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =