ارتباطات مرز منافع ملی / مدیریت و تدبیر در فیلترینگ / ارزان شدن خدمات اینترنتی در کشور
طراح و مجری نخستین برنامه نسبتا جامع فاوا در کشور یعنی همان برنامه توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات موسوم به تکفا معتقد است که ارتباطات مرز منافع ملی است و باید از این مرز، مرزبانی شود حال چه سرعت اینترنت بالا و یا پایین باشد. نصرالله جهانگرد - عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفتوگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رعایت مساله امنیت در فضای مجازی را در هر شرایطی برای کشور الزامی دانست و اظهار کرد: در کنار این امنیت، اعتقاد دارم که سرعت اینترنت و افزایش آن باعث بهبود خدمات، افزایش کیفیت و رشد توسعه اقتصادی خواهد شد. اگر در جایی ضعف وجود دارد، نباید جلوی توسعه کشور گرفته شود بلکه باید این ضعف را برطرف کنیم. دبیر سابق شورای عالی اطلاعرسانی درباره موضوع فیلترینگ ابراز عقیده کرد: این موضوع به یک چالش اجتماعی تبدیل شده و مطلبی که در تمام دنیا به عنوان پایش اینترنتی به نحو معقولی انجام میشود، در ایران به دلیل گسترش نامتعادل در تمام زمینهها باعث ایجاد نارضایتی شده است. فکر میکنم باید در این زمینه مدیریت و تدبیر بهتری صورت بگیرد تا اعتماد عمومی مردم نسبت به این قضیه به نفع مصالح اجتماعی و فرهنگی صورت پذیرد و امیدوارم این موضوع اصلاح شود. جهانگرد درخصوص قیمت خدماتی اینترنتی که در کشور ارائه میشود گفت: این موضوع را باید با توجه به هر کشور سنجید. من معتقدم خدمات اینترنتی در کشور باید ارزانتر شود و نهادهایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید درآمد خود را از سرویسها تامین کنند نه از برقراری ارتباط یعنی برقراری تماس و ارتباط نباید آنقدر هزینهبر باشد. وی بالا بودن قیمتها در زمینه ارائه اینترنت ناشی از انحصاری بودن این مقوله را رد کرد و افزود: درست است که این حوزه در انحصار دولت است اما علت بالا بودن قیمتها توقع غلطی است که نهادها در مورد اینترنت دارند و تمرکز خود را برروی کسب بیشترین نرخ درآمد از خدمات دسترسی متمرکز ساختهاند. رییس سابق هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک ایران در رابطه با قطع شدن تماسهای تصویری رایتل گفت: در تبدیل موضوع مبادله تصویر در حوزه رسانهای به خصوص هنگامی که ارتباط یک به یک است به علت تعریف غلط قضیه و صورت مسئله که در نزد صاحبان محترم فتوا به وجود آمده، باید تعریف درست و دقیق ارائه شود.جهانگرد در خصوص وضعیت امضای دیجیتال در کشور هم عنوان کرد: برنامههایی که بتوان برای امضای دیجیتال از آنها استفاده کرد چندان توسعه پیدا نکرده است؛ این سرویس به عنوان یک خدمت لازم برای کسب و کار اینترنتی در تمام دنیا جواب داده است و ما در این موضوع خیلی عقب هستیم؛ اصل موضوع این است که ایجاد یک سیستم شناسایی واحد برای افراد در فضای مجازی امری لازم است و در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تلاشهای چند ساله در این حوزه موفق بوده و خدمات آن را راه اندازی کرده است.
اعطای مجوز به اولین اپراتور سلامت مجازی/ "برکت تل" خدمات پزشکی از راه دور می دهد
مجوز بهره برداری از نخستین اپراتور خدمات سلامت در فضای مجازی فردا دوشنبه 31 تیرماه به شرکت "برکت تل" به عنوان اپراتور ارائه دهنده این خدمات واگذار می شود.ه گزارش خبرنگار مهر، اعطای مجوز فعالیت به نخستین اپراتور سلامت مجازی از سوی مرکز ملی فضای مجازی صورت می گیرد و با اعطای این مجوز، اپراتور سلامت مجازی می تواند خدمات خود را آغاز کند.براساس اصول حاکم بر پروانه اپراتور سلامت در فضای مجازی، این اپراتور خدماتی باید خدمات خود را از طریق بسترهای اپراتورهای ارتباطی فعال در کشور مانند اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ارائه دهد و در این راستا می تواند با اپراتورهای مرتبط وارد مذاکره شود.ارائه خدماتی چون سلامت الکترونیک، سلامت موبایل و سلامت از راه دور از جمله خدماتی است که از طریق این اپراتور خدماتی به صورت مشاوره ای و درمانی ارائه خواهد شد.در همین حال، اپراتور خدمات سلامت مجازی می تواند مکملی برای طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد که براین اساس در مراسم اعطای این مجوز، مدیران ارشد این وزارتخانه نیز حضور خواهند داشت.به گزارش مهر، سرمایه گذاری شرکت "برکت تل" برای اپراتوری سلامت مجازی کاملا به صورت داخلی بوده و این اپراتور باید مبلغ یکهزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کند.
آغاز فاز اجرایی ارائه خدمات دولتی از طریق کارت هوشمند ملی/ تکمیل حلقه مفقوده دولت الکترونیک
معاون سازمان فناوری اطلاعات از تدوین و تصویب دستورالعمل ارائه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی از طریق کارت هوشمند ملی خبر داد و گفت: با ابلاغ این دستورالعمل تمامی دستگاههای حاکمیتی ملزم به ارائه خدمات به مردم از طریق کارتهای هوشمند ملی خواهند شد.علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: دستورالعمل فنی ماده 10 آیین نامه بند "د" ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که نحوه ارائه خدمات الکترونیک توسط دستگاههای اجرایی از طریق کارت هوشمند ملی را مشخص میکند توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران تهیه شده است.وی با بیان اینکه به زودی این آیین نامه توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاههای حاکمیتی ابلاغ میشود، ادامه داد: براساس این آیین نامه، دستورالعمل های فنی استفاده از کارت هوشمند ملی برای ارائه و دریافت خدمات الکترونیکی دستگاههای حاکمیتی مشخص شده است و در این راستا تمامی مجموعه هایی که ارائه خدمت میکنند ملزم به استفاده از کارت هوشمند ملی خواهند شد.انصاری با اشاره به راه اندازی فاز آزمایشی ارائه کارت هوشمند در استان قم تصریح کرد: امکان شناسایی و احراز هویت افراد از طریق این کارتها قابل انجام است و براین اساس خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی و حاکمیتی که نیاز به احراز هویت دارد از طریق کارت های هوشمند ملی قابل ارائه است.معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه با راه اندازی کارت هوشمند ملی حلقه مفقوده دولت الکترونیکی برای ارائه خدمات کامل میشود، خاطرنشان کرد: براساس این دستورالعمل دستگاههای اجرایی ملزم می شوند خدمات الکترونیکی خود را به گونه ای تنظیم کنند که برای احراز هویت و شناسایی افراد در ارائه خدمات از کارت هوشمند ملی استفاده شود.وی تاکید کرد: دستگاههای حاکمیتی باید خدمات الکترونیکی خود را با پشتیبانی از کارت های هوشمند ملی که از طریق سازمان ثبت احوال ارائه میشود عرضه کنند.
توضیح ایرانسل درباره پیامک توهینآمیز
مؤسسه کلید طلایی پیرو برگزاری مسابقه پیامکی «اسوه عدالت» روی بستر ایرانسل به مناسبت هفته قوه قضاییه و بزرگداشت شهادت دکتر بهشتی، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سؤال پانزدهم مسابقه، بابت این اشتباه غیر عمد عذرخواهی کرد.به گزارش روابط عمومی شرکت ایرانسل، پیرو انتشار برخی اخبار در خصوص ارسال پیامکی در مسابقه اسوه عدالت، روی بستر فنی شبکه تلفن همراه ایرانسل، این اپراتور تلفن همراه کشور، جهت تنویر افکار عمومی ضمن انتشار توضیحاتی در خصوص شرکت ارسال کننده این پیامک، تاکید بر تعهد ایرانسل در خصوص احترام به وحدت مسلمین و تقریب مذاهب و احترام به تمامی ادیان الهی، توضیحات شرکت تامینکننده محتوای این مسابقه را نیز عینا منتشر کرد.ایرانسل با هدف تامین و نشر محتوای فاخر فرهنگی و اسلامی، ویترین ایرانسل را بعنوان نخستین و بزرگترین بازار عرضه محتوای ویژه تلفن همراه، از تابستان 1386 راه اندازی کرده است. تمامی محتواهای عرضه شده روی ویترین، منحصرا از سوی شرکتهای تامین کننده محتوا که از مراجع و نهادهای ذی صلاح برای فعالیت و محتوای خود مجوزهای لازم را اخذ کردهاند، تامین میشود و ایرانسل تنها تامین کننده بستر ارتباطی و فنی لازم برای عرضه این محتواها است. مطابق قرارداد تبادل شده بین ایرانسل و شرکتهای تامین کننده محتوا، مسئولیت حقوقی و محتوایی تمامی محتوای تبادل شده روی بستر فنی شبکه ایرانسل، بر عهده این شرکتها است.مسابقه پیامکی "اسوه عدالت" به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه، توسط " موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان معاصر (کلید طلایی)" بعنوان یکی از مسابقات برگزار شده روی بستر فنی ویترین ایرانسل برپا شده است. علیرغم دریافت توضیحات موسسه فرهنگی کلید طلایی که در ادامه جهت تنویر افکار عمومی میآید، تاکید میشود نحوه برخورد با این شرکت در چهارچوب قرارداد فی مابین و مجوزهای اخذ شده شرکت فوق از مراجع و نهادهای ذی صلاح، تحت بررسی است.
* توضیحات مؤسسه کلید طلایی در خصوص یکی از سوالات مسابقه پیامکی اسوه عدالت
مؤسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان معاصر از سال 1387 با نام تجاری کلید طلایی در حوزه تهیه و تولید محتواهای الکترونیکی (خدمات ارزش افزوده) در بستر تلفن همراه و با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح، به این عرصه ورود کرده است.
این موسسه، در چند سال اخیر با برگزاری مسابقات متعدد در مناسبت های گوناگون، از جمله هفته وحدت، مبعث پیامبر گرامی اسلام و اعیاد بزرگ مسلمین، همواره با نگاه به وحدت جهان اسلام، احترام به کلیه مذاهب اسلامی را مد نظر قرار داده است.پیرو برگزاری مسابقه پیامکی با عنوان "اسوه عدالت" روی بستر فنی شبکه تلفن همراه ایرانسل به مناسبت هفته قوه قضاییه و بزرگداشت شهادت دکتر بهشتی، در خصوص سوال پانزدهم این مسابقه و گزینه های پاسخ به آن، به نکاتی چند اشاره میشود:
1- در این سوال، که در خصوص شان قضاوت و قاضی طرح شده، به صراحت در متن سوال از عبارت "قاضی" استفاده شده و پاسخ صحیح این سوال نیز "شریح قاضی" بوده که با درج عبارت "قاضی" در ادامه نام شریح، به شرکت کننده جواب اصلی سوال راهنمایی میشود.
2- در بازه تاریخی مورد اشاره در سوال، جناب عمر ابن خطاب در قید حیات نبودهاند که علاوه بر توضیحات بند یک، خود به خود مصداق پاسخ صحیح به این سوال نمی توانند باشند.
در پایان، این شرکت، بعنوان مسئول تامین محتوا و برگزاری مسابقه "اسوه عدالت" روی بستر فنی شبکه تلفن همراه ایرانسل، اذعان میکند؛ انتخاب گزینه دوم این سوال، چیزی جز یک اشتباه غیر عمدی نبوده و این موسسه با امید به عنایات و الطاف الهی در ماه مبارک رمضان، و آرزوی وحدت بیش از پیش جهان اسلام، از عموم مسلمین، صمیمانه تقاضا دارد تا عذرخواهی صادقانه اش را به دلیل اشتباه صورت گرفته، پذیرا باشند.
5656
نظر شما